Photoshopista tietävät – Curves

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Photoshopista tietävät – Curves

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Onko Photoshopissa jokin ominaisuus, millä saa eristettyä värikäyrän (curve) käsittelemättömän ja käsitellyn kuvan väliltä? Goolgettamalla en löytänyt, mutta tuntuu hassulta, kun ilmaissoftallakin tämä on mahdollista.

Ja jos joku tietää saako Gimp-käyrät muutettua photarille sopivaan muotoon (toiseen suuntaan kyllä löysin ohjeistusta, mutta en näin päin), niin sekin kiinnostaa.

Kiitoksia!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos säätöjä on tehty paikallisesti vaikkapa layereilla niin voipi olla mahdotonta. Tai käytettyä jotain Nik-collectionin tyylistä valmiskikkaretta joka laskeskelee kuvan eri osiin jotain säätöjä niin good luck vaan yritykselle.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Curvelle voi tehdä esim. maskin ja rajoittaa sen näkyvyyttä blending options välilehdeltä jos se oli nyt se mitä haettiin?
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
antti.h
Viestit: 597
Liittynyt: Syys 24, 2009 22 : 54

Viesti Kirjoittaja antti.h »

Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
Jpg:stä et pääse tällaista näkemään.
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Niin, en sitä todellista, mutta arvauksen / erotuksen kuvien välillä.
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Eeri kirjoitti:Niin, en sitä todellista, mutta arvauksen / erotuksen kuvien välillä.
Voit vertailla kuvien histogrammeja. Niistä voi päätellä millainen käyrä muuttaisi toisen toiseksi. Jos ei se päättely heti suju, sitä kannattaa harjoitella -- ja kokeilla miten käyrämuutokset vaikuttavat histogrammiin.
Matti Vuori
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
Jos olet tehnyt sen Curve Layerillä, pääset näkemään sen säädön.
E: Ja toimii siis kaikilla säädöillä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

JKyytinen kirjoitti:
Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
Jos olet tehnyt sen Curve Layerillä, pääset näkemään sen säädön.
E: Ja toimii siis kaikilla säädöillä.
OK. Eli siis sinne tallentuu itse tekemä käyrä. Mutta jos sen onkin tehnyt joskus aiemmin? Ja nyt haluaisi selvittää mikä kuvien ero on.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Eeri kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
Jos olet tehnyt sen Curve Layerillä, pääset näkemään sen säädön.
E: Ja toimii siis kaikilla säädöillä.
OK. Eli siis sinne tallentuu itse tekemä käyrä. Mutta jos sen onkin tehnyt joskus aiemmin? Ja nyt haluaisi selvittää mikä kuvien ero on.
Kyllä, sinne tallentuu se käyrä. Voit palata siihen ja muuttaa sitä. Edellyttää, että tallennat sen ilman tasojen yhdistämistä. Jos haluat sitten vertailla kuvia eri asetuksilla, niin tallennat eri nimellä ja voit avata ne ruudulle eri kuvina ja vertailla niitä. En ihan ole perillä mitä kysymyksilläsi tarkoitit.

Kapa
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Jos se on Klim - siis Gimpillä katsottavissa, eiköhän siihen ole joku lisäosa Photariinkin. Itse en ainakaan tiedä, missä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Photoshoppiin pystyy tallentamaan käyriä, mutta en oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Hannu KH kirjoitti:
Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Photoshoppiin pystyy tallentamaan käyriä, mutta en oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on.
Itse olen tottunut käyttämään käyriä kuvien värien säädössä. Ja kun kuvaa samantyypisessä tilanteessa, tulee käytettyä samanlaista käyrää, eikä sitä täten tarvitse aina rakentaa uudelleen.
Eeri
Viestit: 102
Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20

Viesti Kirjoittaja Eeri »

JKyytinen kirjoitti:
Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Jos se on Klim - siis Gimpillä katsottavissa, eiköhän siihen ole joku lisäosa Photariinkin. Itse en ainakaan tiedä, missä.
Ok. Jos keksit miten, saa huikata. Googlettamalla en löytänyt mitään...
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Eeri kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Jos se on Klim - siis Gimpillä katsottavissa, eiköhän siihen ole joku lisäosa Photariinkin. Itse en ainakaan tiedä, missä.
Ok. Jos keksit miten, saa huikata. Googlettamalla en löytänyt mitään...
Kannattaako asioita tehdä väkisin vaikeimmalla tavalla.
Hommaa Lightroom ja opetele käyttämään sitä. LR:ssä on alkuperäinen kuva ja muutokset on tallennettu erikseen. Siinä on riittävästi käyriä ja muita säätötyökaluja.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

LR on kyllä hieno ohjelma, mutta se ei taida vaan auttaa kysyjän ongelmassa yhtään.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

jmjh kirjoitti:LR ei taida vaan auttaa kysyjän ongelmassa yhtään.
Niinpä, siksi kannattaa vaihtaa sellaiseen systeemiin missä se on jatkossa mahdollista eikä jatkaa nykyisellä menetelmällä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

kohan kirjoitti:
jmjh kirjoitti:LR ei taida vaan auttaa kysyjän ongelmassa yhtään.
Niinpä, siksi kannattaa vaihtaa sellaiseen systeemiin missä se on jatkossa mahdollista eikä jatkaa nykyisellä menetelmällä.
Ei se jatkossakaan taida auttaa, kun kyse kuitenkin oli käyrän selvittäminen muiden ottamista esimerkin ottamiseksi.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Eeri kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Photoshoppiin pystyy tallentamaan käyriä, mutta en oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on.
Itse olen tottunut käyttämään käyriä kuvien värien säädössä. Ja kun kuvaa samantyypisessä tilanteessa, tulee käytettyä samanlaista käyrää, eikä sitä täten tarvitse aina rakentaa uudelleen.
Photoshopissa pystyy tallentamaan käyriä, ja sehän kannattaa aina tehdä säätötasoilla. Säätötason voi kopioida toiseen kuvaan, jolloin homma onnistuu silläkin.
Värien säätöön kätevämpi tapa on hoidella se ACR:ssä jossa on monta tapaa kopioida säädöt yhteen tai useampaan kuvaan, niinkuin LR:kin. CC Photoshopissa on toosi hyvä CameraRAw-suodatin jolla voi photarissa auki olevaa kuvaa koska vain.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin