Sopiva aloittelijan järkkäri kissakuvaukseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Lopputulema

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Jotta tämä ihanan pitkäksi venähtänyt ketju ei päättyisi cliffhangeriin, tulin vielä kertomaan, minkälaisen kameran päädyin lopulta ostamaan.

Olin vakuuttunut, että kotiutuisin kamerakaupoilta Nikonin perusjärkkärin kanssa, mutta toisin kävi. Minusta tulikin pokkarin omistaja ja vieläpä hyvin onnellinen sellainen. :)

Päädyin siis hankkimaan (erittäin pätevän, avuliaan ja kissabloggaamiselle virnuilemattoman myyjän avulla) Canon PowerShot G16 -kompaktikameran, jossa oli kaikki ne ominaisuudet, jotka kameralta halusin: valovoimaisuus, nopeus, pieni koko, kätevyys ja mahdollisuus ulkoiseen salamaan. Kameralla saa myös RAW-kuvia, ja valotusaikoja ym. arvoja pystyy säätämään järkkärin tapaan, joten opin varmasti koko ajan lisää kameran toimintamekanismista ja kuvaamisesta. En edes tiennyt, että pokkarikamerassakin voisi olla tällaisia ”järkkäriominaisuuksia”.

Tämä kamera ei tietenkään ole järkkäri, johon voisi ostaa lisäosia jne., mutta koska minulle on tärkeintä vain tallentaa kivoja kissahetkiä blogiin riittävällä laadulla, olen ostokseeni oikein tyytyväinen. Pikkuinen kamera on nopsa napata hyppysiin silloin, kun kissa tekee jotakin hauskaa. Teknisesti hiukan lahjattomana (ja kuvauksesta tietämättömänä) olen innostunut myös kameran helppokäyttöisyydestä, ja bloginäkökulmasta tämän vekottimen wifi-ominaisuudetkin viehättivät.

Toistaiseksi olen ottanut vain muutamia testikuvia ilman salamaa hämärissä olosuhteissa (se kun on se yleisin, vaativa ympäristöni). Niitä voi käydä kurkkaamassa osoitteesta http://hupsuja.blogspot.fi/2014/12/joul ... tettu.html

Jos kuvaamisen myötä innostus vielä kasvaa, seuraava askel olisi sitten ne järkkärit, joihin teiltä asiantuntijoilta tulikin mahtavan tarkkoja ja hyödyllisiä vinkkejä! Niistä oli myös hyötyä tätä kameraa valitessa, sillä tiesin, mitä ominaisuuksia tarvitsen. Kiitos siis kaikille avusta ja oikein mukavaa joulunaikaa! :)[/url]
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

w

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Kun nyt mainitsit sen RAW-mahdollisuuden, niin satuitko ottamaan nuo testikuvat myös RAWina? Tuossa tuli varmaan mukana Canonin DPP, millä voi jälkikäteen säätää valkotasapainon kohdilleen. Joko valkkaat sieltä hehkulamppu-asetuksen, tai sitten kokeilet värilämpötilan muuttamista liukusäätimellä. Tarkempia ohjeita tarvittaessa. Tulet hämmästymään lopputulosta. Suosittelen lämpimästi. Noissa nimittäin on hiukan vääristynyt värimaailma, mikä on äärimmäisen helppo korjata pienellä harjoittelulla. Mutta se vaatii hiukan RAW-käsittelyä. JPG:istä se onkin jo huomattavasti hankalampaa.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Suurkiitos hyvästä vinkistä! :) En valitettavasti ottanut testikuvia RAW-muodossa. Olen säntäillyt ja sinkoillut sinne tänne koko viikon, enkä ole ehtinyt perehtyä kunnolla kamera-asioihin. Niinpä tein juuri niin kuin aiemmin pelkäsinkin eli näpsin vain menemään... Mutta tähän tulee kyllä muutos ja aion lukea käyttöohjeet läpikotaisin viikonloppuna.

Otin muutamia kuvia automaattiasetuksella, ja niistä tuli oikeamman sävyisiä. Mutta sitten innostuin kokeilemaan säätöjä sen verran, että käytin tv-asentoa ja säädin ajan 160/1-asentoon ohjeiden mukaan. Sitten oli tarkoitus kokeilla, millä nopeuksilla tulee vielä hyviä kuvia missäkin valossa... Se koe on vähän vielä kesken. :)

Olen jo nyt aivan tohkeissani, sillä sain tallennettua kohtuullisesti kissan nenännuolaisun, joka aiemmin olisi ollut yhtä suttua. Kunhan saan salaman ja opin käyttämään kameraa, niin olen varma, että kuvien taso vielä tästä kohoaa.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

SandraNyp kirjoitti: Olen jo nyt aivan tohkeissani, sillä sain tallennettua kohtuullisesti kissan nenännuolaisun, joka aiemmin olisi ollut yhtä suttua. Kunhan saan salaman ja opin käyttämään kameraa, niin olen varma, että kuvien taso vielä tästä kohoaa.
Mielestäni kissakuvasi ovat hieman keltaisia eli väritasapaino ei ole kohdillaan johtuen ehkä huoneen valaistuksesta. Mainitsemasi uusi salama voisi auttaa. Minä saan samanlaisia kuvia Nokia Lumia känny-kameralla ja siihen ei saa muita salamoita.
'Nalle Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta ei osannut sanoa sitä, koska hän on niin pieniaivoinen karhu'
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Hmm. Veikkaan, ettei viulunsoittoa aloitteleva vinguttaja saisi stradivariuksellakaan kovin kummoisia sulosäveliä aikaan! :-D

Samaan tapaan minulla on vielä paljon oppimista ja säätämistä Canonini kanssa. Ei kannata syyttää kameraa, kun sen puikoissa on pahimman luokan keltanokka.

Otin kuvat jouluvalaistuksessa, koska halusin testata linssin valovoimaisuutta. Tein vielä sen virheen, että rajatessani kuvia klikkasin ilmaiskuvankäsittelyohjelman automaattista valaistusparannustäppää. Voi olla, että se vinksautti värit keltaiseksi.

Mutta kun minä en näistä asioista oikeasti vielä tiedä. Uusi harrastus, juu nou! :) Siksi olen kiitollinen kaikesta kritiikistä itseäni (en kameraa) kohtaan.

Jos kehittymiseni Canonin kanssa jää kiinnostamaan, niin blogiamme saa tulla mielihyvin seuraamaan ja antamaan vinkkejä kuvien parantamiseksi kommenttikentässä. Anonyymistikin saa kommentoida, ja rakentavia neuvoja otan ilosta hihkuen vastaan.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mukava että sopiva kamera löytyi!

Saat kuvissasi esiintyvän keltaisuuden jatkossa pois jos kuvaat RAW-kuvia ja kliksuttelet valkotasapainon jälkikäteen tietokoneella kohdilleen kuten DorianBlue mainitsi. En tiedä DPP:n toiminnasta mitään, mutta Lightroomilla valkotasapainon muokkaus onnistuu kahdella klikkauksella.

Ei sitten muuta kun vain opettelemaan :)
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kiitos, Ville! :)

DPP:tä en kyllä saanut, mutta Lightroom on visusti hankintalistalla kuten ulkoinen salamakin.

Nyt on kyllä kova into oppia käyttämään kameraa, kun se siellä kotona kissojen kera odottaa...
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

SandraNyp kirjoitti:DPP:tä en kyllä saanut, mutta Lightroom on visusti hankintalistalla kuten ulkoinen salamakin.

Nyt on kyllä kova into oppia käyttämään kameraa, kun se siellä kotona kissojen kera odottaa...
Eikös siinä kameran CD:llä ole DPP yms. ohjelmat? Se on hyvä ohjelma aloittelijalle, ja valkotasapaino onnistuu Lr:n tapaan yhdellä pipetin klikkauksella.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

JKyytinen kirjoitti:
SandraNyp kirjoitti:DPP:tä en kyllä saanut, mutta Lightroom on visusti hankintalistalla kuten ulkoinen salamakin.

