Windows 7 ja kuvien tuonti

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
diaskan
Viestit: 5
Liittynyt: Maalis 06, 2008 15 : 43

Windows 7 ja kuvien tuonti

Viesti Kirjoittaja diaskan »

Ongelma on seuraava: Kun siirrän kuvia kameran muistikortilta Windowsin kuvientuontiohjelmalla, ohjelma jostakin systä muuttaa kuvan metatiedostoja. Kuvan alkuperäinen nimi esim DSCN 0624.JPG muutuu 001.JPG:si. En ole myöskään keksinyt millä perusteella Windows nimeää kuvakansiot. Kuvat-kirjastossani on ohjelma nimennyt kansiot päivämäärän mukaan, esim. 2008-08-18 001. Tämä kansio sisältää kuitenkin kuvia vuosilta 2008, 2009ja 2010. Vastaavia löytyy muitakin. Olen etsinyt netistä ohjetta molempiin kysymyksiin, mutta turhaan. Ehkä joku teistä on kohdannut saman ongelman ja ratakaissut sen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itse en käytä mitään kuviensiirto-ohjelmaa kuvien tietokoneelle tuontiin.
Raahaan ne työpöydällä muistikortilta haluttuun kansioon kuvaketta raahaamalla.
Yksinkertaista ja helppoa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: Windows 7 ja kuvien tuonti

Viesti Kirjoittaja OskuK »

diaskan kirjoitti: Ehkä joku teistä on kohdannut saman ongelman ja ratakaissut sen.
Juu, avaan kaksi resurssienhallinta-ikkunaa ja vien kuvat siitä kansiosta toiseen...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

Ja minä käytän Downloader Pro ohjelmaa.
oletuksena ei muuta tiedoston nimeä, mutta halutessa kuvan nimeksi tulee yyyy-mm-dd__hh-mm-ss_<kameran antama tiedoston nimi>
Eikä ole edes kallis ohjelma. Kolmisenkymppiä taisi maksaa.

ja tiedoksi niille jotka eivät asiaa vielä tienneet. paypal on ihana ;D
Viimeksi muokannut Diuuh, Helmi 01, 2013 18 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Diuuh kirjoitti:Ja minä käytän Downloader Pro ohjelmaa.
oletuksena ei muuta tiedoston nimeä, mutta halutessa kuvan nimeksi tulee yyyy-mm-dd__hh-mm-ss_<kameran antama tiedoston nimi>
Eikä ole edes kallis ohjelma. Kolisenkymppiä taisi maksaa.
Ja mistä tuossa maksetaan?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

varmaankin se tiedostojen nimeäminen.
kestämätön tilanne nos kuvia ei nimeä. laskuri kun pyörähtää tasasin väliajoin ympäri ja kameran numerointi alkaa alusta.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Windows 7 ja kuvien tuonti

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

diaskan kirjoitti:Ongelma on seuraava: Kun siirrän kuvia kameran muistikortilta Windowsin kuvientuontiohjelmalla, ohjelma jostakin systä muuttaa kuvan metatiedostoja. Kuvan alkuperäinen nimi esim DSCN 0624.JPG muutuu 001.JPG:si. .
Miksi et käyttäisi Picasan ilmaista kuvien organisointi, tallennus ja muokkausohjelmaa? Tuolla palikalla ainakin itse hoidan koko homman jpg ja nykyisin myös ainakin Nikonin raw (nef) kuville. Kameran muistikortti koneeseen ja imutus Picasalla ja homma on siinä. Harvoin ja tiukan paikan tullen sitten Gimp tai Photoshopin ilmaisversio peliin.
Harald II
Viestit: 2246
Liittynyt: Helmi 22, 2008 20 : 58

Viesti Kirjoittaja Harald II »

OskuK kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:Ja minä käytän Downloader Pro ohjelmaa.
oletuksena ei muuta tiedoston nimeä, mutta halutessa kuvan nimeksi tulee yyyy-mm-dd__hh-mm-ss_<kameran antama tiedoston nimi>
Eikä ole edes kallis ohjelma. Kolisenkymppiä taisi maksaa.
Ja mistä tuossa maksetaan?
Siitä että sillä ohjelmalla kuvat tuotaessa saa ne automaattisesti:
- siirrettyä kansioihin jotka ohjelma haluttaessa tekee ja nimeää halutulla kriteerillä
- nimettyä siirron yhteydessä jos haluaa
- kirjoitettua kuviin copyright ym. merkinnät
- hakusanoitettua kuvat siirron yhteydessä
- kirjoitettua kuviin paikkatiedot ulkoisen gps:n reittitiedostosta jos haluaa
- jne.

