Sormikkaat pakkasessa kuvaamiseen

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Sormikkaat pakkasessa kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Tämän päiväisen nakkien palelluttamisen jälkeen hyvät neuvot valokuvaukseen passeleista sormikkaista olisivat tervetulleita. :)

Hakusessa sellaiset, joista on jotain hyötyäkin yli kymmenen asteen pakkasessa ja joilla osuu edes isoimpiin kameran nappeihin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Bansku81
Viestit: 1069
Liittynyt: Touko 05, 2010 20 : 58
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Itse menny perus villa "kynsikkäillä" löytyy yleensä pilkkivälineiden yhteydestä ja toimii ainakin mulla. kummasti pysyy kädet lämpiminä vaikka sormet onkin päistä auki ja hyvä käyttää kameraa.
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Hae honkkarin tms marketin työkalupuolelta kumipäällysteiset ohuet ja tunnokkaat työkäsineet/sormikkaat ja vedä väljät kynsikkäät vasta niiden päälle. Näin sormenpäät ei palellu ihan niin nopeasti ja pystyt kuvaamaan pitkään. (pilkkimiehet käyttää näitä = toimii)

..
Apollo
Viestit: 416
Liittynyt: Heinä 14, 2010 9 : 16

Viesti Kirjoittaja Apollo »

Lahden kärkkäinen, kynsikkäät 6,99€ :) Itsellä käytössä, lämpimät ja hyvät käyttää. 100% hintansa väärtit!
Petes
Viestit: 985
Liittynyt: Maalis 29, 2007 16 : 08

Viesti Kirjoittaja Petes »

Kalastus/sukellus kaupan ohuet neopreeni hanskat
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Yllättävän hyvin on kuvaaminen onnistunut vuorellisissa nahkakintaissakin. Kynsikkäiden ideaa en ihan ymmärrä, sormenpäät kai kuitenkin ensimmäisenä ovat paleltumassa... Itse pidän mieluummin kädet kintaissa kunnolla lämpimässä, ja jos hetkellisesti tarvitaan enemmän sorminäppäryyttä, olen sitten hetken aikaa paljain käsin.
paspartuu
Viestit: 124
Liittynyt: Elo 17, 2010 20 : 14

Viesti Kirjoittaja paspartuu »

Hommaa numeroa tai kahta liian isot nahkakintaat (vuorettomat) ja lämmöneristeeksi samoin hieman liian isot villalapaset, sellaiset mitkä eivät ole ranteesta tiukat. Pelihanskoiksi jonkinlaiset ohkaiset villa/neopreenihanskat jotka ovat ranteesta tiukat, tai pysyy muuten hyvin kädessä kiinni.

Lämpökintas on nopsa nykäistä kädestä pois ja takaisin aina kuvaamisen ajaksi, eikä tarvitse silti avokäsin olla. Tällä kombinaatiolla on ainakin pysynyt omat herkästi jäätyvät nakit normaalin värisinä kovilla pakkasilla.
Hobsbawm
Viestit: 330
Liittynyt: Kesä 15, 2010 23 : 14
Paikkakunta: Åbo

Viesti Kirjoittaja Hobsbawm »

Itselläni on suorastaan olematon ääreisverenkierto kiitos geenien ja lukemattomien norttien. Ratkaisuna ongelmalle pidän thinsulate-villasormikkaiden päällä karvavuorisia nahkarukkasia(Top-sport 9,90). Kuvanottotilanteessa oikean käden rukkasen saa vikkelään taskuun ja sormikkaalla noita nappuloita kyllä pystyy näpelöimään.
keskone
Viestit: 3478
Liittynyt: Kesä 15, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keskone »

Vaikkapa Jack Wolfskin Windstopper Alpine Gloves.
Noille voi sitten lisäksi hommata vaikka jonkin sopivaksi katsomansa katalyyttilämmittimen. Niitä on niinkin pieniä pusseja että voi laittaa tuonne käännettävään rukkasosaan sisälle.
Itselläni on nyt tarkoitus kokeilla Motonetista alle kympillä irtoavia vastaavan tyylisiä "Snow Fox" tumppuja.
Ehkä otin,ehkä en.
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

ihme touhua, kyllä ite saan otettua kuvat vaikkapa vanhoilla kunnon armeijan "nocänduu" -mallisilla nahkarukkasilla...

..eli omien kokemuksien perusteella niilläkin osuu isompiin nappeihin ihan hyvin.
Apollo
Viestit: 416
Liittynyt: Heinä 14, 2010 9 : 16

Viesti Kirjoittaja Apollo »

Petes kirjoitti:Kalastus/sukellus kaupan ohuet neopreeni hanskat
Näitä en suosittelisi ollenkaan pakkaskäyttöön. Neopreeni ei hengitä yhtään ja jos vähänkin kädet hikoaa niin kylmä tulee. Neopreeni tosin on kyllä veden ja tuulenpitävä, mutta ei kuitenkaan parhaimmat kuvaukseen

(PS kokemusta on)
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mulla on gm-lapaset, jossa kynsikkäät on risteytetty lapasten kanssa. Kun lapasen kärjen kääntää kämmenselän puolelle, paljastuvat kynsikkäät ja sormenpäät ovat paljaat. Peukussa sama juttu.

Eilen ainakin Korkeasaaressa noilla pärjäsi. Lapasten ongelma on heikko tuulenpitävyys.

