Kilpaillaan, jooko?
-
-
Kieltämättä minäkin yllätyin siitä, että yhtäkään osallistujaa ei ole vielä ilmaantunut. Vaikka en tällaista kilpailuasetelmaa ihan ensimmäisenä kannatakaan, niin itse mahdollisesti osallistuisin, mutta sille on tällä hetkellä pari estettä: En tiedä kuka insinööriä "näyttelisi" (tunnen kylläkin IRL yhden DI Virtasen...) ja toisaalta minulla ei ole tällä hetkellä edes kameraa käytettävissäni.armih kirjoitti:Minustakaan aiheessa ei ole mitään vikaa. Osallistu nyt ihmeessä! Nyt on tilaisuus saada ammattilaisilta palautetta. Masentavaa, jos ei kukaan osallistu.
Kuvaa olen kyllä jo mielessäni hahmotellut, mutta toteutukseen asti en siis ainakaan näillä näkymin pääse.
-
- Site Admin
- Viesti:
Onhan pelkästä mielessä hahmottelustakin jo hyötyä. Ainakin minun mielestäni. Joresta en tiedä.PeteM kirjoitti: Kuvaa olen kyllä jo mielessäni hahmotellut, mutta toteutukseen asti en siis ainakaan näillä näkymin pääse.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Ihan hyvä idea mielestäni tämä kisa. Kuvankin olen jo funtsinut kuntoon. Nyt pitäisi löytää vielä jostain stereotype-engineeri... keski-ikäinen, neliönmuotoiset pullonpohjalasit, valkoinen kauluspaita, Vapaavalinnasta ostettu kraka, pari kynää rintataskussa /8-D. Saapa nähdä saako ehtiikö kuvaa koskaan ottamaan...
-
- Site Admin
- Viesti:
Voisin osallistuakin. Tulisipahan rikottua rajojaan, kun en ole vastaavaa aiemmin kokeillut. Tällä hetkellä vain on tärkeämpiä (väheksymättä silti Joren kilpailua) asioita, jotka vievät energiani. En jaksa nyt keskittyä kilpailemaan.mvuori kirjoitti:Ei kannata masentua. Sinähän voit itse estää sellaisen lopputuloksen - osallistumalla.armih kirjoitti:Nyt on tilaisuus saada ammattilaisilta palautetta. Masentavaa, jos ei kukaan osallistu.
Siitä huolimatta toivon, että edes jotkut osallistuisivat. Tarkoitus oli vain kannustaa.
P.S. Olisi kai pitänyt kirjoittaa "masentavaa, jos ei meistä kukaan osallistu".
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
Kuva vastaanotettu ja palautetta tulee varmasti samalla tasolla ja määrällä ---jonka oppilaani saisi kirjallisesti tehtävästään, paitsi jos kuvia on todella miljoona ;-) Mikä sinänsä oli kahvien ja pullan arvoinen juttu...eikö!pahvi kirjoitti:Kuva postitettu.
Jonkilainen palaute kuvasta olisi erittäin hienoa, tosin jos kuvia tulee miljoona on ymmärrettävää ettei järjestävän tahon rahkeet riitä jokaiselle erikseen vastamiseen.
-
-
- Viesti:
-
Minä luotan Joren arvostelukykyyn että hän myös kertoo, miksi kuva on p*ska. Ja aion siitä ottaa myös opikseni, sillä toisin kuin nämä suuriääniset mitalistit niin minä en ole vielä valokuvaajana valmis ;-)teemupii kirjoitti:Sitten sieltä tulee vastaukseksi: P*ska kuva ;)nieppi kirjoitti:Tämä kuulostaa hyvältä että kuvista on vielä luvassa palautettakin, tätä ainakin minä odotan innolla.
-
- Viesti:
-
harmi että osanottajia on ollut vähän, asiaa olisi ehkä auttanut jos aihe ei olisi vaatinut vapaa-ehtoista auttajaa joka vielä antaa luvan levitellä turpavärkkiotostaan pitkin nettiä, sekä jos olisi ollut vähän aikaa ottaa osaa, kaikki kun eivät lue tätä saittia joka päivä, etenkin harrastelija(t) jotka hyötyisivät kaikista eniten tälläisesta ilmeisesti ihan asiallista palautetta saavasta kisasta. Hyvä neuvo on paljon parempi kuin halpa palkinto.
-
- Viesti:
Itse joudun jäämään kisasta pois, koska en löytänyt sopivaa paitaa järkevään hintaan (tämä paita olisi "tahriintunut" tässä kuvassa...). Anyway, hyvä idea sinäänsä, mutta olisi kannattanut muistaa että amatöörikuvaajalla voi olla vaikeuksia saada henkilöitä kuvattavaksi, joten seuraavaksi kerraksi vinkiksi, että voisi tehdä sellaisen aiheen missä ei tarvita ihmiskohdetta.
