Kumpi parempi lintuoptiikka 20 mm vs. 150-400 mm?
-
- Viesti:
Re: Kumpi parempi lintuoptiikka 20 mm vs. 150-400 mm?
Kyllä sinäkin osaat järkän tehdä. Pistät filmin kenkälaatikkoon ja varioit vaikka filmin kokoa ja reikää.
Nää nykyvehkeet taas on etähallintoineen melko kaukana toimivasta konseptista (mikä esim. kenkälaatikkokin on) vaikka sitä kuinka spekseissä mainostetaan. Syykin on melko selvä - kamerapuolen insinöörit eivät keskustele sen tahon kanssa joka mobiililaitepäästä vastaa tai brändi ei ota asiaa millään lailla vakavasti.
Nää nykyvehkeet taas on etähallintoineen melko kaukana toimivasta konseptista (mikä esim. kenkälaatikkokin on) vaikka sitä kuinka spekseissä mainostetaan. Syykin on melko selvä - kamerapuolen insinöörit eivät keskustele sen tahon kanssa joka mobiililaitepäästä vastaa tai brändi ei ota asiaa millään lailla vakavasti.
-
Ei tässä Jaakko ole tarkoitus mitään erityisiä merkkejä haukkua, vaan yhdelläkään kameravalmistajalla tuo WiFi tai Bluetooth ei vaan käytännössä toimi. Viivet ja etäisyys rajoittavat niiden käyttöä, samoin esim. jos laitat kameran kiven taakse tai jonku muun maastoesteen taakse niin ei vaan toimi. Maastossa yleensä on esteitä ja arkoja lajeja pitää pyrkiä kuvaamaan mahdollisimman kaukaa. Nuo täällä kerrotut vippaskonstit ovat turhia sillä Hähnel maksaa vain 69,- ja toimii aina jopa esteiden takaa ja satojen metrien etäisyydeltä. Näätä, mäyrä ym hyvällä hajuaistilla varustetut nisäkkäät vaativat etäisyyttä ja sitähän etäkuvaus nimenomaan tarkoittaa. Riittävästi etäisyyttä kohteeseen eikä mitään 5-50 m.
Entäs sitten jos haluat laukoa sekunnilleen samaan aikaan kahta kameraa, toinen ulkona laajakulmalla varustettuna ja toinen kojussa sisällä pitkä putki nokallaan. Sitten vain hommaat toisen vastaanottimen ja alat laukoa niitä samalla lähettimellä. Kahden kameraan täydellinen käyttö samanaikaisesti on muuten aivan arpapeliä.

Entäs sitten jos haluat laukoa sekunnilleen samaan aikaan kahta kameraa, toinen ulkona laajakulmalla varustettuna ja toinen kojussa sisällä pitkä putki nokallaan. Sitten vain hommaat toisen vastaanottimen ja alat laukoa niitä samalla lähettimellä. Kahden kameraan täydellinen käyttö samanaikaisesti on muuten aivan arpapeliä.

Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
-
Tämä on tietysti saivartelua, mutta kameran virrankulutus sinänsä ei olisi ongelma: USB-syötöllä sellainen virtalähde kiinni, että varmasti riittää. Hankalaa tuollainen painiminen kyllä olisi.
Oly/OM-Systemsillä on salamoiden ohjaamiseen näppärä radiokanavalla toimiva kampe, sellaista kaivattaisiin kamerarungonkin ohjaamiseen.
-
Mulla ei ikinä ole virransaanti ollut ongelma, sillä olen vuosien varrella kuljettanut autonakuista inventerien kautta jopa pieniin aurinkokennoihin mukanani kojuihin ja nykyisin minulla on pari 32000 mAH PD powerbankkiä. Mutta onhan siinä valtava ero kun voi radio-ohjattavan kaukolaukaisimen kanssa kameraa käyttää yhdellä pienellä kameran omalla akulla vaikka viikon yhtäkyytiä, kun WiFit ja bluetoothit siihen verrattuna vaaativat lähes Olkiluodon kapasiteetin. Vaan ainoa pienimuotoinen ongelma on edelleen se että kameran säätöjä ei voi ohjata etänä kuten noita Ollin mainitsemia salamoita. Minulla onkin vain pelkkää hyvää sanottavaa OM:n salamakuvausavuista.
