Hiilikuitujalustoista kyselyä

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Olisi uuden jalustan osto edessä. Omistin aiemmin Sirui T2205SK+K20X kombon ja se oli muuten ok, mutta ehkä aavistuksen matala ja kuulapää tuntui hiukan "löysältä", eli kun lukitsi, saattoi kamera vielä nyykähtää asteen alaspäin.
Hakusessa olisi jämäkkä, pitkiin valotuksiin sopiva ja suht kevyt jalusta sekä laadukas kuulapää, budjetti 300-500€. Tiedän että tällä summalla ei vielä Gitzoja ostella, mutta mikä olisi tuohon hintahaarukkaan se järkevin?
Yksi mitä olen vilkuillut on
https://www.fotonordic.fi/product/10500 ... itujalusta
sekä pääksi
https://www.fotonordic.fi/product/3238/ ... nnityslevy

Yksi mitä olen himoinnut on tuo Peak Designin jalusta, mutta en hinta karkaa vähän liikaa.. Vai onko tuo niin yliveto laitos että kannattaa ostaa ennemmin entä tuo Benro?
https://www.fotonordic.fi/product/11207 ... vel-tripod

Tuleeko muita hyviä vaihtoehtoja mieleen?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
varjo57
Viestit: 30
Liittynyt: Marras 29, 2005 17 : 10

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja varjo57 »

Ns vanhanliiton miehenä, itse suosin mielummin perinteisitä kierrelukittavaa jalustaa kuin pikalukkoja, koska ne alkavat lähes varmasti luistamaan käytössä. Jos viitsii edes hiukan puhdistella ja huoltaa, on tuollainen kierrettävä malli kestävä ja helpommin huollettava joka tapauksessa.
Itselläni käytössä Siruin hiilikuitu 3205X jalusta jossa kuulana Uniqball 35 ja tuo paketti on toiminut vallan mainiosti. Nurkkaan on jäänyt iso Gitzo 500 sarjalainen tosi tukeva jalusta jos jotakin kiinnostaa, sen voisi sopuhinnalla myydä pois.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Myy jotain romua pois ja pistä tonni jalustaan. Valitettavasti homma on niin että alihintaan saa vain alijalustan.

En ymmärrä miksi tärkeimmässä kaluston osassa aina säästetään. Se on se teknisen huippulaadun peruskivi olkoot kamera kännykkä tai 8x10".

RRS on sellainen hyvä valinta, nimittäin siinä jalkojen leviämisen lukot ovat jyrsittyjä eikä valettuja. Kiikalibenroissa ja suruissa valettuja eli menee halki kovissa osumissa tai äkillisillä lämpötilavaihteluissa + pikkutälleissä. Manflopeissa nuo palat on myös valettuja ja 055CX:stä sekä pikku-traveler hiilarista mulla hajosi molemmista kaksi kolmessa vuodessa.
habannaama
Viestit: 5166
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

pexi85 kirjoitti: Maalis 25, 2022 9 : 34 Yksi mitä olen vilkuillut on
https://www.fotonordic.fi/product/10500 ... itujalusta
sekä pääksi
https://www.fotonordic.fi/product/3238/ ... nnityslevy
Ostin juuri tuon samaisen Benron jalustan maisemakuvauksiin, syystä että halusin hieman tukevamman kuin vanha jalustani, joka keveytensä puolesta kovalla tuulella ei ollut täysin "värähtelyvapaa".

Ero Benroon ja kakkosjalustaksi jättämääni (puolta kevyempi) hiilikuituiseen on tukevuuden/laadun suhteen huomattava.

Vaikken ole ehtinyt vielä sen kanssa tositoimiin, eli siinä suhteessa ei kokemusta, niin et voi mennä sen kanssa pieleen valinnassasi.
Nämä foorumin kovimmat jätkät, jotka saavat metrin ratakiskonkin solmuun viikossa, heille tuokin olisi täysin romu, mutta tällaiselle taviskuvaajalle, joka ei käytä jalustaa auton tunkkina, eikä hakkaa sillä leirinuotiopuita kuvausreissuilla, tuo kestää aivan varmasti vuosikausia, kun ne kaikki muutkin jalustat ovat kestäneet....
Viimeksi muokannut habannaama, Maalis 25, 2022 13 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
habannaama
Viestit: 5166
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Äläs nyt leimaa taas turhaan ketään. Jalusta on tärkein asia rantakivitouhussa ja kamerat sekundäärisiä. SERriä myyntiin että riittää nappulat RRS:ään.

