salaman värisuodattimet

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
valoittaja
Viestit: 7
Liittynyt: Maalis 22, 2015 17 : 24

salaman värisuodattimet

Viesti Kirjoittaja valoittaja »

Halpis-värisuodattimet Eos:n kiinteälle "halpissalamalle" - siis sille kiinteälle - heräteostahdin Clas Ohh-Lssonnilta, sininen, oranssi ja valkia. Se valkiahan toimii (ihan oivallisesti jopa!) "pehmentimenä", mutta entäs ne värilliset? Missä vaiheessa niitä käytetään? Kertokaa heti!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Re: salaman värisuodattimet

Viesti Kirjoittaja Jovala »

valoittaja kirjoitti:Halpis-värisuodattimet Eos:n kiinteälle "halpissalamalle" - siis sille kiinteälle - heräteostahdin Clas Ohh-Lssonnilta, sininen, oranssi ja valkia. Se valkiahan toimii (ihan oivallisesti jopa!) "pehmentimenä", mutta entäs ne värilliset? Missä vaiheessa niitä käytetään? Kertokaa heti!
Mä olen suunnitellut ja aika paljon jo valmistellutkin vanhojen negatiivien digitalisoimista. Jos sen tekee digikameralla, niin ilman suodatusta ja tasasella valkoisella valolla pääsee sinistä väriä hieman liikaa läpi ja joko palaa puhki tai sitten muut värit jää turhan vähäisiksi.

Tähän (värikanavien tasaamiseen) suosittelevat sinistä suodatinta (tosin objektiivin ja kennon väliin). Jossain näin jopa mainittavan B80 suodattimen tyypiksi (muistinkohan oikein, sanooko toi jotain suodatinasiantuntijalle?).
En kuitenkaan tiedä mikä olisi optimi suodattimen päästökaista. Kokeilemalla vaikka CO:n tuotteita selvinnee, jos nyt päädyn mitään käyttämään.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: salaman värisuodattimet

Viesti Kirjoittaja Rockford »

valoittaja kirjoitti:..., mutta entäs ne värilliset? Missä vaiheessa niitä käytetään? Kertokaa heti!
Oranssilla saat, suodattimen sävystä riippuen, käännettyä salaman värilämpötilan lähelle hehkulamppujen ja vastaavien lämminsävyistä valoa tuottavien valonlähteiden väriä. Tällöin salaman antama valo ei erotu kuvassa eri värisenä.

Sinistä olen itse käyttänyt enemmän efektinä silloin kun olen valaissut irtosalamalla taustaa. Mutta voihan tuota käyttää tietysti itse kohteen valaisemiseenkin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Kuten Rockford kirjoitti värikalvoja käytetään muuntamaan salaman väri vastaaman esim vallitsevaa valoa, lämmittämään salaman väriä ihonsävyjen takia tai sitten ihan efektinä jos halutaan tehdä värillistä valoa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Color_correction
valotus
Viestit: 358
Liittynyt: Heinä 15, 2003 22 : 38

Re: salaman värisuodattimet

Viesti Kirjoittaja valotus »

Jovala kirjoitti:Mä olen suunnitellut ja aika paljon jo valmistellutkin vanhojen negatiivien digitalisoimista. Jos sen tekee digikameralla, niin ilman suodatusta ja tasasella valkoisella valolla pääsee sinistä väriä hieman liikaa läpi ja joko palaa puhki tai sitten muut värit jää turhan vähäisiksi.

Tähän (värikanavien tasaamiseen) suosittelevat sinistä suodatinta (tosin objektiivin ja kennon väliin). Jossain näin jopa mainittavan B80 suodattimen tyypiksi (muistinkohan oikein, sanooko toi jotain suodatinasiantuntijalle?).
Tuossa nyt kusahtaa logiikka siinä että 80B, joka on sininen kääntösuodatin, nimenomaan päästää sinistä läpi.

Tuossa on alun perin ollut ideana se, että keinovalolla kuvattaessa sillä saa balansoitua värilämpötilan lähemmäs päivänvaloa, eli korostettua spektrin vaimeaa sinistä päätä. Muutenhan hehkulamppu/halogeeni on värintoiston kannalta hyvä, koska sillä on jatkuva spektri. Varjopuolena vaan on surkean huono hyötysuhde, jonka vuoksi lampuista tulee enemmän lämpöä kuin valoa ja siitäkin vähästä valosta leikataan suodattimella suuri osa pois.