Edittiä: sama idea kuin noissa Jaskan susiturkeissa.
keskone
Viestit: 3478
Liittynyt: Kesä 15, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja keskone »

..ai niin. Hyvä pipo ja kaulaliina lämmittää näppejä myös aikalailla, kuten lämpimät jalkineet , housut ja takkikin.
Kokonaisvaltainen, asianmukainen kerrospukeutuminen on poikaa.
Ehkä otin,ehkä en.
Petes
Viestit: 985
Liittynyt: Maalis 29, 2007 16 : 08

Viesti Kirjoittaja Petes »

Apollo kirjoitti:
Petes kirjoitti:Kalastus/sukellus kaupan ohuet neopreeni hanskat
Näitä en suosittelisi ollenkaan pakkaskäyttöön. Neopreeni ei hengitä yhtään ja jos vähänkin kädet hikoaa niin kylmä tulee. Neopreeni tosin on kyllä veden ja tuulenpitävä, mutta ei kuitenkaan parhaimmat kuvaukseen

(PS kokemusta on)
Viime vuonna Tunturi(-26), Vaakuna (-26) jne. ja hyvin toimi.
Hikoilun kanssa pärjää, kun laittaa ohuet puuvilla inlinerit jos on tarvetta. Reilulla pakkaskelillä hikoilu ei ole suurimpia ongelmia.
Paras tuntuma kameraan on ko. hanskoilla, mitä olen löytänyt( en siis tarkoita mitään tönkkö neopreeni hanskoja)
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Villasormikkaat. Ei hikoile ja lämpimät ovat.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Oikeastaan tämä riippuu kyllä ihan olosuhteista - kuinka kylmä on, tuuleeko, kuinka paljon itse liikkuu, joutuuko kameraa tai jalustaa käsittelemään koko ajan vai kaivaako vain välillä esiin, miten hyvä verenkierto omissa näpeissä on... Kannattanee kokeilla erilaisia yhdistelmiä. Itse olen havainnut hyväksi joko nuo aiemmin mainostamani pelkät vuorilliset nahkakintaat tai, kovemmalla pakkasella, isot karvakintaat ja niiden sisällä lapaset (tällöin on kyllä riisuttava ne karvakintaat kuvatessa). Pelkkien villasormikkaiden tai lapasten kanssa en lähtisi pitemmäksi aikaa pakkasella kuvaamaan.
Apollo
Viestit: 416
Liittynyt: Heinä 14, 2010 9 : 16

Viesti Kirjoittaja Apollo »

Petes kirjoitti:
Apollo kirjoitti:
Petes kirjoitti:Kalastus/sukellus kaupan ohuet neopreeni hanskat
Näitä en suosittelisi ollenkaan pakkaskäyttöön. Neopreeni ei hengitä yhtään ja jos vähänkin kädet hikoaa niin kylmä tulee. Neopreeni tosin on kyllä veden ja tuulenpitävä, mutta ei kuitenkaan parhaimmat kuvaukseen

(PS kokemusta on)
Viime vuonna Tunturi(-26), Vaakuna (-26) jne. ja hyvin toimi.
Hikoilun kanssa pärjää, kun laittaa ohuet puuvilla inlinerit jos on tarvetta. Reilulla pakkaskelillä hikoilu ei ole suurimpia ongelmia.
Paras tuntuma kameraan on ko. hanskoilla, mitä olen löytänyt( en siis tarkoita mitään tönkkö neopreeni hanskoja)
Tätä tapaa olen itsekkin nykyään käyttänyt. Ohuet hanskat alle ja neopreenit päälle. Mutta ei paljasta neopreenia iholle pakkasella, ei ainakaan mielellään.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Kiitokset vastauksista, pitänee kokeilla tuota kerrospukeutumista käsienkin osalta.

ossipena kirjoitti:ihme touhua, kyllä ite saan otettua kuvat vaikkapa vanhoilla kunnon armeijan "nocänduu" -mallisilla nahkarukkasilla...

..eli omien kokemuksien perusteella niilläkin osuu isompiin nappeihin ihan hyvin.
Kiitos kun avauduit.
baritoni
Viestit: 278
Liittynyt: Huhti 05, 2004 14 : 58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja baritoni »

Tälläsillä Rapalan pilkkihanskoilla menty ja toimii mulla hyvin. Sisäosassa hyvä pito ja ote kameraan. Tosi kovilla pakkasilla vetänyt isot lapaset näiden päälle.

Rapala Half Finger Gloves
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

PekkaSav kirjoitti:Kiitokset vastauksista, pitänee kokeilla tuota kerrospukeutumista käsienkin osalta.

ossipena kirjoitti:ihme touhua, kyllä ite saan otettua kuvat vaikkapa vanhoilla kunnon armeijan "nocänduu" -mallisilla nahkarukkasilla...

..eli omien kokemuksien perusteella niilläkin osuu isompiin nappeihin ihan hyvin.
Kiitos kun avauduit.
Avaudun "ossipenan" kaverina:

Olen käyttänyt nahkarukkasia ilman ongelmia talvikuvauksessa. Ei ihan nocändoo mallit, mutta kaupunkikäyttöön tehdyt siistit rukkaset. Noilla pärjää -20 C kylmemmälle puolelle. -25 C alkaa olemaan rajana. Rukkanen kädessä onnistuu ajan ja aukon säädöt, objektiivin zoomaus ja tarkennus sekä kuvan ottaminen. Pikkunappeja painellessa tulee joskus huteja, mutta eipä tuo ole menoa haitannut. Kamerana 10-sarjan Canon.

-25 ja siitä eteenpäin käytössä on villalapanen ja nocändoo tyylin rukkanen. Objektiivin säädöt ja joskus myös laukaisu onnistuu rukkaset kädessä. Jos ei onnistu, niin rukkanen pois kädestä ja lapanen pitää vielä käden lämpimänä. Säädöt on melkein tehtävä lapanen kädessä, kun rukkasen kanssa ei enää toimi kovin hyvin.
Vastaa Viestiin