Ei kai kenelläkään olisi sitä vastaan että digicamera.netissä olisi joku "kuukauden kuva" -kilpailu tms. Tässä voisi olla kaksi eri kategoriaa, eli toisessa normaali käsittelemätön valokuva, ja toisessa kuvankäsittelyohjelmalla käsitelty kuva. Voittajalle jaettaisiin sitten roppakaupalla kunniaa, ja vuoden päätteeksi joku Matin/Armin arvostelemista kirjoista (ette kai te niitä kaikkia säilö hyllyssä?).
Ei kai kenelläkään olisi sitä vastaan että digicamera.netissä olisi joku "kuukauden kuva" -kilpailu tms. Tässä voisi olla kaksi eri kategoriaa, eli toisessa normaali käsittelemätön valokuva, ja toisessa kuvankäsittelyohjelmalla käsitelty kuva. Voittajalle jaettaisiin sitten roppakaupalla kunniaa, ja vuoden päätteeksi joku Matin/Armin arvostelemista kirjoista (ette kai te niitä kaikkia säilö hyllyssä?).
-
- Viesti:
Hyvä idea! Vähän kun lisäksi sopivia PR päälliköitä härnäisi niin voisi löytyä jopa ihan kelpo palkintojakin jaettavaksi.teemupii kirjoitti:Ei kai kenelläkään olisi sitä vastaan että digicamera.netissä olisi joku "kuukauden kuva" -kilpailu tms.
Tuo on kyllä ahdistavan suppea näkövinkkeli. Mitä erityistä merkitystä valokuvan kannalta on sillä säädätkö kuvan valkotasapainoa, kirkkautta, saturaatiota, tarkennusta yms kameran säätimillä, RAW muuntimen säätimillä tahi kuvankäsittelyohjelman säätimillä?Tässä voisi olla kaksi eri kategoriaa, eli toisessa normaali käsittelemätön valokuva, ja toisessa kuvankäsittelyohjelmalla käsitelty kuva.
Timo Autiokari
-
- Viesti:
Tarkoitin lähinnä manipuloimattomaa kuvaa, eli kaikille kuville olisi tietty mahdollista tehdä croppi ja muut säädöt, mutta kuvan sisältöön ei saisi puuttua.Autiokari kirjoitti:Tuo on kyllä ahdistavan suppea näkövinkkeli. Mitä erityistä merkitystä valokuvan kannalta on sillä säädätkö kuvan valkotasapainoa, kirkkautta, saturaatiota, tarkennusta yms kameran säätimillä, RAW muuntimen säätimillä tahi kuvankäsittelyohjelman säätimillä?teemupii kirjoitti:Tässä voisi olla kaksi eri kategoriaa, eli toisessa normaali käsittelemätön valokuva, ja toisessa kuvankäsittelyohjelmalla käsitelty kuva.
Parhaita kuulemiani selityksiä ja olen sentään kuunnellut niitä satoja 30 vuoden aikana.teemupii kirjoitti:Itse joudun jäämään kisasta pois, koska en löytänyt sopivaa paitaa järkevään hintaan (tämä paita olisi "tahriintunut" tässä kuvassa...). Anyway, hyvä idea sinäänsä, mutta olisi kannattanut muistaa että amatöörikuvaajalla voi olla vaikeuksia saada henkilöitä kuvattavaksi, joten seuraavaksi kerraksi vinkiksi, että voisi tehdä sellaisen aiheen missä ei tarvita ihmiskohdetta.
Minä en ikinä anna brieffiä, jossa ei ole ihmistä. Mitä arvoa muulla on. Ei mitään minulle. Ihmisen "käsittely" on se mikä tekee valokuvauksesta haasteellista ja toisaalta saa ihmiset katsomaan kuvaa. Kuka jaksaa tuijottaa varista tolpan nokassa vuodesta toiseen? Vaikka valo vaihtuisikin vastasta myötään ja siltä väliltä.
Jokainen meistä tuntee todennäköisesti jonkun ihmisen , jollei sitä pysty koskaan pyytämään kuvaan edes mittakaavaksi niin valokuvaus jää torsoksi.
Luontokuvat on kaikki nähty, haaskat on pumpattu halpaa venäläistä ylivuotista diapamia täyteen jo vuosikymmenet ja kylmälaukuissa kohmetettuja ötököitä on pikaliimalla liimattu kukkiin samanverran.
