Amatöörille vinkkejä häiden kuvaukseen?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
hhenna
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 29, 2014 17 : 25

Amatöörille vinkkejä häiden kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja hhenna »

Kuvaan syyskuun alussa serkkuni ystävän häät. Tiedän, ei ehkä olisi kannattanut suostua, mutta kaikkea pitää kokeilla.

Häissä oon ollu viimeksi vaippaikäsenä, nyt oon 19-vuotias ja mahdollisuutta päästä häihin ennen h-hetkeä ei ole.

Kamerana mulla on Nikon D3100, objektiiveina Nikkor 55-300mm sekä Tamron 17-50mm. Tamronissa riittää valovoimaa, nikkorissa puolestaan polttoväliä, näiden suhteen kaikki ok. Ongelmia tuottaa kuitenkin se, että miten ihmeessä saan valotuksen kohdilleen?! Mustaa ja valkoista, hämärät sisätilat, paljon liikettä, tilanteet ohi hetkessä; ei aikaa kokeilulle. Lisäsalamaa en omista, eikä sillä korkeassa rakennuksessa paljoa teekään..

Yritän mahdollisuuksien mukaan käydä kirkossa ja/tai juhlapaikalla etukäteen kameran kanssa tsekkaamassa parhaat kuvauspaikat. Kuvaan siis kirkossa ja sen jälkeen vielä vapaamuotoisesti juhlapaikalla.
16gb muistikortti löytyy, 2 akkua ja tarkotuksena ois saada varakameraksi Nikon D5100. Jalustakin on, mutta ajattelin jättää sen pois vaivoista.

Kaikki neuvot enemmän kuin tervetulleita !
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Hankkiudu kiireesti kuvaamaan jotain samantyylisiin olosuhteisiin. Vaikka illan hämärässä ulos katukuvaamaan tai sitten kuvaat esim. jotain kaveriporukan illanistujaisia missä valaistus on hämärä.

Esim. noissa tilanteissa pääsee harjoittelemaan kuvaamista hankalissa olosuhteissa.

Ja tosiaan vaikka kaikkea pitää kokeilla, niin voi myös miettiä onko tämä oikea paikka kokeilla yhtä vaikeimmista kuvaushommista mitä on. Toivottavasti hääpari tietää tilanteen eikä tämä tule yllätyksenä.
hhenna
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 29, 2014 17 : 25

Viesti Kirjoittaja hhenna »

Hääpari tietää että kuvaan lähinnä vain hetkiä, luontoa, ihmisiä ym, en tilaisuuksia. Yhdet hautajaiset kuvasin alkuvuonna ja tyytyväinen olen, paikkana pieni kappeli jossa todella paljon valoa ja kuvausolosuhteet oli hankalat. Onnistuin silti saamaan mielyttäviä kuvia.

Toiveena hääparilla on saada kasvot kuviin, mutta tyhmäkin tajuaa että kuvien tulee onnistua muutenkin. Uskon kuitenkin selviäväni, tunnen kameran sen verran hyvin, jotenkin vain kaipaisi neuvoja kokeneemmilta..
>Mika<
Viestit: 740
Liittynyt: Huhti 11, 2012 3 : 10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

Mua jäi mietityttään tuo että ongelma on se että miten saat valotuksen kohdalleen.. Mitä tarkotat sillä?

Millä kameran moodilla kuvaat noin yleensä missäkin tilanteessa?

Olethan opiskellu ihan valokuvauksen perusjutut eli ajat, aukot, ISO:t? Ja tiedät miten ne vaikuttaa toisiinsa nähden?
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Valotus kohdalleen helposti: M-tila ja aina valaistuksen muuttuessa säädät valotuksen kohdalleen, niin automaatti ei ala arpomaan. RAWlla tietenkin.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
hhenna
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 29, 2014 17 : 25

Viesti Kirjoittaja hhenna »

Lähinnä sitä että morsian hohtaa valkosta kun sulhanen puolestaan on täysin mustissa. Ja käytän AINA käsiasetuksia joka tilanteessa, automaattia en ole käyttänyt kuin ensimmäisen kuukauden kameran saannin jälkeen, ja kyseinen kamera ollut kuitenkin jo lähemmäs kolme vuotta. :) Eli ne asiat hallussa !
>Mika<
Viestit: 740
Liittynyt: Huhti 11, 2012 3 : 10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

