Sony A58 ja Nissin Di622 MkII yhteensovittamisesta

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Sony A58 ja Nissin Di622 MkII yhteensovittamisesta

Viesti Kirjoittaja sepim »

Kokeilin Sony A58 kameralla ohjata langattomasti Nissin Di622 MkII salamalaitetta. Salaman sain välähtämään oikea-aikaisesti vaan asettamalla kamera salamatilaan Slow ja valitsemalla salamasta SD-tilan (Slave Digital (SD), vihreä valo) .
Tällöin tuntuisi että mitään tilanekohtaista valotuksen automaattista säätöä ei tapahdu, vaan valotuksen säätö taytyy asettaa tilanteeseen sopivaksi aina manuaalisesti EV-napista.
Tuonhan pitäisi TTL-kautta säätää koko ajan valotusta siihen oikeaan arvoonsa.

Mikähän tuossa on pielessä? Olen salaman kanssa ihan uusi, tänään hankittu..
Viimeksi muokannut sepim, Heinä 31, 2014 5 : 51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Re: Sony A58 ja Nissin Di622 MkII yhteensovittamisesta

Viesti Kirjoittaja murmelt »

sepim kirjoitti:Kokeilin Sony A58 kameralla ohjata langattomasti Nissin Di622 MkII salamalaitetta. Salaman sain välähtämään oikea-aikaisesti vaan asettamalla kamera salamatilaan Slow ja valitsemalla salamasta SD-tilan.
SD-tila on yksinkertainen manuaalitila. TTL toimii vain kameran salamakengässä.
http://www.nissindigital.com/di622mii.html

Wireless TTL slave on eri tila. Tähän tarvitset Master-kykyisen salaman kameran kenkään esim. Di866 mk2/mg8000.
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

"Slave Digital (SD): Di622 Mark II synchronizes to the pre-flash system. The master flash is to be set at TTL (E-TTL for Canon, i-TTL for Nikon and ADI/P-TTL for Sony) mode."

Tuon perusteella ajattelin että tuo siirtäisi TTL-tiedot, kun kerran on masteri siihen tilaan asetettava.
Mutta hyvin tuon kanssa pärjää kyllä manuaalisäädöilläkin kun siihen hommaan saa tuntuman.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

sepim kirjoitti:"Slave Digital (SD): Di622 Mark II synchronizes to the pre-flash system. The master flash is to be set at TTL (E-TTL for Canon, i-TTL for Nikon and ADI/P-TTL for Sony) mode."
Tuo siis tarkoittaa, että salama pystyy toimimaan orjana esisalamalla mittaavalla TTL-salamalle.

TTL:ssä kamera väläyttää pienen salaman mitatakseen sen vaikutuksen ja sitten vasta varsinaisen valottavan salaman. Normaali orja välähtää jo tuosta ensimmäisestä, eikä ehdi latautua toiseen välähdykseen. Tuollainen digitaali-orja odottaa sitä toista välähdystä ennen kuin välähtää itse. Välähdyksen tehosta se ei tiedä mitään.

http://www.digifaq.info/digi_omat/rsalama/index.html
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A58 ja Nissin Di622 MkII yhteensovittamisesta

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minulla sattuu olemaan sama Nissin Di622 MkII salama ja Sony A65 (ja A37) . Langaton salasysteemi toimii näillä harvinaisen kivuttomasti, myös langaton automaattinen TTL. Kameran oma pikkusalama pystyy laukaisemaan myös TTL tilassa Nissinin:

1. Laita salama kiinni kameraan, laita kamerasta virta päälle ja sitten salamasta.
2. Valise salamatilaksi "WL"
3. Ota salamalaite pois kamerasta (virta edelleen päällä)
4. Nissinin takana palaa LEDi violetin värisenä, ja salaman edessä välkkyy harvakseltaan "tarkennuksen apuvalo" punaisena
5. Nosta kameran pikkusalama ylös
6. Nyt olet valmis kuvaamaan langattomassa salamatilassa

Huomautus! Jostakin syystä kameran valikosta täytyy valita "ETUVERHON SULJIN" -> ei käytössä, muuten Nissin ei suostu välähtämään oikea-aikaisesti langattomassa tilassa (ainakaan TTL). Sonyn omia salamalaitteita ei tämä näytä vaivaavan, ei ainakaan Minoltan Program 3600 HSD salamalaitetta. Se toimii langattomasti oikein vaikka etuverhon suljin olisikin käytössä. Se pystyy toimimaan myös HSS (High Speed Sync) tilassa langattomana, jopa kameran pikkusalaman ohjaamana.
Nissin ei tue HSS toimintoa muutenkaan, vaikka ihan kelpo salama muuten onkin.


sepim kirjoitti:Kokeilin Sony A58 kameralla ohjata langattomasti Nissin Di622 MkII salamalaitetta. Salaman sain välähtämään oikea-aikaisesti vaan asettamalla kamera salamatilaan Slow ja valitsemalla salamasta SD-tilan (Slave Digital (SD), vihreä valo) .
Tällöin tuntuisi että mitään tilanekohtaista valotuksen automaattista säätöä ei tapahdu, vaan valotuksen säätö taytyy asettaa tilanteeseen sopivaksi aina manuaalisesti EV-napista.
Tuonhan pitäisi TTL-kautta säätää koko ajan valotusta siihen oikeaan arvoonsa.

Mikähän tuossa on pielessä? Olen salaman kanssa ihan uusi, tänään hankittu..

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

Tuota Aikaarskan ohjetta en muistaakseni ole ainakaan käyttöohjeessa nähnyt.
Säilyykö tuo muodostettu Wireless -yhteys myös salaman muistissa virrankatkaisun jälkeenkin, kun sen kerran tekee?
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

sepim kirjoitti:Tuota Aikaarskan ohjetta en muistaakseni ole ainakaan käyttöohjeessa nähnyt.
Säilyykö tuo muodostettu Wireless -yhteys myös salaman muistissa virrankatkaisun jälkeenkin, kun sen kerran tekee?
Ei välttämättä säily, mutta tuossa ohjeessani mainittuja kohtia 1-3 ei välttämättä tarvitse tehdä/toistaa mikäli systeemi näyttäisi toimivan muutenkin. Voit vain kokeilla laittaa Nissinistä sen langattoman moden, päälle (painamalla lediä, kunnes violetti), ja kamerasta tietysti langaton salamatila päälle.

Mutta tosiaan näyttäisi siltä, että Nissinin kanssa TTL langattomasti pelatessa kamerasta pitää olla ETUVERHON SULJIN pois käytöstä! En tiedä onko Nissinin ohjeessa asiasta mainittu, mutta tämän huomasin kun testailin langatonta systeemiä Nissinin kanssa.

Ei muuta kuin kokeilemaan ;)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jalkkis
Viestit: 223
Liittynyt: Huhti 04, 2013 16 : 25

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Aikaarskan ohje toimii myös A55:n kanssa. Kameran voi sammuttaa välissä ja salamankin, kunhan salaman käynnistämisen jälkeen laittaa wireless moden päälle. Ainakin parin minsan odottaminen ei tehnyt hallaa asetuksille.

Tuota etuverhon suljin -juttua en kokeillut, kun en moista asetusta pikapikaa löytänyt. Kuinka pahasti ajoitus menee pieleen? Pikatestien mukaan minulla ainakaan pahasti.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jalkkis kirjoitti:Aikaarskan ohje toimii myös A55:n kanssa. Kameran voi sammuttaa välissä ja salamankin, kunhan salaman käynnistämisen jälkeen laittaa wireless moden päälle. Ainakin parin minsan odottaminen ei tehnyt hallaa asetuksille.

Tuota etuverhon suljin -juttua en kokeillut, kun en moista asetusta pikapikaa löytänyt. Kuinka pahasti ajoitus menee pieleen? Pikatestien mukaan minulla ainakaan pahasti.
A65:sta etuverhon suljin asetus (onkohan ominaisuus A55:ssa?) löytyy "Custom menu" valikoista (rattaan kuva)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jalkkis
Viestit: 223
Liittynyt: Huhti 04, 2013 16 : 25

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

aikaarska kirjoitti:A65:sta etuverhon suljin asetus (onkohan ominaisuus A55:ssa?) löytyy "Custom menu" valikoista (rattaan kuva)
Ei minusta sieltä tuollaista löydy, ellei se ole jotenkin toisin nimetty. Onko A37:ssa tuota? Enivei, toimi ilman tuotakin, ajoitusvarauksella. Pitää kyllä testata tuota joskus perusteellisemmin.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jalkkis kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:A65:sta etuverhon suljin asetus (onkohan ominaisuus A55:ssa?) löytyy "Custom menu" valikoista (rattaan kuva)
Ei minusta sieltä tuollaista löydy, ellei se ole jotenkin toisin nimetty. Onko A37:ssa tuota? Enivei, toimi ilman tuotakin, ajoitusvarauksella. Pitää kyllä testata tuota joskus perusteellisemmin.
A37:sta löytyy etuverhon suljin. Ja valinta sen käyttämiseen/poistamiseen käytöstä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

A58:ssa on myös valikossa tuo Elektr. etuverhon suljin käytössä/pois -valinta.

Ehkä tuo salama säilyttää wireless-asetuksensa, kunnes akku irroitetaan? No ei tuo niin suuri vaiva olisi silloin tällöin uudelleen asettaa.
Itse en vaan pääse kokeilemaan, kun tässä A58:ssa on tuo uudempi salamakiinnike. Ostin käytettynä halvalla tämän Nissin ihan vaan käsisalamakäyttöön. Nyt kuitenkin jos haluaisin asettaa tuon siihen wireless-tilaan niin täytyisi olla adapteri (ADPMAA adapter), jolla saisi asetusten ajaksi tähän uudempaan (Multi Interface Shoe) kameran kenkään kiinni.

Mutta olen nyt testaillut tuota kotioloissa manuaalitilassa; nopeasti oppii mihin kohtaan salaman valotus (EV) täytyy käsin säätää, jotta valotus osuisi, joten TTL ei kohdallani niin tarpeellinen. Ja pienet valotusvirheet helppo korjata RAW-editorissa.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

sepim kirjoitti: Ostin käytettynä halvalla tämän Nissin ihan vaan käsisalamakäyttöön. Nyt kuitenkin jos haluaisin asettaa tuon siihen wireless-tilaan niin täytyisi olla adapteri (ADPMAA adapter), jolla saisi asetusten ajaksi tähän uudempaan (Multi Interface Shoe) kameran kenkään kiinni.
Okei. Minä voin kokeilla tuota. Minulla on NEX6 (uudemmalla Multi Interface Shoe) ja sen pitäisi myös osata sama.

edit: okei, kokeiltu on. NEX6:n kanssa oli ongelmia TTL langattoman kanssa (nex6:n pikkusalama ei suostu käyttämäytymään langattoman TTL systeemin kanssa, vain yksinkertainen manuaalislave toimii).

Mutta oletko kokeillut laittaa vain Nissinistä langaton TTL päälle (naputtele lediä kunnes violetti) ja sitten A58:sta langaton WL päälle ja kameran pikkusalama ylös...Toimiiko?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

Kokeilin tuota WL/violetti-tilaa mutta ei se toimi. Tai väläytteli, mutta reagoi ilmeisesti esisalamaaan kun kuva jäi mustaksi.

Niin jos hankkisin sen adapterin tähän Nissin salamaan, jotta saisin Wireless-yhteyden luomiseksi kiinni tämän tähän A58:iin niin varmasti tässäkin alkaisi toimia.
ADPMAA-adapteri mahdolllistaa tämän wanhakantaisen (Sony/Minolta-kanta) salaman kiinnityksen Multi-Interface Shoe -kantaan.

Saattaa olla, että NEX-6 ei tue tuota TTL-Wireless-toimintoa. Tai löytyykö NEX6 valikoista tuota WL-toimintoa?
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

sepim kirjoitti:Kokeilin tuota WL/violetti-tilaa mutta ei se toimi. Tai väläytteli, mutta reagoi ilmeisesti esisalamaaan kun kuva jäi mustaksi.

Niin jos hankkisin sen adapterin tähän Nissin salamaan, jotta saisin Wireless-yhteyden luomiseksi kiinni tämän tähän A58:iin niin varmasti tässäkin alkaisi toimia.
ADPMAA-adapteri mahdolllistaa tämän wanhakantaisen (Sony/Minolta-kanta) salaman kiinnityksen Multi-Interface Shoe -kantaan.

Saattaa olla, että NEX-6 ei tue tuota TTL-Wireless-toimintoa. Tai löytyykö NEX6 valikoista tuota WL-toimintoa?
Joo, NEX6 kyllä tukee langatonta TTL systeemiä, mutta ei näköjään sen oman pikkusalaman avustuksella ;(

Minulla on tuo ADPMAA-adapteri (tilasin ebay:n kautta) NEX6:sta varten.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jalkkis
Viestit: 223
Liittynyt: Huhti 04, 2013 16 : 25

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Joko olen täysin puusilmä tai tässä ei ole tuota valintaa. Siis Menu-valikon alta se ratas-kuvake? Noh, A55 on vanhin, joten ehkä sitä ei tässä olekaan.
sepim
Viestit: 364
Liittynyt: Syys 13, 2008 8 : 28

Viesti Kirjoittaja sepim »

aikaarska kirjoitti: Minulla on tuo ADPMAA-adapteri (tilasin ebay:n kautta) NEX6:sta varten.
Paljonko maksoit tuosta adapterista? Toimiiko tuo Nissin Di 622 II kuitenkin täysin siinä NEX6:ssa paikoillaan ollessaan, siis valotuksen säädöt?
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jalkkis kirjoitti:Joko olen täysin puusilmä tai tässä ei ole tuota valintaa. Siis Menu-valikon alta se ratas-kuvake? Noh, A55 on vanhin, joten ehkä sitä ei tässä olekaan.
A55:ssa ei ole valintaa, eikä ilmeisesti kyseistä ominaisuutta muutenkaan (tsekkasin spekseistä)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

sepim kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Minulla on tuo ADPMAA-adapteri (tilasin ebay:n kautta) NEX6:sta varten.
Paljonko maksoit tuosta adapterista? Toimiiko tuo Nissin Di 622 II kuitenkin täysin siinä NEX6:ssa paikoillaan ollessaan, siis valotuksen säädöt?
Kyllä se toimii adapterin kanssa ihan hyvin. Myös valotuksen säätö kamerasta (NEX6) käsin.
Adapterista maksoin muistaakseni n. 30€. Tuli jostakin kaukoidästä, oli kuitenkin ihan orginaali Sony.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Aikaarskalle pitää kyllä jakaa kiitosta siitä, että hän jaksaa systemaattisesti tutkia ja testailla monia mielenkiintoisia asioita ja sitten vielä näkee sen vaivan, että selostaa tulokset meidän muidenkin iloksi. Kiitokset jälleen kerran!

Minulla on tuo Minoltan 3600 HSD ja oli kiva lukea, että se iästään huolimatta on varsin fiksu ja toimiva laite.

Aikani minä pähkäilin, kuinka sen saa heijastamaan valoa katon sijasta seinän kautta: sitten ajattelin, että digiaikaahan tässä eletään, kallistin kameraa ja kroppasin myöhemmin kuvan haluamakseni vaakakuvaksi.

Mulla oli kunnollinen salama viimeksi 70-luvun lopulla (Metz 45 CT-1, edelleen tallella) enkä minä nyt meinaa millään osata ottaa "uutta" salamalaitetta käyttöön: opittavaa olisi niin paljon etten oikein edes tiedä, mistä aloittaa. Vähän heikkoa oli se mun osaaminen sen Metzinkin kanssa...
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
Vastaa Viestiin