Kun DSLR mies NEX-6 peilittömän osti...

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

janole kirjoitti:Mahtava lasi toi Fuji!
Kyllä se on varsin mainio. Melkein sanoisin, että niitä "unohdettuja helmiä" joiden hinta ei ole käytettyjen markkinoilla vielä kerinnyt nousemaan liian korkeaksi. Ainakin ebaylta pitäisi löytyä 50-100€ haarukkaan. Itse maksoin vain 35€. Pienellä vaivalla voi siis halvemmalkin lähteä, jos malttaa etsiä & odottaa.

Olen saanut sen käsityksen, että kannattaa nimenomaan kytätä tätä EBC FUJINON 55/1.8 mallia, jossa on EBC monikalvopinnoite.

EDIT: Fuji on tehnyt aikanaan myös muita hyviä m42 laseja, niitä en ole kerinnyt vielä testailemaan tai hankkimaan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Fujin normaaliobjektiivia lainkaan väheksymättä, eiköhän likimain kaikki tuon polttovälialueen objektiivit ole aika hyviä. Näin etenkin jos ei kuvata f/1.4 tai 1.2 aukoilla.

Kamera -lehdessä oli joku aika "vertailutesti" Nikonin f/1.8 normaaliobjektiiveista yli 30 vuoden ajalta. Erot supistuivat lähinnäsiihen, että uudet pinnoitteet parantavat vastavalo-ominaisuuksia ja kontrastia suurilla aukoilla.


Esimerkkikuvassa oli kyllä 3D:tä aivan kohtuullisesti! Mutta kun suureksi avasi, niin paljastui, ettei se jälki aivan mahdottoman terävää kuitenkaan ole. Toisaalta onko tulla väliä jos objektiivi tekee hyvän näköisiä kuvia.
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Itse olen kuvaillut, ilman Speedboosteria tosin, NEX6/NEX5N:llä ja Nikkorin Ai-S 24/2.8 ja Ai-S 55/2.8 microlla. Ei voi valittaa...

Molemmat taitaa tosin olla vielä tuotannossa... seitkytäluvun loppupuolelta lähtien.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:Fujin normaaliobjektiivia lainkaan väheksymättä, eiköhän likimain kaikki tuon polttovälialueen objektiivit ole aika hyviä. Näin etenkin jos ei kuvata f/1.4 tai 1.2 aukoilla.

Kamera -lehdessä oli joku aika "vertailutesti" Nikonin f/1.8 normaaliobjektiiveista yli 30 vuoden ajalta. Erot supistuivat lähinnäsiihen, että uudet pinnoitteet parantavat vastavalo-ominaisuuksia ja kontrastia suurilla aukoilla.


Esimerkkikuvassa oli kyllä 3D:tä aivan kohtuullisesti! Mutta kun suureksi avasi, niin paljastui, ettei se jälki aivan mahdottoman terävää kuitenkaan ole. Toisaalta onko tulla väliä jos objektiivi tekee hyvän näköisiä kuvia.
Siinä on varmasti vinha perä, että monet 50milliset ovat hyviä, mutta toki niistä eroja löytyy. On tullut testailtua monia, monia...Nikkoreita ei niinkään, mutta en epäile etteivätkö ne olisi hyviä.
Speedbooster testipenkki tuntuu olevan kova pala monelle hyvällekin objektiiville. Mutta sehän ei tarkoita, etteikö ne toimisi hyvin oikeassa kinokennossa tai ainakin APS-C croppijärkkärissä.
Olen kuitenkin iloinen, että fujinon 55/1.8 synkkaa hyvin buusterin kanssa!

Täydellä aukolla terävyys on aavistuksen verran kehnompi kuin vähän himmennettynä. Nuo kaikki esimekkikuvat oli otettu täydellä aukolla, ja eivät kovin huolellisesti. Esim. luulen että siitä "3D" kuvasta olisi saanut aavistuksen verran terävemmänkin tuolla fujinolla, täydelläkin aukolla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:Itse olen kuvaillut, ilman Speedboosteria tosin, NEX6/NEX5N:llä ja Nikkorin Ai-S 24/2.8 ja Ai-S 55/2.8 microlla. Ei voi valittaa...

