Photoshop Elements 2.0 - Värinhallinta hallintaan

Kuvankäsittelyä, mitä vain
jutaoja
Viestit: 175
Liittynyt: Tammi 10, 2003 15 : 39
Paikkakunta: Turku

Photoshop Elements 2.0 - Värinhallinta hallintaan

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

Uusi vuosi ja uudet kujeet. Jos olet Adobe Photoshop Elements 2.0 -ohjelman Windows-käyttäjä niin vuosi alkaa varsin mukavissa merkeissä. Uuden vuoden kunniaksi nimittäin päivitin hieman tietotaitoani sekä ajatuksiani ja joudun tässä viestissä perumaan joitakin aikaisemmin sanomiani asioita. Mutta niin joutuu moni muukin! Tässä myöhästynyt "joululahja" Elements-käyttäjille, sekä pitkää nenää kaikille niille, joiden mielestä vaikkapa Jascin PaintShopPro on vähintään yhtä hyvä jos ei paljon parempikin ohjelma kuin Elements. Ei se ole. Ja ne perustelut:

Toisin kuin yleisesti luullaan ja väitetään niin Adobe Photoshop Elements 2.0 -ohjelmassa (tästä eteenpäin PSE2) on Photoshop 7 ja Photoshop CS -ohjelmia vastaava värinhallintajärjestelmä. Ongelma ei siis ole se, etteikö värinhallintaa olisi vaan se, että ohjelman tarjoamia värinhallinta-asetuksia ei pääse muuttamaan käyttökelpoisemmiksi. PSE2:ssa on ytimeltään sama kuvamoottori kuin PS7:ssa. Suurin osa PS7:n toiminnallisuudesta on siis PSE2:ssa mukana, mutta käyttöliittymä ei vain anna niihin pääsyä. Elements on siis Photoshop, jonka käyttöliittymää vain on karsittu. Monet asetustiedostotkin ovat samoja kuin täysversiossa. Ainoa ongelma tavallisen PSE2-käyttäjän kannalta on se, että asetuksia muuttaakseen tarvitsee Photoshopin täysversion. Tässä kohtaa minä tulen osaltani apuun.

Nyt laitetaan värinhallintajärjestelmän asetukset kuntoon ja saadaan Apply Profile ja Convert to Profile -toiminnot myös PSE2:ssa käyttöön (IFI- ja Fotonetti-)tulostusta silmälläpitäen.

PSE2:n värinhallinta-asetukset (Ctrl+Shift+K) ovat seuraavanlaiset:

No Color Management:

Kuva

Limited Color Management:

Kuva

Full Color Management:

Kuva

ja jos seuraat ohjeita niin muutaman minuutin kuluttua asetukset ovat seuraavan kaltaiset:

No Color Management:

Kuva

Limited Color Management:

Kuva

Full Color Management:

Kuva

Lisäksi saat mahdollisuuden muuttaa kuvasi IFI:n tai Fotonetin tulostinprofiiliin Elements 2.0 -ohjelmallasi. Tätä ominaisuutta on käsittääkseni kaivattu useampaankin kotiin. ;-D

Lataa muutetut värinhallinta-asetukset täältä (4.7Mt .zip) ja noudata PSE2_CM_Files_v2_Readme.txt tiedostossa olevia ohjeita. Ohjeet ovat varsin seikkaperäiset, niiden lisäksi en tarjoa muuta "käyttäjätukea".