Ok.
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

En ole ammattilainen, mutta muutaman vastaavanlaisen tapahtuman kuvanneena edellisten vinkkien lisäksi:

Kuvaa RAW-muodossa, jos ei ollut alunperin jo suunnitelmissa. Hommaa hyvä RAW-konvertteri (esim. Lightroom) jos et jo omista. Opettele RAW-kuvaamisen "salat" ja peruskuvankäsittely (esim. valkotasapainon/valotuksen säätö samanlaiseksi moniin kuviin samanaikaisesti ("Synchronize Settings")). Hommaa toinen (tai kolmas) muistikortti kaiken varalta (vaikka yhdellekin mahtuisi kaikki päivän kuvat; muistikortin hajoaminen on aina mahdollista). Muista ladata kaikki akut. Toinen runko helpottaa (nopeuttaa) tilannekuvaamista huomattavasti (toisessa tele ja toisessa normizoomi). Jos käytät kameralaukkua niin poista kamerahihnat, ovat muuten vaan tiellä. Jos kantelet kameraa kaulassa/olalla, niin älä poista :) Muista juoda ja syödä. Koita kaikesta kiireestä huolimatta nauttia tapahtumasta. Hyvin se menee :)
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Amatöörille vinkkejä häiden kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Munt »

hhenna kirjoitti:Ongelmia tuottaa kuitenkin se, että miten ihmeessä saan valotuksen kohdilleen?! Mustaa ja valkoista, hämärät sisätilat, paljon liikettä, tilanteet ohi hetkessä; ei aikaa kokeilulle.
Laita aukon esivalinta (AV) päälle epävarmoissa valoissa ja vedä automaatilla, mutta korjaa valotusta sen mukaan mitä mittari kertoo tilanteesta. Valotuksen voi aina myös lukita, kun homman opettelee.
Jos alat säätämään käsisäädöllä AINA, niin tilanteet menee ohi, koska häissä joutuu usein ampumaan ympäriinsä vaihtuvassa valossa (vaikka joratessa). Jos siis kuvaat esim kirkosta ulos tulevaa hääparia, niin älä unohda säätää uusia M arvoja kesken kaiken, tai kaikki ulkokuvat on ylivalottuneita. Eli tässä juuri on se AV tilan vahvuus... nopeudessa. Vaihda M AV tilaksi, kun tiedät tarvitsevasi nopeutta. Nimittäin jos ei ole aikaa kokeilla oikeaa valostusta, niin ei se mene M tilassa sen paremmin kohdalleen kuin AV tilassakaan. RAWilla saa korjattua sitten loput virheet. Tai eihän niitä virheitä tietenkään tule, jos seuraat hääparin sijaan sitä kamerasi toimintaa, mutta sehän ei ollut se pääasia... ;)

..
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

Joo, niin paljon ehdottomasti automatiikkaa kamerassa päälle kuin vaan halutun lopputuloksen saamiseksi uskaltaa, ei kannata missata tärkeitä hetkiä siihen että yrittää räplätä asetuksia kohdalleen. Korkeita ISOja ei kannata pelätä, kohiseva kuva on parempi kuin tärähtänyt - jos ei ole lisäsalamaa käytössä niin varmasti joudut ruuvaamaan herkkyydet monessa kohdassa maksimiin. Kohisevista kuvistakin toki saa ihan tunnelmallisia kun kääntää jälkikäsittelyssä mustavalkoiseksi jos värit alkaa mennä turhan suttuisiksi.

Jälkikäsittelylle kannattaa kanssa varata paljon (useamman työpäivän verran) aikaa. Työnkulku varmasti kehittyy kyllä jos hommia tekee enemmän, mutta itsellä ihan toivottoman hidasta, toissaviikonloppuna kuvasin ekat hääni ja ehkä puolet jatkoon valituista kuvista käsiteltynä. Suljinta ei kannata säästellä, itse kuvasin n. 2000 kuvaa mistä valikoin sitten 300 eteenpäin näytettäväksi.

