Langattomien salamoiden yhteensopivuuksista

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
AirJanne
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 01, 2015 0 : 32

Langattomien salamoiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja AirJanne »

Terve vaan, eka viesti foorumille

Eli pitäis saada salama-setuppi, mutta muutaman illan laitteita netistä laavattuani oon edelleen epävarma, että minkälaisia lähettimiä/vastaanottimia tarvin. Tarkoitus ois räpsiä potretteja ym. kahdella (myöhemmin kolmella) salamalla, niin että kummatkin salamat on irti kamerasta, langattomasti.

Mulla on Canon 5d2 ja Nissin di866, missä on radio master/slave moodit. Nyt ois tarkotus ostaa toinen salama ja lähetin kameran päälle, joka lähettää TTL-viestit kumpaankin salamaan. Kun budjetti on Yongnuo-luokassa, niin mitä suosittelisitte? Niin salamaksi kuin lähettimeksi? Netissä kun tuntuu olevan niin paljon ristiriitaista tietoa noiden "radioprotokollien" suhteen.

Salamassa saisi olla radiovastaanotin, HSS ja edes suurinpiirtein yhtä paljon tehoa kuin 866:ssa (GN60). Lähettimeltä odotan vain, että se toimii molempien salamalaitteiden kanssa TTL:ineen päivineen. Näyttö kontrollointimahdollisuuksineen olis mukava, vaan ei pakollinen (5d:ssä sisäänrakennettuna).

Vielä muutama tunti sitten luulin, että tarvisin kameran päälle vain YN-622C lähetin-vastaanottimen, vaan ei se taida ihan niin mennä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
AirJanne
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 01, 2015 0 : 32

Viesti Kirjoittaja AirJanne »

Painoin sivulla refreshiä, jotta näkisin onko tullut aiheeseen vastauksia ja selain päättikin lisätä samaisen aiheen uudemman kerran. Pahoittelut! Toisen näistä saa luonnollisestikin poistaa.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Edullisista ehkä sopivin yongnuo ja Phottix Odin, mutta suosittelisin alkuun harjottelemaan ensin kuvaamaan yhdellä manuaalikäyttöisellä salamalla. Ei ne kuvat yleensä parane langattoman TTL:n tai kolmen salaman kanssa.

Varsinkin tiukkaan budjettiin hankkisin yhden manuaalitehoilla säädettävän salaman ja siihen ja kameraan yhdet varmatoimiset radiolähettimet ilman TTL:ää. Käytettyjä pocketwizardeja saa nykyään 50€ kpl ja ne toimii todella luotettavasti ja syövät samoja pattereita kuin salamat.
AirJanne
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 01, 2015 0 : 32

Viesti Kirjoittaja AirJanne »

Joo, oon puntaroinu tuota manuaalihommaa, vaan se etäsäädettävyys (vaikka sitten manuaaliasetuksella - eikä ttl:llä) on se juttu. Oon tähän asti räpsiny kahella wanhalla bowensin studiosalamalla, mutta kuvauslokaatiot tuppaa olemaan tuolla lunnon helmassa, missä verkkovirtaa ei ole saatavilla, joten ajattelin siirtyä näihin speedlite-hommiin. Tilasin juuri Yongnuo 622-TX:n (35€) millä pääsen värkkäämään Nissiniä etänä ja toinen salama on vielä mietinnässä: Oisko Yongnuo 510-TX. Pitää mietiskellä.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Langattomien salamoiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja olli R »

AirJanne kirjoitti:Vielä muutama tunti sitten luulin, että tarvisin kameran päälle vain YN-622C lähetin-vastaanottimen, vaan ei se taida ihan niin mennä?
Joo, ei se niin mene. 622 juttelee toisen samanlaisen kanssa, eli tarvitset kaksi laitetta lähettimeksi ja vastaanottimeksi. Se ei osaa esimerkiksi Canonin RT-salamoiden protokollaa. Ja on tosiaan melko tyypillistä, että radio-ohjaimet juttelevat vain toisen samanlaisen kanssa.

Toisaalta 622 on siitä mukava sitten, että sille kelpaavat kaikki Canon E-TTL -yhteensopivat laitteet (Canonin, Nissinin, Sigman tai YongNuon omat). Se toimii vain ikään kuin kameran ja salaman välisen välikaapelin korvikkeena.


Puhut YN-510EX:stä. Nyt sinun pitäisi erottaa kaksi eri ohjaustapaa, ja tämä taitaa nyt sotkea sinua tässä yhden lähettimen tapauksessakin.

Canonin oma langaton E-TTL on perustunut infrapunavaloon. Canonin omat salamat ja useat muutkin (tuo Nissinkin) osaavat vastaanottaa ohjausta sen kautta. Kamerassa pitää olla joko:
- oma pikkusalama ja kamerassa ohjauksen tuki,
- masterina toimiva ulkoinen salama (Esim Canon 600EX, 580EX, Nissin 866 tai YN 568EX II)
- tai infrapunalähetin (Canon ST-E2 tai YongNuo ST-E2).

Infrapunan ongemana on suhteellisen lyhyt ohjausmatka, joka vaatii suoran näköyhteyden, ja joka lisäksi häiriintyy auringonvalossa.


