RAID kovalevyratkaisut

Kuvankäsittelyä, mitä vain
iruuska
Viestit: 159
Liittynyt: Huhti 12, 2013 15 : 06

RAID kovalevyratkaisut

Viesti Kirjoittaja iruuska »

Tietääkö täällä joku enemmän kokemuspohjalta mikä on hyvä RAID -järjestelmä ulkoisille kovalevyille ja lightroom kuvakirjastolle? Luin netistä eri sivustojen ohjeita ja vinkkejä mutta ei oikein jäänyt luotettavas fiilistä siitä, mikä olisi paras systeemi omaan tilanteeseen.

Omistan pöytäkoneen sekä kannettavan. Molemmissa on sama lightroom lisenssi ja Mac käyttöjärjestelmä. Minulla on useampi ulkoinen kovalevy; tähän saakka olen vain manuaalisesti kopioinut .raw tiedostot ja kansiot fyysisesti samalla tavalla molemmille kovoille.

Luettuani lisää olen alkanut miettiä, olisiko yhteensopivuuden kannalta fiksuinta käyttää RAID 0 tai 1 järjestelyä? Itse katalogitiedostokin olisi kiva saada samaksi tiedostoksi + jaettua keskenään koneiden kanssa. Ideaalitilanteessa voisin reissussa latailla kuvat läppärin kanssa ulkoiselle kovolle, ja kotiin tultuani sekä editointitiedot ja kuvatiedostot päivittyisivät pöytäkoneen järjestelmään. Ilmeisesti katalogitiedosto pitäisi jakaa/synkronoida pilvipalvelussa jotta tämä temppu onnistuisi...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

RAID0 nyt ei ainakaan kannata, sillä se vie luotettavuuden. Sitä käytetään oikeastaan vain nopeuden tavoitteluun (tiedosto paloitellaan usealle kovalevylle=luku- ja kirjoitusnopeus kasvaa. Hyvä puoli on nopeus ja koko levykapasiteetin käyttö, huonoa on se, että yhdenkin levyn hajoaminen vie kaikki tiedot.

RAID1 sen sijaan sopii hyvin varmuuskopiointiin, sillä siinä tiedosto kopioidaan jokaiselle levylle. Huonoa on, että käytetään vain yhden (pienimmän) levyn kapasiteetti, mutta tietenkin tiedot säilyvät jos edes yksi levyistä säilyy ehjänä.

Tietysti helpoin olisi sinulle varmastikin käyttää esimerkiksi jotain tietojen synkronointiohjelmaa (esim. synctoy windowsilla, olisiko time machine samanlainen macilla?), joka hoitaisi esimerkiksi viikoittain tai miten haluaisit tiedostojen varmuuskopioinnin tuonne ulkoisille kovalevyille?

Eikös mac-puolella time machine ja icloud esimerkiksi osaisi pelittää yhteen, jotta saisit katalogitiedot ja muut päivitettyä oikeastaan milloin vain olisit langan päässä.

Missään tapauksessa pelkkä RAID -järjestelmä ei kuitenkaan kuulosta käyttöösi fiksuimmalta ratkaisulta.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Kysyt oikeastaan kahta asiaa: Raidin käyttöä varmistukseen ja Lightroomin käyttöä kahdesta eri koneesta.

Raid-levyjen ajatusmalli varmistuksen kannalta on se, että käyttämällä niitä voidaan systeemi pitää jatkuvasti käytössä. Vaikka yksi levy hajoaisi, voidaan käyttöä jatkaa. Tämä ei koske RAID 0:aa, jossa tosiaan useampaa levyä käytetään vain kirjoituksen nopeuttamiseen.

Raidin ongelma on siinä, että että se ei suojaa mitenkään tiedostojen poistamiselta vahingossa. Jos menet ja deletoit tiedoston, se lähtee saman tien kaikilta levyiltä eikä perinteiset poistetun tiedoston palautustavatkaan toimi kovin hyvin juuri tuon Raidin rakenteen takia.

