Jalusta matkakäyttöön

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Jatketaanpa samaan ketjuun...

190:nen Manfrotto on vähän hankala reppumatkalle, joten olen katsellut Benron litteitä jalustoja kevyeksi matkajalustaksi. Esim. tämä:

http://www.foka.fi/store/tuotetiedot/52 ... t%20CF-leg

tai tämä:

http://www.foka.fi/store/tuotetiedot/52 ... %20alu.leg

Onko noista Benron litteistä jalustoista kokemuksia? Jälkimmäinen hiilikuituisena versiona olisi aika sopiva, mutta sitä ei taideta tuoda Suomeen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
keskone
Viestit: 3478
Liittynyt: Kesä 15, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keskone »

Ehkä otin,ehkä en.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Tässä katsellu matkajalustaa ja tämä on ollu paras spekseiltään ja hinnaltaan.Benron olis muutenkin helppo valinta kun yksi sellainen löytyykin jo.
Manfrotto on toinen jota käytän tällä hetkellä.

Onko kellään tietoa muista merkeistä ja malleista tai noista edellisistä merkeistä?

Tärkeimmät vaatimukset järjestyksessä:
-paino <1kg
-kuljetuspituus <45cm
-hinta <250€
...noihin kait se valinta painottuu,mutta muitakin on:
-nimelliskantavuus >4kg
-korkein kuvauskorkeus sais kuitenkin olla >100cm
-matalaa kuvauskulmaa myöskin suosin

Yli kilonpainoisia ja yli 50cm kuljetuspituisia en valitse,koska minulla on jo sellainen(1,2kg ja kuljetuspituus 50cm)
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Aikansa kun hakee niin löytää....

En tunne merkkiä,mutta speksit täsmää ja hintakin vaikuttaa edulliselta,jopa epäilyttävän edulliselta.Takuu on kuitenkin 6 vuotta.Kuulapään kiinnityskin näyttäs samalta kuin Benronilla.

http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... x_kuulapaa
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Rajalalla olisi nyt Benron matkajalustoja poistomyynnissä. Esimerkiksi tuo matkajalusta 199EUR. Itse hain sieltä eilen C1580T-hiilarijalustan. Vaikka Gitzon nimeen vannonkin, niin nyt ei oikein hillot riittäneen laittaa 700EUR kolmijalkaan.

Tuskaani purin myös blokissa...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

mremonen kirjoitti:Rajalalla olisi nyt Benron matkajalustoja poistomyynnissä. Esimerkiksi tuo matkajalusta 199EUR. Itse hain sieltä eilen C1580T-hiilarijalustan. Vaikka Gitzon nimeen vannonkin, niin nyt ei oikein hillot riittäneen laittaa 700EUR kolmijalkaan.

Tuskaani purin myös blokissa...
Näköjään muitakin keräilijäheimoon kuuluvia on.Minulla on jo 3 tripodia ja 1 monopod.
1. oon ostanu Manfotto 055 kaukoputken alle.Seuraavana kun alkoi maisemakuvaus kiinnostaan niin hommasin Benron C-158m8. Seuraavaksi sitten tuli laitettua painavampi Manfrotto(mallia en nyt muista) tuulisiin olosuhteisiin kumpaakin tarkoitukseen.
Nyt sitte hakusessa on "vaellus" tripodi.

Ps.Manfrotton monopodi on käyttämättömänä auton peräkontissa ;)

Lisäys:Kameran ja välineiden kuljetukseen 2 reppua ja 2 olkalaukkua :D
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jka71 kirjoitti:Näköjään muitakin keräilijäheimoon kuuluvia on.
Joo :D

Pitäisi varmaan laittaa tavaraa kiertoon. Toisaalta jostain vanhasta monopodista saa viisikymppiä, niin taitaa olla enemmän vaivaa kuin hyötyä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

jka71 kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Rajalalla olisi nyt Benron matkajalustoja poistomyynnissä. Esimerkiksi tuo matkajalusta 199EUR. Itse hain sieltä eilen C1580T-hiilarijalustan. Vaikka Gitzon nimeen vannonkin, niin nyt ei oikein hillot riittäneen laittaa 700EUR kolmijalkaan.

Tuskaani purin myös blokissa...
Näköjään muitakin keräilijäheimoon kuuluvia on.Minulla on jo 3 tripodia ja 1 monopod.
1. oon ostanu Manfotto 055 kaukoputken alle.Seuraavana kun alkoi maisemakuvaus kiinnostaan niin hommasin Benron C-158m8. Seuraavaksi sitten tuli laitettua painavampi Manfrotto(mallia en nyt muista) tuulisiin olosuhteisiin kumpaakin tarkoitukseen.
Nyt sitte hakusessa on "vaellus" tripodi.