-
Villaristin piti omien sanojensa mukaan poistua palstan keskusteluista ikuisesti, mutta kovin lyhyt se hänen ikuisuutensa näyttää olevan. Vai jokohan vanhusta dementia vaivaa, eikä enää muista mitä on tullut kirjoiteltua?
Minä vielä muistan, enkä edelleenkään ole muuttanut mielipidettäni siitä, että suurpetojen kuvaaminen haaskalta edesauttaa niiden ihmisarkuuden katoamista. Ja jos joku väittää että edes esim. ihmisarkuutensa menettäneitä suurpetoja ei saisi tappaa, niin sellainen henkilö on viherhörhö sanan varsinaisessa merkityksessä.
Viherhippien propagandasta huolimatta olen edelleen sitä mieltä ettei susia tai karhuja tarvitse varta vasten ruokkia haaskoilla, koska ne kyllä löytävät ravintonsa muutenkin. Eivätkä sudet tai karhut ole Suomessa millään muotoa uhanalaisia, vaikka viherhörhöt sellaistakin propagandaa levittävät.
Ja sitäkin mieltä olen edelleen, että haaskakuvaus on lähinnä joidenkin luontokuvaajiksi itseään kutsuvien turhamaisuutta. Kojuista kuvatessaan he kokevat olevansa suuria luontokuvaajia sekä erähenkilöitä, vaikka sellainen kuvaaminen on suunnilleen yhtä luonnonmukaista kuin kuvaaminen Ähtärin, Ranuan tai Ruotsissa Kolmårdenin eläinpuistoissa.
Minä vielä muistan, enkä edelleenkään ole muuttanut mielipidettäni siitä, että suurpetojen kuvaaminen haaskalta edesauttaa niiden ihmisarkuuden katoamista. Ja jos joku väittää että edes esim. ihmisarkuutensa menettäneitä suurpetoja ei saisi tappaa, niin sellainen henkilö on viherhörhö sanan varsinaisessa merkityksessä.
Viherhippien propagandasta huolimatta olen edelleen sitä mieltä ettei susia tai karhuja tarvitse varta vasten ruokkia haaskoilla, koska ne kyllä löytävät ravintonsa muutenkin. Eivätkä sudet tai karhut ole Suomessa millään muotoa uhanalaisia, vaikka viherhörhöt sellaistakin propagandaa levittävät.
Ja sitäkin mieltä olen edelleen, että haaskakuvaus on lähinnä joidenkin luontokuvaajiksi itseään kutsuvien turhamaisuutta. Kojuista kuvatessaan he kokevat olevansa suuria luontokuvaajia sekä erähenkilöitä, vaikka sellainen kuvaaminen on suunnilleen yhtä luonnonmukaista kuin kuvaaminen Ähtärin, Ranuan tai Ruotsissa Kolmårdenin eläinpuistoissa.
-
Tästäpä sitten luettavaa jatkoa ajatellen...https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... 15&t=12508
-
Vahvasti samaa mieltä, tulkoot tänne Etelä-Karjalaan ketkä väittävät että susi, karhu ja ilves ovat uhanalaisia. Koko talven täällä kuvanneet eri kylillä kännykällä susia ja ilveksiä asutuksen läheltä, nyt odotetaan otsojen ulostuloa. Eräs WA ryhmä joka seuraa tilannetta kertoo kuvillaan miten niitä on. Peurat jo syöty tietyiltä alueilta eli muutto siirtää nälkäiset taas vähän matkaa.Redtagfly kirjoitti: ↑Huhti 05, 2025 17 : 28 Villaristin piti omien sanojensa mukaan poistua palstan keskusteluista ikuisesti, mutta kovin lyhyt se hänen ikuisuutensa näyttää olevan. Vai jokohan vanhusta dementia vaivaa, eikä enää muista mitä on tullut kirjoiteltua?