Vahingossa tehty poisto (itse tai ohjelmalla) on paljon yleisempi ongelma kuin levyrikko. Itse olen tehnyt tämän useimmiten niin, että talletan vahingossa tiedoston samalla nimellä kuin joku aikaisempi tärkeä tiedosto. Tästä yleensä kysytään vamistus, mutta jos tuo pääsee läpi, niin mikä Roskakorikaan ei auta.

Toinen ongelma on se, että Raidissa ne levyt ovat kiinni samassa ohjaimessa ja virhtalähteessä. Sopiva virtapiikki voi tuhota ne kaikki levyt ja tulipalo hävittää varmasti kaiken.

Eli käytännössä Raid-levykin pitäisi aika ajoin varmistaa, kopioida tiedostot erillisessä paikassa säilytettävälle levylle.


Lisäksi kuvat ovat yleensä aika staattista tietoa - kun kerran kirjoitat kuvan levylle, niin sitä harvoin enää päivitetään. Kuvankäsittelyssäkin tehdään yleensä uusia versioita ja alkuperäinen säilyy.

Itse olenkin todennut, että Raidista ei ole minulle mitään hyötyä. Käytän ihan normaalia verkkokovalevyä (NAS) kuvien säilytykseen. Ja kopioin siitä uudet tiedostot (synctoy, sync!sync!sync! tms) aika ajoin toiselle ulkoiselle levylle ja säilytän sitä erillään. Kun otan uusia kuvia, ne tulee yleensä kopioitua ensin työasemalle, importtaan Lightroomin kautta verkkolevylle ja kunhan kolmas kopio on tehty, niin sitten poistan työaseman levyltä.

Mutta ei tuosta Raidista varsinaisesti toki haittaakaan ole. Jos kyse olisi aktiivisesta palkallisesta työstä, niin se saattaisi maksaa itsensä takaisin nopeuttamalla levyongelman ratkaisua.



Lightroomin jakaminen on sitten hankalampaa. Sitä ei ole tehty verkkokäyttöiseksi, se ei siis tue katalogin jakamista kahdelle koneelle. Kyllä asian saa toimimaan, mutta on syytä varoa kahdella koneella tapahtuvaa yhtäaikaista päivitystä, vaikkapa sitä, että LR on vaan auki molemmilla koneilla, tai että teet jotain läpparilla irti verkosta ja sitten ilman synkronointia pöytäkoneella. Kuvat toki voi jakaa ja LR lukee niitä ihan hyvin verkkolevyltä.

Ehkä varmemmin homma onnistuu niin, että pidät vaikka pöytäkonetta pääkoneena. Tarvittaessa exporttaat haluamastasi kuvajoukosta erillisen katalogin ja siirrät sen läppärille - tarvittaessa kopioit myös kuvat sen levylle. Teet haluamiasi asioita läpparilla ja sitten taas importaat sieltä muuttuneen katalogin pääkoneen katalogiin mukaan.
BacWooZ
Viestit: 165
Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
Paikkakunta: Luopioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Itse en laita enää koskaan yhtäkään Raid pakkaa mihinkään. Siinä on vaan yksi vikaantumiskohde lisää. Ohjaimen vikaantuessa on suuri riski sössiä homma.

Neljän sisäisen kiintolevyn käytäntö on osoittautunut itselläni hyvin toimivaksi. Vain yksi on se jota käytetään. Toinen on jatkuvasti kiinni koneessa, ja sinne varmuuskopioidaan säännöllisesti uudet / muuttuneet tiedostot. Synkronointia en käytä, koska siinä on taas yksi vikaantumiskohde lisää.

Kaksi muuta levyä on sitten aina irti koneesta (paitsi sen hetken kun satunnaisesti niihin varmuuskopioidaan). Toinen kotona kaapissa ja toinen jossain muualla.

PC:lle luotettava varmuuskopiointityökalu on helppo tehdä itse batchinä. Saa juuri sellaisen kuin haluaa, ja ennen kaikkea ylivoimaisen nopean ja helppokäyttöisen verrattuna sykronointityökaluihin.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Vastaa Viestiin