Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

Tiedän tasan tarkkaan, että kaikki DC.netin kansalaiset eivät ole luonnonvalokuvien ystäviä, olivatpa kuvat visuaalisesti ja teknisesti kuinka korkealaatuisia tahansa. Valokuvauksen lajeja on paljon muitakin, kuten toveri harrierin mainitsema dokumentaarinen (ihmis)valokuvaus, jota edustaa parhaiten ehkä aikoinaan Venäjällä ottamani filmivalokuvat, joita julkaisin tässäkin ketjussa aiemmin.

Marsalkan arvoisena valokuvaajana hallitsen tietysti kakki valokuvauksen lajit. Jalo luonnonvalokuvaus on kuitenkin aina ollut eniten sydäntäni lähellä ja aion vastaisuudessakin keskittyä pääosin siihen. Tämä suuri valokuvaketjuni koostuu valtaosin menneen vuoden sisällä digitaalisesti tai filmille ikuistamistani aidoista savolaisista Nikon-laatuluontokuvista, joista kaikki kuvat olen ottanut vihreän siirtymän nimissä ympäristöystävällisesti vain viidenkymmenen kilometrin säteellä (pää)majastani.

Tämä suuri valokuvaketjuni on kerännyt tähän päivään mennessä minun omien valokuva- ja tekstijulkaisujeni lisäksi lukuisilta eri kirjoittajilta viestejä yhteensä jo 30 sivun verran, painavaa asiaa korkean tason luonnonvalokuvauksesta. Kansa on lukenut ketjuani ja katsellut kuviani tuhatkertaisen määrän. Tämä on vahvana osoituksena minulle, että valitsemani tie on ollut oikea, olen palvellut ja johtanut DC.net kansaa hyvin. Näin ollen aion jatkaa muutamista soraäänistä huolimatta pääosin samalla, yleisesti hyväksi katsotulla linjalla keskittyen jatkossakin pääosin kuvankauniin savolaisluonnon ihmeiden ikuistamiseen.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
harrier
Viestit: 132
Liittynyt: Helmi 01, 2004 11 : 42
Paikkakunta: Nauvo

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja harrier »

spege kirjoitti: Tammi 14, 2022 21 : 59 Tiedän tasan tarkkaan, että kaikki DC.netin kansalaiset eivät ole luonnonvalokuvien ystäviä, olivatpa kuvat visuaalisesti ja teknisesti kuinka korkealaatuisia tahansa. Valokuvauksen lajeja on paljon muitakin, kuten toveri harrierin mainitsema dokumentaarinen (ihmis)valokuvaus, jota edustaa parhaiten ehkä aikoinaan Venäjällä ottamani filmivalokuvat, joita julkaisin tässäkin ketjussa aiemmin.

Marsalkan arvoisena valokuvaajana hallitsen tietysti kakki valokuvauksen lajit. Jalo luonnonvalokuvaus on kuitenkin aina ollut eniten sydäntäni lähellä ja aion vastaisuudessakin keskittyä pääosin siihen. Tämä suuri valokuvaketjuni koostuu valtaosin menneen vuoden sisällä digitaalisesti tai filmille ikuistamistani aidoista savolaisista Nikon-laatuluontokuvista, joista kaikki kuvat olen ottanut vihreän siirtymän nimissä ympäristöystävällisesti vain viidenkymmenen kilometrin säteellä (pää)majastani.