Tämän vuoksi salama on värilämpötilaltaan, spektriltään ja hyötysuhteeltaan kivuttomin ratkaisu. Valonlähteestä riippumatta digillä pitää vaan hakea valkobalanssi mahdollisimman lähelle käytettävän valon värilämpötilaa, sitä varten siellä on ne asetukset.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Re: salaman värisuodattimet

Viesti Kirjoittaja Jovala »

valotus kirjoitti:Tuossa nyt kusahtaa logiikka siinä että 80B, joka on sininen kääntösuodatin, nimenomaan päästää sinistä läpi.
Saattaa kosahtaa, en ole kokeillut. Muistitiedon varassa eletään.

Ajatus siitä, että maskivärit rajottavat osaa spektristä ja loppuosa taas pääsee liian helposti läpi on minusta järkeenkäypä. Siitä voi helposti myös ajatella olevan haittaa ja tilannetta helpottavan, jos tuota loppuosaakin rajoitetaan.

En tähän hätään kuitenkaan löytänyt tota mainintaa B80-suotimesta. Olen tästä spektrin osittaisesta vaimentamisesta lukenut kahdestakin lähteestä.
valotus kirjoitti: Valonlähteestä riippumatta digillä pitää vaan hakea valkobalanssi mahdollisimman lähelle käytettävän valon värilämpötilaa, sitä varten siellä on ne asetukset.
Toisissa kameroissa valkotasapainon säätö kuulemma todella vaikuttaa otettavaan kuvaan, mutta ei kaikissa. Niissä WB-asetus menee vaan muun tiedon mukana PC:lle, jonka tehtävä on tehdä toi muunnos. Ymmärtääkseni jälkimmäinen tilanne on tavanomaisempi.

solbear sanoo K10:n (Nikonko?) osaavan tän tempun:
If you're using a K10 shoot in raw and use the kelvin colour option in the white balance menu to cancel this out, try values around 8000K and try to normalise the histogram (if you don't do this you will tend to underexpose the green and blue channels) you don't need to get this exactly right as further correction can be carried out during raw conversion.
Jos tuo pitää paikkansa että "will tend to underexpose the green and blue channels", niin R kanavasta pitäs siis valoa vaimentaa, jotta oltais paremmin tasoissa. (Toi R on niin lähellä B:tä, että tässä on saattanut olla lukuvirhekin mulla)

Mutta koska värinegatiivissa on 5 kuvaa:
1) Cyan negative
2) Magenta negative
3) Yellow negative
4) Red-Pink positive
5) Yellow positive
niin homma ei ole ihan näin yksinkertainen. Noi kaksi viimeistä näkyy yhdessä oranssina maskina, eikä niitä voi poistaa optisella filtterillä.

Tää sai nyt turhan yksityiskohtaisen ja laajan selostuksen aloittajan alustamassa asiassa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
valotus
Viestit: 358
Liittynyt: Heinä 15, 2003 22 : 38

Viesti Kirjoittaja valotus »

Nyt vasta hiffasin että kyseessä olikin värinegatiivien reproaminen. Siinä tapauksessa toki sininen suodatin kuvausvaiheessa tasaa värikanavien tasoeroja negatiivin maskivärin osalta. Varsinaiseen värikääntöön sillä ei olekaan suoraan merkitystä; tuosta linkin takaa löytyy yksi ohjeistus siihen, sikäli kun haluaa homman vääntää korkeimman omakätisesti:

http://www.filmshooting.com/scripts/for ... =1&t=24780
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tällaisen iskulauseen löysin sattumalta:
Using physical color correction filters to white balance (instead of digital or electronic manipulation) can maximize the dynamic range of the captured image
Tuo sun (valotus:n edellinen viesti) linkin eka kirjoitus oli juuri se mistä mun päähän on jäänyt filtterin tyyppikin. Tosin vain numero oli oikein, mutta kirjaimen olis pitänyt siis olla A (80A). (carllooper: "Digitise the negative with a blue filter such as an 80A.")

carllooper oli siis nimimerki. Mutta hänen eka kirjoituksensa tuossa linkissä on aika paljon pielessä, joka ilmenee myöhemmin. Hän itse korjaa itsensä:
The theory section in my original post is somewhat misleading if not just plain incorrect. I'm still learning this stuff myself.
However the practice side of the post remains the same (otherwise the images I've posted wouldn't look so good).
Toi filtterin arvo tai keskitaajuus, jolla se päästää parhaiten väriä läpi, olisi enemmänkin syaani (cyan), kuin varsinainen syvänsininen. Tämä käy parhaiten ilmi suoraan kuvasta (oranssin vastakkaisen puolen väri):
Kuva
Ja päästökaista suhteellisen leveä, jotta sekä sinistä, että vihreää pääsee hyvin läpi.