Ihminen se on, joka lajitoverissa saa kutinaa aikaan. Vaikka sitten yhdistettynä johonkin tuotteeseen.
-
- Viesti:
Onko mun pakko ettiä parikymmentä huippu kuvaajien / taiteilijoitten nimiä ja töitä, jotka ei kuvaa ihmisiä? Ihmeen kapea-alainen on sun käsitys kuvaamisesta tuon kommentin mukaan. Monet voi kuvata taidetta, osoittaa huippu taitonsa ja mielikuvituksensa vaikka kuvaamalla mutteria, mutta jos et osaa tätä, vaan haet kuvaajan taitoa ohjata ihmisiä (sekä mallin taitoja) niin siitä vain. Itse haen ehkä muuta näyttävyyttä kuvillani. Eli vielä rau-ta-lan-gas-ta:(toivottavasti oli tavattu oikein :P) hyvä kuvaaja osaa kuvata vaikka nuppineulasta kiinnostavan kuvan, eikä siihen tarvita ihmistä malliksi! Jos et ole vielä tätä näinä vuosinä ymmärtänyt niin suosittelisin tutustumaan muihin kuviin kuin vain omiiisi...jorepuusa kirjoitti:Parhaita kuulemiani selityksiä ja olen sentään kuunnellut niitä satoja 30 vuoden aikana. Minä en ikinä anna brieffiä, jossa ei ole ihmistä. Mitä arvoa muulla on.
Ps. Vielä lisäyksenä.. Luuletko että van Goghin Aurinkokukat ovat vain teos muitten joukossa? Siis tämänhän kuvan osaisi maalata kuka tahansa tämän päivän maalareista, mutta van Gogh osasi tehdä siitä muutakin kuin vain tylsän kuvan kukista. Pitää osata etsiä uusia asiota, näkökulmia jne. taikka muuten valokuvaus tallaa samoja asioita vuodesta toiseen. Voisi olla sinunkin aika kokeilla käyttää mielikuvistusta hyväksesi, eikä ajatella että osaat jo kaiken. Voisi itse myös ottaa kuvan maailman tylsimmästä asiasta/esineestä ja tehdä siitä mielenkiintoisen. Mitä järkeä on opettaa kuvaamista, jos kaiken keskipiste on ihminen, jota ei kaikista kuvista näe. Tämä ihminen on myös kameran takana, ja vaikuttaa jokaiseen ottamaansa kuvaan siinä missä sitä teennäistä malli-ihmistä ei kuvasta näykkään.
Pps. Miten koet valokuvaamisen vain sillä tavallä missä mallin oma osaavuus vaikuttaa kuvassa? Ei voi tälläinen yksinkertainen ihminen käsittää että lakaiset maton alle maailman tunnetuimmat kuvat, jossa itse ihminen ei ole ollut malli, vaan oma itsensä, ja kuvattu ilman tietoa kuvauksesta. *hakkaa päätä seinään* Ihmisen kuva on oltava luonteva, oikeassa elämässä sattunut tapahtuma, joka on kuvattu ilman että kuvattava on tajunnut olevansa kuvassa. Tällöin työn takana on valokuvaaja, eikä MALLI.
Ppps. En vähättele kuvaajan osaamista ohjata mallia, mutta viitatekseni viestiisi, että annat vain töitä missä ihminen on mallina, kuullostaa omassa korvissani yhteen kuvauksen alaan keskittymisenä. Se että kuvaajan taitoa, taikka kuvan mielenkiintoa, ei saisi muissa kuvissa esillä on p*skapuhetta.
+ En ole humalassa...
-
- Viesti:
Vielä lisätäkseni viestiin, jossa puhuin kuvauskilpailuista...
Kuvat vois olla tietysti monelta eri alueelta, ja minua henk. koht. kiinnostaisi erilaiset valokuvaustehtävät. Joillakin saiteillä tälläisiä on, eikä ne ole itseasiassa mitään kilpailuja, mutta täällähän niistä voisi tehdä jotakin eri kilpailuita. Ei kai suomalaisia saa muuten liikkeelle kuin vain silloin, että pitää näyttää olevansa parempi kuin naapurin Vesa ;)
Kuvat vois olla tietysti monelta eri alueelta, ja minua henk. koht. kiinnostaisi erilaiset valokuvaustehtävät. Joillakin saiteillä tälläisiä on, eikä ne ole itseasiassa mitään kilpailuja, mutta täällähän niistä voisi tehdä jotakin eri kilpailuita. Ei kai suomalaisia saa muuten liikkeelle kuin vain silloin, että pitää näyttää olevansa parempi kuin naapurin Vesa ;)