Molemmat taitaa tosin olla vielä tuotannossa... seitkytäluvun loppupuolelta lähtien.
Joo, ilman boosteria monet lasit toimivat hyvin croppikennoisessa. Paras alue kun on vain käytössä ;)
Nikkor Ai-S 55/2.8 makro on kyllä loistava wanha lasi. Silläkin olen kuvaillut Nikonin ja Canonin digirungoilla jokunen aika sitten.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

täysresokuva

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tässä vielä yksi täysresokuva (kameran jpg) ilman mitään jälkikäsittelyä, f/1.8 (NEX6+speedbooster+Fujinon 55/1.8):

http://1.static.img-dpreview.com/files/ ... 4a5f0eadc5

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Tamron SP 35-80mm F/2.8-3.8

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Olen kyllä varsin vaikuttunut miten tuo Tamron adaptall SP 35-80 suoriutuu speedboosterin kanssa...Olen nyt testaillut sitä monen aikansa primen kanssa, ja Tamron on tarjonnut aina hyvän vastuksen (ellei paremman).
Tässä yksi kuva 50mm, f/3.5 (NEX6+speedbooster+Tamron SP 35-80):

http://2.static.img-dpreview.com/files/ ... 47fc2d0baf

Kerrassaan mainio wanha herrasmies tuo Tammy ;)

http://www.adaptall-2.org/lenses/01A.html

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Hyvää Joulunaikaa kaikille!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Yep. Hyvää Joulunaikaa vaan kaikille, ja toivokaamme, että ensi vuodesta tulee yhtä loistavan yltäkylläinen mielenkiintoisten uusien kamerainnovaatioiden osalta kuin mitä kuluva vuosi oli!!

Tässä vielä yksi jouluinen kuvitus otettuna edelläkin kovasti kertomastani speedbooster+Tamron SP 35-80/2.8-3.8 (+NEX6) kombolla:
Kuva
http://2.static.img-dpreview.com/files/ ... 10aff3f1fc

...Itselleni mennyt vuosi tarjosi tosiaan ehkä mielenkiintoisimman kameravuoden pitkiin aikoihin. Kauan odottamani "kompaktin kokoinen kinokennoinen järkkäri" näki vihdoinkin päivänvalon markkinoilla, ja yllätysvetona Metabones pystyi tarjoamaan jotakin todellakin erillaista tuon SPEEDBOOSTERIN muodossa - joka ainakin minulle oli suhteellisen innostava juttu.

Pitkän linjan Pentax-miehenä minua myös jaksoi ilahduttaa Ricohin uusi omistus-suhde Pentaxiin, joka todellakin näyttäisi potkivan Pentaxin järkkärisysteemiä voimallisemmin parempaan suuntaan. Siitä osoituksena varsinkin erinomainen uusi K-3 malli!...Ehkäpä tuleva vuosi tuo vielä tullessaan jopa sen kauan&hartaasti odotetun kinopentaxin...

Myöskin Nikonin uusi retro Df jaksoi ilahduttaa kaiken kriittisen spekuloinnin jälkeenkin.

Ja vaikka Canonin 6D ja Nikonin D600 ei aivan "kompaktia kinokennoista järkkäriä" mielikuvissani edustakkaan, niin aika lähellä sitä kuitenkin ollaan, ja mitä parasta, ne ovat asettaneet kinojen hintapolitiikkaa pykälää alemmaksi.

Eli kyllä minä ainakin olen ollut erittäin tyytyväinen tähän vuoteen mitä tulee valokuvauskojeiden kehitykseen - tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

