Fokan huolto ja sen toimimattomuus

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Seleno
Viestit: 66
Liittynyt: Huhti 25, 2006 22 : 36
Paikkakunta: Turku

Fokan huolto ja sen toimimattomuus

Viesti Kirjoittaja Seleno »

Minulla on molemmissa sigman objektiiveissa ollut ongelmana front focus, aina siitä lähtien kun rungon vaihdoin 7d:hen. 7d on käynyt huollossa, jossa sen todettiin toimivan moitteetta, eli ongelma on objektiiveissa (toimi muutenkin hyvin canonin oman objektiivin kanssa, vain sigmojen kanssa ongelmaa). Molemissa front focus on sitä voimakkaampaa, mitä enemmän mennään laajakulmapäästä telepäähän. Objektiivit ovat molemmat vanhempia ilman vakaajaa, 18-50/2.8 & 50-150/2.8.

Mutta nyt alkaa pikkuhiljaa mennä hermo Fokan huollon kanssa. Viime viikolla lähetin säädettäväksi, eilen sain takaisin. Huomasin, että focusongelmat oli ihan yhtä pahoja kuin ennenkin.

Otin tietty heti yhteyttä huoltoon. Heti ensimmäisessä viestissä kyseenalaistettiin omat havaintoni, kyllähän he osaa tehdä. Toisessa viestissä sama jatkui. Kolmannessa viestissä kehoitettiin itse säätämään rungosta sopivaksi, ihan kuin en olisi sitä jo tehnyt, jos olisi ollut mahdollista! Kuitenkin joka-ainoassa viestissä olen toistanut ettei itse säätäminen ole mahdollista, koska focuksen heitto ei ole sama koko objektiivien pituudelta!

Ihan sama mitä sinne kirjoitin, joka viestissä toistuu vain sama. Sanoin lähettäväni omat ottamani kuvat, josta selviää että se focus tosiaankin heittää. Tämän jälkeen kolmannessa viestissä sanottiin (jälleen) että ovat säätäneet objektiivit testitauluun, jonka jälkeen ollut tarkennusongelmia, ja että ne omat ottamani testikuvat ei kuulemma tule auttamaan yhtään, koska ovat jo säätäneet focuksen molempiin objektiiveihin oikein!

Laitoin tietty ne ottamani testikuvat, joissa selitin ottaneeni ne 2.8 aukolla ja keskimmäisellä tarkennuspisteellä, tarkentaen kaikissa kuvissa kirjaimeen C (kuvia 4, molemmista objektiiveista otettu kuvat kummastakin ääripäästä). Seuraavassa viestissä kehotettiin taas säätämään itse siitä rungosta!!

Eivät tainneet ollenkaan vilkaista kuvia. Eivätkä lukeneet muutenkaan laittamiani viestejä, kun taas vaihtelevasta front focuksesta huolimatta käskivät säätämään itse!

Miten tässä nyt tulisi edetä? Säädöstä olen etukäteen sähköpostilla kysynyt, tilanteen selittänyt (miten heittää, minulle luvattiin että on mahdollinen, mutta kaikesta huolimatta en ole saanut oikein tarkentuvia objektiiveja. Kuitenkin aion todellakin saada maksulleni vastinetta, jos ei hyvällä niin olen valmis viemään asiaa eteenpäin.

Tässäpä vielä ne ottamani testikuvat. En osaa testata testitaulun kanssa, jotta näkee millilleen paljonko heittää, mutta kyllä näistä kuvista näkee hyvinkin selvästi sen front focuksen kuka hyvänsä. Tosiaan, keskimmäisellä tarkennuspisteellä tarkennettu kirjaimeen C, aukko 2.8, iso 500. Lataamalla saa täysikokoisen kuvan, jos jotakuta kiinnostaa.

18-50/2.8, 18mm
18-50/2.8, 50mm
50-150/2.8, 50mm
50-150/2.8, 150mm
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Foka säätää lasit yhdellä etäisyydellä. Vanhempia laseja ei voi edea säätää eri etäisyyksille ja polttoväleille.

Eli nuo objektiivit on isolla varmuudella susia. Sigmat kannattaa tarkistaa tosi hyvin ennen ostoa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Toi ei ole vika, vaan ominaisuus.
Suosittelen väsytystaktiikkaa.... kaikki kamerafirmat ja huollot tekee samaa, eli kaataa ongelmat ostajan niskaan. Ankarasti vattuilemalla asia etenee. Lataa oikein kunnolla. Tee objektiiveillesi omat nettisivut tyyliin mybadsigmalenses.com ja jatka muina miehinä. Rahaa se vaan on. Ensi kerralla sitten mybadcanonlenses.com.

..
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ja foka neuvoo ihan oikein, eli säädä tarkennus rungosta :)

Kiinteällä lasilla etäisyyden mukaan muuttuvan tarkennuksen oppii vielä säätämään aika vikkelään, mutta zoomin kanssa tuo voi olla kyllä himpun hankalaa.

Jos vika häiritsee kuvaamista, niin lasit roskiin tai viallisena vaihtoon. Minä möin satkulla 30/1.4:n, kun löysin toimivan tilalle.
Seleno
Viestit: 66
Liittynyt: Huhti 25, 2006 22 : 36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Seleno »

Näitä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut edellisen runkoni 400d:n kanssa, jonka vuoksi on hankalaa uskoa että olisivat susia. Omistin lisäksi kuukausi sitten vielä kiinteän sigman 150/2.8, siinäkin tarkennus heitti - tosin kiinteänä oli helppo säätää rungosta.

