Sateenvarjo salaman heijastimena

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Pulkka

Viesti Kirjoittaja Pulkka »

Nyt kun strobistitouhut alkaa kiinnostamaan, niin minkäslaisia kokemuksia noista Elinchromen, Lastoliten, MoLuxin, tms, yms, vast. varjoista on? Pari kunnon varjoa pitäisi hankkia, toinen läpiampuva ja toinen hopeinen heijastava.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kuvatus

varjo

Viesti Kirjoittaja kuvatus »

Itse käytän duunissa Elichromen 70cm kulta/hopea-varjoa; paras valoteho ja sopivan lämmin....
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Pulkka kirjoitti:Nyt kun strobistitouhut alkaa kiinnostamaan, niin minkäslaisia kokemuksia noista Elinchromen, Lastoliten, MoLuxin, tms, yms, vast. varjoista on? Pari kunnon varjoa pitäisi hankkia, toinen läpiampuva ja toinen hopeinen heijastava.
Itselläni on tällä hetkellä kai joku kuutisen varjoa - kaikki Elincromeja. Olen ollut niihin tyytyväinen. Valonjako on toimiva, ei pahoja hotspotteja tai varjokohtia.

Jos haluat kunnon varjot niin osta samantien Elinchromen 105cm varjoja sen värisinä ja tyyppisinä kuin tarvitset. Ei halvin mutta kylläkin toimiva konsepti. Suosittelisin kuitenkin täydentämään vielä yhdellä: yksi läpiammuttava, yksi heijastava valkoinen ja yksi hopea, kaikki Elinchromen 105cm varjoja. Heijastava valkoinen kertoo varmaan itse sinulle omat etunsa aika nopeasti kun aloitat sen kanssa kokeilut. Se tekee varsin kaunista ja hillittyä valoa joihinkin tilanteisiin.

Isommat varjot eivät maksa juurikaan pienempiä enemmän, mutta antavat kyllä paljon enemmän. Lisäksi niistä saa pienempiä (siis valopinnaltaan) ihan yksinkertaisesti siirtämällä niitä vähän lähemmäs salamaa tai käyttämällä valaisimessa kapeampaa kuuppaa.

Oikein isoksi läpiampuvaksi voi sitten itse rakennella irtodiffuusorin tai jos on enempi rahaa niin tilata vaikka Lastoliteltä jonkun sellaisen valmissetin, jota voi käyttää monipuolisesti myös heijastimena.
Pulkka

Mitenkäs on kokemuksia noista hivenen suuremmista varjoista? Esimerkiksi digitarvikkeella on lumisoftin 150cm varjo hivenen alle 80€. Foto-walserilla on walimexin n.120cm varjoa tarjolla kolmeenkymppiin, mutta laadusta ei sen koommin ole tietoa. Elinchromella suurimmat oli sen 105cm. Lastolitellä on mielenkiintoinen 4-in-1 varjo 4537, mutta sekin on vain 100cm.

Pitäisi hankkia yksi tai pari suurempaa varjoa ulkokäyttöön kokovartalokuviin.
tmu_la
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmu_la »

Digitarvikkeella on Lumisoft:in varjoja. Mulla oleva hopea ainakin ajaa ihan hyvin asiansa heijastavana varjona, hyvänä puolena on mukana tuleva suojapussi. Itse varjo ei juurikaan eroa laadultaan esim. Lastoliten läpiampuvasta mikä on mun toinen varjo. Lastolitessa ehkä vähän paksumpi varsi, ei tuu niin helposti ruuvattua vartta kuopalle kun kiinnittää varjonpitimeen. Elincat aikalailla samaa laatua noitten edellämainittujen kanssa vaikka niitä en olekkaan käyttänyt kuin studiossa.
Telefotossa on hyviä Lastoliten varjo/salama pidikkeitä, pieni, näppärä, tukeva ja kohtuu halpakin. Mielestäni fiksumpi vaihtoehto kuin esim. Manfroton vastaava.
Nuo on pienimmästä päästä kooltaan nuo varjot, en tiedä onko noista jättikokoisista juurikaan sen suurempaa hyötyä pikkusalamoiden kanssa, studiovehkeiden kanssa asia on sitten eri.
Pulkka

tmu_la kirjoitti: en tiedä onko noista jättikokoisista juurikaan sen suurempaa hyötyä pikkusalamoiden kanssa
Veikkaisin että saattaa olla jos käyttää kahta tai kolmea salamaa yhteen varjoon.
keissi

Viesti Kirjoittaja keissi »

Meikän pitäis kesällä ottaa muutamia hääkuvia ulkona ja olen tässä pohtinut, minkälaista heijastinsettiä lähtisin kasaamaan. Salamoita on käytössä 3x sb-600. Kannattaako softboxia pikkusalamalle kokovartalokuviin edes harkita, vai ottaako suoraan läpiampuva valkoinen? Onko vinkkejä, miten voisi varjonkannattimia rakentaa myös itse?

Budjetti on suht. pieni - max. 200e. Mitä sillä saisi aikaan?
Miikkaha

Viesti Kirjoittaja Miikkaha »

Jalustat, varjot ja salaman/varjon kiinnitykset saa sillä rahalla.
Vaikkapa kaksi valkoista heijastavaa varjoa ja yksi kulta/hopea kombo. tekee nättiä jälkeä tuo. Hyvä esimerkiksi hiusvalolle.

Opettelet ennen keikkaa säätämään salamien sijoittelua. Siis etäisyyttä kohteeseen ja valotehoa toki.
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

Niin, vanha ketju mutta jos joku 1. sateenvarjoa tässä ostamassa niin westcottilla on myös valkoinen varjo joka toimii läpiammuttavana, ja mukana tulee musta kupu tuolla valkoiselle varjolle, jolloin siitä tulee heijastava.
janzu77

Viesti Kirjoittaja janzu77 »

Ostin tuollaisen Ebayn ihmeellisestä maailmasta ja tuntuu ihan toimivalta...

http://www.ebay.com/itm/200683507517?ss ... 311wt_1037
Vastaa Viestiin