Syväterävyyden ennakkokatselu Nikonin järkkärissä

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Syväterävyyden ennakkokatselu Nikonin järkkärissä

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

Olen vuoden verran harjoitellut Nikon 600 käyttöä. Erinomainen vehje kaikkine yksityiskohtineen. Kaikkia ominaisuuksia tuskin koskaan tulen tarvitsemaankaan. Nyt askarruttaa tuon syväterävyyden esikatselunappulan käyttö. Kun sen painaa pohjaan niin objektiivin läpi näkyy valittu aukko. En kuitenkaan ole hoksannut miten syväterävyyttä voisi arvioida. Ohjekirjakaan ei oikein anna vihjeitä. Miten sitä pitäisi lukea?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Syväterävyyden ennakkokatselu Nikonin järkkärissä

Viesti Kirjoittaja kribe »

rautaperä kirjoitti:Olen vuoden verran harjoitellut Nikon 600 käyttöä. Erinomainen vehje kaikkine yksityiskohtineen. Kaikkia ominaisuuksia tuskin koskaan tulen tarvitsemaankaan. Nyt askarruttaa tuon syväterävyyden esikatselunappulan käyttö. Kun sen painaa pohjaan niin objektiivin läpi näkyy valittu aukko. En kuitenkaan ole hoksannut miten syväterävyyttä voisi arvioida. Ohjekirjakaan ei oikein anna vihjeitä. Miten sitä pitäisi lukea?
Normaalisti etsimen läpi näkyvä kuva näkyy täydellä aukolla, mutta kun painat syväterävyyden esikatselunappia pienenee optiikan aukko valittuun arvoon, jolloin etsimestä näkee suoraan syväterävyys valitulla aukolla.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Juurikin noin, ongelma on vaan se, että silmä ei huomaa pienimmässä epäfokuksessa olevia, eli silmä näkee sen "pienemmällä aukolla". Se ei ole tosin kovin iso ongelma.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

^Ahaa, no nyt selvisi, kiitos opastuksesta. Eli näköjään pitää panna lukulasit päähän kun etsimen läpi katselee. Kaukolaseja en tarvitse ja siksi olen tottunut käyttämään kameraa ilman silmälaseja :)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

rautaperä kirjoitti:^Ahaa, no nyt selvisi, kiitos opastuksesta. Eli näköjään pitää panna lukulasit päähän kun etsimen läpi katselee. Kaukolaseja en tarvitse ja siksi olen tottunut käyttämään kameraa ilman silmälaseja :)
Ei tuo mielestäni laseista riipu. Sen kun vain säädät dioptrinsäädön oikeaksi. Itse kuvaan aina kaukolaisella.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Syväterävyyden esikatselu on parempi epäterävyydentarkasteluun, kuin terävyyden-.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

nomad kirjoitti:
rautaperä kirjoitti:^Ahaa, no nyt selvisi, kiitos opastuksesta. Eli näköjään pitää panna lukulasit päähän kun etsimen läpi katselee. Kaukolaseja en tarvitse ja siksi olen tottunut käyttämään kameraa ilman silmälaseja :)
Ei tuo mielestäni laseista riipu. Sen kun vain säädät dioptrinsäädön oikeaksi. Itse kuvaan aina kaukolaisella.
Ainakin ne paransi, sen verran on taittovirhettä joka omia laseja käyttäessä korjaantui
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

rautaperä kirjoitti:
nomad kirjoitti:
rautaperä kirjoitti:^Ahaa, no nyt selvisi, kiitos opastuksesta. Eli näköjään pitää panna lukulasit päähän kun etsimen läpi katselee. Kaukolaseja en tarvitse ja siksi olen tottunut käyttämään kameraa ilman silmälaseja :)
Ei tuo mielestäni laseista riipu. Sen kun vain säädät dioptrinsäädön oikeaksi. Itse kuvaan aina kaukolaisella.
Ainakin ne paransi, sen verran on taittovirhettä joka omia laseja käyttäessä korjaantui
Et siis saa dioptrin säädöllä etsintä teräväksi kun on kaukolasit?
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

