Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

VilhoM kirjoitti:150-600mm on vähän himottanut myöskin. Samoin pitkäaikaisena säästötavoitteena tuo 500mm f/4L IS tai 400mm f/4 DO IS II.

-V
Minulla 500/4 ja 400/2.8 jää pois laskuista kokonsa vuoksi(+uuden hinta).Käyttökerrat jäis aivan muutamaan kertaan vuodessa.Nuo ovat liian suuria painonsa vuoksi sekä pituutensa.Tamron 150-600 on painonsa ja pituudenkin puolesta semmoinen,että sen kans retkeilin polkupyörälläkin mökkitiellä.400DO saattais mennä samanlaisessa käytössä .Painoa 1.4x kanssa reilut 300g enemmän ja pituus ilman vvs on pari milliä enemmän.300/2.8 on nakuna vähän lyhyempi ja vähän painavampi kuin 400DO,mutta itseni tuntien siihen kuitenkin aina ahnehtis tuplarin niin pituus kasvais merkitsevät yli 5cm ja painokin nousis jo n.2,7kg.Tässä enemmän merkittävä olisi pituuden kasvaminen ja ehkä painopisteen muuttuminen etupainotteiseksi.

Jos tosiaan käy niin ,että 400DO saatavuus on huono vielä huhtikuun puolivälin jälkeen.Tässä saattaa käydä jopa niin ,että ostan väliajaksi käytetyn 300/2.8IS. Olis tarkoitus pitää muutaman viikon loma huhti-touko vaihteessa ja silloin pitäisi olla jokin tele käytössä...tai sitten tyydyn 70-200+2.0 komboon.

Impulsiivisena ihmisenä mieli muuttuu päivittäin :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Juha Sa kirjoitti:Yhdelläkin zoomilla pärjää...

http://www.dpreview.com/articles/047161 ... -cine-lens
Angénieux Optimo 28-340 T3.2 ja RED Epic Dragon olisi myös mukava ja kevyt setti luontokuvaukseen tuommoisen pimeän superzoomin tilalle :) Ei jäisi sorsatkaan kuvaamatta 6K @ 100FPS.
RSL
Viestit: 96
Liittynyt: Huhti 14, 2016 12 : 31

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja RSL »

Pitkäaikaisena haaveena on ollut omistaa canonin 500 f4 ii. Nyt vihdoin saattaisi olla mahdollisuus muutaman vuoden sisällä hankkia tuollainen. Kuitenkin minulla on ollut huonoja ja hyviä kokemuksia tämän alan kaupoista. Mistä tuon uskaltaisi hankkia uutena? Mistä sinä hankkisit?
elmar
Viestit: 4914
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja elmar »

RSL kirjoitti: Tammi 10, 2022 20 : 26 Pitkäaikaisena haaveena on ollut omistaa canonin 500 f4 ii. Nyt vihdoin saattaisi olla mahdollisuus muutaman vuoden sisällä hankkia tuollainen. Kuitenkin minulla on ollut huonoja ja hyviä kokemuksia tämän alan kaupoista. Mistä tuon uskaltaisi hankkia uutena? Mistä sinä hankkisit?
Mistään nettipuljusta en noita 10 000 e ja yli laseja tilailisi, vaan marssisin jonkin tunnetun kameraliikkeen tiskille ja pyytäisin vehkeen kokeiltavaksi ennen ostamista. Ainakin eräässä isossa Helsinkiläisessä (entisen Postitalon tiloissa toimivassa) kaupassa noita saa testata omalla rungolla, jos on ostomielellä liikenteessä. Renkaanpotkijat älkööt vaivautuko. Mikäli tuote vaikuttaa hyvältä, shekkiä tiskiin ja hiilikuituarkku messiin.
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Empä ostais uutena vanhaa tekniikka kyllä enää missään nimessä, hinta tippuu puoleen kun kävelet ovesta ulos. Kuitenkin jo yli 10 vuotta markkinoilla ollut linssi.
Kuva-Järvisellä on ollut, ainakin kun viimeksi siellä kävin, niin käytetty kyseinen putki. Sieltä voisi saada putken sopivaan hintaan pienellä neuvottelulla. Eihän noi käytössä miksikään mene. Viisi vuotta kyseisellä putkella kuvannut.