P.S. Vielä lisäyksenä tämän ketjun aiheeseen: myös NEX6 on osoittautunut kuukausien ahkeran käytön jälkeen erinomaiseksi pikku peilittömäksi joka varsinkin speedboosterilla höystettynä tulee todennäköisesti pysymään vielä jatkossakin kovassa käytössä ;)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Noiden NEX'ien ainoa ongelma on minusta runkovakaajan puute.
Olen tosin huomannut 5n:n kanssa, että kolmen kuvan sarja saa aikaan yhden hyvän kuvan, joko se toinen tai kolmas, mutta ei koskaan se eka.
Sony kaverina odottelen hieman mielenkiintoisempaa runkoa vanhojen Minolta lasien kodiksi ja toisaalta Pentax fanina odottelen sitä ekaa FF runkoa muutamien hienojen lasieni isäksi.
Muihin merkkeihin en panosta, jos ei sitten m43 vie mennessään.
On tää vaan kivaa, kun ei mikään ole vielä varmaa ja kaikki on mukavaa;)))
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

markku55 kirjoitti:Noiden NEX'ien ainoa ongelma on minusta runkovakaajan puute.
Olen tosin huomannut 5n:n kanssa, että kolmen kuvan sarja saa aikaan yhden hyvän kuvan, joko se toinen tai kolmas, mutta ei koskaan se eka.
Sony kaverina odottelen hieman mielenkiintoisempaa runkoa vanhojen Minolta lasien kodiksi ja toisaalta Pentax fanina odottelen sitä ekaa FF runkoa muutamien hienojen lasieni isäksi.
Muihin merkkeihin en panosta, jos ei sitten m43 vie mennessään.
On tää vaan kivaa, kun ei mikään ole vielä varmaa ja kaikki on mukavaa;)))
Totta. Kyllä ihan selvästi ollaan mielenkiintoisessa murrosvaiheessa. Ja hyviä vaihtoehtoja on markkinat pullollaan, mikäs tässä on kuluttajana ollessa ;)

NEXin olen oppinut hyväksymään ilman runkovakaajaa. Olisihan se kiva olla, mutta toisaalta näin konsepti on hieman yksinkertaisempi ja vakaajan saa tarvittaessa objektiivin mukana.

Onneksi sentään Sonyn Alpha rungoissa on runkovakaaja vanhoille minoltan A-mount laseille ja muille...Saas vaan nähdä mihin suuntaan Alpha sarjalaisten tarkennus-systeemi ja SLT peilit ovat menossa...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Minusta nämä uudet lyhyen rekisterietäisyyden rungot tulisi sisältää runkovakaajan, koska niihin saa niin monipuolisesti kiinni vanhoja MF laseja joissa ei ole mitään kuvanvakainta itse objektiivissa.
Odotan innolla, mitä runkoja teollisuusjätti Sony tuo markkinoille AF bajolle sopivana, siis ilman sovitteita.
Jotenkin mulle on jäänyt mieleen lupaus myös AF bajolle tulevasta rungosta, mutta empä nyt pienellä hakemisella sitä enää löydä.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Kokeilua NEX 6+Speedbooster+EF200 aukolla 1.4.
EF200/1.8 toimii hyvin Speedboosterin kanssa. Sähköinen MF toimii AF ei.
Aukkosäätö toimii ja samoin EXIF -tiedot tallentuu kuvaan.

Kuva
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:Kokeilua NEX 6+Speedbooster+EF200 aukolla 1.4.
EF200/1.8 toimii hyvin Speedboosterin kanssa. Sähköinen MF toimii AF ei.
Aukkosäätö toimii ja samoin EXIF -tiedot tallentuu kuvaan.
OK. Eli käytettävyys on varsin käytännöllistä vaikka AF ei toimikaan?

Onko sulla mitään samplea mistä näkisi tuon kombon suoriutumista kuvan laidasta laitaan ja kulmissa? Vaikka täydellä aukolla ja sitten jollakin f/4 aukolla...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

aikaarska kirjoitti:
kohan kirjoitti:Kokeilua NEX 6+Speedbooster+EF200 aukolla 1.4.
EF200/1.8 toimii hyvin Speedboosterin kanssa. Sähköinen MF toimii AF ei.
Aukkosäätö toimii ja samoin EXIF -tiedot tallentuu kuvaan.
OK. Eli käytettävyys on varsin käytännöllistä vaikka AF ei toimikaan?

