Nikkor 105mm/F2.8 macro + 1.4x toimiiko perhosiin?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Nikkor 105mm/F2.8 macro + 1.4x toimiiko perhosiin?

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Nikkor 105mm/F2.8 macro + 1.4x toimiiko perhosiin? siis kinokoossa. toimisi yleistelenä ilman jatketta jne siksi ei mitkään Sigman 150mm f2.8 kiinnosta et vakaaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Makine
Viestit: 14
Liittynyt: Heinä 10, 2012 21 : 22

Viesti Kirjoittaja Makine »

Olen kuvannut perhosia etupäässä 300 f4 + d7000 yhdistelmällä. Mulla on myös 105/2.8 makro, mutta sen kanssa on ollut vähän hankalampaa, koska sillä pitää päästä melko lähelle kohdetta ja ainakin päiväperhoset tuppaa lähtemään karkuun ennenkuin pääsee hollille.
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Olen cropissa ihan kivoja saanut yhden zoomini 135mm asennolla (18-135mm) joka siis lyhenee lähelle tarkentaen selvästi. ja käsittääkseni 1:4 suurennos tulee 105mm lasilla noin metristä jostain joka riittää joten telejatkeellahan matkan pitäs jos se on tuolloin metri olla noin 1.4metriä eikö?
ps. 300mm liian painava ja kapealainen lasi käytöiltään minulle.
Makine
Viestit: 14
Liittynyt: Heinä 10, 2012 21 : 22

Viesti Kirjoittaja Makine »

Mun kokemuksen mukaan puolitoista metriä on siinä rajoilla, jolloin kohde pakenee kaakkoon tosin riippuen lajista. Toisaalta jos valitsee kuvausajankohdaksi aamupäivän, jolloin päiväperhoset nousevat aurinkoisiin paikkoihiin lämmittelemään ja ovat vielä kankeita niin tolla yhdistelmällä pärjää mainiosti. Nämä ovat siis pari vuotta kuvanneen aloittelijan kokemuksia.
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Makine kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan puolitoista metriä on siinä rajoilla, jolloin kohde pakenee kaakkoon tosin riippuen lajista. Toisaalta jos valitsee kuvausajankohdaksi aamupäivän, jolloin päiväperhoset nousevat aurinkoisiin paikkoihiin lämmittelemään ja ovat vielä kankeita niin tolla yhdistelmällä pärjää mainiosti. Nämä ovat siis pari vuotta kuvanneen aloittelijan kokemuksia.
Minulla ihan rauhallisuus toiminut aina et minä kuvaan myös tyyliä jossa saa enempikin ympäristöä näkyä. ja minäkin olen aloittelija tässä alalajissa mielestäni. ja olen päässyt jopa ei lämmitely aikaan (oletan näin) lähellekin kunhan liikun rauhallisesti enkä varjosta.
ps. tokihan 300mm toimii myös lintulasina mutta se paino jne on ongelma. ja siis 105mm toimisi yhtenä yleislasina esim. maisemaan itsellä.
pasikan
Viestit: 803
Liittynyt: Elo 20, 2008 11 : 33

Viesti Kirjoittaja pasikan »

Kyllähän siinä vaaditaan enemmän kärsivällisyyttä, mitä lyhyempi putki on. mutta kyllä pystyy päiväperhosia kuvaamaan tuolla putkella ilman jatkettakin. Pitää vain opetella lähestymään oikein. Ja ajoittamalla kuvaus aamu tai iltapäivään. Lyhyessä putkessa on omat etunsakin. Ei tule kasvillisuus tielle ja kuvauskulman pystyy valitsemaan paremmin.
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja JPQ »

pasikan kirjoitti:Kyllähän siinä vaaditaan enemmän kärsivällisyyttä, mitä lyhyempi putki on. mutta kyllä pystyy päiväperhosia kuvaamaan tuolla putkella ilman jatkettakin. Pitää vain opetella lähestymään oikein. Ja ajoittamalla kuvaus aamu tai iltapäivään. Lyhyessä putkessa on omat etunsakin. Ei tule kasvillisuus tielle ja kuvauskulman pystyy valitsemaan paremmin.
pitkällä minusta vaatii kärsivällisyyttä jos ei voi telineitä pystytellä ja toisekseen valovoima ja vakaaja auttaa jotain.
ps. ketju liittyy terävyyteen ja CA,tarkennusnopeus jne tyylin asioihin ei siihen riittääkö polttoväli ja siis tämän kaksikon. Se ainoa joka ei oikeastaan liity asiaan jota kysyin sen osaisin kuvitella riittävän.
Vastaa Viestiin