Oivallukseni on yksinkertainen. "Tuhlasin" joulun- ja uuden vuoden pyhät tutkimalla Photoshop CS ja Elements 2.0 -ohjelmia "pintaa syvemmältä" ja huomasin, että Elementsissä todella on lähes kaikki Photoshopin toiminnallisuus olemassa. Niitä pääsee tosin hyödyntämään vain tekemällä sopivat tiedostot (Actions) täysversiolla. Tämä on niin yksinkertaista että sattuu! Koska PSE2:ssa on ActionPlayer ei tarvitse kuin tehdä Photoshopin täysversiolla (6 tai uudempi) action joka kutsuu halutun toiminnon (lieviä rajoituksia tosin on). Itse otin Elements-ohjelmassani käyttöön Photo Filtteriä lukuunottamatta kaikki Adjustment Layerit ynnä tukun muita toimintoja. Suurin hyöty kotikäyttäjälle täysversiosta on enää 16-bittisyys, ActionRecorder ja Healing Brush. Kotikäyttäjän kannalta katsoen niille tulee aika kova hinta...
Viimeksi muokannut jutaoja, Tammi 09, 2004 20 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Work less, consume less, live more."
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6289
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Jos tämä toimii (miksei toimisi?), niin kyseessä on oikea uutispommi! Photoshop Elements 2 on tullut Canonin digikameroiden mukana tuhansille suomalaisille. Nyt on sitten mahdollista käyttää icc-profiileita online-printtaajien kuviin. Ei tarvita kallista Photoshoppia, Elements 2 riittää.

Icc-profiilin käyttö paperikuvia teetettäessä ei vie aikaa kuin muutaman sekunnin kuvaa kohti. Edellytyksenä on tietenkin, että kuvavalmistajalla on tarjota icc-profiili.

Timo Autiokarin sivuilla
http://www.aim-dtp.net/
on yksityiskohtaiset ohjeet, miten käyttää isossa fotarissa icc-profiileita. Pääsivun vasemman laidan alalaidasta klikkaa Suomenkieliset sivut. Sitten klikkaat vaikka "Ohjeet IFI:n profiilin käyttöön ... versioille 6.0.x ja 7.0.x)

Kun näyttö on jotenkin kalibroitu näyttämään värit oikein, niin paperikuvat vastaavat pitkälti näytöllä näkyvää.

Edit: Jutaojan zip-paketissa on tekstitiedosto (kuten hän kertookin), jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti (mutta lyhyesti) miten pitää toimia. Ensin tulevat asennusohjeet ja sitten ohjeet kuvien lähetys paperikuvien printtaajille.

Edit2: Saisiko tämän artikkelin laittaa tällaisenaan digicamera.netin Vinkit-osioon, niin pääsisivät kaikki sitä lukemaan? Sinä säilytät tietenkin kaikki oikeudet tekstiin ja poistan sen heti pyydettäessä.

Edit3: Sen verran voisi tarkentaa, että A-sarjan Canonien digikameroiden mukana ei tule Elementsiä. G-sarjan mukana tulee, samoin esim. Canonin vähän kalliimpien skannereiden kanssa. Ja tietenkin 10D:n ja 300D:n mukana. MBnetin Hintaseuranta näytti halvimmaksi hinnaksi 2-versiolle 75 euroa, mutta näitä saanee tarpeettomana muutakin kautta.
Viimeksi muokannut MattiH, Tammi 04, 2004 15 : 27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jos tekee värinhallinta-asetukset seiskalla ja tallentaa ne, niin toimiiko se talletettu tiedosto tässä elementsissä?

Tähän ei kukaan ole vielä kommentoinut. Onko asiasta tietoa?
Viimeksi muokannut OskuK, Tammi 05, 2004 11 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moriz
Viestit: 86
Liittynyt: Syys 28, 2003 17 : 24

Viesti Kirjoittaja Moriz »

Hyvä, Jutaoja!!
Mistä me hullut suomalaiset saamme kaiken tämän energian?

Jutaoja kirjoitti:
Lisäksi saat mahdollisuuden muuttaa kuvasi IFI:n tai Fotonetin tulostinprofiiliin Elements 2.0 -ohjelmallasi. Tätä ominaisuutta on käsittääkseni kaivattu useampaankin kotiin. ;-D

Tätä olen juuri kaivannut.
Itse teetän paljon kuvia juuri Fotonetissä.( Menneenä vuonna noin 500 kpl. )
Kokeilin tietysti tuota Fotonetin profiiliin muuttamista ja muutaman tunnin kohelluksen jälkeen sain kuin sainkin kaikki kohdalleen.
(Kun en ole mikään expertti tietokoneen kanssa,vain rämäpäinen luonne muuten.)

