Darktable

Kuvankäsittelyä, mitä vain
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Darktable

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Darktable (ilmainen) näyttäisi jääneen huomiotta tällä palstalla. Itellä on koneessa (linux) After Shot Pro (ent. Bibble), RawTherapee ja Darktable. After Shot Pro on käytännössä jäänyt käyttämättä ja Darktable (huolimatta aluksi kummalliselta tuntuvasta käyttöliittymästä) on vallannut raw-kuvien käsittelyn kokonaan.( http://www.darktable.org/tag/tutorial/). Macin ja linuxin käyttäjien kannattaa mielestäni vilkaista! Yli 50 pluginia mm. erinomainen kohinanpoisto, profiilit eri kameroille ja herkkyyksille.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Jeps. ASP:stä tuli siirryttyä kanssa Darktableen. DT:n käyttö vaatii vähän ihmettelyä, kaikessa monipuolisuudessaan. Kotisivuilta löytyvä PDF-ohjekirja on hyvää iltaluettavaa. :-)


tepa
Fincer
Viestit: 102
Liittynyt: Syys 25, 2013 21 : 32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Fincer »

Onkos uusimmassa Darktablessa seuraavia kahta ominaisuutta:

- Dark Framen vähennys
- kuvan osa-alueiden mahdollistava käsittely Healing brush -toiminnolla (tai vastaavalla)

?

Muuten ihan asiallinen softa, mutta em. ominaisuuksia olen jäänyt kaipaamaan.

P.S. Ei kuulu aiheeseen, mutta mainitakseni kuitenkin: Adobe Lightroom 5.2:en saa toimimaan myös Linux/Wine-kombolla (*click*)
vaipe
Viestit: 5
Liittynyt: Maalis 21, 2014 11 : 39

Viesti Kirjoittaja vaipe »

Käytän valokuvien käsittelyyn nykyään lähes pelkästään Darktablea ja hyvin olen pärjännyt. Toisaalta minulla ei ole edes kokemusta noista Windows-puolen softista koska hyppäsin linux-maailmaan ennen kuvaamisen aloittamista. Muistelisin että silloin kun ensi kertaa käytin Darktablea siinä tosiaan käyttöliittymä tuntui omalaatuiselta. Nykyään siihen on tottunut ja sitä on ihan mukava käyttää.

Healing Brush -toimintoa lähin vastaava taitaa olla Spot Removal: klikataan peitettävään kohtaan ympyrä, säädetään sen koko sekä häivytysalue ja vedetään hiirellä toinen ympyrä sille alueelle mistä halutaan kuvaa kopioida.
Vastaa Viestiin