Nikonin firmware-päivitykset kyseenalaisia

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Nikonin firmware-päivitykset kyseenalaisia

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Huhut kertovat, että tulevissa nikonin firmware-päivityksissä kolmansien osapuolien lisälaitteiden toiminta estetäisiin (kiinalaisten? akkukahvojen ja akkujen) jollain tavalla.

Linkki:
http://nikonrumors.com/2013/12/08/the-l ... lity.aspx/

Itse päivitin D5200:een v.1.01w firmware (lokakuu 2013) ja kiinalaiset en-el14 akut ja akkukahva toimivat vielä mainiosti. Jatkossa kannattaa ehkä tallentaa vanha firmware, tosin ei se kamera juuri parane uusilla softa-päivityksillä muutenkaan.

Em. juttu oli joulukuulta 2013, joten estoa ei ole vielä tapahtunut ;@) Panee vaan miettimään tulevien päivitysten mielekkyyttä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: kyseenalaista

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Nefertiti kirjoitti:Huhut kertovat, että ei se kamera juuri parane uusilla softa-päivityksillä muutenkaan.
Jaa-a. Vio olla.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Re: kyseenalaista

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

OskuK kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:Huhut kertovat, että ei se kamera juuri parane uusilla softa-päivityksillä muutenkaan.
Jaa-a. Vio olla.
Ei ehkä kannattaisi suhtautua välinpitämättömästi tähänkään juoruun, sillä tämä sama ilmiö on pesiytynyt viime aikoina mm. Google/Nexus- ja Samsungin android-tabletteihin. Ottavat muutkin oppia mm. Applen politiikasta, jolla estetään ulkopuolisten laitevalmistajien pääsy suljetuille ja samalla tuottoisille markkinoille.

Länsimaat ja Japani suojautuvat näin kiinalaisten markkinoiden invaasiolta, varsinkin nyt laskusuhdanteen aikana.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Mä en ainakaan päivitä ennen kuin päivitys on todettu toimivaksi ja tuo jotain hyödyllistä. Käytössä kun on Kiinan kahva ja akku, ja nykyäänkin joskus herjaa kun lyö juuri ladatut akut sisään.
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Dailunch kirjoitti:...nykyäänkin joskus herjaa kun lyö juuri ladatut akut sisään.
Mitäs se herjaa?
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

kunijo-1 kirjoitti:
Dailunch kirjoitti:...nykyäänkin joskus herjaa kun lyö juuri ladatut akut sisään.
Mitäs se herjaa?
Jotain tyyliin tämä akku ei ole sopiva. Korjaantuu kun käyttää akun irti ja laittaa takaisin.

Käytössä ei onneksi tule ikinä tuota ilmoitusta, ainoastaan kahvaan akkuja vaihdettaessa ja silloinkin hyvin harvoin.
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Eli kyse on huonosta kontaktista, mikä nyt ei mikään ihme noiden kahvojen kanssa ole? Mikä runko, mikä kahva?
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

kunijo-1 kirjoitti:Eli kyse on huonosta kontaktista, mikä nyt ei mikään ihme noiden kahvojen kanssa ole? Mikä runko, mikä kahva?
Tuskin kontaktissa on mitään vikaa kun käytössä ei ikinä ilmene, vaan ainoastaan harvoin akkuja laitettaessa. Joku firmispuolen juttu kun tunnistaa että ei ole originaaliakku sisässä.

D5100 + muistaakseni Meiken kahva
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Dailunch kirjoitti:
kunijo-1 kirjoitti:Eli kyse on huonosta kontaktista, mikä nyt ei mikään ihme noiden kahvojen kanssa ole? Mikä runko, mikä kahva?
Tuskin kontaktissa on mitään vikaa kun käytössä ei ikinä ilmene, vaan ainoastaan harvoin akkuja laitettaessa. Joku firmispuolen juttu kun tunnistaa että ei ole originaaliakku sisässä.