Kierrelukko on aina entinen jos (kun) sinne menee hiekkaa touhutessa. Ei silloin kun hetki ja valo natsaa mietitä onko lukossa hiekkaa vaan väännetään että natisee.
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Kiitoksia vastuksista. Pitää vielä tuota
varjo57 kirjoitti: Maalis 25, 2022 9 : 55 Ns vanhanliiton miehenä, itse suosin mielummin perinteisitä kierrelukittavaa jalustaa kuin pikalukkoja, koska ne alkavat lähes varmasti luistamaan käytössä. Jos viitsii edes hiukan puhdistella ja huoltaa, on tuollainen kierrettävä malli kestävä ja helpommin huollettava joka tapauksessa.
Itselläni käytössä Siruin hiilikuitu 3205X jalusta jossa kuulana Uniqball 35 ja tuo paketti on toiminut vallan mainiosti. Nurkkaan on jäänyt iso Gitzo 500 sarjalainen tosi tukeva jalusta jos jotakin kiinnostaa, sen voisi sopuhinnalla myydä pois.
Joo kyllä se pitää kierrelukoilla olla, totuin niihin jo aiemmassa jalustassani. Pitää tutkailla tuota Siruita vielä, en ole oikein pysynyt niiden malleissa kärryillä.
Maffer kirjoitti: Maalis 25, 2022 12 : 32 Myy jotain romua pois ja pistä tonni jalustaan. Valitettavasti homma on niin että alihintaan saa vain alijalustan.
En ymmärrä miksi tärkeimmässä kaluston osassa aina säästetään. Se on se teknisen huippulaadun peruskivi olkoot kamera kännykkä tai 8x10".
RRS on sellainen hyvä valinta, nimittäin siinä jalkojen leviämisen lukot ovat jyrsittyjä eikä valettuja. Kiikalibenroissa ja suruissa valettuja eli menee halki kovissa osumissa tai äkillisillä lämpötilavaihteluissa + pikkutälleissä. Manflopeissa nuo palat on myös valettuja ja 055CX:stä sekä pikku-traveler hiilarista mulla hajosi molemmista kaksi kolmessa vuodessa.
Tämähän se olisi jos persaus kestäisi, vaan nyt on toistaiseksi vielä mentävä halvemmalla. Katsoo jos syksyllä taloprojektin valmistuttua olisi irrottaa vähän enemmän jalustaan, arvohan näissä säilyy suht hyvin. Ihan hyviä pointteja sinulla, onneksi olen itse toistaiseksi säästynyt hajoamisilta. Vaan ainahan sitä saattaa tapahtua kun tuolla rannalla/metsässä samoaa menemään.
habannaama kirjoitti: Maalis 25, 2022 13 : 40 Ostin juuri tuon samaisen Benron jalustan maisemakuvauksiin, syystä että halusin hieman tukevamman kuin vanha jalustani, joka keveytensä puolesta kovalla tuulella ei ollut täysin "värähtelyvapaa".
Ero Benroon ja kakkosjalustaksi jättämääni (puolta kevyempi) hiilikuituiseen on tukevuuden/laadun suhteen huomattava.
Tämä on hyvää tietoa, kuulostaa hyvältä. Itsellä oli juuri tuon matkamallin Siruin kanssa tuota tuulella värähtelyongelmaa ja se vähän söi mielenkiintoa siitä jalustasta. Olen Mads Peter Iverseniä seurannut Youtubesta niin hän käyttää sekä tätä Mach3 että sitä Benron pienempää matkajalustaa kuvauksissaan. Hyvän vaikutelman niistä sai videostakin.
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Maffer kirjoitti: Maalis 25, 2022 14 : 30
Kierrelukko on aina entinen jos (kun) sinne menee hiekkaa touhutessa. Ei silloin kun hetki ja valo natsaa mietitä onko lukossa hiekkaa vaan väännetään että natisee.
Itsellä meni vanhan Siruin kierrelukkoon hiekkaa kun olin rannalla kuvaamassa ja kieltämättä se oli aika v****** homma saada puhtaaksi :) . Ei vaan taida olla kuin tuossa Peak Designin ja Manfrotton jalustoissa nuo pikalukot? Siis tässä 500€ hintaluokassa.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Manflopissa, siis cxpro hiilarit, se pikalukko on aivan susi vrt. vaikka 10 vuoden takaiset alumiinijalustat. On säästetty ihan huolella eikä se meinaa kiristyä enää.
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Maffer kirjoitti: Maalis 25, 2022 17 : 57 Manflopissa, siis cxpro hiilarit, se pikalukko on aivan susi vrt. vaikka 10 vuoden takaiset alumiinijalustat. On säästetty ihan huolella eikä se meinaa kiristyä enää.
Hyvä tietää tuo. Itsellä oli joskus 2006 ensimmäinen jalusta juuri 190sarjan alumiininen ja siinä oli jopa melkein liian tiukat ne lukot. Sääli että hyvin toimiva tuote pilataan säästämällä laadussa.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vertailukohtana 055 sarjan cxprolle tosiaan 2008 ostamani 055 alumiiniversio joka on nyt lyhennettynä peräkontissa. Lukot edelleen vanhassa toimittaa. Uusi 055 cxpro on ongelmajätteenä pihavarastossa.

