Ensimmäinen kamera eläinkuvaukseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Ralezki kirjoitti:Tamron NAF 150-600mm f/5-6.3 SP Di VC USD
Sigma NAF 150-600mm f/5-6.3 C DG OS HSM
Sigma APO 50-500 mm F4.5-6.3 DG OS HSM
NIKKOR AF 80-400/4.5-5.6D ED VR

Olen näiden objektiivien välillä miettiny mikä olisi paras käyttötarkoitukseeni ja aloittelijalle helpoin.
Nikkor 80-400 tuo vanha "D" -versio on aika kehno kuvanlaadultaan, sillä ei käytännössä voi kuvata täydellä aukolla kun kuvasta tulee oikeasti todella pehmeä, kuvasin sillä itse D700, D7000 ja D7100 -runkojen kanssa.

Tamron olisi nettijuttujen mukaan noista varmastikin se paras vaihtoehto.

Minä suosittelen myös sijoittamaan rahaa suhteessa enemmän optiikkaan kuin runkoon. Esimerkiksi D7000:lla pääsee erinomaisesti jo matkaan ja sen ominaisuudet ovat vielä tämänkin päivän standardeilla hyvät. Siihen tuo Tamron kaveriksi niin jo on eväät pitkäksi aikaa kunnossa. Toki jos rahat riittävät, voi myös kerralla ostaa paremman rungon, esimerkiksi sitten tuon D7200:n.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

BacWooZ kirjoitti:Jos rahat riittää, niin ehdottomasti D7200:n
D7200 on kyllä paras croppi, mutta syö myös paljon rahoja objektiivisra.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
BacWooZ
Viestit: 165
Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
Paikkakunta: Luopioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

JKyytinen kirjoitti:
BacWooZ kirjoitti:Jos rahat riittää, niin ehdottomasti D7200:n
D7200 on kyllä paras croppi, mutta syö myös paljon rahoja objektiivisra.
Hyvä tarkennus, koska linssi on kuitenkin kaiken A ja O.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

BacWooZ kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
BacWooZ kirjoitti:Jos rahat riittää, niin ehdottomasti D7200:n
D7200 on kyllä paras croppi, mutta syö myös paljon rahoja objektiivisra.
Hyvä tarkennus, koska linssi on kuitenkin kaiken A ja O.
D7200:ssa on hyvä tarkennus.

Mielestäni kennon ja objektiivin vastakkainasettelu on hieman kenotekoista. Kyllä sitä loppupeleissä kuvanlaatua saa usein helpommin ja halvemmalla kennon kautta, eihän joku D7200 ole kuin pari sataa kallimpi kuin se hieman huonompi kroppikamera. Ja sitäpaitsi kaikissa Nikonin kropiessa on aikalailla sama tekninen kuvanlaatu. Selvästi parempi kuin esim 7D mkII:ssa.

Lisäksi parhaat 70-300 milliset on sittenkin - hyvässä valossa ja oikein käytettynä - melkoisen hyviä. Toki objektiivikin ratkaisee, mutta ei ehkä niinkään kuvan teknisen laadun kannalta, vaan kuvan olemuksessa. Ja tämä taas maksaa helposti monta kertaa enemmän kuin siirtyminen pykälää parempaan kameraan.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:Lisäksi parhaat 70-300 milliset on sittenkin - hyvässä valossa ja oikein käytettynä - melkoisen hyviä. Toki objektiivikin ratkaisee, mutta ei ehkä niinkään kuvan teknisen laadun kannalta, vaan kuvan olemuksessa. Ja tämä taas maksaa helposti monta kertaa enemmän kuin siirtyminen pykälää parempaan kameraan.
Mutta aika harvoin hieno kuva on hieno teknisen laadun ansiosta.

7D+L-zoom kyllä minun mielestä on parempi kuin D7200+halpa 70-300mm
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

JKyytinen kirjoitti:
7D+L-zoom kyllä minun mielestä on parempi kuin D7200+halpa 70-300mm
Tietääkseni et ole omistanut tahi testannut kyseisiä kameroita, joten mielipiteelläsi ei ole mitään virkaa.
Mitä jos menisit leikkimään asiantuntijaa sinne omaan kakkoskamera ketjuun?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Lisäksi parhaat 70-300 milliset on sittenkin - hyvässä valossa ja oikein käytettynä - melkoisen hyviä. Toki objektiivikin ratkaisee, mutta ei ehkä niinkään kuvan teknisen laadun kannalta, vaan kuvan olemuksessa. Ja tämä taas maksaa helposti monta kertaa enemmän kuin siirtyminen pykälää parempaan kameraan.
Mutta aika harvoin hieno kuva on hieno teknisen laadun ansiosta.

7D+L-zoom kyllä minun mielestä on parempi kuin D7200+halpa 70-300mm
Mutta kun 7D on lähtöjään kalliimpi kuin D7200 niin millä se "L-zoomisi" tähän perustelet?
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Meinasko sitä pelkkää 7D:tä, ei uudempaa 7D II-mallia... tai mistäpä minä tiedän.

Mutta mukava lukea näitä "ehdota kameraa", itse vastailen niitä näitä mutta omalle kohdalle en kamerasta osaa päättää :-D
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sahaaja kirjoitti:Mutta mukava lukea näitä "ehdota kameraa", itse vastailen niitä näitä mutta omalle kohdalle en kamerasta osaa päättää :-D
Hyvää kamerasaettiä olisi helppo ehdottaa jos budjetit eivät rajoittaisi ja canonistit sotkisi ;-)
Mystiki
Viestit: 399
Liittynyt: Marras 16, 2011 18 : 25

Viesti Kirjoittaja Mystiki »

Croppiin ainakin itse kallistuisin rungon puolesta ja jos pääpaino on elukoissa/linnuissa ostaisin Canonin roippeet, kun Nikonilla ei tuota edullista lintuputkea ole oikeasti kuin tuo vanha 300mm f/4. Tamronin uutukainen on kyllä pönöihin passeli putki, mutta enpä ole juurikaan sillä otettuja kunnon lento/toimintakuvia hanhia pienemmistä nähnyt.
Rahat kannattaa sijoittaa mielummin kunnon putkiin, kun hintakin pysyy niissä myydessä paremmin, kuin alati uusiutuvissa +100 sarjan rungoissa.
Canon 100-400mm + 7D ja 24mm pannari taskuun niin jaksaa reippailla metsässä ja pysyis vielä budjetissa.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Tietysti makuasia kumpaa arvostaa enemmän, kunnollista runkoa vai objektiivia. Mulla se menee niin että melko sama melkeinpä mikä on runko, kunhan objektiivi tukee omaa kuvaustyyliä. Objektiivi kuitenkin tekee kuvista tietyn näköisiä ja tyylisiä kuvaajan itsensä kera.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Kaks vikaa postia asiaa, mutta taitaa mennä OP:n kannalta jo hifistelyn puolelle.
Vastaa Viestiin