Siis, tuo Fotonetin profiiliin muuttaminen onnistuu juuri niin kuin pitikin. (Ainakin Elements 2 löytää muunnetuista kuvista upotetun profiilin.)
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Moriz kirjoitti: (Ainakin Elements 2 löytää muunnetuista kuvista upotetun profiilin.)
Hmm, oletko ensin konvertoinut fotonetin profiiliin ja sitten vielä liittänyt (embedd) profiilin mukaan?
Moriz
Viestit: 86
Liittynyt: Syys 28, 2003 17 : 24

Viesti Kirjoittaja Moriz »

OskuK kirjoitti:

Hmm, oletko ensin konvertoinut fotonetin profiiliin ja sitten vielä liittänyt (embedd) profiilin mukaan?

Kyllä, kunhan kokeilin.
Konvertoinnin kyllä huomaa myös värien erilaisuudesta, kun vertailee yhtä aikaa konvertoitua ja alkuperäistä.
Profiilin liitäminen ei tietysti ole tarpeellista lainkaan.
salven

JUTAOJA P...kele, olet enkeli!

Viesti Kirjoittaja salven »

Imuroin kaiken välittömästi ja mikäli tämä vörkkii niin olet enkeli, vaikkakin investoin juuri uuteen printteriin niin tämä se on jotain....

En valitettavasti kerkeä sinua sen enempää ylistää, mutta lupaan palata asiaan kun olen profiileja kokassut.

Kiitos ja kumarrus GURU!
Daniel
Viestit: 15
Liittynyt: Joulu 10, 2003 18 : 44
Paikkakunta: Helsinki

Re: JUTAOJA P...kele, olet enkeli!

Viesti Kirjoittaja Daniel »

salven kirjoitti:Imuroin kaiken välittömästi ja mikäli tämä vörkkii niin olet enkeli, vaikkakin investoin juuri uuteen printteriin niin tämä se on jotain....

En valitettavasti kerkeä sinua sen enempää ylistää, mutta lupaan palata asiaan kun olen profiileja kokassut.

Kiitos ja kumarrus GURU!
Hmm...Minulle jäi epäselväksi, että osaako photoshop 7 tuon saman vakiona vai pitääkö siinäkin vielä kikkailla noitten asetuksien kanssa?

Danny
Vai niin...
salven

Re: JUTAOJA P...kele, olet enkeli!

Viesti Kirjoittaja salven »

Daniel kirjoitti:
salven kirjoitti:Imuroin kaiken välittömästi ja mikäli tämä vörkkii niin olet enkeli, vaikkakin investoin juuri uuteen printteriin niin tämä se on jotain....

En valitettavasti kerkeä sinua sen enempää ylistää, mutta lupaan palata asiaan kun olen profiileja kokassut.

Kiitos ja kumarrus GURU!
Hmm...Minulle jäi epäselväksi, että osaako photoshop 7 tuon saman vakiona vai pitääkö siinäkin vielä kikkailla noitten asetuksien kanssa?

Danny
Osaa vakiona.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: JUTAOJA P...kele, olet enkeli!

Viesti Kirjoittaja OskuK »

salven kirjoitti:
Daniel kirjoitti:
Hmm...Minulle jäi epäselväksi, että osaako photoshop 7 tuon saman vakiona vai pitääkö siinäkin vielä kikkailla noitten asetuksien kanssa?

Danny
Osaa vakiona.
Siinä voi itse muuttaa kaikkia asetuksia, mutta perusasetukset ovat useimmille väärin.
LoikkaHe
Viestit: 199
Liittynyt: Marras 06, 2003 20 : 27

Toimiiko myös Photoshop LE:ssä?

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

Mahtaako tämä toimia myös Photoshop LE:ssä ?
sininen4
Viestit: 148
Liittynyt: Heinä 04, 2003 15 : 27

Viesti Kirjoittaja sininen4 »

Koska printtaan kaikki kuvani itse, olisiko Jutaojalla Elements 2:een mahdollisuus saada joitakin muita täysversion etuja. Esim Haluaisin tehdä useista kuvista mustavalkoisia, mutta elementsistä puuttuu tietyt asetukset kunnollisen lopputuloksen saamiseksi.
mikko
Viestit: 2334
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

sininen4 kirjoitti:Elements 2:een mahdollisuus saada joitakin muita täysversion etuja.
Luitko Matin uutisen 4.1-04?
jutaoja
Viestit: 175
Liittynyt: Tammi 10, 2003 15 : 39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