-
Tämä.ruutu kirjoitti: ↑Huhti 05, 2025 17 : 55 Tästäpä sitten luettavaa jatkoa ajatellen...https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... 15&t=12508
-
Onpa edelleen jotkut pahasti vieraantuneet luonnosta! Menkää rauhoittumaan tuonne sana on melkein vapaa ketjuun ja jättäkää tämä Olympus-ketju Olympus keskustelulle.
Sen verran mainitsen että Suomessa on vain 300-400 sutta kun esim. Italiassa niitä on 3500 kpl ja mm. pääkaupunki Roomassa yli 20. Tämä tästä täällä ei ole mitään nähtävää luontovihaajille poistukaa. Amen.
Sen verran mainitsen että Suomessa on vain 300-400 sutta kun esim. Italiassa niitä on 3500 kpl ja mm. pääkaupunki Roomassa yli 20. Tämä tästä täällä ei ole mitään nähtävää luontovihaajille poistukaa. Amen.
-
Niinhän sinä olet luonnosta vieraantunut ja todella pahasti oletkin. Isottelet luontokuvillasi ja kuvittelet olevasi todellinen eräjorma, vaikka totuus on aivan muuta. Rakentelet kaikenlaisia etäkuvaus järjestelmiä sekä teknisiä viritelmiä, jotta et missään tilanteessa joutuisi lähietäisyydelle kuvaamiesi eläinten kanssa. Lähettämäsi esimerkkiotoskin on siitä hyvä esimerkki. Itse istut mukavasti ja suojassa autossasi ja otat etäyhteydellä kuvan tietä ylittävästä karhusta. Saman taivaan alle sen karhun kanssa et uskaltaudu. Poistutkohan sinä koskaan kahtasataa metriä kauemmas tieltä tuon kuvausharrastuksesi takia? Tuskinpa poistut ja luulen että gepsistä sekä muista teknisistä apuvälineistä huolimatta eksyt suunnilleen välittömästi, kun tien reunaan jättämäsi auto katoaa näköpiiristäsi.
Minä olen toista maata. Minun koulutukseni sekä ammattini liittyvät kiinteästi luontoon. Luulenpa että yksinomaan viimeisten viiden vuoden aikana olen viettänyt enemmän aikaa luonnossa ja tarponut jalkaisin useampia kilometrejä metsissä ja soilla kuin sinä olet koko elämäsi aikana. Maastossa olen yleensä liikkeellä yksin ja tietenkin aseettomana. Toki olen nykyään ryhtynyt pitämään puukkoa vyölläni, koska olen useilta kollegoiltani kuullut kertomuksia siitä, kuinka he ovat maastossa liikkuessaan kohdanneet pelottomasti käyttäytyviä suurpetoja. Olen itsekin työasioissa maastossa liikkuessani kohdannut kaikki suomen suurpedot 50-100 metrin etäisyydeltä. Minut havaittuaan ne ovat sutta lukuun ottamatta lähteneet välittömästi pakoon. Sen suden havaitessani etäisyys suteen oli korkeintaan 50 metriä. Susi tuijotti minua intensiivisesti eikä tehnyt elettäkään pakoon lähteäkseen, vaan otti muutaman askeleen minua kohti. Pakoon se lähti vasta siinä vaiheessa, kun otin maasta pitkän karahkan jolla huidoin ilmaa ja karjuin niin kovaa kuin ääntä lähti.
Eräs työkavereistani on maastossa työkeikalla liikkuessaan törmännyt emokarhuun ja pentuun. Hän kertoi, että se kokemus ei ollut mitenkään miellyttävä, koska emokarhu oli aluksi noussut takajaloilleen sekä karjunut ja sitten tehnyt muutamia valehyökkäyksiä työkaveriani kohti.
