Käyttökokemusta Canon EF 8-15mm 4 L mulkosilmästä?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Käyttökokemusta Canon EF 8-15mm 4 L mulkosilmästä?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Oletko käyttänyt still-kuvaukseen, ja jos niin minkälaiseen?

Croppi-vai täyskennolla?

Pystyykö ohjelmalla kääntämään vääristymät suoraan, tai onko se edes olennaista?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Pystyyhän ne oikomaan mutta kyllä siinä menettää kuvanlaatua sitten melkolailla.
Miksi ihmeessä hankkia kalansilmä jos vääristymät pitää kuitenkin oikoa, kun tarjolla on valmiiksi suoria linjoja piirtäviä laajakulmaobjektiivejakin. Esim EF 11-24 f/4L.

Eli ei se kovin olennaista ole fisun pallovääristymiä oikoa, koska se pallovääristymä on vähän niinkun sen fisun ideakin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Kipe
Viestit: 944
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 52
Paikkakunta: Tampere

Re: Käyttökokemusta Canon EF 8-15mm 4 L mulkosilmästä?

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Miksus kirjoitti:Oletko käyttänyt still-kuvaukseen, ja jos niin minkälaiseen?
Lähinnä arkkitehtuurikuvaukseen, joskus maisemaan. Erinomaisen hieno ympyräsymmetrisiin rakennuksiin kuten edimerkiksi Tampereella Koskikeskukseen. Suurista heijastavista pinnoista hauskoja maisemia (kuten Tampereella Tipotiell).

Miksus kirjoitti:Croppi-vai täyskennolla?
Täyskennolla. Minulla ei ole enää Canonin runkoa ja harvoin tätä tulee kiinitettyä Sonyyn. Olen testannut myös Olympus + Speedbooster, mutta ympyräkalansilmä on tämän linssin juttu.

Miksus kirjoitti:Pystyykö ohjelmalla kääntämään vääristymät suoraan, tai onko se edes olennaista?
En ole edes koittanut. 15 mm kieppeillä sopivassa maisemassa menee täydestä kuin väärä raha. Tämä on kuitenkin parhaimmillaan 8 mm nurkilla.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Kiitos Kipelle kommentista, kovin monelta niitä ei näytä saavan...
surnu
Viestit: 154
Liittynyt: Maalis 04, 2011 14 : 54

Viesti Kirjoittaja surnu »

Koko taivaan revolveritulituksiin se ainakin on mainio:
http://www.eskokivisto.fi/index.php/mai ... 8-maisemat

Pyöreä kuva mahtuu vain kinokokoiselle kennolle.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Minä ainakin ottaisin paljon mielummin f/2.8 fisun varsinkin yölle.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:Minä ainakin ottaisin paljon mielummin f/2.8 fisun varsinkin yölle.
Vaikka kuvaankin N-merkillä, niin minun mielestäni tämä 8-15mm on aika makea. Voisin kuvitella, että tuolla kuvaa kaikenlaista hiukan erikoisempaa, eikä se ole yhtä rajoittunut kuin 15mm kiinteä fisu. Näillä kuvakulmilla f/4 on pienempi rasite kuin esim siinä Canonin uudessa ja huippukalliissa 11-24 millisessä. Tosin Nikonin 14-24mm on yhäkin erittäin houkutteleva koska siitä löytyy se f/2.8.

Krappikamerassahan tämä 8-15mm on aivan järjetön. Miksi vaivautua kun kroppikameroihin löytyy valovoimaisia, halvempia ja kompaktimipia fisuja alueelle 8-10mm.
surnu
Viestit: 154
Liittynyt: Maalis 04, 2011 14 : 54

Viesti Kirjoittaja surnu »

JKyytinen kirjoitti:Minä ainakin ottaisin paljon mielummin f/2.8 fisun varsinkin yölle.
On käytössä myös ef 15mm f/2.8, mutta se on ihan tarpeeton tuon superzoomin rinnalla. Voisin laittaan 15mm myyntiin, mutta ei taida olla tämän viestiketjun asia.
Vastaa Viestiin