d7000:n hauskimmat tai käyttökelpoisimmat lisävarusteet?

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
Fotón
Viestit: 147
Liittynyt: Maalis 29, 2008 20 : 52

d7000:n hauskimmat tai käyttökelpoisimmat lisävarusteet?

Viesti Kirjoittaja Fotón »

Tulipa viimein hankittua videon ja korkeiden isojen toivossa Nikon D7000 vanhan Canon 40D:n kaveriksi ( tosin voi olla että pystyn joskus luopumaan rakkaasta Canonistakin niin ei tarvi kahdelle järjestelmälle pitää laseja, ja ainakin nyt pääsen vertaamaan kuvanlaatua noissa kahdessa).

Uudelle perheenjäsenelle täytyy nyt hommailla ainakin jonkinlainen kaukolaukaisin/ajastin ja ehkä jopa halpa akkukahva, ja vara-akku ja tietysti Nikon-yhteensopiva langaton radiosetti salamalle, kun vanha Yongnuo on mallia Canon, ja ties vaikka mitä muuta tässä vielä keksii.

Netissähän halvoista lisävarusteista on runsauden pula joten olisi hauska kuulla mietteitä niistä hyvistä hintaansa nähden, tai hyvistä ylipäätään. Jos vaikka välttyisi ostamasta niitä kaikkein huonoimpia akkuja ja hilavitkuttimia. Myös kaikki outo tarvike voisi kiinnostaa jos se vaan tuo uusia mahdollisuuksia itse kuvaamiseen, myöskin videokuvaukseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Videokuvaamiseen ihan käyttökelpoinen.

http://www.ebay.co.uk/itm/Hoodman-Cinem ... 589a7b7bfa
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Wifi-moduuli (Wu-1a/b) on käyttökelpoinen nykyään, sillä voit liittää kameran DSLR Control tai Helicon Remote -ohjelmilla Android-kännyyn tai tablettiin. Tulee roppakaupalla uusia ulottuvuuksia digikuvaukseen. Varsinkin bracketin-toimintoja. Itse olen koukussa tähän. WU-1a maksaa 50€, Android-tabletti 100-200€ ja softat ovat ilmaisia. Kännykkä käy myös, jos on isompi näyttö.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Nefertiti kirjoitti:Wifi-moduuli (Wu-1a/b) on käyttökelpoinen nykyään, sillä voit liittää kameran DSLR Control tai Helicon Remote -ohjelmilla Android-kännyyn tai tablettiin. Tulee roppakaupalla uusia ulottuvuuksia digikuvaukseen. Varsinkin bracketin-toimintoja. Itse olen koukussa tähän. WU-1a maksaa 50€, Android-tabletti 100-200€ ja softat ovat ilmaisia. Kännykkä käy myös, jos on isompi näyttö.
Onko tuo wifi-moduuli yhteensopiva D7000 kanssa?

Ja mitä uusia ulottuvuuksia wifi-moduuli D7000:n tuo? Mitä bracketing toimintoja?

Minulla on D7100 + wifi-moduuli mutta en ole vielä keksinyt sille mitään käyttötarkoitusta, sen verran hidasta on toiminta.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

kribe kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:Wifi-moduuli (Wu-1a/b) on käyttökelpoinen nykyään, sillä voit liittää kameran DSLR Dashboard tai Helicon Remote -ohjelmilla Android-kännyyn tai tablettiin. Tulee roppakaupalla uusia ulottuvuuksia digikuvaukseen. Varsinkin bracketin-toimintoja. Itse olen koukussa tähän. WU-1a maksaa 50€, Android-tabletti 100-200€ ja softat ovat ilmaisia. Kännykkä käy myös, jos on isompi näyttö.
Onko tuo wifi-moduuli yhteensopiva D7000 kanssa?

Ja mitä uusia ulottuvuuksia wifi-moduuli D7000:n tuo? Mitä bracketing toimintoja?

Minulla on D7100 + wifi-moduuli mutta en ole vielä keksinyt sille mitään käyttötarkoitusta, sen verran hidasta on toiminta.
Wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman android-tablettia. Nikonin oma WMU (wireless mobile utility) on käytännössä vain laajennettu kaukolaukaisin ja tiedostojen siirto-ohjelma tablettiin. Sen sijaan Dslr Dashboard ja Helicon Remote antavat mahdollisuuden käyttää miltei kaikkia kameran asetuksia langattomasti.