Minullekaan ei tullut mieleenkään että olisin ryhtynyt ottamaan valokuvia sen suden kohdatessani. Karhun, ilveksen ja ahman kohdatessani ne ottivat jalat alleen niin nopeasti, etten edes olisi ennättänyt valokuvaamaan niitä.
Vielä lopuksi fakta suomen suurpedoista. Esimerkiksi sutemme ovat aivan samaa kantaa itärajamme takaisten Euraasian susien kanssa. Rajan takana suurilla saloilla on yli kymmenentuhannen suden populaatio, joka varmistaa sen että meidän susikantamme pysyy elinvoimaisena ja vahvistuu ellei petopolitiikkaan tehdä muutoksia. Aivan sama koskee kaikkia muitakin suurpetojamme. Hyvä asia on se, että viherhipit eivät enää ole hallituksessa sähläämässä ja petopolitiikkaan onkin jo lupailtu muutoksia.
Minä olen toista maata. Minun koulutukseni sekä ammattini liittyvät kiinteästi luontoon. Luulenpa että yksinomaan viimeisten viiden vuoden aikana olen viettänyt enemmän aikaa luonnossa ja tarponut jalkaisin useampia kilometrejä metsissä ja soilla kuin sinä olet koko elämäsi aikana. Maastossa olen yleensä liikkeellä yksin ja tietenkin aseettomana. Toki olen nykyään ryhtynyt pitämään puukkoa vyölläni, koska olen useilta kollegoiltani kuullut kertomuksia siitä, kuinka he ovat maastossa liikkuessaan kohdanneet pelottomasti käyttäytyviä suurpetoja. Olen itsekin työasioissa maastossa liikkuessani kohdannut kaikki suomen suurpedot 50-100 metrin etäisyydeltä. Minut havaittuaan ne ovat sutta lukuun ottamatta lähteneet välittömästi pakoon. Sen suden havaitessani etäisyys suteen oli korkeintaan 50 metriä. Susi tuijotti minua intensiivisesti eikä tehnyt elettäkään pakoon lähteäkseen, vaan otti muutaman askeleen minua kohti. Pakoon se lähti vasta siinä vaiheessa, kun otin maasta pitkän karahkan jolla huidoin ilmaa ja karjuin niin kovaa kuin ääntä lähti.
Eräs työkavereistani on maastossa työkeikalla liikkuessaan törmännyt emokarhuun ja pentuun. Hän kertoi, että se kokemus ei ollut mitenkään miellyttävä, koska emokarhu oli aluksi noussut takajaloilleen sekä karjunut ja sitten tehnyt muutamia valehyökkäyksiä työkaveriani kohti.
Minullekaan ei tullut mieleenkään että olisin ryhtynyt ottamaan valokuvia sen suden kohdatessani. Karhun, ilveksen ja ahman kohdatessani ne ottivat jalat alleen niin nopeasti, etten edes olisi ennättänyt valokuvaamaan niitä.
Vielä lopuksi fakta suomen suurpedoista. Esimerkiksi sutemme ovat aivan samaa kantaa itärajamme takaisten Euraasian susien kanssa. Rajan takana suurilla saloilla on yli kymmenentuhannen suden populaatio, joka varmistaa sen että meidän susikantamme pysyy elinvoimaisena ja vahvistuu ellei petopolitiikkaan tehdä muutoksia. Aivan sama koskee kaikkia muitakin suurpetojamme. Hyvä asia on se, että viherhipit eivät enää ole hallituksessa sähläämässä ja petopolitiikkaan onkin jo lupailtu muutoksia.
-
Hommaa ammattiapua jos noin olet vieraantunut luonnosta ja koet vihantunnetta sekä luontokappaleita että ihmisiä kohtaan. Niuvanniemen psykiatriselta osastolta saattaa löytyä apua sinulle vai onko jo liian myöhäistä. Ota edes Valiumia! Tai hakeudu paikkakunnallasi vihanhallintakurssille!
