Teema: Jääkiekkokuvia ( Ent:Pari junnukiekko G-02 kuvaa.)
-
-
Malli: NIKON D200onninpoika kirjoitti:Siltis mikä runko ja mikä ISO?
ISO: 800
Valotusaika: 1/320 s
Aukko: 3.5
Polttoväli: 180mm
Nopeudet vaihtelivat 1/250s - 1/450s ja yhdessä oli aukko 2,8 muissa oli tuo 3,5
--------------------------------------------------------------------------------
Offiiii...
Samanlainen tai jopa huonompi valaistus on esim. käsipallossa. Tuossa on yksi kovastikin kohinainen kuva malliksi.

Malli: NIKON D200
ISO: 1600
Valotusaika: 1/1000 s
Aukko: 2.8
Polttoväli: 180mm
... vain 0.03% kaikista viesteistä / 0.20 viestiä per päivä .... ei tunnu katu-uskottavalta, vaikka kuvannut jo vuodesta 1956
-
Varmaan tiedätkin, että D200ssa on erittäin kriittistä, ettei alivalota yhtään, muuten korkeiden herkkyyksien kohina pukkaa heti läpi. Pikemminkin luokkaa 1/3 aukon lievä ylivalotus voisi olla poikaa, se lisää käyttökelpoista herkkyysaluetta enemmän kuin mitä ylivalotuksen kautta menetetään.Siltis kirjoitti:[ Tuossa on yksi kovastikin kohinainen kuva malliksi.
Kuvasin aikoinaan melko surutta ISO1600 herkkyydellä, eikä niissä kuvissa mitään vikaa ollut jos nettikoossa katselee. Ja se oli LR2:lla käpälöitynä. Nyt on olemassa LR3 jonka paremmat algoritmit lisäävät käyttökelpoista herkkyyttä ainakin puoli aukkoa.
-
-
- Viesti:

7D + 70-200mm 2.8L IS II
f/2.8
1/800s
ISO 640
Muita kuvia 21.9.2010 HIFK - Saipa matsista -> http://kuvablogi.com/blog/16081/30/
(ISO ja suljinaika vaihtelee kuvissa)
-
-
Mitähän sitä tulee tehtyä väärin. kun kaikki jäähalleissa otetut omat kuvat ovat värisävyltään keltaisia/sinisiä tai muuten vaan pielessä.
Hallit ovat noita junnukiekon halleja, mutta kyllä muut näyttävat niissäkin onnistuvan kiitettävästi.
Kuvaamista olen yrittänyt vaihtopenkin puolelta, joten ei paikassakaan mitään valittamista ole.
Hallit ovat noita junnukiekon halleja, mutta kyllä muut näyttävat niissäkin onnistuvan kiitettävästi.
Kuvaamista olen yrittänyt vaihtopenkin puolelta, joten ei paikassakaan mitään valittamista ole.
-
En ole yhtään kiekkokuvaa ottanut, mutta voisin veikata, että hallin valoissa on se vika. Nuo junnuhallit ovat yleensä aika hämäriä, joten tarvitisisi kameraan aika ison aukon+aika suuren ISO -herkkyyden. Minkälaisilla säädöillä olet yleensä kuvannut?rakkuj kirjoitti:Mitähän sitä tulee tehtyä väärin. kun kaikki jäähalleissa otetut omat kuvat ovat värisävyltään keltaisia/sinisiä tai muuten vaan pielessä.
Pentax K-5 + sälää
Kuviani!
Kuviani!
-
Valkotasapaino pielessä, eipä sinänsä ihme. RAW:a kuvaamalla tuon voi säätää kuvankäsittelyssä esimerkiksi jäästä, tai jo heti kuvauksen aikana.rakkuj kirjoitti:Mitähän sitä tulee tehtyä väärin. kun kaikki jäähalleissa otetut omat kuvat ovat värisävyltään keltaisia/sinisiä tai muuten vaan pielessä.
-
Hmm. Itsellä D700 ja Nikon 70-200. Kuvia tossa kolmossivulla.rakkuj kirjoitti:Täytyy huomenna koittaa tuota valkotasapainon mittaamista jäästä etukäteen ja talletetun arvon käyttämistä.
RAW:lla kannattaa vissiin sitte kuvailla?
Käytössä D300 ja Sigman 70-200/2.8
Mulla on toiminut hyvin seuraavat asetukset:
- AF-C: Dynamic mode, 9/21 pistettä
- matrix metering
- autoiso: 1/800s ja ISO 3200
- aukonvalinta: F2.8
- valoituksen säätö: +0.7..1EV
- RAW
- AutoWB (ei ole ikinä ollut ongelmaa jään kanssa, tosin kokemusta vain Rauman jäähallista)
-
- Viesti:
Perjantaina kävin sitten taas kokeilemassa tuota Mestiksen kuvaamista. Ottelu oli Kiekko Vantaa-Sport, paljon tuli otettua kuvia ehkäpä liikaakin ja ei pelkästään pelistä, kivaa oli paitsi ettei meinannut pysyä tahdissa mukana:

