...Nopeus on suhteellinen käsite, mutta yksi asia on aika turvallista todeta: valonnopeus on 'nopea', ihan sama käytätkö kamerassa hidasta tai nopeaa suljinaikaa
On hyvä kuva, onkos se itäväylä, kun näyttää että metrokiskot menee oikeassa reunassa ja kalasatama edessä.
Tuohon kun olisi vielä saanut sen tulevan tai menevän metron tai molemmat.
On tietysti kyse siitä, mitä kuvalta hakee, mutta miun silmään auringonnousua tai -laskua vasten otettu kaupunkikuva, missä siis taivaanrannassa vielä vähän luonnonvaloa, mutta rakennukset vain mustina silhuetteina vastavalossa, ja valoja ikkunoissa, ja niin läpiterävänä kuin vain kalusto periksi antaa, on nappi tämmösenä kuvana. Just niiko aikaarskan kuva on. Liikennettä eli autojen tai metron valoja nyt ois voinu olla ehkä enemmänkin, mutta ei kuitenkaan yheksi sutuksi kasattuna?
Makuasioita, tai mitä sitten milloinkin haetaan, niiko sanoin.
Ei pahalla elmar mutta kyllä tuo aikaarskan kuva uppoo tänne ja syvälle, siinä on ihan toinen tunnelma ilman pitkän valotuksen aikaansaamaa liikaa valoa rakennuksissa.
Eipä mitään. Tukkomusta on usein hyvä tehokeino, mutta tuossa kuvassa se ei itselle toimi. Kyseessä ei kuitenkaan ole silhuetti, vaan kaupunkitila. Mutta makuasioitahan nämä ovat. Jos tekijä ja yleisö diggaa, silloin kuva täyttää tehtävänsä.
Tässä kuvassa nimenomaan toimii nuo tummat kohdat, koska jos niitä lähtee availemaan niin jää nuo autojen valojuovat tosi bliisuiksi ja on kokemusta itsellä samanlaisista kuvista
Kuvassa on mielestäni tärkeintä nuo valojuovat ja kaupungin siluetti ja siinä mielessä valon ja varjon tasapaino hyvin kohdillaan.
Joo, otin linkin pois. Kyse ei ollut "kumpi on parempi" kilpailusta, vaan tarkoitus oli näyttää samalta kadulta ja samanlaisesta tilanteesta aika erilainen kuva. Eli makuasioita, sano.
Oho, tännehän oli tullut vilkasta keskustelua! Hyvä niin
Joo, siis ihan helposti olisin voinut avata varjoja, koska oli otettu matalalla herkkyydellä ja kuvassa oli runsaasti käsittelyvaraa (raw). Käytössä oli ND suodin. Ja aika pieni aukko objektiivissa, että sain kunnolla liikeblurria.
Tällä kertaa halusin tehdä tälläisen voimakaskontrastisemman, tummemman kuvan. Tosiaan valintakysymyksiä. Kuvan raakadata olisi antanut aineksia muunlaiseenkin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
ja hienoa että jaksat olla aktiivinen. alkanut ajattelemaan jos itsekkin vuoden vaihtuessa aloittaisi vastaavan valokuva viikossa jutun. toivottavasti sille ei käy samalla lailla kun muille vuodenvaihteen lupauksille, laihduttamiselle, kuntoilulle ja raitistumiselle.
ja vielä edellisen viikon nopeus kuvasta. tuttu paikka, köyhällistö alueen rampilta/ylikululta otettu. tuo oli itselläni alkuvuodesta kääntöpaikkana kun piti päästä ytimen suunnasta redin katolle, siitä ennen tunnelia lähtee ramppi ylös oikealle. hyvin on tullut kerroksia lisää, helmikuussa oli vain 50 sentin varaukset lisärakentamiselle pilkistämässä katosta ylös. nyt on ainakin 15 kerrosta siinä päällä.
Joo, ensimmäisessä kuvassa on lievästi jäätyneitä kastepisaroita aamusella kun aurinko juuri nousi.
Ensimmäinen kuva on otettu 50mm macrolla, ja sitä ei ole mitenkään manipuloitu, mutta siinä on käytetty focus stacking tekniikkaa manuaalisesti. Eli otin 5 kuvaa hieman eri tarkennusasetuksella ja lopuksi nämä 5 kuvaa on yhdistetty Helicon focus ohjelmalla. Focus stackingin ansiosta kuvauskohde on laajemmin fokuksessa kuin mitä se on yksittäisessä kuvassa.
Toinen kuva on vain yksi valotus, mutta se on otettu 15mm kinolaajis makrolla. Tämän takia kuva on aika erikoinen ja bokeh melkoinen viidakko. Mutta omalla tavalla tykkäsin kuvan "villistä" tunnelmasta niin laitoin tähän.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Olin vähän yllättynyt positiivisesta palautteesta melko tavanomaisesta syksy kuvasta, tykkäsivät tuosta nimittäin siellä varsinaisessa Peterin kansainvälisessä ryhmässäkin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'