D5100 + muistaakseni Meiken kahva
Juu. Kontakteissa ei varmaan ole vikaa. Itse törmäsin samaan ongelmaan eräällä akkukahvalla D3000 mallissa. Vika korjaantui sillä että panin alkuperäisen Nikon-akun vasemmanpuoleiseen akku-porttiin ja kiinalaisen tarvikeakun oikeaan. Ei enää sitten herjannut. Vai olisiko toisinpäin. Kysymys oli selvästä estosta.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Firmisten päivityksessä toimii ikivanha ohje: Älä päivitä toimivaa.

Kannattaa ehdottomasti tarkistaa päivityksen dokumentaatio ja jos siellä ei ole mitään itselle merkittävää, niin älä päivitä. Tuollaisia dokumentoimattomia ominaisuuksia ei saisi päivityksiin laittaa. Tehdä toki saa, mutta siitä pitää kertoa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Pan kirjoitti:Firmisten päivityksessä toimii ikivanha ohje: Älä päivitä toimivaa.

Kannattaa ehdottomasti tarkistaa päivityksen dokumentaatio ja jos siellä ei ole mitään itselle merkittävää, niin älä päivitä. Tuollaisia dokumentoimattomia ominaisuuksia ei saisi päivityksiin laittaa. Tehdä toki saa, mutta siitä pitää kertoa.
Olen samaa mieltä turhien päivitysten tarpeellisuudesta.

Eri asia on sitten se, että mitäpä Nikon yhtään mitään kolmannen osapuoleten akkujen toimivuudesta tai objektiivien tarkennuksesta dokumentoisi.
elmar
Viestit: 4889
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

Nefertiti kirjoitti:Huhut kertovat, että tulevissa nikonin firmware-päivityksissä kolmansien osapuolien lisälaitteiden toiminta estetäisiin...
Hyvä juttu. Toivottavasti Canonilla tajutaan sama.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

elmar kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:Huhut kertovat, että tulevissa nikonin firmware-päivityksissä kolmansien osapuolien lisälaitteiden toiminta estetäisiin...
Hyvä juttu. Toivottavasti Canonilla tajutaan sama.
Canonilla olivat ainakin ennen hyvinkin tehokkaasti estänyt Sigmojen automaattitarkennuksen oikein toimivuuden. Tiedä sitten miten tänäpäivänä. Piraattiakkujen, akkukahvojen ym. toimivuuden estäminen firmwarella ei nyt erityisesti häiritse: piraattiakut voi olla laadultaan ihan mitä tahansa ja valmistajalle tulee varmasti hajonneista piraattiakuista kuluja. Piraattiakkukahvat taas on 95% tapauksista niin *sensuroitu*, että kuka sellaisen edes haluaa?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

kribe kirjoitti: Piraattiakkukahvat taas on 95% tapauksista niin *sensuroitu*, että kuka sellaisen edes haluaa?
Minä. Tällä hetkellä käytössä Nikonin rungoissa kahden eri valmistajan "piraattikahvat". Tukevuudessa on todennäköisesti eroa verrattuna Nikonin omiin, mutta toiminnallisesti aivan kelvollisia molemmat. Vaikea uskoa, että ne Nikonin valmistamat pystyisivät tarjoamaan hintaeronsa verran parempia ominaisuuksia.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

kunijo-1 kirjoitti:
kribe kirjoitti: Piraattiakkukahvat taas on 95% tapauksista niin *sensuroitu*, että kuka sellaisen edes haluaa?
Minä. Tällä hetkellä käytössä Nikonin rungoissa kahden eri valmistajan "piraattikahvat". Tukevuudessa on todennäköisesti eroa verrattuna Nikonin omiin, mutta toiminnallisesti aivan kelvollisia molemmat. Vaikea uskoa, että ne Nikonin valmistamat pystyisivät tarjoamaan hintaeronsa verran parempia ominaisuuksia.
Se on vähän mitä näissä arvostaa. En koskaan kokeillut D7000:ssa Nikonin alkuperäistä akkukahvaa, mutta Rajalan myymää Jupion akkukahvaa kylläkin. Heikko esitys mielestäni, vaikka sitä on kehuttu kolmannen osapuolen kahvojen parhaimmistoksi. D300:ssa oli MB-D10 ja nyt D7100:ssa MB-D15. Molemmatkin erinomaisia. Minulle tärkeää on tukevuus (tätä ei voi korostaa liikaa), suljinnapin tuntuma (sama kuin kamerassa) ja muutenkin nappien ja rullien tuntuma. Noita kolmannen osapuolen kahvoja on tullut kokeiltua paljon: Hähnel, Vivitar, Jupio, Meike ja useita eri kiinalaisia. Vivitarin MB-D10 on ainoa kohtuullinen noista, eikä sekään ollut muovisena läheskään Nikonin magnesiumisen kahvan veroinen, vaikka olikin ihan ok.