nomad kirjoitti:
rautaperä kirjoitti:
nomad kirjoitti: Ei tuo mielestäni laseista riipu. Sen kun vain säädät dioptrinsäädön oikeaksi. Itse kuvaan aina kaukolaisella.
Ainakin ne paransi, sen verran on taittovirhettä joka omia laseja käyttäessä korjaantui
Et siis saa dioptrin säädöllä etsintä teräväksi kun on kaukolasit?
Minä en omista kaukolaseja. Saan kyllä diopterin teräväksi . Mutta vanhoissa silmissä on paljon hajataittoa ja lähempänä olevat kohteet näkyvät selvänä vain omien lukulasien avulla.
Kokeilin tuota syvyysterävyyden esikatselupainiketta 50/1.4 objektiivilla ja sen verran lähellä oleviin kohteisiin että hoksasin eron vasta kun käytin silmälaseja. Siitä tässä oli kyse
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

rautaperä kirjoitti: Kokeilin tuota syvyysterävyyden esikatselupainiketta 50/1,4 objektiivilla ja sen verran lähellä oleviin kohteisiin, että hoksasin eron vasta kun käytin silmälaseja.
Valitse sinne taustalle jotain ja katso sitä. Siinä eron huomaa helpoimmin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
veeinski
Viestit: 679
Liittynyt: Touko 05, 2005 13 : 04

Viesti Kirjoittaja veeinski »

OskuK kirjoitti:
rautaperä kirjoitti: Kokeilin tuota syvyysterävyyden esikatselupainiketta 50/1,4 objektiivilla ja sen verran lähellä oleviin kohteisiin, että hoksasin eron vasta kun käytin silmälaseja.
Valitse sinne taustalle jotain ja katso sitä. Siinä eron huomaa helpoimmin.
Silloinko kameran diopterikorjaus auttaa myös hajataittoiseen silmään?
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

veeinski kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
rautaperä kirjoitti: Kokeilin tuota syvyysterävyyden esikatselupainiketta 50/1,4 objektiivilla ja sen verran lähellä oleviin kohteisiin, että hoksasin eron vasta kun käytin silmälaseja.
Valitse sinne taustalle jotain ja katso sitä. Siinä eron huomaa helpoimmin.
Silloinko kameran diopterikorjaus auttaa myös hajataittoiseen silmään?
Ei tietenkään auta. Olet oikeassa niiden lasien kanssa. Jos silmissä on jotain muutakin kuin pelkkä lähi- tai kaukonäkö korjattavana, niin kuin usein on, niin se etsimen dioptri-korjaus ei siihen tietystikään auta. Eli käytät vain niitä laseja kuvatessassasi. Siinä on sekin etu, että kun käytät niitä katsoessasi optisen etsimen läpi, niin voit suoraan katsoa sitä takanäyttöä kuvan ottamisen jälkeen ilman että tarvitsee enää siinä vaiheessa kaivaa laseja esiin.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

veeinski kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
rautaperä kirjoitti: Kokeilin tuota syvyysterävyyden esikatselupainiketta 50/1,4 objektiivilla ja sen verran lähellä oleviin kohteisiin, että hoksasin eron vasta kun käytin silmälaseja.
Valitse sinne taustalle jotain ja katso sitä. Siinä eron huomaa helpoimmin.
Silloinko kameran diopterikorjaus auttaa myös hajataittoiseen silmään?
En tosiaankaan ala silmälääkäriksi, vaan kerron miten syväterävyystarkistusnasta toimii. Siitä kai kyse on, eikä sinun laseistasi. Ainakin 1. viestistä sai sen käsityksen ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

Selkiintyi hyvin tämän syväterävyysnapin toiminta. En koko nappia oikein ole noterannutkaan. Jossain säikeessä opastettiin ohjelmoimaan takapaneelin AE/L- nappi tarkentamisen irrottamiseen sulkimesta. Se osoittautuikin erittäin hyväksi ideaksi. Olin kumminkin käyttänyt tuota takanappia lähinnä valotuksen lukitukseen ja se tarve vieläkin on.
No hätä. Eräs D 600 etuja on että eri napit voi ohjelmoida tarpeen mukaan.
Tuo syväterävyyden ennakkotarkistus ainakin minulla jää nyt taka-alalle ja käytän sitä ensi sijaisesti valotuksen lukitsemiseen
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Digissä tuota aukon vaikutusta kuvaan voi korvata ottamalla kuvia eri aukoilla ja katsomalla kameranpersauksesta sitä "välitöntä palautetta".

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Oskulta mainio muistutus.
Vastaa Viestiin