Aloittelevan kotistudiosetti

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

Mä nostelen tätä kun tarvisin aivan aloittelijana joitakin apuja miten saan otettua pari edes kelvollista potrettia kotona ennenkuin aika tiimalasissa loppuu. Olisin kovasti kiitollinen DIY-ohjeista ja virityksistä, koska kalustoa ei paljon ole enkä hätäpäissä haluaisi kaikkea ostaakaan.

kyseessä siis jotain tämmöstä ;)
http://candidchatter.files.wordpress.co ... -belly.jpg
http://www.inthemindofmadd.com/wp-conte ... lilly1.jpg

Kalustona on vain sigun roippeet ja sigman lisäsalama. Salama ei ole langaton eikä mulla ole salamastandia eikä mitään kaapelia jolla salama otetaan kengästä pois.
Valaistukseen löytyy ikkunoita sälekaihtimilla, katossa on hehkulamppua joka kaiketi pilaa kaiken.
Sit löytyy pari tällasta, tuskin näillä mitään tekee? vai saisiko jotain sivuvaloa? http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90029221/

Myös yksi e27 kantainen kohdistava lukuvalaisin löytyy. Nähdäkseni päivävalolamppuja saa tuollaisiin laitettua, mut aika paljon maksavat. Jotain 28€/kpl.

Tausta pitää tekaista, alkuun joku musta viltti seinälle huone hämäräksi? Mitäs sitten? Olisko juuri kohdistava päivänvalolamppu hyvä? Vai ammunko salamalla jotenkin? Kohti, sivuseinän kautta, heijastimeen? (kirjoja olen lukenut, mutta aika käy vähiin eikä näitä kai opi viikossa sitten millään)

Voisiko heijastavasta varjosta standilla olla apua vaikken saa salamaa irti? Meinaan jos salama on kamerassa, poikittain kohti heijastavaa varjoa niin antaako sellainen "viritys" mitään potkua kuvaa?
Pentaxilla saa kuvia
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

alspe kirjoitti:Mä nostelen tätä kun tarvisin aivan aloittelijana joitakin apuja miten saan otettua pari edes kelvollista potrettia kotona ennenkuin aika tiimalasissa loppuu.
Lähtisin varsinkin tästä aiheesta kokeilemaan ikkunavaloa. Nyt kun on vielä hyvät kelit ja valoa koko päivän käytettävissäkin. Noista esimerkeistäsi jälkimmäinen on juuri sen näköinen kuin ikkunavalollakin voisi saada.

Tästä Sakarin ohjeistuksesta voisi löytyä apua:

http://skslkurssit.1g.fi/ikkunavalo/ikkunavalo1.htm

Jos haluat jyrkempiä varjoja, kuten ensimmäisessä esimerkissäksi, niin kokeile tehdä verhoilla ohut rako valolle ja kuvaa sen avulla.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Konditiona kirjoitti: Mitä isompi valaiseva pinta, sitä lähemmäs mallia tai kohdetta voit tuoda sen niin että valon kulmat ja luonne näyttävät normaaleilta, luonnolliselta tai "oikealta". Sen vuoksi on parempi vaikkapa hankkia vähemmän mutta isompia valonlähdettä suurentavia vimpaimia. Eli mieluummin kaksi 105cm varjoa kuin kolme 85cm varjo.
Tätä en ole ennen ajatellut, ja täytyi oikein ruveta pohtimaan asiaa että onko tässä nyt minun mielestäni järkeä. Ja tulin siihen lopputulokseen, että aivan oikeassa olet. En ole vaan tällaiseen infoon törmännyt. Yleensä vaan olen ajatellut, että mitä lähempänä valo on, sen kontrastikkaampaa se on, eli siirtymät huippuvaloista varjoihin ovat nopeampia. Mutta tietty, jos tuo rajapinta on veitsenterävä ja kontrasti suuri, niin se näyttää kyllä tosiaan melko oudolta ja epäluonnolliselta.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

alspe kirjoitti:Mä nostelen tätä kun tarvisin aivan aloittelijana joitakin apuja miten saan otettua pari edes kelvollista potrettia kotona ennenkuin aika tiimalasissa loppuu.
Tuo on vähän sellainen tilanne, että se ei tosiaan anna paljoa odottaa itseään ;) Mulla olisi tuohon yksi ratkaisu, mutta sitä sä et halua kuulla, joten suosittelen tuota Ollin mielipidettä ja Sakken ohjetta. Ikkunan eteen vaan ja erilaisilla levyillä tms. muotoilemaan sitä valoa, että menee oikeisiin paikkoihin.