Tarkennuksen voi tehdä tabletin näytöllä sormella napsauttamalla. Time Lapse-toiminnot, focus braketing (syväterävyys saa uudet ulottuvuudet), hdr-otoksia saa moninkertaisesti enemmän ja helpommin. Nämä ohjelmat koukuttavat pahasti, kun asiaan perehtyy. Tosin ilmainen Dslr Dashboard on vielä beta-vaiheessa, mutta toimii ja Helicon Remotessa pitää maksaa 40 taalaa, jos haluaa tallentaa raw-formaatissa. Jpg-formaattikin kyllä käy mainiosti.

Kameran omaa optista tai live view -etsintä ei tarvitse käyttää lainkaan ja kameraa voi pitää jalustalla ala-asennossa 'sammakko'-perspektiivissä (vasikka?) ilman että aina pitää nostaa vaivalloisesti kamera silmien korkeudelle. Mielestäni kuvat ovat parempia alempaa kuvattuna. Kamera, jossa ei ole kääntyvää live view-näyttöä (kuten D5200), tabletti on mielestäni ehdoton.

Tässä kuvaamani Youtube-video tabletista.

http://www.youtube.com/watch?v=wNwFUQcIJRI

Wifi-liitännän nopeus riippuvainen täysin tabletin asetuksista. Wifi-yhteys luodaan asetuksista tethering-toiminnolla eli portable hotspot, tällöin saadaan monisatakertainen nopeus perusasetuksiin nähden. Dslr Controller-ohjelman kotisivuilta löytyy lisää vaihtoehtoja wifi Access point -yhteyden luomiseen.
Viimeksi muokannut Nefertiti, Tammi 31, 2014 23 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Itse itseäni lainaten:
kribe kirjoitti:Onko tuo wifi-moduuli yhteensopiva D7000 kanssa?
Tässähän haettiin D7000:lle hyödyllisiä lisävarusteita, ei D5200:lle.

Ja olen käyttänyt em. appseja niin 10" Samsungin tabletilla, että Sonyn 5" Xperia Z1:llä. Focus-stacking on ainut hyödyllinen ominaisuus. Kaikki muut löytyy jo D7100 kamerasta (kuten myös D7000:sta, johon tuota wifi-moduulia ei taida edes saada). Siinäkin hommassa mihin eniten focus-stackingia tarvitsisin (lähikuvaus) tuo tarkennuksen siirtäminen ei toimi koska suurennussuhde muuttuu, eli sen joutuu jokatapauksessa tehdä kameraa siirtämällä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Nefertiti kirjoitti: Wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman android-tablettia.
Höpsistä.

Onhan Nikonlla myös ios-apsi. Eikä tablettikaan ole välttämätön vaan puhelin toimii aivan hyvin. Olen aika usein siirtänyt D600:sta kuvan iPhoneen ja siitä nettin.

Tuota varten ei muuten tarvitse kuvata raw + jpg formaattia sillä rawn kyljessä on aina pieni esikatselu jpg. Tuo välttää aivan hyvin esim facebookissa käytettäväksi. On itseasiassa turhankin hyvälaatuinen siihen käyttöön.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

nomad kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti: Wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman android-tablettia.
Höpsistä.

Onhan Nikonlla myös ios-apsi. Eikä tablettikaan ole välttämätön vaan puhelin toimii aivan hyvin. Olen aika usein siirtänyt D600:sta kuvan iPhoneen ja siitä nettin.

Tuota varten ei muuten tarvitse kuvata raw + jpg formaattia sillä rawn kyljessä on aina pieni esikatselu jpg. Tuo välttää aivan hyvin esim facebookissa käytettäväksi. On itseasiassa turhankin hyvälaatuinen siihen käyttöön.
Tarkoitin tosin että wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman tablettia. Dslr Dashboard ja Helicon Remote eivät toimi Applessa. Appleen saa jotain kallista kaupallista (300$?) softaa. Ei kiitos.

Näytön koko rajoittaa ja kännyjen näyttöihin ko. softat eivät yksinkertaisesti mahdu tai saa olla aikamoinen taikasormi. Itsellä on 7" näyttö, joka on juuri ja juuri käytettävissä.
Viimeksi muokannut Nefertiti, Tammi 31, 2014 23 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Nefertiti kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti: Wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman android-tablettia.
Höpsistä.

Onhan Nikonlla myös ios-apsi. Eikä tablettikaan ole välttämätön vaan puhelin toimii aivan hyvin. Olen aika usein siirtänyt D600:sta kuvan iPhoneen ja siitä nettin.