Tosin kun kuvataan RGB-avaruudessa, niin vielä parempi olis jos filtteri olis kaksihuippuinen (huiput sinisellä ja vihreällä).
Tai sitten filtteri, joka olis kaistanestotyyppinen, keskikohta oranssilla.
Ja ajatuksena siis, ettei punaista (oikeammin oranssia) blokata kokonaan, vain vaimennetaan hieman.

Eli salaman filtterinä vaaleahko sininen olis kokeilemisen arvoinen. Löytyykö noita salamafilttereitä tyyppiä 80A?

PS. Mä en sitten kirjoita valokuvauksesta kokemuksen syvällä rinta-äänellä. Nää on ihan vaan omaa pähkäilyä ja verkosta löytynyttä tietoa (eikä siihenkään ole useinkaan luottaminen).
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tuli vastaan ainakin 80A, 80B ja 80C. Nämä on siis kameran linssiin kiinnitettäviä, ei salaman värisuodattimia.
Hoya sanoo seuraavaa näistä:
These are color conversion filters for the use of daylight type color films with artificial light source. 80A increases the color temperature from 3200°K to 5500°K for the use with 3200°K lamps. 80B increases the color temperature from 3400°K to 5500°K for the use of photoflood lamps. 80C increases the color temperature from 3800°K to 5500°K for the use of clear flash bulbs.
http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... lters/80a/
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Muistelin että mulla on joku noita 80-sarjan suotimia kaapen perällä ja näkyi olevan Hoya HMC 80B 62mm.

Salaman (tai ehkä paremminkin kuumavalon) siniset värinkääntösuotimet on CTB-sarjaa, joita löytyy yleensä 1/8, 1/4, 1/2 ja 1/1 vahvuisina: https://i1.creativecow.net/u/4815/color ... stable.jpg

Pikkusalamaan noi on halpoja: http://www.ebay.com/itm/LEE-PRO-STARTER ... 3cfeb0b36f
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:Salaman (tai ehkä paremminkin kuumavalon) siniset värinkääntösuotimet on CTB-sarjaa, joita löytyy yleensä 1/8, 1/4, 1/2 ja 1/1 vahvuisina: https://i1.creativecow.net/u/4815/color ... stable.jpg

Pikkusalamaan noi on halpoja: http://www.ebay.com/itm/LEE-PRO-STARTER ... 3cfeb0b36f
No nii, piti sitten tilata tuo alottelijan paketti, vaikka ei mulla ole vielä muuta salamaa kuin noi kameroihin integroidut.

Mutta ostoaikeissa olen, kunhan maailmalta tulee lisää testiä:
- YONGNUO YN-E3-RT
- Yongnuo YN600EX-RT (näitä pari kappaletta alkuun)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
valoittaja
Viestit: 7
Liittynyt: Maalis 22, 2015 17 : 24

Viesti Kirjoittaja valoittaja »

Heh, kovastipaljon kiitoksia vastanneille!

Ihan kattavasti tuli ohjeita, mutta aloitteleva digikuvaaja joutuu kyllä kysymään yhä edelleen: Missä vaiheessa (ja miksi) käytetään järjestelmädigikameran kiinteän salaman päälle asetettavia, muovisia värisuodattimia?
Ammattilaisen/edistyneemmän harrastajan ja aloittelijan käsityskyky tuntuu liikkuvan hieman eri sfääreissä...
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

valoittaja kirjoitti:Missä vaiheessa (ja miksi) käytetään järjestelmädigikameran kiinteän salaman päälle asetettavia, muovisia värisuodattimia?
Rockford ja Guzmo taisivat alussa antaa sen vastauksen, tosin ehkä vähän niukkasanaisesti:
Värikalvoja käytetään muuntamaan salaman väri vastaaman esim vallitsevaa valoa, lämmittämään salaman väriä ihonsävyjen takia tai sitten ihan efektinä jos halutaan tehdä värillistä valoa.