Määkin lähdin aika epävarmoin tunnelmin matkaan - itsekin tosiaan käynyt häissä tuota ennen viimeksi 20 vuotta sitten, onneksi ei ollut nyt kirkkohäät kyseessä vaan vähän epämuodollisempi tapahtuma. Tapahtumakuvaamisesta mulla on puolentoista vuoden ajalta kokemusta ja morsian siksi minut pyysikin kuvaamaan kun oli tykännyt jäljestä, mutta silti kyllä jännitti tosi paljon että saanko mitään järkevää aikaan. Hirveän iso vastuu kuitenkin tollasessa. Valmistauduin itse lukemalla netistä vinkkejä joten googlea kannattaa käyttää ja siellä ehkä hyödyllisimpänä tuli vastaan se, että kannattaa käydä hääparin kanssa etukäteen läpi mitä päivän aikana tulee tapahtumaan ja mistä ainakin tulisi saada kuvat niin on ainakin vähän kartalla.

Ja tästä sitten vielä varoittava esimerkki miten varmaan ei kannata toimia :D

https://www.youtube.com/watch?v=j0JTy9x2CNE

Kaluston puolesta olisin kyllä vähän huolissani sinun tapauksessa - vaikkei valokuvaus normaalisti välineurheilua olekaan niin hääkuvauksessa asia on todella haastavien olosuhteiden vuoksi vähän toisin. Tuo Tamronin normaalizoomi ei tosiaan kohteliaisuussyistä riitä läheskään kaikkiin tilanteisiin, ja vähän pelkään että tuo pimeä teleputki yhdistettynä vanhaan harrastelijarunkoon tekee vähänkään hämärämmissä sisätiloissa tosi rumaa jälkeä. Kun valmistautumiselle on vielä kuukauden verran aikaa niin kannattaa koittaa kehittää jostain mahdollisimman samankaltaiset olosuhteet kuin kirkossa tulee olemaan ja testata saako tolla telellä yhtään mitään aikaiseksi ja mikäli ei niin hankkia jostain käsiinsä (ostaa tai lainata, kaipa hääpariakin voisi pyytää auttamaan kustannuksissa kun oikeasta häävalokuvaajasta kuitenkin joutuu maksamaan aika paljon) joko se ulkoinen salama kameraan tai sitten joku valovoimainen linssi. Esim. Nikkor 85mm f/1.8D olisi tosi hyvä vaihtoehto, mutta sekään ei ole ihan halpa jos ei käytettynä löydä.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minun käsittääkseni tuolla Tamronilla kyllä selviää kaikista kuvauksista. Vastaahan se kyseisessä Nikonissa noin 25-70 millistä objektiivia, kun puhutaan normaalipolttoväleistä. Lisäksi se on tuttu käyttää ja ominaisuudet ovat tiedossa. Se on tärkeää häissä, kun niissä on muutakin mietittävää kuin oudot laitteet. Olen itse kuvannut monet häät 50 mm:n objektiivilla, kun muita ei ole ollut. Jalkatyötä se hieman teettää ja tarkkaa suunnittelua.

Kirkossa kannattaa esitellä itsensä papille ja kysyä onko jotakin sellaista mistä on syytä olla tietoinen. Monet papit ovat joviaaleja tyyppejä mutta joillakin on tarkat neuvot siitä miten tulee toimia. Kysyttäessä saa neuvoja ja luottamuksen vallitessa on helpompi työskennellä. Vihkikaavaan tutustumisesta on apua, niin että tietää missä kohdin pitää kuvata ja miettiä sen avulla kuvakulmat, niin että eri tilanteet tulee taltioitua. Alttarin sisäpuolelle ei sovi mennä.

Valotuksen mittaisin pistemittauksella kasvoista ja sen jälkeen ottaisin muutaman koekuvan, niin että näkisin kuinka paljon valotusta pitää säätää, niin että valkoinen puku ei ole puhki. Tässä on apua paikalla olevista rouvista, joilla on yleensä sifonkia tai muuta kiiltävää päällään ja ottaa heistä muutama koekuva ennen koitosta.

Eivät ne olosuhteet muutu sekunnissa miksikään sisätiloissa, joten muutamalla perusmittauksella selviää hyvin. Varsinkin jos käyttää jotakin valotusautomatiikkaohjelmaa, joka huomioi valotuksen pienet muutokset. Karkeasti sanottuna kannattaa tarkistaa miten valo käyttäytyy eri kuvakulmista ja mitata se. Siinä voi tulla eroja. Suurin ero syntyy silloin, kun siirrytään kuvaamaan ulos. Silloin on syytä muistaa säätää kameran herkkyys pienemmälle.