Nyt on kyllä kova into oppia käyttämään kameraa, kun se siellä kotona kissojen kera odottaa...
Eikös siinä kameran CD:llä ole DPP yms. ohjelmat? Se on hyvä ohjelma aloittelijalle, ja valkotasapaino onnistuu Lr:n tapaan yhdellä pipetin klikkauksella.
Valkotasapainon säätäminen ei ole vaikea toimenpiteenä mutta vaikeus tulee siinä arvioimisessa mitkä sävyt sopii parhaiten kulloiseen tilanteeseen.
Ennen kuin pää oppii ja silmä näkee.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Valkotasapaino ei tarvitse olla ihan hilkulleen tilanteen mukainen.
Pääasia että näyttää omaan silmään hyvältä.
Näin minusta. Jos useampi kuva samasta kohtaa niin tietty valkotasapaino pitää olla sama kaikissa kuvissa kuin myös valotus..
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Turmio kirjoitti:Valkotasapaino ei tarvitse olla ihan hilkulleen tilanteen mukainen.
Pääasia että näyttää omaan silmään hyvältä.
Näin minusta. Jos useampi kuva samasta kohtaa niin tietty valkotasapaino pitää olla sama kaikissa kuvissa kuin myös valotus..
Hommahan on varsin helppo, katselet kuva-alalta neutraalin keskiharmaan ja painat pipettiä. Näin värit on kauniin tasapainoiset kaikissa kuvissa niin ulkona, sisällä keinovalossa, auringonlaskut, -nousut, siistiä...

...mutta entä jos haluatkin kertoa kuvalla ja väreilä erilaisen tarinan. Silloin pitää nähdä mikä parhaiten sopii tähän kuvaan, ei liioitelle vaan sopivasti, se näkemys se kokemus.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kiitos vielä suuresti näistä valkotasapainomietteistä. Suoraan sanottuna en ollut edes tajunnut ajatella, että kauniin tunnelmalliset kissakuvani olivat värivinksahtaneita. :-D Ajattelin, että sellaisia kuvia jouluvalaistuksessa vain tulee, ja totta on sekin, että kuvaajan mieltymyksethän ne lopulta ratkaisevat. Jos tuntuu siltä, että kellastuneet kuvat sopivat päivän moodiin, niin mikäs siinä.

MUTTA nyt olen lueskellut herkkyyden, aukon ja suljinajan vaikutuksista toisiinsa ja testaillut vähän lisää. Alkoi hävettää ne edelliset kuvat, sillä kyllähän minä sain otokset onnistumaan oikeammilla väreillä. Tuoreita näpsyjä on nyt uusimman päivitykseni kuvituksena. Toivottavasti meni jo paremmin! 8-)

Minulla ei kyllä ole sitä Canonin kuvankäsittelyohjelmaa, mutta Lightroom on hankintalistalla kuten myös se ulkoinen salama. Sitten pitäisi saada kissat pysäytettyä vaikka kesken balettihypyn.
Tomslow
Viestit: 517
Liittynyt: Touko 24, 2006 23 : 01
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tomslow »

Hei!
Olet ostamassa erinomaisen Lightroomin, mutta tiedoksi, jos et käyttöoppaasta huomannut, ettei DPP tule enää levykkeenä kameran mukana. Se täytyy ladata Canonin sivustolta.
Osoite ja "minimaaliset" ohjeet lataamisesta löytyvät suomenkielisen käyttöoppaan sivulta kaksi, osiosta "Käyttöoppaat ja ohjelmat".
Kuvailen myös kirjoittaessani
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kiitos jälleen kerran avusta ja tiedosta! :o) Saatoin hypellä hieman holtittomasti riviltä toiselle opasta lukiessani, joten tuo kohta meni sivu silmien. Canonin sivustolle siis seuraavaksi!
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kamerasi pieni salama kykenee pysäyttämään vain vallitsevan valon ollessa vähäistä ja kohteen ollessa lähellä, joten katti ei pyssänne kovin helpolla, mutta kraanan tipat kyllä erinomaisesti -jos kiinnostaa kokeilla ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kyllä sekin kiinnostaa, vaikkei fysiikka kuulunutkaan lemppareihini kouluaikoina. :o)

Ulkoinen salama voisi kenties taltioida kissan kolmoislutzin? Sellaista saanen lainata ystävältä joulun jälkeen. Jos se osoittautuu hyväksi, niin ostan samanmoisen itsellekin. Enkä pinoaisi sitä välttämättä sitten kameran päälle vain asettelisin esim. pöydälle tai sinne, missä katit milloinkin temppuilevat.
Sakke K.
Viestit: 33
Liittynyt: Kesä 18, 2013 17 : 50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakke K. »

Canonin G-sarjan kompaktit ovat laadukkaita. Tuo kuvien väri on aina hieman makuasia. Jos kuvaa hehkulamppujen valossa, niin pitääkö ne sitten näyttää päivänvalossa kuvatuilta. Itse kuvasin kerran 50v. juhlissa, jossa valaistuksena roikkui keltaisia hehkulamppuja katosta ilman varjostinta. Jätin yleiskuvat melko keltaisiksi jotta paikan tunnelma säilyisi. Valkotasapainon automaatti teki minusta karseaa jälkeä.