Edit: näyttää uutta EF500/4LII saavan 9500e. Itse sain vielä melko hyvän hyvityksen kun vaihdoin silloin ensimmäisten joukossa peilittömään systeemiin. Tutuille luvattiin enää 4500-5000e vaihdossa kyseisestä putkesta pari vuotta myöhemmin.
Rungoissa kävi vielä huonommin ja paljon nopeammin. Canon DXII sain n.4000e vaihdossa silloin alussa. Vajaa pari vuotta myöhemmin rungosta luvattiin tutuille enää 1500-2000e ja osa paikoista ei ottanut vaihdossa sitä enää ollenkaan. Parhaimmillaan näitä runkoja oli Rajalassa hyllyssä yli 20kpl samaan aikaan.
Viimeksi muokannut riihijan, Tammi 12, 2022 7 : 10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

500mm putkia löytyy kyllä käytettynä. Aika turvallista ostaa käytetty vaikka R liikkeestä.

Itse olen ostanut käytettyjä yksityisiltä 500mm ja 300mm ja R:stä. 500—>600
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
AnHa
Viestit: 1780
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Kameratekniikka on kehittynyt kymmenen vuoden aikana. 500/4 on painava ja iso. Sanalla sanoen aika rajoittunut erikoistyökalu. Kannattaa tarkkaan miettiä, olisiko kenties kätevämpää vaihtoehtoa kyseiselle lasille.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Jotenkin se ostos täytyy perustella mikäli osto ison loven lompakkoon tekee. 500f/4 (ja muut pitkät kiinteät) on työkaluja joiden kanssa tosiaan on hyvä tietää minkä vehkeen kanssa on tekemisissä ja mitä/missä sitä on aikomus käyttää. Isoja ja kömpelöitä mutta toki oikein käytettynä ja hyödynnettynä nämä luonnollisesti suoriutuu tehtävästään täydellisesti. Itse en satunnaiseen "menenpä metsään tms. kuvaamaan jotain" -tyyppiseen touhuun mielellään moisia mörssäreitä ota, kevyet telezoomit soveltuvat siihen paljon järkevämmin. Canonille esim EF 100-400L IS mk2 jne uudet telezoomit ovat loistavia ja törkeän paljon mukavampia kuljetella. Tiedän, koska olen rämmiskellyt metsissä useimpien Canonin suurien ja pienien teleobjektiivien kanssa, joskin minulla ollut pelkästään niitä vanhimpia malleja jotka ovat aikalailla raskaampia vrt. uusimmat versiot.

Esimerkiksi EF 300mm f2.8L IS mk2 olisi yksi erittäin hyvä optio, on kohtuu kompakti ja kevyt. Jos millit ei riitä, aina voi tyrkätä väliin 1.4x tai 2x telejatkeen eikä kuvanlaatu niiden kanssa juuri kärsi. 500mm f/4 oli omalla kohdallani vähän turha enkä moista pitkään käyttänyt, liian rajoittunut omaan makuuni ainakin. Enemmin olen pitänyt 300 2.8 sekä 400 2.8 malleista niiden joustavuuden vuoksi, ne kun toimii hämmästyttävän hyvin telejatkeilla ja toisaalta suuri aukko mahdollistaa myös enempi pelivaraa hämäriin olosuhteisiin - unohtamatta mahdottoman upeaa bokehia.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
RSL
Viestit: 96
Liittynyt: Huhti 14, 2016 12 : 31

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja RSL »

Kiitosta vain mielipiteistä. Paljon on mietinnässä ollut eri vaihtoehtoja. Paino ei ole itselle ongelma. On tullut ennenkin metsissä raahailtua kilometri tolkulla esim. isoa jalustaa ja 600mm apo kaukoputkea, jossa on järjestelmäkamera kiinni. Tulee kyllä terävää jälkeä, mutta kuvanvakain sekä autofokus puuttuu ja kontrasti noissa on surkea.

Tämän sivuston mukaan aika paljon jäädään kuvanlaadussa jos 300mm f2.8 ii:ssä käytetään telejatkeita, verrattuna jatkeettomaan 500mm f4 ii:n.

https://www.the-digital-picture.com/Rev ... &APIComp=0

Siitä saa väitellä, että tarvitseeko joku sitä kaikkein parasta kuvanlaatua. Tai että huomaako edes em. eroa ns. real worldissa.