Eli se tekee suunnilleen kaikki samat asiat kuin mitä LR 4:n import moduuli, mutta maksaa murto-osan eli jos ei tarvitse LR:ää muuten, niin se on hyvä vaihtoehto.
JKT
Viestit: 78
Liittynyt: Tammi 05, 2004 22 : 47

Viesti Kirjoittaja JKT »

Puhdas veikkaus alkuperäiselle kysyjälle: Kansion nimi tulee vanhimmasta kortilta siirretystä kuvasta.
Lumikenkä
Viestit: 59
Liittynyt: Tammi 25, 2010 22 : 59

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Nikonin käyttäjille on ilmanen, ViewNX2 liitetty siirto-ohjelma, joka tekee kaikki nuo muutokset tarvittaessa ja jopa niin halutessan varmuuskopiotkin. Samalla se halutessa kopioi myös väriprofiilin ja tyhjentää muistikortin. Kaikki nuo ominaisuudet ovat säädettäviä, joten esim. kuvan nimi ei muutu, ellei halua, kameran kansiorakenne ei muutu, ellei halua jne. En tiedä, toimiiko yhtä hyvin muiden kameroiden kanssa, mutta Pentaxin pokkarin kuvat muistikortin lukijalta siirtyy yhtä lailla.
Nikonilla vuodesta 1975
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Diuuh kirjoitti:varmaankin se tiedostojen nimeäminen.
kestämätön tilanne nos kuvia ei nimeä. laskuri kun pyörähtää tasasin väliajoin ympäri ja kameran numerointi alkaa alusta.
Mitäs kestämätöntä siinä on? Haulla tulee neljä samannimistä kuvaa, kyllä mä jaksan ne neljä vilkaista, että mikä niistä olisi hakemani. Helpommalla mä siinä pääsen kuin konffailemalla jotain typeriä softia. Mutta mikäs mä olen sanomaan, jokuhan jaksaa jopa hakusanoittaa kymmeniä tuhansia kuvia. Mä vaikka juon kaljaa senkin ajan ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

entä jos tietokoneen tiedostojärjestelmä menee sekasin. tapahtuu mun työpaikalla, joskaan ei ihan joka viikko. pelastusofta löytää kyllä kuvat. mutta 4 samannimistä kuvaa, arpako ratkaisee mikä niistä jää jäljelle.
Harald II
Viestit: 2246
Liittynyt: Helmi 22, 2008 20 : 58

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Diuuh kirjoitti:entä jos tietokoneen tiedostojärjestelmä menee sekasin. tapahtuu mun työpaikalla, joskaan ei ihan joka viikko. pelastusofta löytää kyllä kuvat. mutta 4 samannimistä kuvaa, arpako ratkaisee mikä niistä jää jäljelle.
Ei ikinä kuvia samalle kovalevylle kuin käyttöjärjestelmä. Aina toinen levy jolla kuvat ja arkistoohjelman tietokanta ovat. Ja nämä sitten kopioidaan automaattisesti säännöllisesti toiselle levylle, ja niin kuin itselläni, vielä kolmannelle, mutta ulkoiselle USB-levylle.

Näin yhden levyn sekoaminen tai rikkoontuminen ei merkitse yhtään mitään. Ne jotka luottavat yhteen levyyn, ja jos tämä on vielä se sama C: jossa käyttiskin on, ovat ansainneet kuviensa katoamisen. Tuottamuksellista tyhmyyttä, sano. ;-)
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

Harald II kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:entä jos tietokoneen tiedostojärjestelmä menee sekasin. tapahtuu mun työpaikalla, joskaan ei ihan joka viikko. pelastusofta löytää kyllä kuvat. mutta 4 samannimistä kuvaa, arpako ratkaisee mikä niistä jää jäljelle.
Ei ikinä kuvia samalle kovalevylle kuin käyttöjärjestelmä. Aina toinen levy jolla kuvat ja arkistoohjelman tietokanta ovat. Ja nämä sitten kopioidaan automaattisesti säännöllisesti toiselle levylle, ja niin kuin itselläni, vielä kolmannelle, mutta ulkoiselle USB-levylle.

