AriL67:n studiomuotokuva
https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... 5#p1330636" onclick="window.open(this.href);return false;
(Hassua, vaihdoitko kuvan hiukan eri väriseksi - kesken kommenttini kirjoitusta kuva parani. Ero näkyy kyllä lataamissani kuvissa.)
Studiokuvaamisen kiehtovuus tulee aluksi jo pelkästään siitä, että pienillä valojen muutoksilla saa tunnelman muutoksia helposti aikaan. Samoin erikoisista suunnista tulevilla valoilla kuvaan tulee surrealismia, jotain sellaista, mitä oikeasti ei ole.
Tässä siis päävalona okta oikealta ylhäältä. Tyypillinen rembrant-valo, joka muodostaa valokolmion kasvojen varjon puolella. Alempana takavasemmalla korko- tai reunavalo. Siinä on vähän makuasia, haluaako vain ohuen valoviirun vai tällaisen leveämmän valoläikän kuten käsivarressa ja kasvoilla.
Sitä en osaa sanoa, onko tausta valaistu erikseen vai valaiseeko päävalo senkin.
Klassisten periaatteiden mukaan taustan valo voisi painottua enemmän kasvojen varjoisten osien takana. Tällöin varmistutaan siitä, että kasvojen reuna ei sekoitu taustan tummuuteen. Tässä eroa voisi olla enemmänkin, varsikin kun tuo korkovalo ei tahdo oikein ulottua vasemman reunan hiuksiin.
Ensimmäisessä versiossasi olin jo huomauttamassa kasvojen ihon sävyn punerruksesta verrattuna käsivarsiin, mutta kuten sanottu, tuo parani. Olisitko muuttanut kuvan valkotasapainoa?
Muuten kuvan tunnelma on rauhallinen, staattinen. Ilme on rento ja hiukset vapautuneesti. Punatukkaista mallia on aina ilo kuvata. Ei ehkä tässä niin pahana, mutta kannattaa varoa sitä, jos kuvausetäisyys on lyhyt ja polvet tai kädet ovat lähempänä kameraa. Tällöin nämä ruumiinosat voivat kasvaa suhteettoman isoiksi.
Symmetrisyys ja kehon suoraan kameraan päin suuntautuminen on vähän jäykkää. Istuva kuva näin on myös vähän ryhditön, kun selkä on kaarella taaksepäin. Tuolla kansiossasi on ehkä hiukan enemmän omaan makuuni olevia jännitteisempiä kuviakin. Rauhallinen muotokuva tämä on kuitenkin.