Kotitekoisen valoteltan kangas

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Vastaa Viestiin
Tonemap
Viestit: 86
Liittynyt: Joulu 18, 2013 2 : 06
Paikkakunta: Helsinki

Kotitekoisen valoteltan kangas

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

Terve!

Tarkoitus on rakentaa valoteltta harjoittelukäyttöön. Tukirakenne on suurin piirtein jo mietitty, mutta valkoisen kangasmateriaalin kanssa olen hukassa. Mikä olisi hyvä valinta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Studiovarustamosta löytyy Photofexin erikokoisia kankaita tuohon käyttöön soveltuen. Minulla on pari sellaista ja toisen olen laittanut softboxiin. Hintakin on vielä järkevä, kun tietääkseni pistävät kirjeenä postiin jos ei pääse itse noutamaan. Kannattaa kysyä.
zathr
Viestit: 8
Liittynyt: Touko 05, 2003 16 : 04

Viesti Kirjoittaja zathr »

Itse yritin tässä menneillä viikoilla tutkia samaa asiaa, tosin ensisijaisesti diffusorin rakentaminen mielessä. Valoteltan suhteen asia lienee hieman erilainen, mitä tulee kuvattavan esineen alla/takana olevaan kankaaseen, mutta jotain yhtymäkohtiakin lienee. Ja itselläni pyrkimyksenä pysyä oikeasti halvassa hintaluokassa. Eli siis sellaisilla hinnoilla, jotka sulkevat pois kaikki tähän tarkoitukseen varsinaisesti myytävät tuotteet :)

Omat löydökseni olivat:

- Oikeat tuotteet ovat EHKÄ (!!!!) ohutta nylonia, mutta sellaista ei saa oikein mistään.
- Missä tahansa kangaskaupassa on jotain vastaavan näköisiä tekokuitukankaita, ja näillä voi käydä hyvä tuuri, MUTTA ne voivat myös muuttaa valon väriä täysin ennakoimattomasti. Eli siis näyttää valkoiselta, mutta oikeasti tekevät läpäisseestä valosta sinistä, tms.
- Sen sijaan suositeltiin (jopa Jussi Aallon "Kohteena Ihminen" -kirjassa, suoran auringonvalon "hajottamiseen") kertakäyttölakanoita. Aalto käytti termiä "paperilakana".

Pahoittelut, jos oli liian off-topic, mutta kuitenkin tämmöisiin itse törmäsin kun yritin etsiä tietoa.
Tonemap
Viestit: 86
Liittynyt: Joulu 18, 2013 2 : 06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

Kiitos vastauksista! Meillä on molemmat materiaalit hakusessa: sekä esineen takana oleva vaihdettava taustakangas että rakenteisiin kiinnitettävä, valoa läpi päästävä kangas. Taustahan on helppo vaihtaa, joten enempi kiinnostaa se mitä kannattaa käyttää/välttää rakenteissa. Netistä löytyy Lontoon kielellä pilvin pimein rakenteluohjeita, joista on vaikea ottaa selvää mitä siihen oikeasti kannattaa käyttää, kun melkein kaikkea suositellaan.

"Paperilakanat" on itse asiassa hankittu tuota varten, joten pitää testata millaisen ghettoviritelmän niistä saa aikaan ennen kuin alkaa leikata ja liimata.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Jos ei ole tarkoitus purkaa, älä laita kangasta vaan diffuusiokalvoa (esim. http://www.leefilters.com/lighting/diffusion-list.html )