Samoilla levyillä estelet sen valon pääsyä sinne taustalle, jos haluat sen pysyvän mustana.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

TheHatter kirjoitti:
Tuo on vähän sellainen tilanne, että se ei tosiaan anna paljoa odottaa itseään ;) Mulla olisi tuohon yksi ratkaisu, mutta sitä sä et halua kuulla, joten suosittelen tuota Ollin mielipidettä ja Sakken ohjetta. Ikkunan eteen vaan ja erilaisilla levyillä tms. muotoilemaan sitä valoa, että menee oikeisiin paikkoihin.

Samoilla levyillä estelet sen valon pääsyä sinne taustalle, jos haluat sen pysyvän mustana.
:D varmaan ehdottaisit ammattilaista, mikä on aivan OK. :)
itse pitää opetella sekä tehdä tätä asiaa ja mennä sit vaikka toisella kertaa ammattilaiselle jos/kun ei onnistu.

Pitääkin miettiä tuo levyhommaa. Saan huoneen "kiinni" jolloin on vain yksi ikkuna jota voi levyttää ja pehmittää verhoin/leivinpaperilla tms.
Viimeksi muokannut alspe, Touko 25, 2012 15 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pentaxilla saa kuvia
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

alspe kirjoitti: Pitääkin miettiä tuo levyhommaa. Saa huoneen "kiinni" jolloin on vain yksi ikkuna jota voi levyttää ja pehmittää verhoin/leivinpaperilla tms.
Edestäpäin voi vielä heijastaa jollain valkoisella levyllä hieman tasoittavaa, ettei varjonkohdan katoa ihan sinne taustaan.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Valon laadun tutkimiseen muistutan vanhasta hyvästä kikasta...

Käden selkäpuoli, sormet puolikoukussa. Sitä käännellään ja tarkkaillaan rakennettavassa valaistuksessa niin nähdään ihan tarkasti kuinka valo käyttäytyy mallin pinnassa. Liukumat, heijastukset, varjot... kaiken huomaa heti. Eli ei tarvitse pistää mallia pitkästymään kuvauskohtaan siksi kaikaa kun valaistusratkaisua vasta pykätään pystyyn.

Kasvokuvia varten voi ostaa lelukaupasta sellaisen pikkutyttöjen "kampauspään". Maksanee kai jotain kympin tai pari. Sillä on todella hyvä harjoitella valon ja varjon rakentamista kuvaan kunhan muistaa ottaa skaalautumisen huomioon. (Nuo kampauspäät ovat kuitenkin lelunukkekokoa eli varmaan jotain noin 15-20cm korkeita kauloineen.)

Jos jollakulla on sellainen kaamosmasennuksen hoitamiseen tarkoitettu kirkasvalolamppu, esim. tämmöinen...

http://www.philips.fi/c/valoterapia/hf3319_01/prd/

...niin nuo sopivat monenlaiseen henkilökuvaukseen hyvin.

Hyviä, halpoja ja helposti varastoitavia/mukana kuljetettavia apuvälineitä ovat myös erilaiset "kollabsiibelit"...

http://www.lastolite.com/reflectors.php

...joiden kohdalla isoin puute markkinoilla on että todella keveitä ja ohutkehyksisiä ei juuri löydä mistään joten ne pitää tehdä itse vaikka läpikuultavasta kankaasta (=toimii sekä reflana että diffuusorina) ja autojen kokoontaittuvista ikkunoihin laitettavista aurinkosuojista.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Melkoisen loistavia vinkkejä Konditiona!
Alkoi kiinnostaa valojen kanssa kikkailu luettuani tätä ketjua. Yhtä halpaa settiä katsoinkin jo, mutta kaverini, joka on ammattikuvaaja, tyrmäsi sen heti kättelyssä.
Pitänee siis noudattaa edellä olevia neuvoja ja väsätä pari Ikean sukkalaatikko softboxia, plus ostaa yksi edullinen salama, ja ehkä jopa "tuhlata" rahaa sontikkaan ja radiolähetin/vastaanotin-systeemiin.
Vastaa Viestiin