Tämä on toivottavasti edelleenkin valokuvausfoorumi eikä Ylilauta!
Tässä otsikkoa myötäilevä merikotkan kuva 20 millisellä.

Tämä on toivottavasti edelleenkin valokuvausfoorumi eikä Ylilauta!
Tässä otsikkoa myötäilevä merikotkan kuva 20 millisellä.

-
Kiitos ystävällismielisistä toivotuksistasi ja aivan sitä samaa sinulle. Onpa hyvä että kommenttisi vahvistavat käsityksiä viherhipeistä.
Eli kun faktatietoa ei ole, niin sorrutaan asiattomuuksiin ja vääristelyihin. Senhän jokainen voi todeta vaikka eduskunnan kyselytuntia seuraamalla.
Siellä ne äärilaidan punavihreät edustajat käyttäytyvät huonommin kuin huonosti käyttäytyvät murrosikäiset teinit.
Turhaan sinä noita valokuviasi esittelet, koska tuokin merikotkan kuva on tietenkin otettu niin, että kamera on ollut kolmijalalla ja itse olet ohjannut sitä etäyhteydellä autostasi kolmensadan metrin päästä. Jos se jonkin mielestä on eräilyä ja luontokuvausharrastusta, niin sitten todellisten maailmalla vaikuttavien ammattikuvaajien luontokuvista otetut kuvakaappaukset voi varmaan esittää omina otoksina. Toki ymmärrän että sinun tarvettasi esitellä kuviasi ja menetelmiäsi ajaa joillekin henkilöille tyypillinen pätemisen tarve. Vanhan sanonnan mukaan kukapa sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse.
Eli kun faktatietoa ei ole, niin sorrutaan asiattomuuksiin ja vääristelyihin. Senhän jokainen voi todeta vaikka eduskunnan kyselytuntia seuraamalla.
Siellä ne äärilaidan punavihreät edustajat käyttäytyvät huonommin kuin huonosti käyttäytyvät murrosikäiset teinit.
Turhaan sinä noita valokuviasi esittelet, koska tuokin merikotkan kuva on tietenkin otettu niin, että kamera on ollut kolmijalalla ja itse olet ohjannut sitä etäyhteydellä autostasi kolmensadan metrin päästä. Jos se jonkin mielestä on eräilyä ja luontokuvausharrastusta, niin sitten todellisten maailmalla vaikuttavien ammattikuvaajien luontokuvista otetut kuvakaappaukset voi varmaan esittää omina otoksina. Toki ymmärrän että sinun tarvettasi esitellä kuviasi ja menetelmiäsi ajaa joillekin henkilöille tyypillinen pätemisen tarve. Vanhan sanonnan mukaan kukapa sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse.
-
Miten nuo sinun henkisesti sairaat purkauksesi liittyvät millään tavalla Olympuksiin ( OM- Systemsiin ) saati otsikon aiheeseen? Pysy aiheessa tai poistu sinne Ylilautaan vähäpoika.
Kanahaukka vaihteeksi ja erään mieliksi 20 millisellä.

Kanahaukka vaihteeksi ja erään mieliksi 20 millisellä.

-
Mitenkäs sinun etäyhteydellä ottamasi kuvat liittyvät luontoharrastukseen? Tuohan on vain hiukan edelleen kehitettyä riistakameralla kuvaamista.
Kameran ja optiikan laatu ovat parempia kuin perus riistakamerassa, mutta muutoin tuossa on hyvin paljon samaa.
No, ehkä tuo sinun juttusi on ymmärrettävissä kun jalka ei enää nouse samaan malliin kuin parikymppisellä ja maastossa liikkuessakin eksymisen vaara on joka hetki käsillä.
Onko taas kerran jäänyt saamatta kun olet noin äreä?
Kameran ja optiikan laatu ovat parempia kuin perus riistakamerassa, mutta muutoin tuossa on hyvin paljon samaa.