Käytettyjä on tullut katseltua välillä, todennäköisesti kuitenkin uuden ostan ja elmarin mainitsemalla tavalla.
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja riihijan »

RSL kirjoitti: Tammi 10, 2022 20 : 26 Pitkäaikaisena haaveena on ollut omistaa canonin 500 f4 ii. Nyt vihdoin saattaisi olla mahdollisuus muutaman vuoden sisällä hankkia tuollainen. Kuitenkin minulla on ollut huonoja ja hyviä kokemuksia tämän alan kaupoista. Mistä tuon uskaltaisi hankkia uutena? Mistä sinä hankkisit?
Kun sinun aikaikkuna on ”muutaman vuoden sisällä”, niin tekee homman vielä haastavammaksi.
Sillä kyseistä ”vanhan tekniikan” putkea ei ole enää yhtään uutta esimerkiksi Rajalan varastossa, saati sitten vuoden tahi parin päästä. Nyt jo putki on alustavalla discontinued-listalla, eli niitä valmistetaan enää asiakkaiden tarpeisiin. Eli tehdään se määrä mitä liikeet tilaa asiakkaille, eipä juuri enää varastoon. Tästä ei ole enää pitkä matka siihen, että menee viralliselle discontinued-listalle, jolloin varaosien saatavuudessa voi olla jo vaikeuksia. Ja voi olla, että tuolla sinun aikataululla sitä ei enää löydy uutena mistään.
Ei itse putkessä ole mitään vikaa, mutta itse enää en ostaisi tuota uutena edes 5000e. Itsellä on ollut sekä 500mm4L että 500mm4LII. Eipä kellään tutullakaan, jolla tuo oli (5-6hlöä), ole enää tuota putkea. Kaikki ovat siirtyneet peilittömiin.
AnHa
Viestit: 1780
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Olen samaa mieltä huollosta ja varaosista. Lisäksi, kun EF-bajonetti on virallisesti tullut tiensä päähän tuotelinjana, sitä miettisin tovin.
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Nyt sitten jo ” virallisesti” tuotanto lopetettu 500mm4LII osalta.
RSL
Viestit: 96
Liittynyt: Huhti 14, 2016 12 : 31

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja RSL »

No mitähän veikkaatte, että milloin lakkaa sitten varaosien saanti näihin? Canonin ylikalliita R runkoja en kyllä tule hankkimaan ainakaan vuosikausiin.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja T71 »

RSL kirjoitti: Helmi 14, 2022 16 : 38 No mitähän veikkaatte, että milloin lakkaa sitten varaosien saanti näihin? Canonin ylikalliita R runkoja en kyllä tule hankkimaan ainakaan vuosikausiin.
Oisko 10 vuotta se aika, minkä ne noita huoltaa, mutta kyllä varaosia tietty saa pitempäänkin, jos jollain on jäänyt niitä varastoon.
Ebayssa näkyy välillä yllättävän vanhaa tavaraa. Mikäs noissa superteleissä yleensä menee? Tarkennusmoottori? Ohjaimet?
Bajonettia ja muuta saa käytettynä kuitenkin, jos se vaikka pääsee vääntymään...
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Varmaan suurin osa noiden huippulinssien huoltoon lähettämisestä johtuu jostain tapaturmasta, liukastuminen tai putoaminen…
Näin ainakin tuttavapiirissä, yhdenkään ei ole hajonnut vielä ilman tapaturmaa.
Muutamalla (tiedän ainakin 3) on irronnut/rikkoutunut ainakin pikahihna, jolloin kamera on pudonnut maahan.
Näistä oppineena olen itsekin laittanut nippusiteen varmistukseksi.
Tällöin voi toki hajota ihan mikä osa vain, riippuu miten linssi/kamera maahan osuu.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toverin Nikkor 500/4:sta kului bajonetti niin löysäksi että se piti vaihtaa.
kajac
Viestit: 180
Liittynyt: Elo 11, 2015 14 : 55

Re: Canon 400/2,8L IS USM.., vs.500/4L IS USM..,

Viesti Kirjoittaja kajac »

RSL kirjoitti: Helmi 14, 2022 16 : 38 No mitähän veikkaatte, että milloin lakkaa sitten varaosien saanti näihin? Canonin ylikalliita R runkoja en kyllä tule hankkimaan ainakaan vuosikausiin.
Vaikea sanoa tarkkaan milloin "lakkaa" mutta kyllä tuohon aikaa menee, en pitäisi hankinnan esteenä. Lähinnä pitäisin huolen että on vakuutukset kunnossa "tiettyjä juttuja" varten.
Soiva pelihän tuo on vielä vuosikausia vaikka EF kiinnitys onkin. Eikä tuota mikään estä käyttämäst R rungossa tulevaisuudessa jos sellaiseen päädyt.
Vastaa Viestiin