Näin yhden levyn sekoaminen tai rikkoontuminen ei merkitse yhtään mitään. Ne jotka luottavat yhteen levyyn, ja jos tämä on vielä se sama C: jossa käyttiskin on, ovat ansainneet kuviensa katoamisen. Tuottamuksellista tyhmyyttä, sano. ;-)
Sano tuo Matti Meikäkäiselle.
Harald II
Viestit: 2246
Liittynyt: Helmi 22, 2008 20 : 58

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Diuuh kirjoitti:
Harald II kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:entä jos tietokoneen tiedostojärjestelmä menee sekasin. tapahtuu mun työpaikalla, joskaan ei ihan joka viikko. pelastusofta löytää kyllä kuvat. mutta 4 samannimistä kuvaa, arpako ratkaisee mikä niistä jää jäljelle.
Ei ikinä kuvia samalle kovalevylle kuin käyttöjärjestelmä. Aina toinen levy jolla kuvat ja arkistoohjelman tietokanta ovat. Ja nämä sitten kopioidaan automaattisesti säännöllisesti toiselle levylle, ja niin kuin itselläni, vielä kolmannelle, mutta ulkoiselle USB-levylle.

Näin yhden levyn sekoaminen tai rikkoontuminen ei merkitse yhtään mitään. Ne jotka luottavat yhteen levyyn, ja jos tämä on vielä se sama C: jossa käyttiskin on, ovat ansainneet kuviensa katoamisen. Tuottamuksellista tyhmyyttä, sano. ;-)
Sano tuo Matti Meikäkäiselle.
Aina kun tulee mahdollisuus.

Mutta täällä ei pitäisi niitä Matti Meikäläisiä olla, tämähän on digikuvauksen harrastajien foorumi. Tätä lukevien pitäisi ymmärtää tai olla halukkaita oppimaan ja tekemään. Turha pistää tuhansia kuvauskalustoon ja menettää kaikki kuvansa satasen kiintolevyn lauettua...
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

En tarkoittanut foorumilaisia Matti Meikäläisillä, vaan liikkeessämme asioivia Matti Meikäläisiä ;)
Harald II
Viestit: 2246
Liittynyt: Helmi 22, 2008 20 : 58

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Diuuh kirjoitti:En tarkoittanut foorumilaisia Matti Meikäläisillä, vaan liikkeessämme asioivia Matti Meikäläisiä ;)
Se onkin melkoinen ongelma. Melkoinen osa arkista historiaa tulee katoamaan matti ja maija meikäläisten osalta tämän digikuvaussysteemin kanssa hajoavien läppäreiden kiintolevyjen myötä. Ennen sentään jäi jotain kuvia ja negoja....
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Harald II kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:En tarkoittanut foorumilaisia Matti Meikäläisillä, vaan liikkeessämme asioivia Matti Meikäläisiä ;)
Se onkin melkoinen ongelma. Melkoinen osa arkista historiaa tulee katoamaan matti ja maija meikäläisten osalta tämän digikuvaussysteemin kanssa hajoavien läppäreiden kiintolevyjen myötä. Ennen sentään jäi jotain kuvia ja negoja....
Melkoinen osa kuvista katoaa jos iinä kun muistikortti täytyy ja pitää tyhjentää...itse asiassa tälläkin saitilla on glooriaa lisäävä ominaisuus jos kehuu hävittävänsä kaikki kuvansa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

Harald II kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:En tarkoittanut foorumilaisia Matti Meikäläisillä, vaan liikkeessämme asioivia Matti Meikäläisiä ;)
Se onkin melkoinen ongelma. Melkoinen osa arkista historiaa tulee katoamaan matti ja maija meikäläisten osalta tämän digikuvaussysteemin kanssa hajoavien läppäreiden kiintolevyjen myötä. Ennen sentään jäi jotain kuvia ja negoja....
Eikö parhaista kuvista tehdä kuitenkin paperikuvat.
Harald II
Viestit: 2246
Liittynyt: Helmi 22, 2008 20 : 58

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Diuuh kirjoitti:
Harald II kirjoitti:
Diuuh kirjoitti:En tarkoittanut foorumilaisia Matti Meikäläisillä, vaan liikkeessämme asioivia Matti Meikäläisiä ;)
Se onkin melkoinen ongelma. Melkoinen osa arkista historiaa tulee katoamaan matti ja maija meikäläisten osalta tämän digikuvaussysteemin kanssa hajoavien läppäreiden kiintolevyjen myötä. Ennen sentään jäi jotain kuvia ja negoja....
Eikö parhaista kuvista tehdä kuitenkin paperikuvat.
Käsittääkseni ei. Tai aika harva tekee. Mitä olen ympäriltäni merkille laittanut, niin kukaan ei enää tee kuvistaan paperikopioita kuten ennen. Ja otanta on aika suuri.
Vastaa Viestiin