Jos mietit joitakin lisävarusteita niin salamasta olisi hyötyä illan tullen. Silloin paikasta riippuen valo voi olla vähissä ja salamalla saa avustettua tässä suhteessa.

Varaparistot latureineen ja kortit ovat hyvä pitää mukana. Paristot saattavat hyytyä ja silloin kaikki varalla oleva on hyödyllistä. Varakamera on ihan hyvä jos sellaisen saa mukaan. Minulta on yhden ainoan kerran kamera jumittanut joskus kauan kauan sitten. Aina tietysti voi sattua ja tapahtua kaikkea mahdollista, joten kannattaa varautua yllätyksiin ja miettiä jo etukäteen mahdollisia ratkaisuja. Itse tilanteessa ja paineessa voi olla hankala keksiä mitä tekisi. Todennäköisesti suurin ongelma syntyy siitä, että unohtaa säätää jotakin ja kuvaa aivan väärillä arvoilla. Siksi kannattaakin aina tilanteen vaihtuessa tarkistaa, että perussäädöt ovat kunnossa.

Hääohjelma, morsiamen ryöstöt ja muut yksityiskohdat kannattaa udella best manilta, niin että tietää mitä tapahtuu ja osaa varautua äkkinäisiin muutoksiin. Samoin kannattaa selvittää kakun leikkaukset, ruokajonot ja kaikki muut strategiset paikat, niin että osaa olla niissä paikallaan. Samoin kannattaa selvittää hääparilta mitä he haluavat erityisesti kuvattavan, niin että olette samalla sivulla.

Eiköhän noilla neuvoilla yksistä häistä selviä. Muut kertokoot lisää jos jotakin olennaista puuttui.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jos näillä kaikilla ohjeilla ei tosiaan ole ihan pihalla, niin milloin sitten? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Kannattaa ottaa hyvä asento tuolissa ja klikata https://www.youtube.com/results?search_ ... y+tutorial

Kannattaa miettiä irti kamerasta salamaa ja treenata sen käyttöä. Tilanteessa sen voi laittaa piirongin pälle tai vaikkapa tri-/monopodin nokkaan.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

onninpoika kirjoitti:
Kannattaa miettiä irti kamerasta salamaa ja treenata sen käyttöä. Tilanteessa sen voi laittaa piirongin pälle tai vaikkapa tri-/monopodin nokkaan.
;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kairaba »

OskuK kirjoitti:
onninpoika kirjoitti:
Kannattaa miettiä irti kamerasta salamaa ja treenata sen käyttöä. Tilanteessa sen voi laittaa piirongin pälle tai vaikkapa tri-/monopodin nokkaan.
;-D
Vuosikymmeniä valokuvausta harrastaneena sain minäkin kutsun tulla kuvamaan ystäväni tyttären häät. Maisema ja matkavausta harrastaneelle tämä on kaukana omasta mukavuus alueesta mutta haaste. Ensimmäisenä kaivoin netistä kuvia kirkosta ja huomasin että kirkkkon tulee ikkunoista paljon ristikkäistä valoa, ja on ehkä välttämätöntä käyttää salamaa. Suurena salama inhokkina etsin laatikon pohjalta vuosia käyttämättömänä olleen Canon 580EXII salamavalolaitteen ja aloin opiskella sen käyttöä. Pitkään kotona harjoiteltuani Canon 5D MarkIII kanssa huomasin että siitä on suuri apu kirkossa. Päätin että käytän salamaa vaan täytesalamana ja kuvata aukon esivalinnalla, nopealla täsmäyksellä ja 1/64 salamateholla, aukoilla 2.8-5.6. Histogrammia tarkkailemalla voi sitten valotusta helposti korjailla tarpeen mukaan. Ostin myös salaman päälle LumiQuest mini softboxin valoa hajoittamaan. Objektiiveina minulla on Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM ja EF24-105mm f/4L IS USM. Näillä mennään. Nyt on tekniikka hallussa, loppu on kiinni omasta luovuudesta. Pyysin myös vihkiparilta tarkan ohjelman kirkossa, jotta voin laatia sen pohjalta itselleni kuvaus suunnitelman, sekä soitin myös pastorille saadakseni hänen toiveensa kuvaajalle. Käyn myös ennen tilaisuutta tutustumasta paikan päällä kirkkoon. Suomenkielistä kirjallisuutta hääkuvauksesta on niukasti jos ollenkaan, mutta sattumalta löysin juuri julkaistun pitkän linjan hääkuvaajan Juha Laitalaisen kirjoittaman kirjan "Tahdon!" (Docendo) josta on ollut minulle suuri apu hääkuvauksen suunnittelussa ja vahvistanut myös omia näkemyksiäni. Suosittelen! Nyt odottelenkin elokuuta ja ensimmäistä hääkuvaustani luottavaisin ja levollisin mielin.
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Itse olen n 40 häät kuvannut ja kyllä kaiken a ja o on ensin laadukas kalusto.. Itse olen käyttänyt mm D3 sarjan runkoja ja valovoimaisia optiikoita, ja siltikin välillä useat paikat on toooodella haastavia kuvata.