Kierrelukot joo ne on tiukat ja toimii kun putsaa usein mut kun sitä töhnää sinne menee ja/tai on pakkasta ja yhtälössä vaikka hetkessä sulanut lumi tai muu kosteus, on kierrelukon peli menetetty sillä reissulla. Vanha alufrotto on loppupelissä aika luotettava ratkaisu vaikka hiilarille häviääkin painossa ja tärinän ehkäisyssä. Se on sellainen jalustojen Lada Niva.
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Maffer kirjoitti: Maalis 25, 2022 14 : 30 Äläs nyt leimaa taas turhaan ketään. Jalusta on tärkein asia rantakivitouhussa ja kamerat sekundäärisiä. SERriä myyntiin että riittää nappulat RRS:ään.

Kierrelukko on aina entinen jos (kun) sinne menee hiekkaa touhutessa. Ei silloin kun hetki ja valo natsaa mietitä onko lukossa hiekkaa vaan väännetään että natisee.
Omissa Gitzoissa kierrelukot ainakin toimineet moitteettomasti saharan aavikolla, savannilla, UAE:ssa hiekkamyrskyssä… Jalusta on vain käynyt suihkussa äijän kanssa päivän päätteeksi.
Se on kumma kun Mafferilla hajoaa laakista kaikki rautakankea kevyemmät tavarat.
Pikalukollista en ostaisi missään tapauksessa, kokemusta myös näistä.
Jos budjetti tiukka, niin kyttäisin käytettyä Gitzoa. Välillä saa uudenveroisia +-300e. Itsellä parhaillaan 5- ja 3-sarjan Gitzot. Siruita tutuilla paljon käytössä, heikompia kun Gitzot. Jollakin on hajonnut Siruin jaloista niiden stopparit, jolloin jalan osa tulee putkesta ulos.
habannaama
Viestit: 5166
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mulla tuossa nyt kakkosjalustan virkaa toimittavassa kiinasta tilatussa halppis hiilari-pingbongissa kierrelukot ja vaikka tosiaan "kiinan-ihme", niin kummasti kestänyt muutaman vuoden kaiken maailman ryynäykset ja rantahietikossa/vedessä/mudassa lilluttamiset ja aina ei edes päässyt muutaman päivän eräjormailussa mihinkään pesuun, vaan suurimmat mosot kädellä huiskinut pois ja taas homma jatkunut, eikä vieläkään mitään ongelmia lukitusten suhteen.

Tulikin mieleen että siitä vois modata sellaisen semin pöytä/macrojalustan, nyt kun on tuo pykälää tukevampi uutukainen toimittamassa toisenlaista virkaa ja ei muuta kuin rautasaha käteen...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos sitä jalustaa ei avaa ja sulje kuin kerran päivässä, ei se hiekkamyrskykään mitään riko. Pönöjä voi räiskiä vakiokorkeudelta vaikka viikon, maisematouhussa joka kuvakulmaan säädetään jatkuvasti lukkoa x 3. Tietysti jos ei tosissaan tee, ei ikinä mitään tapahdukaan.

Korpitaipaleella jalusta on myös sekundäärinen tukikeppi kun ylitetään vaikkapa joki kahlaamalla. Romu kestää tai ei, toistaiseksi vain tuo vanha alumiiniruoska on pysynyt ehjänä alusta asti.
habannaama
Viestit: 5166
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Maalis 26, 2022 17 : 18 Jos sitä jalustaa ei avaa ja sulje kuin kerran päivässä, ei se hiekkamyrskykään mitään riko. Pönöjä voi räiskiä vakiokorkeudelta vaikka viikon, maisematouhussa joka kuvakulmaan säädetään jatkuvasti lukkoa x 3. Tietysti jos ei tosissaan tee, ei ikinä mitään tapahdukaan.

Korpitaipaleella jalusta on myös sekundäärinen tukikeppi kun ylitetään vaikkapa joki kahlaamalla. Romu kestää tai ei, toistaiseksi vain tuo vanha alumiiniruoska on pysynyt ehjänä alusta asti.
Nimenomaan tuota kiinanihmettä tullut säädeltyä edestakaisin, kun välillä ottanut täydestä korkeudesta kuvia, välillä alimmasta, siis noin niinkuin "yhdellä rantasessiolla", samoin kuin tullut nimenomaan käytettyä "vaellussauvana" pahimpia liukkaita/epävakaita "ylityspaikkoja" ryynäten, eli kyllä mulla ainakin tuo on ns. "normaalia" kovempaa rantua saanut osakseen, siksi tuota viitsi edes myydä, kun kaikkea muuta kuin salonkikelponen ja kun kerran toimii ja toimii...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska
Viestit: 12005
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Voihan noissa halvemmissa kiinajalustoissa olla ihan hyviäkin kolmijalkoja mukana. Ainakin yksi hyvä puoli on halpa hinta jonka ansiosta niitä raaskii retuuttaa aika huolella. Ei niin ota pannuun vaikka menisi rikki. Itselläkin yksi n. satasen kiinajalusta aktiivikäytössä. Kaksi muuta sitten merkkijalustaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä se mädäntyminen siitä lähtee. Viimeistään kun sienikasvusto sisällä on päässyt vauhtiin :O 2010 Ostin tuollaisen paksu-Benron (no tuuhein hiilari minkä Suomesta sai) ja 2012 siihen vaihdettiin 200€:lla osia. Sillä sitten tuli kituutettua 2017 asti. Oppi uusia kirosanojakin.

Ehkä ne kierteet oli liian vaikeita käyttää :F
Hessu
Viestit: 20
Liittynyt: Touko 13, 2003 14 : 03

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hei

Päällimmäinen kysymys on (retkijalusta isossa möhkäleessä ei auta. Paras on mitä jaksat raahata mukana ja kantaa kameran):
- mikä kamera sinulla on (paino)
- millä objektiivilla haluat kuvata (paino, laajakulma, tele)
- raahaatko sitä repussa pitkiä matkoja vai nostatko sen autosta suoraan ulos.

Hiilikuitujalustoissa on paras vaimennus painoon verrattuna ja tietenkin "paras" hinta. Silti kannattaa satsata hyvään jalustaan. Sitä vaihdetaan harvemmin kuin kameraa. Minulla on vielä käytössä yksi -70 luvulla ostettu alumiinijalusta. Tosin se on liian painava kuskattavaksi, mutta mökillä se on tukeva kaukoputken kanssa. Itselläni on Olympuksen kamera ja objektiivit laidasta laitaan, joten kevyt jalusta riittää.

Minulla on reppukäytössä Peak designin hiilikuitujalusta. Se on todella hieno repussa mukana ja makrokuvauksessa. Rajoituksena on panoraamakuvaus.
Toisena jalustana on Gitzon hiilikuitujalusta, jossa on Uniqbal pallopää (https://www.fotonordic.fi/product/10767 ... ityspaalla) (pienempi versio). Se on tosi hyödyllinen esim pimeällä reposia kuvattaessa, koska sillä saa horisontin pysymään suorassa koko ajan. Vastaavia on myös muilla.

Myös hyvät jäätassut jalustaan ovat tarpeellinen lisävaruste.(Tripod Rock Claw Feet)
Kierrelukko tai pika ei periaatteessa ole väliä. Kumpiakin on hyviä ja huonoja. Ja on hyvää hoitoa ja huonoa.
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja PAP »

Jalustoja on kahdenlaisia; halpoja ja hyviä. Ja sitten keskinkertaisia sekä hinnaltaan, ominaisuuksiltaan ja kestävyydeltään. Jalusta on väärä paikka säästää sikäki kun sitä paljon käyttää. Vähemmän tarvitsevallekin on suositeltavaa hankkia hyvä. Yritysten ja erehdysten kautta olen päätynyt seuraavaan settiin:

Runko (Sony A7m4, A7r4), tuubit laajiksista 100-400 kokoon asti; jalustana pääsääntöisesti Gitzon mountaineer. Hiilikuitua, kierrelukot (2kpl/jalka) tiivisteillä. Ei pienin eikä kevein mutta jaksaa kantaa mukana eikä tarvi miettiä tuoko lisäpainoa reppuun. Keskiputken saa irti tai käännettyä alas. Mulla ei ole paikoillaan. Varaosia saa vähintäänkin kymmenen vuotta; toiveissa on että kestää ainakin sen. Tähän mennessä takana 5 vuotta. Kuulapäänä Gitzon isoin; vaihtoehtoisesti Uniqball jossa panoraamapää. Tällä setillä pidemmätkin valotukset tai tuntien timelapset.

Sitten kun kevyempää jalustaa tarviin niin mennään 3legged thingin Brianilla. Pieni ja kevyt hiilikuituinen, kierrelukot tässäkin. Pienestä koosta johtuen niitä on sitten enemmän per jalka (5?). Sama kuorma kuin ed. Gitzossa. Huonoja puolia jos tarvii mainita niin kuulapää ei ole tehty Suomen pakkaseen; kertaalleen se onkin vaihdettu valmistajan tuesta. 3LT:n suuntaan tästä reklamoin ja kertoivat etteivät ole päässeet testaamaan kunnon pakkasessa. No nyt on testattu! Kevät-kesä-syksy-käytössä mennee muuten moitteetta eikä paina juuri mitään joten tämä on kulkenut mukana lentokoneessakin varalta reissuilla. Pidemmätkin valotukset onnistuu kunhan köyttää lisäpainoja kiinni.

Huoltoa ei sovi tietenkään unohtaa. Sikäli kun jalustaa uittaa (suola)vedessä niin kannattaa huuhdella reissun jälkeen. "Kausihuolto" eli purkaminen osiin, puhdistaminen ja voitelu lisäävät käyttöikää.
pexi85
Viestit: 1194
Liittynyt: Huhti 11, 2008 17 : 53
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuitujalustoista kyselyä

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Kiitokset vielä kaikille vastauksista, mielipiteistä ja ideoista. Jalustaksi valikoitui tuo BENRO TMA38CL MACH3 + BENRO B2 kuulapää.
Perjantaina sain sen käsiini ja ensivaikutelma oli todella positiivinen, korkeus riittää itselleni oikein hyvin (ei tarvi kumarella lainkaan) ja jalusta on kaikin puolin jykevän oloinen olematta liian iso ja raskas.
Ero aiemmin omistamaani Siruin T-2205SK+K-20X yhdistelmään on melkoinen, tässä jalat on melkein puolet paksumpia ja lukot kaksi kertaa isompia entä Siruissa.

Eiköhän tällä kuvat saa aikaiseksi, pitää päivitellä kokemuksia kunhan tuo pääsee tositoimiin.
Vastaa Viestiin