http://www.timoniemi.fi/
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tiedä nyt sitten noiden onnistuneisuudesta mutta saahan noista jo jotakin selvää, ja nyt puhutaan noista junnukuvista jotka laitoin aikaisemmin esille.rakkuj kirjoitti:"RekkaTimppa" millaisilla asetuksilla olet päässyt noin onnistuneisiin kuviin?
Kuvaatko RAW:lla?
RAW:na kuvaan kaikki mitä kuvaan eli en yhtäkään JPG kuvaa ota.
ISO:na minulla noissa junnukuvissa oli vähintään 3200 ja kyllä sen 5000 nostin myös kokeilu mielessä, noita junnukuvia ottaessani minulla oli kokeilussa Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM putki joka myös auttoi asiaa aikas paljon, "kuvausohjelmana" käytin AV:tä niinkuin aina kiekkoa kuvatessani ja aukko oli n. 3.2 suljinajat pyrin saamaan pysymään vähintään 320 kun junnuista puhutaan mutta kyllä suljinaika oli siellä 500-640 paikkeilla.
Lisäksi otteluvalot olin pyytänyt jo etukäteen päälle koska ilman niitä ei kuvia saa onnistumaan hirvittävän hyvin.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
- Viesti:
Kiitos.ad3line kirjoitti:Hyviä kuvia rekka-timppa!
Itsekin olin menossa kuvaamaan tuota ottelua, kun hyvä ystäväni H.Koivisto pelaa K-Vantaassa ja olisin sitä kautta saanut lipun, mutta sitten iski laiskuus enkä jaksanut mennä kun oli niin paljon muka "parempaakin" tekemistä.
Hehe. Ehkä ensi kerralla sitte jaksaa. :)
Itse en oikein ole tyytyväinen kuviin, tilanne oli minulle taas uusi, eli pidän tuota Valtti areenaa itselleni "huippu paikkana" jossa olen kuvannut ja sen huomasi valoista eli en ole noin kirkkaissa valoissa kuvannut kiekkoa ja se toi hieman haastetta kuviin, mutta tuo nyt oli ensimmäinen kerta tuolla hallissa mutta näillä näkymin ei viimeinen, seuraavat 2 vko:a olen kiinni muissa hommissa mutta sitten olisi tarkoitus olla tuoalla paikalla joka ottelussa.
Seuraavalla kerralla toivottavasti opin jo jonkin verran tuota peliä lukemaan etukäteen ja saisi noita tilanne kuvia enemmän ja meinaan varautua hieman isommilla muistikorteilla, pelin oikeastaan ainoa "rähinätilanne" jäi saamatta kun kortti päätti että on just silloin täynnä, no, harjoittelun piikkiin menee.
Noiden aikuisten ja junnujen pelien kuvaaminen tuntuu olevan kuin kaksi eri maailmaa ja nyt pitäisi harjoitella tuota aikuisten maailmaa, mutta onneksi siihen on nyt mahdollisuus......
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
Kyllä nuo valaistusolosuhteet usein ovat hieman eri luokkaa noissa halleissa jossa junnut pääsevät yleensä pelaamaan. Rauman hallissakin on tullut poikien kanssa vierailtua ja aika valoisaa oli, tosin silloin ei ollut vielä kameraa mukana.
redfusion kirjoitti:Hmm. Itsellä D700 ja Nikon 70-200. Kuvia tossa kolmossivulla.rakkuj kirjoitti:Täytyy huomenna koittaa tuota valkotasapainon mittaamista jäästä etukäteen ja talletetun arvon käyttämistä.
RAW:lla kannattaa vissiin sitte kuvailla?
Käytössä D300 ja Sigman 70-200/2.8
Mulla on toiminut hyvin seuraavat asetukset:
- AF-C: Dynamic mode, 9/21 pistettä
- matrix metering
- autoiso: 1/800s ja ISO 3200
- aukonvalinta: F2.8
- valoituksen säätö: +0.7..1EV
- RAW
- AutoWB (ei ole ikinä ollut ongelmaa jään kanssa, tosin kokemusta vain Rauman jäähallista)
-
- Viesti: