Lightroom kikka: valotukset eri kuvissa samaksi.

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
fireisland
Viestit: 1132
Liittynyt: Huhti 15, 2010 13 : 43
Paikkakunta: Jyväskylä

Lightroom kikka: valotukset eri kuvissa samaksi.

Viesti Kirjoittaja fireisland »

Törmäsin vasta nyt tähän, vaikka olen käyttänyt LR:ää useamman vuoden. Aargh...

Match total exposure
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Voi räkä että inhoan näitä video jaaritteluja. Voisitko kertoa saman tekstinä?
fireisland
Viestit: 1132
Liittynyt: Huhti 15, 2010 13 : 43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja fireisland »

paaton kirjoitti:Voi räkä että inhoan näitä video jaaritteluja. Voisitko kertoa saman tekstinä?
Huoh. Settingsin alta löytyy "Match total exposures" -toiminto, jolla saa monen valitun kuvan valotuksen samaksi kuin "master" kuvalla.
toimeve
Viestit: 366
Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)

Viesti Kirjoittaja toimeve »

*aaltojahymiötähän* Kiitos!
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

No tähän vois heittää!

Löytyykö Mac-LR5- "undoota" yhden napin takaa?
Euronäppis kyseessä.
elmar
Viestit: 4889
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

fireisland kirjoitti:Törmäsin vasta nyt tähän, vaikka olen käyttänyt LR:ää useamman vuoden. Aargh...

Match total exposure
Hyvä ja oikeasti hyödyllinen kikka. Kiitos.

T. Lightroom-noviisi
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

temirhan kirjoitti:Löytyykö Mac-LR5- "undoota" yhden napin takaa?
Ei oikeastaan yhden näppäimen takaa, mutta Cmd-Z toimii (kuten useimmiten muissakin ohjelmissa).
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

olli R kirjoitti:
temirhan kirjoitti:Löytyykö Mac-LR5- "undoota" yhden napin takaa?
Ei oikeastaan yhden näppäimen takaa, mutta Cmd-Z toimii (kuten useimmiten muissakin ohjelmissa).
No, menee se tuokin paremman puutteessa!
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

fireisland kirjoitti:
paaton kirjoitti:Voi räkä että inhoan näitä video jaaritteluja. Voisitko kertoa saman tekstinä?
Huoh. Settingsin alta löytyy "Match total exposures" -toiminto, jolla saa monen valitun kuvan valotuksen samaksi kuin "master" kuvalla.
Eli alareunan napit pohjaan ja M, kirjainta. Käyttääkö tämä nyt histogramia hyväkseen, vai miten "total exposure" lasketaan? Olen aiemmin käyttänyt sync toimintoa, mutta sehän tosiaan vain kopioi valotus säädöt suoraan kaikkiin kuviin.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Olin katsovinani, että tuo valotuksen säätäjä katsoo "exposure" säätöä sekä kuvan aukko- sekä suljinaikasäätöä ja korjaa niin, että periaatteessa valotus on sama. En ainakaan itse huomannut, että se olisi säätänyt muuta kuin exposure-arvoa.

Onko jollain muuta kokemusta tuosta?
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

olli R kirjoitti:Olin katsovinani, että tuo valotuksen säätäjä katsoo "exposure" säätöä sekä kuvan aukko- sekä suljinaikasäätöä ja korjaa niin, että periaatteessa valotus on sama. En ainakaan itse huomannut, että se olisi säätänyt muuta kuin exposure-arvoa.

Onko jollain muuta kokemusta tuosta?
Ok, eli ottaa huomioon todelliset valotusarvot. Silloinhan tämä taitaa toimia kunnolla ainoastaan samasta kohdasta otetuissa kuvissa, joissa on käytetty haarukointia tai muuten kokeiltu erillaisia valotusarvoja. Esimerkiksi jos automatiikka on valottanut osan kuvista väärin, niin tätä käyttämällä se virhe säilyy edelleen.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

olli R kirjoitti:Olin katsovinani, että tuo valotuksen säätäjä katsoo "exposure" säätöä sekä kuvan aukko- sekä suljinaikasäätöä ja korjaa niin, että periaatteessa valotus on sama. En ainakaan itse huomannut, että se olisi säätänyt muuta kuin exposure-arvoa.

Onko jollain muuta kokemusta tuosta?
Kyllä, säätää vain exposure-arvoa eikä ota huomioon lähtökuvan muita säätöjä (edes Basic-ikkunassa). Kahdesta eri tilanteesta otetuille kuville se antaa valotuskorjailujen mukaan lähinnä mitä sattuu väärin. Korjaa esimerkiksi vastakkaiseen suuntaan lähtökuvan korjailuun nähden, enkä aikoinaan kokeillessani keksinyt yhtäpitävää korjausarvon logiikkaa. En tiedä onko muuttunut viimeisissä versioissa? Valotushaarukointeja se tasaa, kuten Kozlowski videossa näyttää. Mutta otetaanko haarukointiruutuja sitä varten? Ihan samoissa valoissa otetut kuvat tasaa oikein, mutta miksi silloin muutettaisiin valotusarvoja? Parempi on silloinkin kopioida oikein säädetyn kuvan KAIKKI säädöt.
Tämä ominaisuus tuli Lightroom 3:ssa, ja olen jättänyt sen huomiotta omissa kirjoissaní.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Jep. Sync toiminto ja sama pikanäppäimin toimii loogisemmin.
Ehkä haarukointi epävarmoissa tilanteissa on ollut tämän toiminnon takana. Osa taitaa käyttää haarukointia aina, kun epäilee vähäkään valotuksen osumista.
toimeve
Viestit: 366
Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...no mutta nou hätä; ittelle tästä oli hyötyä muutenki, kun tuo sync -juttu oli myös uutta minulle ja sille(kin) käyttöä!

nimim. vuojen kohta LR:n kans touhunnu, mutta mitäs sitä noita oppaita lukemhan... :D
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

En ole tästä ominaisuudesta kuullutkaan, mutta vaikuttaa aika turhalta sillä tapanani ei ole haarukoida.

Syncci edellisen kuvan kanssa puolestaan on aktiivisesa käytössä, ja käytänössä joka kuvauskerralla sitä tulee käytettyä. Muiden hyödyllisten juttujen kanssa olenkin bindannut tämän ominaisuuden hiireen, niin säädöt tapahtuvat hetkessä.
Vastaa Viestiin