Tuota varten ei muuten tarvitse kuvata raw + jpg formaattia sillä rawn kyljessä on aina pieni esikatselu jpg. Tuo välttää aivan hyvin esim facebookissa käytettäväksi. On itseasiassa turhankin hyvälaatuinen siihen käyttöön.
Tarkoitin tosin että wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman tablettia. Dslr Controller ja Helicon Remote eivät toimi Applessa. Appleen saa jotain kallista kaupallista (300$?) softaa. Ei kiitos.

Näytön koko rajoittaa ja kännyjen näyttöihin ko. softat eivät yksinkertaisesti mahdu tai saa olla aikamoinen taikasormi. Itsellä on 7" näyttö, joka on juuri ja juuri käytettävissä.
Mutta ei nuo appsit tee seiskatonnista yhtään sen paremmin toimivaksi wifi-moduulin kanssa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:
nomad kirjoitti: Höpsistä.

Onhan Nikonlla myös ios-apsi. Eikä tablettikaan ole välttämätön vaan puhelin toimii aivan hyvin. Olen aika usein siirtänyt D600:sta kuvan iPhoneen ja siitä nettin.

Tuota varten ei muuten tarvitse kuvata raw + jpg formaattia sillä rawn kyljessä on aina pieni esikatselu jpg. Tuo välttää aivan hyvin esim facebookissa käytettäväksi. On itseasiassa turhankin hyvälaatuinen siihen käyttöön.
Tarkoitin tosin että wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman tablettia. Dslr Controller ja Helicon Remote eivät toimi Applessa. Appleen saa jotain kallista kaupallista (300$?) softaa. Ei kiitos.

Näytön koko rajoittaa ja kännyjen näyttöihin ko. softat eivät yksinkertaisesti mahdu tai saa olla aikamoinen taikasormi. Itsellä on 7" näyttö, joka on juuri ja juuri käytettävissä.
Mutta ei nuo appsit tee seiskatonnista yhtään sen paremmin toimivaksi wifi-moduulin kanssa.
Nikonin wifi-moduli on toiminnoiltaan rajoittunut, mutta toisalta helppo käyttää. Sen avulla saa kuvia kamerasta nettiin vaikka puhelimella - ei siihen tablettiakaan tarvita. Muuhun en ole sitä keksinyt järkeväti käyttää. Leluna Sonyn wifi jaksaa viihdyttää pidempään.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:
kribe kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti: Tarkoitin tosin että wifi-sovittimella ei tee juuri mitään ilman tablettia. Dslr Controller ja Helicon Remote eivät toimi Applessa. Appleen saa jotain kallista kaupallista (300$?) softaa. Ei kiitos.

Näytön koko rajoittaa ja kännyjen näyttöihin ko. softat eivät yksinkertaisesti mahdu tai saa olla aikamoinen taikasormi. Itsellä on 7" näyttö, joka on juuri ja juuri käytettävissä.
Mutta ei nuo appsit tee seiskatonnista yhtään sen paremmin toimivaksi wifi-moduulin kanssa.
Nikonin wifi-moduli on toiminnoiltaan rajoittunut, mutta toisalta helppo käyttää. Sen avulla saa kuvia kamerasta nettiin vaikka puhelimella - ei siihen tablettiakaan tarvita. Muuhun en ole sitä keksinyt järkeväti käyttää. Leluna Sonyn wifi jaksaa viihdyttää pidempään.
Mun pointti olikin että D7000 ei taida olla yhteensopiva minkään wifi-moduulin kanssa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti: Mun pointti olikin että D7000 ei taida olla yhteensopiva minkään wifi-moduulin kanssa.
Niinpä tietenkin. Ja D7200:ssa onkin jo sisäänrakennettu wifi?
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

nomad kirjoitti:
kribe kirjoitti: Mun pointti olikin että D7000 ei taida olla yhteensopiva minkään wifi-moduulin kanssa.
Niinpä tietenkin. Ja D7200:ssa onkin jo sisäänrakennettu wifi?
Toivottavasti kaikissa uusissa Nikoneissa on. Tuon mini-palikan kanssa pelaaminen ei ole kovinkaan mielekästä. Mulla se on jatkuvasti hukassa. Jopa silloin kun etsin oikeasta laukusta ja oikeasta taskusta..
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

kribe kirjoitti:Itse itseäni lainaten:
kribe kirjoitti:Onko tuo wifi-moduuli yhteensopiva D7000 kanssa?
Tässähän haettiin D7000:lle hyödyllisiä lisävarusteita, ei D5200:lle.
Malta nyt, vaihtoehtoisesti D7000 kameraan voi hankkia kolmenkympin (halvempi kuin wu-1a) TP-Link MR3020 langattoman reitittimen (kantomatka kymmeniä metrejä), joka kytketään usb-johdolla. Pieni taskukokoinen laite, joka on alun perin tarkoitettu usb-mokkulan data-yhteyden jakamiseen tietokoneissa mobiilisti. Mokkulan tilalle pannaan vain kamera. DSLR Dashboardilla on jopa oma testattu ja ilmainen firmware nimenomaan ko. reitittimeen, jolla ohjelma toimii samoin kuin wifi-sovittimilla.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Nefertiti kirjoitti:
kribe kirjoitti:Itse itseäni lainaten:
kribe kirjoitti:Onko tuo wifi-moduuli yhteensopiva D7000 kanssa?
Tässähän haettiin D7000:lle hyödyllisiä lisävarusteita, ei D5200:lle.
Malta nyt, vaihtoehtoisesti D7000 kameraan voi hankkia kolmenkympin (halvempi kuin wu-1a) TP-Link MR3020 langattoman reitittimen (kantomatka kymmeniä metrejä), joka kytketään usb-johdolla. Pieni taskukokoinen laite, joka on alun perin tarkoitettu usb-mokkulan data-yhteyden jakamiseen tietokoneissa mobiilisti. Mokkulan tilalle pannaan vain kamera. DSLR Dashboardilla on jopa oma testattu ja ilmainen firmware nimenomaan ko. reitittimeen, jolla ohjelma toimii samoin kuin wifi-sovittimilla.
Mutta lisäominaisuuksia tuolla ei saa kuin sen focus-stackingin joka ei tuossa muodossa sovellu macrokuvaukseen. Kaikki muut ominaisuudet löytyvät jo kamerasta. Eikä tuo kaikenmaailman palikoiden, piuhojen ja tablettien kanssa pelaaminen ole kovinkaan näppärää, vielä kun käytännössä koko setti on käyttökelvoton ilman jalustaa.

Jos maantasosta kuvaaminen on tärkeää, niin kääntyvällä näytöllä ja hyvällä LV-AF:llä varustetut Canon 70D ja SLT Sonyt on paljon parempia vaihtoehtoja. Nikonit ei yksinkertaisesti ole tuohon hommaan hyviä lukuunottamatta D5100/5200 malleja, jotka ovat muuten erittäin rajoittuneita, epäergonomisia ja kömpelöitä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

kribe kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:
kribe kirjoitti:Itse itseäni lainaten:
Tässähän haettiin D7000:lle hyödyllisiä lisävarusteita, ei D5200:lle.
Malta nyt, vaihtoehtoisesti D7000 kameraan voi hankkia kolmenkympin (halvempi kuin wu-1a) TP-Link MR3020 langattoman reitittimen (kantomatka kymmeniä metrejä), joka kytketään usb-johdolla. Pieni taskukokoinen laite, joka on alun perin tarkoitettu usb-mokkulan data-yhteyden jakamiseen tietokoneissa mobiilisti. Mokkulan tilalle pannaan vain kamera. DSLR Dashboardilla on jopa oma testattu ja ilmainen firmware nimenomaan ko. reitittimeen, jolla ohjelma toimii samoin kuin wifi-sovittimilla.
Mutta lisäominaisuuksia tuolla ei saa kuin sen focus-stackingin joka ei tuossa muodossa sovellu macrokuvaukseen. Kaikki muut ominaisuudet löytyvät jo kamerasta. Eikä tuo kaikenmaailman palikoiden, piuhojen ja tablettien kanssa pelaaminen ole kovinkaan näppärää, vielä kun käytännössä koko setti on käyttökelvoton ilman jalustaa.

Jos maantasosta kuvaaminen on tärkeää, niin kääntyvällä näytöllä ja hyvällä LV-AF:llä varustetut Canon 70D ja SLT Sonyt on paljon parempia vaihtoehtoja. Nikonit ei yksinkertaisesti ole tuohon hommaan hyviä lukuunottamatta D5100/5200 malleja, jotka ovat muuten erittäin rajoittuneita, epäergonomisia ja kömpelöitä.
Täytyy myöntää, että kameran ja tabletin yhdistäminen vaatii tavallista enemmän virittelyjä ja kärsivällisyyttä (nörtti?), jotka eivät onnistu helposti moneltakaan, varsinkin ulkokuvauksissa. Kotistudio-virittely on kuitenkin palkitsevaa ja hauskaa. Focus stacking toimii Helicon Remotella vallan mainiosti makrolla tai loittorenkailla pienoismallien ja figuurien kanssa ;@)

Ollaanko täällä hieman liian tiukkapipoja?
Vastaa Viestiin