Nuo on sileitä, ei ole ryppyjä niin kuin kankaissa. Ovat myös väriltään neutraaleja.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Lisätääs vielä: Olen vähän valotelttoja vastaan, ei niillä saa kuin loivaa, tylsää kuvaa. Ilman telttaa on paljon enemmän vaihtoehtoja.
Valoteltta on ehkä paikallaan silloin kun valokuvausta taitamaton tarvitsee nopeasti kuvia esim. webbikauppaan, mutta se on useimmiten väärä metodi jos tärkeintä on kuvan estetiikka.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Eikös se valon loivuus tai jyrkkyys ole siitäkin kiinni kuinka kaukana se valo on kankaasta? Teltta toimii hyvin jos haluaa kuvata niin, että huoneessa olevat esineet eivät näy kuvattavan esineen pinnasta niin kuin esimerkissä näkyy.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Mikael K. kirjoitti:Eikös se valon loivuus tai jyrkkyys ole siitäkin kiinni kuinka kaukana se valo on kankaasta?.
Toki. Vaihtoehtoja ei silti ole yhtä paljoa teltassa kuin ilman telttaa.
Mikael K. kirjoitti:Teltta toimii hyvin jos haluaa kuvata niin, että huoneessa olevat esineet eivät näy kuvattavan esineen pinnasta niin kuin esimerkissä näkyy.
Teltta on kuitenkin enemmän tai vähemmän auki kameran suuntaan. Jos heijastuksia pelkää, on monenlaisia keinoja yrittää vähentää niitä. Itse teltastakin tulee heijastuksia, joita ei saa mitenkään pois.

Tuossa esimerkkikuvassakin näkyy kameran suunnassa kaikenlaista.

Mitäs jos nyt haluaisit lisätä tuohon esimerkkikuvaan lisätä vaikka yhden spottivalon? Ei välttämättä mahtuisi teltan sisään...?

Kyllä teltta joihinkin hommiin sopii, mutta enpä usko että parhaat lasiesineiden kuvaajat ainakaan mitään pientä tavallista telttaa käyttää.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Joskus kun kuvasin yhdessä pienessä huoneessa ja aina heijastui huoneen tavarat jostain, niin mietin että mitä jos olisi tehnyt jonkun pari-kolme-metrisen kehikon, johon katoksi ja seiniksi olisi laittanut mustaa samettia. Tuon kehikon olisi sitten ripustanut kattoon tilapäiseksi "mustaksi huoneeksi". Seinissä olisi ollut sitten myös "halkoita", joista olisi voinut pistää salamoita puomin päässä. Eli vähän niinkuin tämmöinen lasten teltta, mutta musta ja isompi http://4.bp.blogspot.com/_lpwMUU4tgPw/T ... ited-1.jpg
ja kas, saisi pois turhat heijastukset (heijastuksia vain sinne mihin niitä haluaa) ja voisi käyttää mitä valoja tahansa.

Tämmöisenkin on joku näköjään rakennellut... http://www.ephotozine.com/forums/topic/ ... udio-95637
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Perry kirjoitti:
Mikael K. kirjoitti:Teltta toimii hyvin jos haluaa kuvata niin, että huoneessa olevat esineet eivät näy kuvattavan esineen pinnasta niin kuin esimerkissä näkyy.
Teltta on kuitenkin enemmän tai vähemmän auki kameran suuntaan. Jos heijastuksia pelkää, on monenlaisia keinoja yrittää vähentää niitä. Itse teltastakin tulee heijastuksia, joita ei saa mitenkään pois.

Tuossa esimerkkikuvassakin näkyy kameran suunnassa kaikenlaista.

Mitäs jos nyt haluaisit lisätä tuohon esimerkkikuvaan lisätä vaikka yhden spottivalon? Ei välttämättä mahtuisi teltan sisään...?

Kyllä teltta joihinkin hommiin sopii, mutta enpä usko että parhaat lasiesineiden kuvaajat ainakaan mitään pientä tavallista telttaa käyttää.
Täsmennän vielä. Kuva on otettu ilman telttaa. Oikealla puolella näkyy softbox pullon kyljessä. Vasemmalla näkyy käyttämäni valkoinen pahvilevy. Muuten heijastumat tulevat huoneesta. Teltassa nuo kaikki olisi saanut kohtuullisen helposti pois ilman suuria säätöjä. Toki saman voisi tehdä muutenkin. Kuva on kuitenkin hyvä esimerkki siitä mitä kaikkea lasista voi näkyä. Ehkä teltta on juuri siksi suosiossa, että sen avulla saa helposti kuvia ilman esimerkkikuvassa näkyviä heijastumia. Varsinkin jos pitää kuvata paljon esineitä lyhyessä ajassa. Silloin jälkityöstöstä selviää kohtuullisen helposti.
Vastaa Viestiin