Esim se kirkossa tapahtuva tahdon, sormuksen laitot, suudelmat... Sulla on vain 1 mahdollisuus, tarkennus ei saa mennä pieleen.. Valotuksen on osuttava jne... Itselle on pari kertaa tullut toive kirkosta että ei salamaa.

Noh kun tekniikka on 100% hallussa niin se toinen mihin itse perustan kaiken aina, niin aikataulut.. Ohjelmat... Eli ota selvää kirkossa tapahtuvista biiseistä, rukouksista, kenties jos joku lausuu jotain koska nämä sanelevat täysin sen miten ja milloin voit esim liikkua siellä. Kukaan ei halua katsoa hääkuvia vain 1 kulmasta mutta sitten taas et saa missata mitään olemalla väärässä paikkaa. Vaikka itse olen kuvannut 10v aikana näitä häitä ja kokemusta lehtikuvaamisesta 12v niin silti häät on yksi stressaavimmista kohteista, olet ikuistamassa heidän tärkeintä hetkeä elämässä jota et voi ottaa uusiksi.

Jatkoilla kuvaaminen on onneksi niin paljon rennompaa että siellä riittää kun ottaa ohjelmasta selvää ja kalusto on kunnossa että ei tarvitse siittä murehtia.. Riittää että ottaa vain hyviä kuvia ;)
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
hhenna
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 29, 2014 17 : 25

Viesti Kirjoittaja hhenna »

Voi apua miten paljon multa on mennyt hyviä ohjeita ohi kun nyt vasta häiden jälkeen muistin että olen täällä neuvoja kysellyt..

Mutta..

Häät meni hyvin, hääpari oli erittäin tyytyväisiä kuviin ja itsekin olen ylpeä otoksistani. Tamronilla kuvasin suurimman osan kirkossa, muutaman otin myös nikkorilla mutta sen valovoima tosiaan ei riitä juuri mihinkään. Yksikään tilanne ei mennyt ohi vaikka vaihtelin asetuksia samaa vauhtia kuin omaa paikkaani :) Kaikki meni nappiin !

Päivä oli aurinkoinen, juhlapaikka valoisa niin kauan kuin valoakin riitti. Sitten kun alkoi hämärtää, tamron pelasti taas kaiken: kaikki kuvat yömyöhään erittäin selkeitä, joskin osa keltaisia. Kuvia tuli n. 1600 ja hääparin pyynnöstä muokkasin vain muutamia parhaita sieltä täältä. Lopputuloksena 60 muokattua/paranneltua kuvaa, loput alkuperäisiä.

Kiitos paljon, teistä oli apua! :)
AkuM
Viestit: 491
Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
Paikkakunta: Espoo

Amatöörille vinkkejä häiden kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja AkuM »

Hienoa. Kiva että palasit kertomaan miten meni ja mitkä on fiilikset keikan jälkeen.
hhenna
Viestit: 5
Liittynyt: Heinä 29, 2014 17 : 25

Viesti Kirjoittaja hhenna »

Pakkohan se oli kiittämään tulla kun muistin että teiltä apua kyselin ja sitä sain :)
Vastaa Viestiin