Etukäteen laitoin tosiaan mailia, jossa kerroin tarkalleen mikä objektiivi oli kyseessä, heille kyllä selvisi siitä että on vakaajaton, vanhempi malli. Siitä huolimatta minulle luvattiin että saa säädettyä eri etäisyyksille.

Ja en tiedä, tuottaisiko tuonkaltainen väsytystaktiikka mitään. Jos olisi takuu niin varmaan saisi läpi, mutta näissä kun sitä ei tosiaan ole, maksoin objektiivien säädön kylmällä käteisellä.
Gamma
Viestit: 1723
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Kannattaa tosiaan kokeilla toisella rungolla kun on 7d:stä kysymys.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

paaton kirjoitti: Eli nuo objektiivit on isolla varmuudella susia. Sigmat kannattaa tarkistaa tosi hyvin ennen ostoa.
7D on susi vanhojen sigmojen kanssa, ei toisinpäin :-D Vanhat Sigmat eivät toimi moitteetta kuin Sonyn ja Sigman rungoissa.

18-50/2.8:sta on ainakin kolme eri sukupolvea ilman vakaajaa, ja kaksi vanhinta mallia ei toimi oikein millään Canonin rungolla jostain tyyliin 40D- rungosta uudempiin. Eivät ole yhteensopivia, sama kuin yrittäisi asentaa App Storea Windows kasiin... tai ainakin siltä tuntuu.
--------
Aves!
Seleno
Viestit: 66
Liittynyt: Huhti 25, 2006 22 : 36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Seleno »

No perkele, jos kerran on tuon kaltaisia yhteensopivuusongelmia.

Oli miten oli, en aio lopettaa Fokan kanssa tappelua tähän. Mulle ei missään vaiheessa oltu sieltä päin yhteydessä, ei kerrottu mitään että tämä säätö ei onnistukaan tai vastaavaa. Toimitettiin vaan takaisin tyyliin lätkällä "säädetty/toimii", ja säädön hinnankin maksoin. Tällöin asiakkaan on oikeus olettaa että laite on kunnossa, kun ei erikseen olla oltu yhteydessä asiasta eikä mukana tule niin mitään mainintaa, etteikö näin olisi. Mutta kun ei ole kunnossa niin ei ole. Vähintään rahat aion saada takaisin, se vajaa 100e mitä säädöistä maksoin, on nimittäin tässä opiskelijataloudessa ihan pirun iso raha.

..ja minä kun tosiaan mietin etukäteen, voiko säätää. Siksi juuri otin etukäteen yhteyttä, mutta ei voi näköjään Fokan huollolta saatuun vastaukseen luottaa.
Artsi_L
Viestit: 123
Liittynyt: Helmi 23, 2012 18 : 19

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Olen ajoittain ollut aikeissa ostaa Sigman optiikkaa Nikoniin mutta kyllä nyt ajattelin jatkaa pelkän Nikonin optiikan Kanssa - kuten tähänkin asti. Foka tuntuu olevan samaa tauhkaa kuin niin Monet muutkin palvelut. (Sorry isot kirjaimet - kirjoitan androidilla enka jaksa korjailla).
HoXXma
Viestit: 102
Liittynyt: Kesä 05, 2010 20 : 34

Viesti Kirjoittaja HoXXma »

Gamma kirjoitti:Kannattaa tosiaan kokeilla toisella rungolla kun on 7d:stä kysymys.
Veikkaan myös runkoa. Omassa 7D:ssä ei saanut JAS-huollossa tarkennusta kohdilleen edes Canonin omiin linsseihin. Välillä tarkentaa taakse ja välillä eteen.
Taitaa olla tuurirunko ja nettihän on pullollaan tarinaa 7D:n vaihtelevasta tarkennuksesta.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Minä olen ollut Fokan asiakaspalveluun pääasiassa ihan tyytyväinen. Muutaman Sigman kanssa oli tarkennusongelmia ja huoltomies puhelimessa selvitti, että juuri tämän sarjanumeron lasia ei kannata laittaa heille koska sitä ei voi säätää senaikaisen rungon kanssa. Eri numeroiset he voisivat säätää. Todella asiallista toimintaa eikä väkisin haluttu nyhtää tyhjästä työstä asiakkaan vähiä rahoja.
Bansku81
Viestit: 1069
Liittynyt: Touko 05, 2010 20 : 58
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miksi tuota front focusta ei saa korjattua rungosta ainakin huomattavasti parempaan suuntaan?

Laittamissasi testikuvissa eri polttoväleillä ei omaan silmääni tuon front focuksen määrä ihan hirveästi eroa laajassa- ja telepäässä vai onko tarkennus kohdalla jossain näiden välillä?
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
Bansku81
Viestit: 1069
Liittynyt: Touko 05, 2010 20 : 58
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Bansku81 kirjoitti:Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miksi tuota front focusta ei saa korjattua rungosta ainakin huomattavasti parempaan suuntaan?

Laittamissasi testikuvissa eri polttoväleillä ei omaan silmääni tuon front focuksen määrä ihan hirveästi eroa laajassa- ja telepäässä vai onko tarkennus kohdalla jossain näiden välillä?
Edit: Niin ja itsekkin olen 2 Sigmaa säädättänyt Fokalla runko mukana ja kohdilleen on saatu. 70-200f2.8 lasista sanoivat ettei tuollaista valovoimaista zoomia saa koskaan ihan täysin kohdalle joka polttovälillä vaan säätö on kompromissa. Nämä uudet Sigmat taitavat sitten ollakin eri asia, kun saa itse koneella säädettyä.

Edit2. Oho väärä namiska, piti painaa "muokkaa", ei "lainaa" :D
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
Vastaa Viestiin