No, ehkä tuo sinun juttusi on ymmärrettävissä kun jalka ei enää nouse samaan malliin kuin parikymppisellä ja maastossa liikkuessakin eksymisen vaara on joka hetki käsillä.
Onko taas kerran jäänyt saamatta kun olet noin äreä?
-
Yritä nyt hoitaa oma pääsi kuntoon jos siihen on vielä jotain edellytyksiä, mitä suunnattomasti epäilen. Minun harrastuksista ja liikkumisesta et kuitenkaan tiedä mitään eikä minulla ole niillä tarve rehvastella. Kuvaan kuitenkin selvästi enemmän ilman kojuja kun kojuista - suhde 80-20%, tarkistin sen juuri vuoden 2024 LR catalogistani.
Enkä koe minkäänlaista pelkoa viattomia luontokappaleita kohtaan ja keskimäärin liikun kuitenkin yli 10000 askelta päivittäin luonnossa.

Enkä koe minkäänlaista pelkoa viattomia luontokappaleita kohtaan ja keskimäärin liikun kuitenkin yli 10000 askelta päivittäin luonnossa.

-
Jos tässä jollakulla on vikaa korviensa välissä, niin sinun täytyy katsoa peiliin. Ensinnäkin sinä olet amatööri luonnossa liikkumisen suhteen. Minä liikun maastossa sekä työni että harrastusteni takia ja tuo sinun päivittäinen 10000 askeltasi on vähäinen määrä. Olen myös entinen kansallisen tason hiihtäjä ja siitä on meriittejäkin kertynyt.
Toisekseen en ole koskaan maininnut vihaavani eläimiä. En edes niitä viherhörhöjen ihailemia susia.
FAKTA on kuitenkin se, että ihmispelkonsa menettäneitä häirikkösusia sekä hybridejä eli koirasusia on olemassa ja ne täytyy poistaa. En ole ainoa jolla on kokemuksia liian tuttavalliseksi käyneestä sudesta.
Jos et ole tietoinen susien käytöksen muuttumisesta, niin siinä tapauksessa olet kyllä todella pihalla kaikesta muustakin. Onko kyse dementiasta, vai onko yksinkertaisesti kyse siitä, että viherhippi piireissä suljetaan silmät todellisuudelta ja eletään jonkinlaisissa haavemaailmoissa?
Toisekseen en ole koskaan maininnut vihaavani eläimiä. En edes niitä viherhörhöjen ihailemia susia.
FAKTA on kuitenkin se, että ihmispelkonsa menettäneitä häirikkösusia sekä hybridejä eli koirasusia on olemassa ja ne täytyy poistaa. En ole ainoa jolla on kokemuksia liian tuttavalliseksi käyneestä sudesta.
Jos et ole tietoinen susien käytöksen muuttumisesta, niin siinä tapauksessa olet kyllä todella pihalla kaikesta muustakin. Onko kyse dementiasta, vai onko yksinkertaisesti kyse siitä, että viherhippi piireissä suljetaan silmät todellisuudelta ja eletään jonkinlaisissa haavemaailmoissa?
-
Vähäpoika miksi yht’äkkiä tässä optiikkakeskustelussa hyökkäsit vahvasti sanallisesti villieläimiä ja minua vastaan. Ota jo tänään paikalliseen terveyskeskukseen yhteyttä ja pyydä apua henkisiin ongelmiisi, sillä ne ovat todella pahoja. Koita edes keskustella otsikon ja foorumin mukaisista asioista jos kykenet, vaan kun et kykene kuitenkaan niin rekisteröidy sinne Ylilautaan ja anna siellä palaa!
PS. On se outoa kun joillain ei äly riitä ymmärtämään edes sitä että tämä on valokuvausfoorumi!
PS. On se outoa kun joillain ei äly riitä ymmärtämään edes sitä että tämä on valokuvausfoorumi!
-
Hei vaari, sinähän itse aloitit henkilöön menevän nimittelyn.