Ps.Manfrotton monopodi on käyttämättömänä auton peräkontissa ;)

Lisäys:Kameran ja välineiden kuljetukseen 2 reppua ja 2 olkalaukkua :D
Nyt on tämä testi vuorossa.Jos tätä ei viitsi kuljettaa mukana niin ei sitten mitään muutakaan tripodia :)

http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... pio_100186
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Noita Siruin pikkujalustoja on kahta versiota, toisesta (kx) lähtee kait se keskiputki irti. Hommasin sellasen tietty mistä ei lähde ;) hiilikuituversion.

Anyway se menee näppärästi kasaan ja kulkee repussa sisällä. Huojuu ja heiluu, mutta ajaa asiansa eli pystyy valottamaan pitkään jollei kovin isoa teleä päälle lataa, ei tuule kovaa ja käyttää vitkalaukaisinta live view tilassa. Tai jos on kevyt kamera niin toiminee helpomminkin.
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

jiihaa2 kirjoitti:Noita Siruin pikkujalustoja on kahta versiota, toisesta (kx) lähtee kait se keskiputki irti. Hommasin sellasen tietty mistä ei lähde ;) hiilikuituversion.

Anyway se menee näppärästi kasaan ja kulkee repussa sisällä. Huojuu ja heiluu, mutta ajaa asiansa eli pystyy valottamaan pitkään jollei kovin isoa teleä päälle lataa, ei tuule kovaa ja käyttää vitkalaukaisinta live view tilassa. Tai jos on kevyt kamera niin toiminee helpomminkin.
Tuosta ostamastani mallista saa keskiputken pois.Onhan tuo yläasennossa melko hepposen tuntonen,mutta ajattelin niin että parempi tuokin mitä ei jalustaa lainkaan.Kantavuus on kuitenkin 6kg.Jokin pussi mukaan ja hiekkaa tai kiviä siihen niin pysyy paremmin pystyssä.Ja jos tuulee kovin niin sitten jalustaa matalammalle.Täytyy tehdä kompromisseja ja elettävä olosuhteiden mukaan kun on reissussa.Tälläisillä matkoilla painavin yhdistelmä on 1,805kg eli pitäis tuossa olla pelivaraa.

Tämän paketin kuulapäätä on myynnissä erikseen n.75€ hintaan joka kuuluu tuohon alumiiniseenkin satasen jalustaan.Kivasti hinnoteltu.Kuulapään kantavuudeksi ilmoitetaan 12kg(?).
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

jka71 kirjoitti:Nyt on tämä testi vuorossa.Jos tätä ei viitsi kuljettaa mukana niin ei sitten mitään muutakaan tripodia :)

http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... pio_100186
Jalusta suoriutui -26 pakkasessa arvosanalla "hyvä-".
Kuulapää saa vain "välttävän".Kuulapään ruuvia joutuu vääntämään aika lailla ,että saa tarpeeksi tiukalle ja varsinkin jos kamera ei ole vaaterissa.Kääntö jumitti täysin ...
Pakkaskeleillä Benron B-0 kuulapää on pelannu moitteettomasti.Voipi olla ,että otan käyttöön sen Siruinkin kans.B-0 ei ole kuitenkaan paljoakaan isompi(korkeus +2mm ja paino +90g).Ja Benron jalustakin pysyy ykkösjalustana ja Sirui pelkästään pidemmillä patikoinneilla mukaan.

Nyt alkuun tietenkin pitää leikkiä uusilla leluilla ;D
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Vähän kokemuksia Siruista. Jalusta mulla on T-2204X hiilarina ja kuulapäänä K-10x. Eli Suomesta ostettuna noin 400e setti.

Jalusta on toiminut todella hyvin. Ruuvit, joilla jalat kiinnittyvät runkoon löystyvät aina välillä, mutta ei mitään sen kummempaa.
Yhden jalan kiristys oikutteli tuossa syksyllä jonkin aikaa, mutta purin sen ja pistin takaisin kokoon, niin taas toimii.
Ulos kierrettävät piikit ovat todella hyvä keksintö.

Kuulapään kiinnitys jalustaan on aiheuttanut päänvaivaa. Mikäli jalustassa olevan kiristysruuvin laittaa liian kireelle, niin pannaus on todella jäykkä ja jos ei laita kireelle, niin pannaus heiluu vaikka olisi kiristettynä. Naurettavaa.
Muuten kuulapää toimii hyvin ja on kyllä hintansa väärti verrattuna muihin saman hintaisiin markkinoilla oleviin vehkeisiin.

Jalustan voisin ostaa uudestaankin, mutta kuulapään kohdalla tuplaisin varmaan budjetin. Joku Markinsin Q10 tms.
Verrattuna Gitzon alumiinijalustaan ja Markinsin Q20:een ei tuolla setillä ole minulle normaalikäytössä isoa eroa. Jos auton perässä molemmat ovat eikä setin tarvitse mahtua repun sisälle niin valitsen kyllä Gitzon ja Markinsin setin, joka kerta.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Vastaa Viestiin