Salaman valo vastaa suunnilleen auringon valoa väriltään. Hehkulamppujen valon väri on punaisempaa. Jos käytät hehkulamppujen valaisemassa tilassa salamaa, ovat sen valaisemat pinnat (esimerkiksi kasvot) sinisempiä kuin muu tila. Jos salaman eteen laittaa oranssin suodattimen, ovat valojen värit lähempänä toisiaan. Kun kameran valkotasapainon säätää nyt hehkulampuiille, tulee koko kuvasta saman väristä.

Sininen voisi ehkä tulla tarpeeseen, jos vallitseva valo on hyvin "kylmää", yleensä varjopaikkaan siniseltä taivaalta tulevaa. Tällöin salaman oma valo voisi näyttää liian punaiselta kohteessa.

Loisteputkien valo saattaa olla vihertävää, jolloin vihreä tai sinivihreä suodin voi toimia samaan tapaan. Loisteputkia on kuitenkin monenlaisia, joten tämä on kyllä varmistettava ennen kuvausta.

Joskus salaman valoa myös "lämmitetään" ihan auringonvalossakin lisäämällä oranssi kalvo eteen. Kun ihmisihoa valaistaan näin, saadaan "ruskettuneempi" fiilis kuvaan.

Salaman valoa myös värjätään efektinä. Usein tälläinen kyllä kohdistetaan sivusta tai värjätään valolla taustaa - kameran päällä olevaa salamaa harvemmin värjätään näin. Miksikäs ei, jos jotain luovaa saa näinkin aikaan.

http://www.clasohlson.com/fi/Salamadiffuusori/38-4629

Ehkä vielä hiukan tuosta "pehmennyksestä". Se että pikkusalaman 1x2 cm ala muuttuu 2x5 cm alaksi, ei juurikaan aiheuta pehmennystä, jos kuvattava on puolta metriä kauempana kamerasta. Sen sijaan veikkaisin, että tuon härvelin suurin vaikutus on siinä, että se heijastaa valoa myös sivulle ja taakse. Tällöin sisätiloissa valo hejastelee enemmän seinistä ja tasoittaa kuvan valoa. Voit kokeilla onko tuolla mitään vaikutusta, jos kuvaat vaikka ihmistä avoimella paikalla ulkona täysin pimeällä
valoittaja
Viestit: 7
Liittynyt: Maalis 22, 2015 17 : 24

Viesti Kirjoittaja valoittaja »

Kiitokset, parahin olli R! Tuo valotti asiaa jo paljon. Kyllä Rockford ja Guzmokin (melkein) selkokielellä vastasivat, mutta itse ASIA jäi tyhmältä aloottelijalta "hiukan" pimentoon...

Tästä on hyvä jatkaa kokeiluja!
valoittaja
Viestit: 7
Liittynyt: Maalis 22, 2015 17 : 24

Viesti Kirjoittaja valoittaja »

Niin, vielä jankuttaisin samasta asiasta: Tuo valkoisen diffuusorin etu voisi myös olla, että se samalla hiukka "syö salaman tehoa", eli esim. sisällä räpsiessä ei lyö kasvoille sellaista kalvakkaa (ylivalotus?)-pintaa kui "raa'alla salamalla". Tätä tarkoitin sillä pehmentämisellä, vrt. valkia kangas salaman päällä. Vai olenko ihan metsässä nyt?
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

valoittaja kirjoitti:Niin, vielä jankuttaisin samasta asiasta: Tuo valkoisen diffuusorin etu voisi myös olla, että se samalla hiukka "syö salaman tehoa", eli esim. sisällä räpsiessä ei lyö kasvoille sellaista kalvakkaa (ylivalotus?)-pintaa kui "raa'alla salamalla". Tätä tarkoitin sillä pehmentämisellä, vrt. valkia kangas salaman päällä. Vai olenko ihan metsässä nyt?
Jos valo tulee yhdestä pisteestä tai sitten se tulee kaikkialta, niin valaiseehan se kohteen erilailla. Pistevalo tekee jyrkkiä valon ja varjon rajapintoja, kun taas kaikkialta tuleva valo ei tee varjoja juuri ollenkaan. Tästähän pehmentämisessä on kysymys. Luulisin.

Noilla pienipintaisilla pehmentimillä ei kovin hyviin tuloksiin päästä. Mutta kai noillä jonkin verran, kun niitä on myynnissäkin. Osaksi tainnee niiden toiminta perustua myös hajotetun valon heijasteluun lähellä olevien kohteiden pinnoista.
Mullakin oli noita salamassa ennen digiaikaa (tuli iso määrä erilaisia salaman mukana), muta ei tahdo muisti enää riittää niillä saavutettuihin tuloksiin.