Tämä suuri valokuvaketjuni on kerännyt tähän päivään mennessä minun omien valokuva- ja tekstijulkaisujeni lisäksi lukuisilta eri kirjoittajilta viestejä yhteensä jo 30 sivun verran, painavaa asiaa korkean tason luonnonvalokuvauksesta. Kansa on lukenut ketjuani ja katsellut kuviani tuhatkertaisen määrän. Tämä on vahvana osoituksena minulle, että valitsemani tie on ollut oikea, olen palvellut ja johtanut DC.net kansaa hyvin. Näin ollen aion jatkaa muutamista soraäänistä huolimatta pääosin samalla, yleisesti hyväksi katsotulla linjalla keskittyen jatkossakin pääosin kuvankauniin savolaisluonnon ihmeiden ikuistamiseen.
Olen kaikenlaisten tasokkaiden ja mielenkiintoisten valokuvien ystävä, ml. luontovalokuva. Tärkeintä on tottakai tehdä sitä minkä itse kokee omakseen ja mistä nauttii. Mielipiteitä on monenlaisia ja nämä minun olivat vain pieni rikka rokassa. Kiitos että sain nähdä Vienan kuvasi. Menestystä luontovalokuvauksesi poluille!
aikaarska
Viestit: 12018
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, siistejä hyviä talvimaisemakuvia katsoo aina mielellään. Tosin kieltämättä lievä Déjà-vu fiilis näistä joenvarsikuvista tulee... Ehdottomasti kaivattua vaihtelua toi nuo mukavat kuvat kirkolta ja kylältä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

aikaarska kirjoitti: Tammi 15, 2022 14 : 52 Joo, siistejä hyviä talvimaisemakuvia katsoo aina mielellään. Tosin kieltämättä lievä Déjà-vu fiilis näistä joenvarsikuvista tulee... Ehdottomasti kaivattua vaihtelua toi nuo mukavat kuvat kirkolta ja kylältä.
En sulje täysin pois tulevissa työskentelyissäni sitä, että ottaisin vastaisuudessa enemmän tämän tyyppisiä valokuvia perinteisten luonnonvalokuvien vastapainoksi. Ihmisten kuvaamisessa on vain nykyisenä someaikana se ongelma, että monet suhtautuvat kaikenlaiseen kuvaamiseen kielteisesti, koska pelkäävät ihan aiheestakin, että kuvat päätyvät inthernetissä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Klassinen luonnonvalokuvaus on toisaalta henkisesti ja jopa fyystisestikin raskasta, toisaalta helppoa ja turvallista. Vaikka sorsat ja muut elukat eivät varsinaisesti pidä kuvaamisesta, ne eivät kuitenkaan yleensä valita, tule päälle tai ole nostamassa syytteitä kuvaamisesta ja kuviensa julkaisusta.

Toki minun on pakko myöntää, että omastakin mielestäni koko pitkän urani aikana saamieni valokuvien parhaimmistoon kuuluu onnistuneimpien luonnonvalokuvien lisäksi ehdottomasti joitakin dokumentaarisia ihmiskuvia, kuten tämä toveri harrierin esille nostama klassikkokuvani Jyskyjärven kylästä, Vienan Karjalasta Venäjältä vuodelta 2000. Alempana tämän legendaarisen Venäjän valokuvasotaretken taisteluparini ottama kuva minusta itsestäni Tuoppajärven rannalla työn touhussa ja maisemakuva, jonka otin tuossa yhteydessä tästä suuresta kirkasvetisestä järvestä käsissäni olevalla Canon EOS-3 kameralla ja EF 20/2,8 laajakulmaobjektiivilla Kodak E100VS diafilmille.

Kuva
Kuva
Kuva
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja Maffer »

EOS3:ssa oli Eye-AF melkoisesti ennen yhtäkään peilitöntä.
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja PeCa »

harrier kirjoitti: Tammi 14, 2022 15 : 27 ... Niinpä nyt myös näissä viimeisissä kuvissa mielenkiintoni heräsi heti kun näin Varkaus/Pieksämäki-kuvan, joka hieman paremmalla sommittelulla olisi erinomainen, ja Lada-kuvan, joka on erinomainen ja hauskakin. Tämän suuntaista kuvamatskua odotan mielelläni sinulta lisää.
Täällä kompataan.
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