Radiotriggerit taas käyttävät radiotaajuuksia. Ne vaativat pääsääntöisesti yhteensopivat lähettimet ja vastaanottimet. Kantomatka on pitempi ja toimii myös seinien läpi. Tuossa 622:en tapauksessa se välittää pelkän laukaisun lisäksi myös E-TTL-signaalit, jolloin salamaa voi etäohjata tai käyttää kameran salama-automatiikkaa. Tällöin vastaanottimen päällä olevan salaman täytyy olla Canon E-TTL-yhteensopiva niin, että siinä on jalassa ne viisi nastaa.


YN-622C ei osaa infrapunaohjausta. Siinä on sellainen punainen valo, mutta se toimii vain tarkennuksen apuvalona. Pelkällä yhdellä 622C:llä et voi ohjata tuota Nissiniä, tarvitset toisen.

YN-510EX taas osaa vain infrapunaohjauksen, siinä ei ole Canonin kontakteja jalassa. Se ei toimi kamerankaan päällä E-TTL:nä ja 622C vastaanottimenakin osaa vain laukaista sen.

Tällä hetkellä on käytettävissä myös melko uusi Canonin radio-ohjaussalama 600EX-RT ja 480EX-RT. Niissä vastaanottimet ovat sisäänrakennettuna ja lähettimenä voi toimia 600EX-RT tai ST-E3-RT. Ovat varsin kalliita.


Itse uusin koko pikkusalamakalustoni pari vuotta sitten. Minulla on nyt neljä YN-622C:tä ja kolme YN-568EX II:ta. Systeemissä toimii E-TTL, HSS ja salamoiden etäohjaus kameran valikoista. Lisäksi koska salamat ovat samanlaisia, on niiden käyttökin samanlaista ja kaikki voivat korvata toisen salaman. Pystyn myös laittamaan kamerassa kiinni olevan lähettimen päälle vielä toisenkin lähettimen ja lisäämään mukaan vaikka Elinchromen salamat systeemiin.

Ja koko systeemi oli suhteellisen edullinen: 200 euroa triggerit yhteensä, salamat n. 180 euroa kappale. Takuuta ei käytännössä ole, mutta uuden salaman hankkiminen ei lompakkoa kirpaise.

Tämä ei ole mainos. Tuo on kuitenkin vain kiinalainen systeemi. Muutaman kerran on etäohjaus nikotellut ja yhden salaman patteriluukun yksi muovinen kiinnike on jo hajonnut. Tällä hetkellä olisi muitakin vaihtoehtoja, esim. Godoxin systeemi olisi hyvin kiinnostava.
AirJanne
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 01, 2015 0 : 32

Re: Langattomien salamoiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja AirJanne »

Kiitos, Olli!

Tosi hyvä tekstinpätkä, mikä valotti (haha) asiaa melkolailla. Olin ehtiny jo opiskella asiaa pidemmälle tämän ketjun alottamisen jälkeen ja tämä 622-kuvio oli tullu vähän tutummaksi. Tulin nyt tilanneeksi repullisen kuvanmuokkaimia, kalvoja, telineitä ja vaikka sun mitä ebaystä. Sen lisäksi heräteostostelin 135mm f2 -linssin ja budjetti otti kolhuja sen verran, etten ainakaan noita mainitsemiasi 568EX-II -salamoita 622c-vastaanottimineen raaski ostaa, mutta jonain päivänä kyllä! Nyt tyydyin 460-II salamaan ja yritän selvitä kesän yli vain sen tyhmää orjakennoa käyttäen.

Mutta yksi ainoa asia jäi vielä mulla vähän epäselväksi: Onko näin, että Di866 ei siis vastaanota kameran päällä nököttävän 622c-TX:n radiosignaalia? Eli minun pitää tilata vielä 622c-lähetin/vastaanotin Di866:n alle?
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Langattomien salamoiden yhteensopivuuksista

Viesti Kirjoittaja olli R »

AirJanne kirjoitti:Onko näin, että Di866 ei siis vastaanota kameran päällä nököttävän 622c-TX:n radiosignaalia? Eli minun pitää tilata vielä 622c-lähetin/vastaanotin Di866:n alle?
Kyllä, näin on. Noissa Canonin Remote E-TTL:ää tukevissa salamoissa tarkoitetaan pääsääntöisesti tuota infrapunaa käyttävää systeemiä. 622c käyttää radiotaajuuksia.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Lainataanpa ketjua:

olen ajatellut myydä Nissinin Di866 Mk I ja Mk II -salamat ja Yongnuo RF-603 II -laukaisimet pois. Syy tälle on se, että haluaisin TTL-triggerit salamoihin. Ajattelin ostaa tilalle tällaisen setin:

2 X Yongnuo YN600EX-RT + YN-E3-RT.

Onko Nissinin Di866:ssa jotain ominaisuuksia, mitä Yongnuon lippulaivassa ei ole? Toinen vaihtoehto olisi hankkia TTL-triggerit nykyisille salamoille, mutta lienee sama vaihtaa salamat, niin pääsee parista ylimääräisestä palikasta samalla eroon kohtuullisella välirahalla.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Vastaa Viestiin