Nikon D810

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

muikkunen kirjoitti:
paaton kirjoitti:
muikkunen kirjoitti:D600 oli mulle järkivalinta siksi, että kuvanlaatu käsittääkseni on suunnilleen samaa luokkaa kalliimpien runkojen kanssa. Kamera ei ole mulle mikään statusesine, joten mulla ei ole mitään halua maksaa yhtään ylimääräistä, enkä liioin halua raahata mukana yhtään isompaa ja painavampaa kameraa kuin on pakko.

Sinähän kannat jo ihan liian suurta ja isoa kameraa mukana. Paljon pienempiäkin hyvällä kuvanlaadulla varustettuja runkoja on kyllä olemassa. Ja on niillä kuussatasella ja kasisatasella paljon muutakin eroa, kuin pelkkä kuvanlaatu.
Vastaavatko niiden paljon pienempien runkojen dynamiikka ja hämäräkuvausominaisuudet kuussatasta? Mulla on se käsitys, että eivät vastaa. Mutta on kyllä ihan mahdollista etten vain ole oikein perillä siitä mitä sillä rintamalla tapahtuu.

Toki kuussatasella ja kasisatasella on eroja. Kasisatasesta ottaisin ainakin metallirungon (ellei se toisi lisää painoa) ja suljinajan 1/8000, tarkennuspisteiden määrä taas ei ole mulle kovin olennainen. Kuten sanottu, kompromissejahan nämä valinnat aina on. Mulle kuvanlaatu on se osa-alue, jossa vähiten haluan tehdä kompromisseja.
Jotakuinin noin se on minullakin. Jos vain yhden parannuksen voisin D600:seen tehdä (olettaen, ettei suljin sotke kennoa), niin se olisi AA-filtterin poisto. Täyskenno on taas se asia josta en tinkisi. Tällä hetkellä myös peilikameran tarkennus.

D600 vs. D610 vs. D800 erot eivät ole maata kaatavia. Noilla kameroilla ottaa samat kuvat ja niillä on myös yhteisiä haittoja, esimerkiksi liian suuri koko. En näe tässä mitään dramatiikkaa. D810 näyttää olevan tämän linjan kameroiden kukkulan kuningas.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:D600 vs. D610 vs. D800 erot eivät ole maata kaatavia.
Jonon jatkoksi voi laittaa D810:n ihan huoletta. Kyllä hyppy D610:sta D800:een on suurempi, kuin D800E:stä D810:iin. Siksipä hieman ihmetyttää, miksi olet aikoinaan päätynyt kuussataseen kasisatasen (E) sijasta ja nyt kasi-kymppi sitten muuttaa koko pelin.

Tätä nimittäin ihmettelen tuossa Nikonin strategiassa. Ainoa selitys, mikä mulle tulee, on että halusivat D800:n pois markkinoilta, koska tehtaan kate E-mallissa (ei ole mersu) on parempi. Se AA-filtterin vaihtaminen vähemmän suttaavaan ei voi valmistuskustannuksia nostaa. Sen sijaan kahden eri tuotantolinjan ylläpito on jo toinen juttu. Kasisatasen tappaminen olisi nostanut liikaa meteliä, joten oli helpompi tuoda uusi kevyt päivitys ja yhtenäistää mallisto siinä samalla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:D600 vs. D610 vs. D800 erot eivät ole maata kaatavia.
Jonon jatkoksi voi laittaa D810:n ihan huoletta. Kyllä hyppy D610:sta D800:een on suurempi, kuin D800E:stä D810:iin. Siksipä hieman ihmetyttää, miksi olet aikoinaan päätynyt kuussataseen kasisatasen (E) sijasta ja nyt kasi-kymppi sitten muuttaa koko pelin.
Nämä on inkrementaalisia eroja. Jos niitä laitetaan tarpeeksi paljon päällekkäin, niin syntyy jotain joka ehkä tuntuu merkittävältä. Ja aikakin merkitsee. 1-2 vuotta sitten tehty D600 vs. D800 vertailutilanne on täysin erilainen kuin se, että jos 1-2 vuoden päästä alan konkreettisesti tuumia josko silloin jo aika paljon paukuteltu D600 saisi rinnalleen D810:n.
mremonen kirjoitti:Tätä nimittäin ihmettelen tuossa Nikonin strategiassa. Ainoa selitys, mikä mulle tulee, on että halusivat D800:n pois markkinoilta, koska tehtaan kate E-mallissa (ei ole mersu) on parempi. Se AA-filtterin vaihtaminen vähemmän suttaavaan ei voi valmistuskustannuksia nostaa. Sen sijaan kahden eri tuotantolinjan ylläpito on jo toinen juttu. Kasisatasen tappaminen olisi nostanut liikaa meteliä, joten oli helpompi tuoda uusi kevyt päivitys ja yhtenäistää mallisto siinä samalla.
Siitähän on puhuttu, että Nikonilla on paljon malleja - mutta monet sellaisia joita kuvaajat eivät oikeasti halua. Ja sitten toisaalla taas puuttuu kameroita joita kovasti odotetaan. Killerikombinaatio D800:n saralla olisi ollut 36mpx kamera ilman AA-filtteriä sekä 16mpx D800s. Mutta noinhan se ei mennyt. Saatiin 2 versiota D800:sta sekä Df jota kukaan ei oikeasti kaivannut.

Toivottavasti Niksulan pääkonttorissa on pidetty sellaiset palaverit, että asia on sisäistetty. Kun kameramarkkina on yleisesti ottaen alamaissa, niin ei siinä voi pärjätä millään muulla tavalla kuin tehdä kameroita joita asiakkaat haluavat. D810 näyttää ihan lupaavalta.
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:D810 näyttää ihan lupaavalta.
Jos D810:ssä olisi ollut sisäänrakennetu gps, olisin hyvin suurella todennäköisyydellä vaihtanut E-typeni siihen. Saattaa kuulostaa kummalliselta valinta-argumentilta, mutta niinhän ne kaikki on.

Nyt nuo uudistukset eivät ihan riitä siihen, että haluaisin laittaa vajaan pari tonnia vaihdossa väliä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:D810 näyttää ihan lupaavalta.
Jos D810:ssä olisi ollut sisäänrakennetu gps, olisin hyvin suurella todennäköisyydellä vaihtanut E-typeni siihen. Saattaa kuulostaa kummalliselta valinta-argumentilta, mutta niinhän ne kaikki on.

Nyt nuo uudistukset eivät ihan riitä siihen, että haluaisin laittaa vajaan pari tonnia vaihdossa väliä.
Mutta jos D810:ssa on vielä hieman laajempi dynamiikka alhaisilla herkkyyksillä ja (käytännössä varmaan tärkeämpänä asiana) parempi kuvanlaatu korkeilla herkkyyksillä? Lisäksi hiljaisempi suljinääni, perempi livevjuu jne. Onhan noita syitä...
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Mutta jos D810:ssa on vielä hieman laajempi dynamiikka alhaisilla herkkyyksillä ja (käytännössä varmaan tärkeämpänä asiana) parempi kuvanlaatu korkeilla herkkyyksillä? Lisäksi hiljaisempi suljinääni, perempi livevjuu jne. Onhan noita syitä...
mremonen kirjoitti:Nyt nuo uudistukset eivät ihan riitä siihen, että minä haluaisin laittaa vajaan pari tonnia vaihdossa väliä.
Niin kuin kirjoitin, mulle gps olisi ollut deal breaker. Jollekin se on vaikka liveview. Ei mulle, kun kuvaan ehkä 1% kuvista jalustalta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

nomad kirjoitti:
mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:D810 näyttää ihan lupaavalta.
Jos D810:ssä olisi ollut sisäänrakennetu gps, olisin hyvin suurella todennäköisyydellä vaihtanut E-typeni siihen. Saattaa kuulostaa kummalliselta valinta-argumentilta, mutta niinhän ne kaikki on.

Nyt nuo uudistukset eivät ihan riitä siihen, että haluaisin laittaa vajaan pari tonnia vaihdossa väliä.
Minulle ei sisäisen GPS:nkään olemassaolo riittäisi. Hankin kiinasta sellaisen varsin pienen gepsinappulan joka istuu siihen moninapaliittimeen. Aivan riittävä ratkaisu minulle, mahtuu olemaan siinä pysyvästi.