Maffer kirjoitti: Tammi 15, 2022 18 : 01 EOS3:ssa oli Eye-AF melkoisesti ennen yhtäkään peilitöntä.
Totta turiset. Kysymyksessä ei ollut kuitenkaan mikään ihmisten tai eläinten silmiä tunnistava tarkennus, vaan kameran neljääkymmentäviittä tarkennuspistettä pystyi halutessaan ohjaamaan katseella, sensori tunnisti siinä silmän liikkeet etsimessä. En päässyt kuitenkaan sinuiksi tämän katsetarkennusjärjestelmän kanssa ja laitoin sen muutamien kokeilujen jälkeen pois käytöstä. Tämän kameramallin jälkeenhän Canon laittoi koko katsetarkennusidean jäihin yli 20 vuoden ajaksi, uuteen peilittömään EOS R3-kameramalliin asti.
PeCa kirjoitti: Tammi 15, 2022 18 : 20
harrier kirjoitti: Tammi 14, 2022 15 : 27 ... Niinpä nyt myös näissä viimeisissä kuvissa mielenkiintoni heräsi heti kun näin Varkaus/Pieksämäki-kuvan, joka hieman paremmalla sommittelulla olisi erinomainen, ja Lada-kuvan, joka on erinomainen ja hauskakin. Tämän suuntaista kuvamatskua odotan mielelläni sinulta lisää.
Täällä kompataan.
Ongelmaksi tässä tulee vain tämän valokuvaketjuni nimi, joka viittaa vahvasti monien kansalaisten janoamiin perinteisiin luonnonvalokuviin. Voisinkohan tulkita ketjuni nimeä hieman väljemmin niin, että voisin foorumipoliiseista huolimatta julkaista tämän upean valokuvaketjuni alaisuudessa kaikenlaisia valokuvia, jotka olen ottanut vain luonnon valossa? Tulkitaanhan esimerkiksi EU:n sopimuksiakin nykyään melkoisen vapaasti.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
harrier
Viestit: 132
Liittynyt: Helmi 01, 2004 11 : 42
Paikkakunta: Nauvo

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja harrier »

spege kirjoitti: Tammi 15, 2022 19 : 24
PeCa kirjoitti: Tammi 15, 2022 18 : 20
harrier kirjoitti: Tammi 14, 2022 15 : 27 ... Niinpä nyt myös näissä viimeisissä kuvissa mielenkiintoni heräsi heti kun näin Varkaus/Pieksämäki-kuvan, joka hieman paremmalla sommittelulla olisi erinomainen, ja Lada-kuvan, joka on erinomainen ja hauskakin. Tämän suuntaista kuvamatskua odotan mielelläni sinulta lisää.
Täällä kompataan.
Ongelmaksi tässä tulee vain tämän valokuvaketjuni nimi, joka viittaa vahvasti monien kansalaisten janoamiin perinteisiin luonnonvalokuviin. Voisinkohan tulkita ketjuni nimeä hieman väljemmin niin, että voisin foorumipoliiseista huolimatta julkaista tämän upean valokuvaketjuni alaisuudessa kaikenlaisia valokuvia, jotka olen ottanut vain luonnon valossa? Tulkitaanhan esimerkiksi EU:n sopimuksiakin nykyään melkoisen vapaasti.
Ei nimi ketjua pahenna jos ei ketju nimeä, ja säännöthän on tehty rikottaviksi :)
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

harrier kirjoitti: Tammi 15, 2022 22 : 19 Ei nimi ketjua pahenna jos ei ketju nimeä, ja säännöthän on tehty rikottaviksi :)
Onko kansa laajemmin samaa mieltä, mikäli muutan hieman tämän valokuvaketjuni nimeä? Mikäli on, voisin nimittäin ehkä julkaista mielenkiintoisen valokuvasarjan luonnon valossa otettuja dokumentaarisia valokuvia. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Marsalkka Spegen suuri luontokuvaketju

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Paree muuttaa nimi ku kasata sekalainen soppa nykyisen nimen alle.
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

Osa tätä suurta valokuvaketjuani seuraavista kansalaisista on ilmeisesti hieman kyllästynyt pelkkiin klassisiin luonnonvalokuviin, joten yleisön pyynnöstä kokosin tänä päivänä kahdeksan valokuvan sarjan erityisesti toveri harrierin kaipaamia dokumentaarisia ihmiskuvia. Muutin tämän takia hieman ketjun nimeäkin, jotta voin vastaisuudessa julkaista tässä ketjussani vapaammin muitakin kuin pelkkiä perinteisiä luontokuvia.