OskuK kirjoitti:Jos tekee värinhallinta-asetukset seiskalla ja tallentaa ne, niin toimiiko se talletettu tiedosto tässä elementsissä? - - Tähän ei kukaan ole vielä kommentoinut. Onko asiasta tietoa?
Kysymyksestäsi saa sen kuvan, ettet ole lainkaan lukenut ylle kirjoittamaani viestiä..? Vähän (ystävällismielisesti) naljaillen voisin vastata, että en tiedä varmasti toimivatko seiskalla tallennetut värinhallinta-asetukset, koska itse tein muutetut värinhallinta-asetukset CS-versiolla. Mitä tämän perusteella itse luulisit?
LoikkaHe kirjoitti:Mahtaako tämä toimia myös Photoshop LE:ssä ?
En tiedä varmasti, kun itseäni ei nuo Legacy-versiot LE ja Elements 1 kovasti jaksa kiinnostaa. Veikkaisin, että ei toimi kummassakaan muinaisjäänteessä. Mahtaakohan niissä edes olla värinhallintaa..?
sininen4 kirjoitti:Koska printtaan kaikki kuvani itse, olisiko Jutaojalla Elements 2:een mahdollisuus saada joitakin muita täysversion etuja. Esim Haluaisin tehdä useista kuvista mustavalkoisia, mutta elementsistä puuttuu tietyt asetukset kunnollisen lopputuloksen saamiseksi.
Tulee vähän sellainen olo, että kun on ensin kauhalla antanut niin sitten tullaan vielä ämpärin kanssa vaatimaan lisää. No, koska joulupukkina on kiva olla, niin paljastettakoon, että SP1 on tulossa (heti kun jaksan kirjoittaa ohjeet, mikä on koko homman vaikein ja aikaavievin kohta) ja kyseessä on Professional Workflow Update. ;-)

Kunnon SP:n tavoin se asennetaan alkuperäisen .zip-paketin "päälle" ja edellyttää, että käyttäjä jo tajuaa, miten homma tuon alkuperäisen kanssa menee.

Tutustukaa nyt siihen ensin kunnolla, että ymmärrätte, mitä sillä tehdään.

Lisätoimintoja kaipaaville sanoisin, että unohtakaa Richard Lynchin Hidden Elements, joka on käyttöliittymältään s..tanan ruma ja hankala ja ihan hirveää rahastusta mielestäni. Paul Shipleyn lisäykset puolestaan ovat OK, mutta hän tarjoaa lähinnä ohjeet siitä, miten lisäyksiä tehdään, ja vain muutaman työkalun noin niin kuin esimerkiksi. Tarkoitus on, että loput tarvitsemansa voi tehdä itse. Edellytyksenä siis on, että pääsee täysversiota jossain käyttelemään (töissä, koulussa). Tällöin voi omasta kotona olevasta Elements 2:sesta väsätä käytännössä yhtä tehokkaan editorin kuin se työpaikalla oleva. Ja aika pahuksen edullisesti, jos saan sanoa. Kovin moni ei kotonaan tarvitse noita painojulkaisujen tekoon tarvittavia työkaluja.

Katsotaan nyt, millaista palautetta saan. CM SP:n jälkeen saatan julkaista Puuttuvat työkalut -laajennuksen, joka tällä hetkellä omassa Elementsissäni näyttää siltä kuin se olisi aina ollut osa ohjelmaa [AL = Adjustment Layer]:

Kuva

Olkaa siis kilttejä! ;-I
Viimeksi muokannut jutaoja, Tammi 25, 2004 13 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Work less, consume less, live more."
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jutaoja kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Jos tekee värinhallinta-asetukset seiskalla ja tallentaa ne, niin toimiiko se talletettu tiedosto tässä elementsissä? - - Tähän ei kukaan ole vielä kommentoinut. Onko asiasta tietoa?
Kysymyksestäsi saa sen kuvan, ettet ole lainkaan lukenut ylle kirjoittamaani viestiä..? Vähän (ystävällismielisesti) naljaillen voisin vastata, että en tiedä varmasti toimivatko seiskalla tallennetut värinhallinta-asetukset, koska itse tein muutetut värinhallinta-asetukset CS-versiolla. Mitä tämän perusteella itse luulisit?
No, en avannut pakettiasi, kun en edes käytä Elementsiä ja kun puhuit jostain actioneista yms. joita ajattelin tarvitaan tuossa mahdollisesti, mikä kyllä tuntuikin oudolta...no hyvä kun tuli selväksi.
mitts
Viestit: 114
Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mitts »

Kokeilin perus-Elements:ssä, ei oikein toiminut.

Elements kyllä "tunnisti" että värienhallintafileet olivat muuttuneet ja kysyi synkataanko, mutta sen jälkeen ainoa näkyvä muutos oli, että tiedostoa aukaistessa ohjelma kysyi mitä tehdä, jos tiedostosta puuttui profiili. Tosin en oikein tiedä toimiko sekään kuten ajateltu, koska kun valitsi Adobe-työskentelytilan, niin sitten tallennettaessa kuitenkin oli ehdolla tuo sRGB profiili?

Tosin en sitä Adobe EXIF patchiä ajanut, koska se Adoben mukaan koskee vain Elements 2:ta, enkä ihan tiedä miten siitä pakitetaan ulos ilman että asennan softan uusiksi, jos siinä Elementsin kanssa tulee joku ongelma...
Håkan Mitts
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
mikko
Viestit: 2334
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

jutaoja kirjoitti: Katsotaan nyt, millaista palautetta saan. CM SP:n jälkeen saatan julkaista Puuttuvat työkalut -laajennuksen.

Olkaa siis kilttejä! ;-I
Tää olisi todellinen pommi! Miksi enää kukaan ostaisi Cs:sää.

Uskon että kaikki elementsin käyttäjät kumartavat sinulle ja syvään!

Itse olen nöyrä alamaisesi ;-) Vaikka käytössäni on molemmat.
LoikkaHe
Viestit: 199
Liittynyt: Marras 06, 2003 20 : 27

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

LoikkaHe kirjoitti:Mahtaako tämä toimia myös Photoshop LE:ssä ?

En tiedä varmasti, kun itseäni ei nuo Legacy-versiot LE ja Elements 1 kovasti jaksa kiinnostaa. Veikkaisin, että ei toimi kummassakaan muinaisjäänteessä. Mahtaakohan niissä edes olla värinhallintaa..?
Kiitos vastauksesta. Minulla on molemmat LE ja E2, mutta olen tyytynyt tuohon LE:hen koska olen antanut kertoa itselleni, ettei E2:ssa ole Curves-ia lainkaan. Mutta nythän siihen näyttää tulevan muutos! Kiiitos vaan jo etukäteen. Täytyy ruveta asenetelmaan.

Yritetään olla kilttejä (näin joulun jälkeenkin) ;-)
Moriz
Viestit: 86
Liittynyt: Syys 28, 2003 17 : 24

Nyt on värinhallinta kohdallaan.

Viesti Kirjoittaja Moriz »

Tänään tuli sitten fotonetistä ensimmäiset kuvat, jotka konvertoin Elements 2 ohjelmalla Fotonetin ICC profiilin mukaisiksi.
Homma tosiaan toimii.
Kuvat olivat väreiltään hämmästyttävän samanlaisia kuin miltä ne näyttävät monitorilla.
Monitorini on kalibroitu tosin "vain" Adobe Gamma -ohjelmalla, mutta se tuntuu piisaavan hyvin, näin harrastajan silmin arvioituna.
Suuret kiitokset vielä Jutaojalle, joka ystävällisesti jakaa osaamistaan muillekin.
salven

Fotonetti

Viesti Kirjoittaja salven »

Minunkin kuvani saapuivat tänään Fotonetistä, ja tulos oli hyvä! Ottaen huomioon että muokattu Thinkpadilla (ei siis kalibroitua näyttöä). Vieläkun teen saman pöytäkoneella niin avot!

Tuhannet kitokset Jutaoja!

Terveisin
Vastaa Viestiin