Siis mitä isommalle alueelle valolähde saadaan jaettua suht tasaisesti, sen pehmeämmäksi se saadaan. Valon tehon kanssa ei tässä pehmentämisessä ole varsinaisesti kysymys.
Tosin kun salaman teho jaetaan isolle pinnalle, josta se vielä säteilee isoon avaruuskulmaan, niin väheneehän siinä myös kohteen saama valotehokin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

valoittaja kirjoitti:Tuo valkoisen diffuusorin etu voisi myös olla, että se samalla hiukka "syö salaman tehoa", eli esim. sisällä räpsiessä ei lyö kasvoille sellaista kalvakkaa (ylivalotus?)-pintaa kui "raa'alla salamalla".
Yleensä pehmentämisellä tarkoitetaan salaman aiheuttamien varjojen rajojen pehmenemistä. Tähän auttaa käytännössä vain se, että valaiseva avaruuskulma kasvaa.

Salaman tehoa voi säätää. Joten voit vähentää säädöillä salaman tehoa vallitsevaan valoon nähden ilman pikkudiffuusoriakin. Ja taas jos luotat vain kameran automatiikkaan, niin diffuusorin kanssa kamera laittaa vaan lisää tehoa salamaan.

Kasvojen valkaistumisessa on enemmän kyse siitä, että lähellä oleva salama valaisee vain kasvot, ja ympäristö jää pimeäksi. Tässä diffusorin apu tulee juuri siitä, että valoa heijastelee katon, sivuseinien ja taustan kautta myös ympäristöön.


Diffuusorista voi siis olla apuakin, mutta kannattaa kokeilla, miten se toimii, jotta siitä osaisi sitten tarvittaessa saada hyötyä.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Edelleen salamoiden valon suodatuksen käyttötapoja:
Haluaisin salamasta valoa, jossa vihreä väri vaimenee punaiseen ja siniseen verrattuna.
Jos pistän salamaan eteen filtterin, jonka päästökaista on tämän näköinen (FL-W punanen käyrä):
http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... lters/flw/ (Linkin suodatin on objektiiviin ruuvattava, mutta vain kaistakäppyrä on tässä oleellinen)
Kuva
Kuva: FL-W suodattimella vihreät värisävyt vaimenee.

Käyttötarkoitus:
Kamerani Bayer-suodin syö aika paljon punaista ja sinistä väriä. Kun ottaa harmaakortista kuvan (valaisu kokonaan salamalla), niin vihreä kanava saattaa A/D-muuntimen jälkeen pyöriä arvoissa 800, kun taas punainen 600 ja sininen 500. Arvot luettu RAW-kuvasta.
Jotta kuva olisi suoraan valkotasapainossa, tulisi joko vihreää valoa vaimentaa, tai punaista ja sinistä vahvistaa yo. lukujen suhteessa, jolloin tuloksena kaikki kanavat antaisivat A/D-muuntimella jotakuinkin esimerkiksi 700.

Tämä myös lisää käytettävissä olevaa RAW-kuvan värien määrää, sillä saadaanhan tämän jälkeen kaikista värikanavista luettua yhtä monta värisävyä.
Ymmärtääkseni myös huippukirkkauksilla saadaan lineaarisempi vaste, kun kaikki kanavat saturoituvat yhtaikaisesti (normaalistihan valkoisen valon intensiteetin kasvaessa vihreä on saturaatiossa jo pitkään ennen sinistä ja punaista).
Viimeksi muokannut Jovala, Joulu 26, 2015 13 : 47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Salamaa jos filtteröit niin toimii varmaan joku tämmöinen Hoyan objektiivisuodinta edullisempi salaman värikalvokin: http://www.pnta.com/lighting/gels/lee-248-minus-green/

Kuva


Ostelin vuosi sitten noita tältä ebay-myyjäljä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:Ostelin vuosi sitten noita tältä ebay-myyjäljä.
Kiitos, tuollaista olen kaivannutkin. Täytyy pistää tilaukseen.

Muisti palailee pätkittäin:
Ostelin pikkusalamaan lajitelman kalvoja Englannista viime keväänä (ettei juuri tältä. Palvelu oli hyvin kohteliasta). Täytyy tarkistaa millaisia kalvoja siellä oli.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Vastaa Viestiin