Kuten tuossa on todettu edellä, ei näin pieni kehitysversio saa varmaankaan monenkaan jo kasisatasen omistajan kukkaroa aukenemaan, kuten ei minunkaan, mutta on hyvä tietää että hieman kehittyneempi versio on saatavilla. Se antaa uskoa siihen että Nikonin systeemiin kannattaa sijoittaa muutenkin kuin runkojen osalta.
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Naranek kirjoitti:Minulle ei sisäisen GPS:nkään olemassaolo riittäisi. Hankin kiinasta sellaisen varsin pienen gepsinappulan joka istuu siihen moninapaliittimeen. Aivan riittävä ratkaisu minulle, mahtuu olemaan siinä pysyvästi.
Siis onko tuo stand-alone -gepsi, vai joku bt-adapteri? Itsellä on tuollainen jälkimmäinen ja ärsyttää kun aina pitää olla mukana se ulkoinen gps-vastaanotin, joka pitää muistaa ladata, ottaa mukaan ja laittaa päälle.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

mremonen kirjoitti:
Naranek kirjoitti:Minulle ei sisäisen GPS:nkään olemassaolo riittäisi. Hankin kiinasta sellaisen varsin pienen gepsinappulan joka istuu siihen moninapaliittimeen. Aivan riittävä ratkaisu minulle, mahtuu olemaan siinä pysyvästi.
Siis onko tuo stand-alone -gepsi, vai joku bt-adapteri? Itsellä on tuollainen jälkimmäinen ja ärsyttää kun aina pitää olla mukana se ulkoinen gps-vastaanotin, joka pitää muistaa ladata, ottaa mukaan ja laittaa päälle.
Ihan itsenäinen laite. Tällainen:

http://di-gps.com/shop/di-GPS-Eco-ProFessional-M-PF1-M
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Naranek kirjoitti:Ihan itsenäinen laite. Tällainen:

http://di-gps.com/shop/di-GPS-Eco-ProFessional-M-PF1-M
Pitää laittaa tilaukseen...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Onko D810:stä vielä kellään? Rajalan sivuilla näyttäisi hieman kuin kameraa jo ihan oikeasti myytäisiin.
jyrbba
Viestit: 757
Liittynyt: Maalis 03, 2011 13 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Kristerilla näytti ainakin olevan moinen ja sillä jo kuvannutkin anti gravity women vol2:sta.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

jyrbba kirjoitti:Kristerilla näytti ainakin olevan moinen ja sillä jo kuvannutkin anti gravity women vol2:sta.
Aha.

Kapa
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Kuulin, että Sepollakin olisi jo. Jormaa on kuvaillut.
Zone VI
Force75
Viestit: 343
Liittynyt: Tammi 19, 2011 20 : 48
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Force75 »

D810 & D5300
(ex. 450D,600D,7D,5D2,5D3,M)
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Force75 kirjoitti:Tuolta löytyy ainakin:
http://www.fotoforma.fi/nikon-d810-runk ... -3046.html
Jatkuvan tarkennuksen nopeutta pystyt nykyään säätämään tilanteen mukaan.
Mitäs tämä tahtoo sanoa? Valikoistahan tuo on löytynyt jo vuosikaudet. Vai?
leicaks
Viestit: 49
Liittynyt: Elo 24, 2007 3 : 48

D 810

Viesti Kirjoittaja leicaks »

Hyvä on kuin mikä, päivitys D800sta ei kaduta hetkenvertaa. Nyt vaan odotellaan Adoben päivityksiä.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mites tuo liveview pelittää? Onko eroa 810:n hyväksi?
palaitin
Viestit: 277
Liittynyt: Heinä 17, 2006 21 : 04

Viesti Kirjoittaja palaitin »

Maffer kirjoitti:Mites tuo liveview pelittää? Onko eroa 810:n hyväksi?
Mansurov (photographylife.com) kirjoittaa näin:
"I have already listed the many advantages of the D810 over the D800 / D800E and here is another one that should be added to the list – the Live View implementation of the D810 is amazing. Everything is crystal clear, with no interpolation of any kind. For me, this alone is worth the upgrade, since I absolutely hated the interpolated Live View of the D800 / D800E. Whether I was out shooting landscapes or testing lenses in my lab, the crippled Live View of my D800E was very painful to use. Now I can focus with any lens with confidence, whether it is an AF or a Manual Focus lens."
leicaks
Viestit: 49
Liittynyt: Elo 24, 2007 3 : 48

D 810

Viesti Kirjoittaja leicaks »

Eroa kuin yöllä ja päivällä, ei tarvii enää puolisokean tihrustaa. Eikä muutenkaan laittaa kameraa pois kun alkaa hämärtää, sen verta pimeänäkölaitteen vikaa löytyy.
Itselle on Nikonin uudistukset osunut kuin nyrkki silmään. Niinkuin uumoilinkin noista ennakoista, parinpäivän ja yön räplääminen vain lisännyt tyytyväisyyttä.
Vastaa Viestiin