Onhan noita surkeita ollut Nikonillakin: esim. D200 ja D80/D90 kameroihin, mutta D300:sta eteenpäin ovat olleet erinomaisia.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Minulla on D800:ssa Meiken ja 7100:ssa Digitarvikkeen myymä Commliten kahva. Kumpikin varmasti huonompi kuin Nikonin oma, mutta onko niin paljon, että voi paskaksi sanoa? En usko. Mielenkiintoista olisi päästä noita vertailemaan. Sen verran joustavia ovat molemmat minulla olevat mallit, että jalustaan ei kameraa kannata niiden paikallaan ollessa kiinnittää. Miten mahtaa olla alkuperäisen kanssa, joustaako paljonkin?
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

kunijo-1 kirjoitti:Minulla on D800:ssa Meiken ja 7100:ssa Digitarvikkeen myymä Commliten kahva. Kumpikin varmasti huonompi kuin Nikonin oma, mutta onko niin paljon, että voi paskaksi sanoa? En usko. Mielenkiintoista olisi päästä noita vertailemaan. Sen verran joustavia ovat molemmat minulla olevat mallit, että jalustaan ei kameraa kannata niiden paikallaan ollessa kiinnittää. Miten mahtaa olla alkuperäisen kanssa, joustaako paljonkin?
Olen pitänyt D7100:ssa ja D300:ssa akkukahvaa kiinni aina jalustalle kiinnittäessä. Ei ole mitään ongelmaa ollut lasien kanssa josta jalustapanta puuttuu. AF-S 17-55/2.8, AF 180/2.8D, Tokina 50-135/2.8, Sigman 50-150/2.8 ja 105/2.8VR on raskaimmat ja etupainoisimmat lasit jota olen noilla komboilla jalustalta käyttänyt. D700:n nokalla ollut myös esim. 24-70/2.8, eikä senkään kanssa tukevuusongelmia ole ilmennyt.

Tukevuus on mielestäni näissä tärkeää ja siihen perustuen uskallan väittää "paskoiksi". Ei tulisi mieleenkään käyttää kahvaa joka täytyy irroittaa kun jalustalta haluaa kuvata.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

kribe kirjoitti: Ei tulisi mieleenkään käyttää kahvaa joka täytyy irroittaa kun jalustalta haluaa kuvata.
No joo, jos asiaa katsotaan tuolta kantilta, niin olen samaa mieltä. Käsivaralta kuvaamisessa nämä toimivat, mutta kiinnitys runkoon on niin notkuva, että se jalustakierre kahvan pohjassa on minusta turha. Vähän ihmetyttää, miksei sitä kahvan muotoa voisi muuttaa enemmän koveraksi niin, että se vastaisi kameran runkoon reunoiltaan, eikä tasaisesti koko pohjan alalta.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ei se muoto auta mitään, jos kahva on halpaa muovia.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Nikon D5200/D3100/Df malleihin ilmestyi Nikon tukeen 21.01.2014 uusi firmware (D5200/C1.02), mutta en ehkä uskalla sitä kokeilla. Nikonin sivuilla lueteltiin epäilyttävästi lukuisia uusia parannuksia. Itselläni on muutama kiinalainen akku ja kahva, jotka ilmeisesti ovat 'vaaravyöhykkeellä'.

Lisäksi uusi rajoitus koskee myös linssejä (Tamron, Sigma yms.). D3200:sen kohdalla on jo raportoitu ongelmista.

http://nikonrumors.com/2014/01/21/new-f ... eras.aspx/

Kuka uskaltaa kokeilla? Minulla on tallennettu vanha (D5200/1.01), jos joku uskalias kaipaa.
Vastaa Viestiin