Onko sulla mitään samplea mistä näkisi tuon kombon suoriutumista kuvan laidasta laitaan ja kulmissa? Vaikka täydellä aukolla ja sitten jollakin f/4 aukolla...
Varmaan keväämmällä valoa tulee niin paljon että pääsee jonkinlaista testiä tekemään.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:Varmaan keväämmällä valoa tulee niin paljon että pääsee jonkinlaista testiä tekemään.
;)

...Ei sen mikään erityisen kummoinen tarvitse olla ensihätään, kuvaa vaikka kirjahyllyä tms. tasaista linjaa...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Laitoin "EF Lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark III)" adapterin tilaukseen jos vaikka siinä olisi AF parempi kuin nykyisessä speedbosterissa.
Toimiihan tuo sitten vaikka A7R:n kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=9UTdyG3YLJA
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
laaksone
Viestit: 314
Liittynyt: Tammi 14, 2003 8 : 44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaksone »

kohan kirjoitti:Laitoin "EF Lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark III)" adapterin tilaukseen jos vaikka siinä olisi AF parempi kuin nykyisessä speedbosterissa.
Toimiihan tuo sitten vaikka A7R:n kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=9UTdyG3YLJA
Minulla on "Metabones EF Lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark III)" ja A7r eikä AF valitettavasti ole käyttökelpoinen minulla olevien Canon EF objektiivien kanssa, sorry! Muutoin kyllä hyvä ja toimiva yhdistelmä.

Manuaalitarkennuksella mennään!

-- lefa
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

laaksone kirjoitti:
kohan kirjoitti:Laitoin "EF Lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark III)" adapterin tilaukseen jos vaikka siinä olisi AF parempi kuin nykyisessä speedbosterissa.
Toimiihan tuo sitten vaikka A7R:n kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=9UTdyG3YLJA
Minulla on "Metabones EF Lens to Sony NEX Smart Adapter (Mark III)" ja A7r eikä AF valitettavasti ole käyttökelpoinen minulla olevien Canon EF objektiivien kanssa, sorry! Muutoin kyllä hyvä ja toimiva yhdistelmä.

Manuaalitarkennuksella mennään!

-- lefa
Hyvä tietää, ilmeisesti tarkennuksen nopeus on samaa luokkaa kuin speedboosterin kanssa.
En ole vielä päässyt vertaamaan NEX6 ja A7r:n AF -nopeutta keskenään mutta molemmat ovat kontrastieroon pohjaavia ja ilmeisesti hyvinkin samanlaisia. Onneksi manuaalitarkennuksen apuvälineet, peaking ja näytön suurennus, ovat hyvä apu.

Lentoyhtiöt kiristävät ja kontrolloivat käsimatkatavaroiden painoa niin siksi A7r tuntuu painon ja suorituskyvyn osalta optimaaliselta vaihtoehdolta.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
laaksone
Viestit: 314
Liittynyt: Tammi 14, 2003 8 : 44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Minulla on "melkein" vastaavat kiinteän polttovälin Canon FD -objektiivit kevyempään liikkumiseen A7r:n kanssa. Perustumatta mihinkään tieteellisesti validoituun menetelmään, eli enemmän ns. "perstuntumaan" uskallan väittää, että Canonin vanhat FD -objektiivit tekevät hiton hyvää jälkeä A7r:n kanssa, eivätkä missään nimessä joudu häpeään samassa kamerarepussa uusien mutta isokokoisten Sigmojen tai Canon EF-putkien seurassa.

-- lefa
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

laaksone kirjoitti:Minulla on "melkein" vastaavat kiinteän polttovälin Canon FD -objektiivit kevyempään liikkumiseen A7r:n kanssa. Perustumatta mihinkään tieteellisesti validoituun menetelmään, eli enemmän ns. "perstuntumaan" uskallan väittää, että Canonin vanhat FD -objektiivit tekevät hiton hyvää jälkeä A7r:n kanssa, eivätkä missään nimessä joudu häpeään samassa kamerarepussa uusien mutta isokokoisten Sigmojen tai Canon EF-putkien seurassa.

-- lefa
Kävin hakemassa A7r kaupasta ja odottelen kunnes saan Metabonesin adapterin jolloin pääsen testaamaan koko resoluutiolla CY Zeisseja ja EF optiikoita.
Uusi runko tuntuu pienen opettelun jälkeen istuvan kohtuudella käteen.

Ei vaan Canon saanut tehtyä peilitöntä FF runkoa niin piti Sony:n sortua...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Vastaa Viestiin