Joko dementia on niin paha, että et muista edes sitä?
Toisekseen etkö ymmärrä selvästi kirjoitettua suomea?
Millä kielellä kommentit pitäisi kirjoittaa, jotta ymmärtäisit?
Itse hallitsen suomen lisäksi täydellisesti ruotsin sekä myös englannin ja saksan lähes täydellisesti. Voin käyttää Google kääntäjää elleivät nämä riitä. En ole hyökännyt sanallisesti villieläimiä vastaan, olen ainoastaan
kirjoittanut faktapohjaisen kommentin häirikkösusista ja edes sitä et ymmärtänyt. Alla se kommentti vielä uudelleen. Lue se tarkasti sanasta sanaan ja yritä pinnistellä jotta ymmärtäisit lukemasi.
"FAKTA on kuitenkin se, että ihmispelkonsa menettäneitä häirikkösusia sekä hybridejä eli koirasusia on olemassa"
Jokainen normaali ihminen varmasti ymmärtää sen, että tuollaisia hybridejä ja ihmisten pihoilla pyöriviä häirikkösusia ei tarvitse olla ja niistä täytyy päästä eroon. Kuinkahan kauan vielä menee ennenkuin myös viherhörhö piireissä se ymmärretään?ì
Joko dementia on niin paha, että et muista edes sitä?
Toisekseen etkö ymmärrä selvästi kirjoitettua suomea?
Millä kielellä kommentit pitäisi kirjoittaa, jotta ymmärtäisit?
Itse hallitsen suomen lisäksi täydellisesti ruotsin sekä myös englannin ja saksan lähes täydellisesti. Voin käyttää Google kääntäjää elleivät nämä riitä. En ole hyökännyt sanallisesti villieläimiä vastaan, olen ainoastaan
kirjoittanut faktapohjaisen kommentin häirikkösusista ja edes sitä et ymmärtänyt. Alla se kommentti vielä uudelleen. Lue se tarkasti sanasta sanaan ja yritä pinnistellä jotta ymmärtäisit lukemasi.
"FAKTA on kuitenkin se, että ihmispelkonsa menettäneitä häirikkösusia sekä hybridejä eli koirasusia on olemassa"
Jokainen normaali ihminen varmasti ymmärtää sen, että tuollaisia hybridejä ja ihmisten pihoilla pyöriviä häirikkösusia ei tarvitse olla ja niistä täytyy päästä eroon. Kuinkahan kauan vielä menee ennenkuin myös viherhörhö piireissä se ymmärretään?ì
-
Aina puhutaan näistä "häirikkösusista" ym. Mistä tämä nimitys tulee? Siitäkö, kun hakevat ruokaa elääkseen ihmisten pihapiiristä eikä synkiltä salomailta? Miksi eivät pysy siellä salomailla? Onko vastaus siihen, että nykyään ei enää ole näitä synkkiä salomaita? Ovatko ne muuttuneet puupelloiksi, joita laikuttain parturoidaan muutaman vuoden jälkeen? Etteikö se puupelto elätä normaalin (peto)eläimen ravintoa? Paitsi taimikot hirvilaumoja, joita sudet eivät saa verottaa vaan se (verotus) on jätettävä metsästäjän yksinoikeudeksi?
Kysymyksiä on, onko viisaita vastauksia?
Kysymyksiä on, onko viisaita vastauksia?
-
Tuo on osa vastausta. Lisäksi Suomen pinta-alasta 36% on poronhoitoaluetta, jossa sudet tapetaan heti. Tämä aiheuttaa myös sen, että sudet eivät pääse luontaisesti vaeltamaan Ruotsiin ja Norjaan, jolloin geeniperimä heikkenee.
Suomen itärajaa aidataan parhaillaan, joka tulee merkittävästi estämään kaikkien isojen nisäkkäiden liikkumisen rajavyöhykkeen yli. Vaikutukset tulevat olemaan dramaattiset.