Heinäkuun valaisevat

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Heinäkuun valaisevat

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Viime yöltä. Tulee vielä monta muuta, kunhan kerkiää.




Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

..


Kuva




Kuva
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Ihan aavistuksen tummat minun mielestäni, vaikka kuvaavatkin yötaivasta. Silti voisi valotusta aavistuksen varjoista nostaa, ihan inasen.

Sommittelu toimii ja pilvet ovat hienot.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Ehkä, ehkä ei. Ne olivat kaikki vaaleampia, mutta tummensin maastoa hieman, ettei olisi liian päivämäisiä. Itselle toimii :)
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Itselle toimii
näin pitääkin;)
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Nättiä ruutua nämäkin yöpilvikuvat. Tuumin itsekin, onko hieman tummaa omaan silmään, mutta kun olen viime aikoina tuskaillut kalibrointien, monitorien värintoisto-ominaisuuksien ja väriavaruuksien kanssa, niin eihän minulla ole oikeastaan käsitystä siitä, miltä kuvat omalla näytölläsi näyttävät. Nyt katson näitä vielä onnettomalta 13" MacBook Air 2013:n näytöltä. Lopulta kuvan pitää olla kuvaajansa näköinen, ja hyviähän nämä ovat tällaisenaankin.

Kolmas, missä on lato, miellyttää minua ehkä eniten. Pidän myös ensimmäisestä, jossa on kukkia etualalla, mutta siinä mielestäni olisi voinut paikallissäädöllä nostaa kukkien valoisuutta ylöspäin siten, että ne olisivat nousseet raikkaammin esiin hieman yöpilvien tapaan, silti hukkaamatta öistä tunnelmaa.

Kuvaatko nämä panoramoina? Olisi hienoa joskus onnistua itsekin kuvaamaan yöpilviä. Kauniita kuin mikä.
Sapere aude.
---
flickr
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kiitos. Nuo leveät ovat panoraamoja. Lato viisi ja joki kymmenen kuvaa.
Laskin hiukan kaikkien maastojen valoa, koska eivät näyttäneet siltä miltä fiilis näytti :p
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Hel_NiS kirjoitti:Kiitos. Nuo leveät ovat panoraamoja. Lato viisi ja joki kymmenen kuvaa.
Laskin hiukan kaikkien maastojen valoa, koska eivät näyttäneet siltä miltä fiilis näytti :p
Ymmärrän täysin. Teen itse samoin, haen sitä tunnelmaa minkä paikka välitti. Se ei ainakaan minulla aina ole täysin sama, kuin mikä raakakuva on.

Saanko oppimismielessä udella optiikkaa ja valotusaikoja tällaisessa kuvauksessa, suuntaviitaksi jos itsekin pääsisin joskus kokeilemaan? Paikka ja olosuhteet tietenkin vaikuttavat, mutta esimerkiksi näissä kuvissasi?
Sapere aude.
---
flickr
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Joo... Totanoin. Aukko on usein 8-11, elokuussa usein 4-5,6. Iso niin pieni kuin valo sallii, 100-400. Suljinaika tilanteen mukaan niin, että histogrammi näyttää hyvältä, yleensä 1-10 sek. Sitten jälkikäsittelyssä 10-240 minuuttia per kuva :)

Kukkakuvassa taivaalle 2sek, maastolle 10.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tänks, tähän suuntaan ajattelinkin, mutta tällä kokemuksella on aina hyvä saada osviittaa, että oma ajattelu on edes sinnepäin.

Kaikki eivät jostakin syystä halua kertoa, kuinka ovat kuvansa ottaneet ja mikäs siinä kun mikään pakko ei kerran ole, mutta arvostan kovasti tällaisilla valokuvausharrastusfoorumeilla sitä, että jaetaan myös tätä teknisempää tietoa. Olosuhteet ovat aina erilaisia, eikä mitään reseptejä voi tietenkään noudattaa, mutta konteksteissaan tällainen informaatio on hyödyllistä. Ainakin minulle.
Sapere aude.
---
flickr
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Muusta käsittelystä ei oikein voi kertoa. Nimittäin vaihtelee joka kerta. Näissä esimerkiksi on capture nx2:lla tehty kaksi eri kirkkauksista versiota jotka sitten yhdistetty photoshopissa ja kumattu sopivassa suhteessa alueita näkyviin/piiloon. Sitten sumu, taivas, vesi, pilvet... Kaikki käsitelty erikseen. Lopulta pikku vinjetoinnilla koko homma nippuun.

On niin monimutkainen ja omintakeinen tyyli, että :p
Varmasti saisi helpomminkin tehtyä, mutta.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Minullakin käsittelytyyli vaihtelee tietyissä rajoissa. Osittain kokemuksen puutteesta, mutta paljolti myös siksi, että koen jälkikäsittelyvaiheen erittäin luovaksi ja antoisaksi. Haluan tutkia eri vaihtoehtoisia tapoja ja löytää uusia tulkintoja. Kuva itse, tunne ja näkemys siitä, minkälaisen lopputuloksen haluaa ohjaa valintojani.

Sinulla on selvästi kuviisi ja itsellesi sopiva prosessi. Pidän usein todella paljon.
Sapere aude.
---
flickr
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Hups, näppäilyvirhe. Piti muokata, ei lainata. Disregard.
omar
Viestit: 351
Liittynyt: Tammi 06, 2009 14 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omar »

Komeat on jälleen matinkin kuvat yöpilvistä..
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kiitoksia. Nice to know, keskellä olevan pensaan taa on piilotettu linkkimasto. Sama masto on piilossa mökin takana ja mökin reunassa olevan pensaan taa jemmattu sähköjohdot..
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

Ei mitään säädettävää, yleissävy on passeli ja tunnelmaan sopiva. Vihreätäkin näkyy sopivasti. Ei syytä linjanmuutoksiin :)
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kiitos. Tuo on tavallaan hankalaa, eli saada maisema sopivan pimeäksi olematta kuitenkaan liian pimeä. Tottakai, saisin nuo näyttämään vaikka päivällä otetun näköisiksi. Mutta jatketaan harjoituksia :)
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Hienoa yöpilvikuvaa pukkaa. Kovin vaisua tosin ollut noiden yökkösten suhteen nyt, ainakin niinä selkeinä öinä mitä täällä on ollut.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Stickl
Viestit: 1924
Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
Paikkakunta: Hämmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Mun silmään nää on aika platkuja. Harmahkoita. Mutta taitaa olla vain mun silmä ja se et miten ite kuvaan. Sommittelut ym kyllä hyvinki kunnossa!

Edit. oikeestaan vain tuo joki -kuva on harmaahko. Muut oikein sopivia.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Saattaapi vähän olla, olin nimittäin joesta nousseen usvan sisässä. Saishan siihen helposti potkua, ei siinä, mutta.. Jätin sinne tummaan päähän hiukan tyhjää, senverran että näytti suunnilleen samalta kuin paikan päällä.
Vastaa Viestiin