Ilmainen LightRoomin vastine on DigiKam.
Raw-kuviin kokeilin eilen Darktablea. Yllättävän monipuolinen - jäin kaipaamaan suomenkielistä opasta. Tuo osaa käyttää myös näytönohjaimen laskentateoa. LightRoomia en ole käyttänyt pitkään aikaan. Muistaakseni oli järkyttävän hidas.

Ulkoinen salama ei välttämättä helppo. Huoneen valaistuksen ja salaman värilämpötila on eri. Sen voi korjata pistämällä sopivan suotimen salamaan. Silloin ulkoinen salama toimii paremmin täytevalova. Huomasin tuon taas kerran, kun keinovalo värjäsi tukan kellertäväksi ja seinästä heijastettu salama teki kasvot valkoisiksi.

Yksi vaihtoehto on hankkia joku raksavalo ja pistää se vaikka huoneen nurkkaa kohti. Jos seinät ja katto valkoiset saa helposti pehmeää valoa ja näkee jo kuvatessa valon luonteen.

Kuvausohjelmista kannattaa valita sellainen joka käyttää suurta aukkoa ja lyhyttä suljinaikaa.

ISO 1600 ja 85 mm F1.8 tuottaa melko siistiä jälkeä melko hämärässäkin. Mutta tuollainen FX-kennoinen yhdistelmä maksaa helposti yli 2000 eur. Olen omistanut Nikonin D90 ja 35 mm F1.8. Hintaansa nähden yllätävän hyvä yhdistelmä. Joskus lähdin vain 35 mm obiskan kanssa kävelylle. Aivan mainio kaupunkinäkymiin illan hämärtyessä.

Kissat ja muut karvaset melko hankalia kuvattavia. Musta kissa tai koira yksi kuvaajan painajainen. Omistaja menee sen kanssa kirkkaaseen auringonvaloon ja pyytää ottamaan hyvän kuvan kun valokin on hyvä... kokemuksella sitten oppii missä valossa tulee niitä onnistuneita otoksia.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kiitos, Sakke!

Kokeilin noita vinkkaamiasi asetuksia ja saatoin saada karvaturristani juuri sen kuvan, jota aion joulukortissa käyttää. :)

Olen lähtenyt kuvausharrastukseeni selvästikin siitä vaikeimmasta kohteesta: kaksi liikkuvaista karvaturria tunnelmavaloissa. Ja mieluiten vielä nätisti takajaloillaan taiteillen, mutta toki niin, ettei kuva tärähdä tai ole rakeinen. :-D Joo, ei ole vielä onnistunut.

Niin, valojen lisääminen ei ole ollenkaan huonompi idea. Meillä vain on vanhassa talossa hieman huonosti pistorasioita, mikä häiritsee ikävästi kirkkaiden valojen siirtelyä. Raksavaloa ei löydy, mutta talviväsymyksen nujertamiseen on kirkasvalolamppu. Liekö sitten jo liiankin kirkas? Sekin jää testattavaksi.

Olen hankkinut nyt DPP:n, mutta en ole vielä ehtinyt testailla sen käyttöä. Uutta tietoa on vyörynyt niin paljon, että aivot ovat vaarassa ylikuumeta. Onneksi huomisen jälkeen alkaa loma, josta tulee mitä luultavammin hyvin kuvatestauspainotteinen.

En malta odottaa, että pääsisin testaamaan kameraa ulos. Harmi vain, että eilinen meni joulukiireisiin ja nyt tulee lunta. Tai sehän ei ole harmi, mutta kameraani en tietenkään kastele. :)
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

SandraNyp kirjoitti:Harmi vain, että eilinen meni joulukiireisiin ja nyt tulee lunta. Tai sehän ei ole harmi, mutta kameraani en tietenkään kastele. :)
Kyllä se vesisadettakin kestäisi, miksei lunta?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Ai kestää?! 8-) Höh. Ja jee! No, seuraavalla kerralla sitten. Mä kun ajattelin pelata varman päälle.
Vastaa Viestiin