Nämä valokuvat eivät kylläkään ole mitään uusia, mutta turvallisuuspoliittisesti erittäin ajankohtaisia ja täysin ennen julkaisemattomia vanhan hyvän ajan filmivalokuvia. Kotikunnassani järjestettiin kesällä 2003, eli lähes 20 vuotta sitten jo vuosia sitten lakkautetun, Mikkelissä sijainneen Savon Prikaatin sotilasvalatilaisuus. Palvelin itse alkuaikani Suomen Raskaassa samassa prikaatissa sotilaspoliisikomppaniassa paria vuotta aikaisemmin, kunnes sain siirron Pääesikunnan alaisen Ruotuväki-lehden valokuvaajaksi Helsinkiin varusmiespalvelukseni loppuajaksi.

Digitaalikameraa minulla ei onneksi vielä tuohon aikaan ollut, joten otin nämä kuvat edellisellä sivulla esitellyllä Canon EOS-3 filmikameralla ja EF 16-35/2,8L sekä 70-200/2,8L IS objektiiveilla Kodak Ektachrome E100VS diafilmille. Skannasin nämä vanhat diat SilverFast-ohjelmalla varustetulla Plustek 8200i filmiskannerillani ja kuvankäsittely julkaisukuntoon tapahtui tuttuun tapaan Adobe Lightroom ja Photoshop-ohjelmilla.

Toivottavasti nämä vanhat filmikuvani tyydyttävät harrierin lisäksi muidenkin dokumentaarisia valokuvia kaipaavien DC.net kansalaisten tarpeet ja luovat uskoa siihen, että maamme pysyy tulevaisuudessakin itsenäisenä EU-valtiona Venäjän ja länsimaiden geopoliittisista näkemyseroista huolimatta.

Kuva 1
Kuva

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva

Kuva 6
Kuva

Kuva 7
Kuva

Kuva 8
Kuva
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama
Viestit: 10030
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

Oho! Upeita dokumentaarisia valokuvia!!

Onko tarkoituksella tummaa pää huikkasen tukossa?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

temama kirjoitti: Tammi 16, 2022 23 : 09 Oho! Upeita dokumentaarisia valokuvia!!

Onko tarkoituksella tummaa pää huikkasen tukossa?
Osin tarkoituksella, osin fysiikan lakien sanelemana.

Kuten kerroin, nämä kuvat on otettu diafilmille, joka toistaa sävyt huomattavasti jyrkemmin kuin värinegatiivifilmi tai nykyaikainen digitaalikameran kenno, eli toisin sanoen sävydynamiikka on diafilmillä huomattavasti rajallisempi. Tämä korostuu tummien ja vaaleiden sävyjen toistossa erityisesti kun kuvissa olevat kirkkauserot ovat suuret. Lightroomissa vääntämällä olisi saanut kyllä avattua kuvien tummia alueita, mutta kontrasti olisi silloin mennyt latteaksi ja epäluonnolliseksi.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama
Viestit: 10030
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

yez. Tätä ajattelinkin. Diafilmi. Toisaalta se on ihan jees, että fotoissa on luonnetta. Sopii varsinkin näihin sotilasvalokuviin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Hienoja kuvia, ihan tiedoksi että facabookissa on Pekka Joronen Joroisista joka käyttää sinun kuvia, keräilee ystäviä feikkiprofiililla. Käytti vieläpä näitä ennen julkaisemattomia kuvia :) joita olet nyt laittanut.(kuvat 5 ja 7)

Oli vieläpä laittanut muille perheenjäsenille pyyntöä, varmaan joku kummallinen yksilö. Esiintyi sotilasmestarina ja sitten taistelukuvaajana, nyt vapaaherra.

Löytyy screenshotit jos tarvetta ja linkki myös.
Viimeksi muokannut jperala, Tammi 17, 2022 11 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
harrier
Viestit: 132
Liittynyt: Helmi 01, 2004 11 : 42
Paikkakunta: Nauvo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja harrier »

spege kirjoitti: Tammi 16, 2022 21 : 38 Osa tätä suurta valokuvaketjuani seuraavista kansalaisista on ilmeisesti hieman kyllästynyt pelkkiin klassisiin luonnonvalokuviin, joten yleisön pyynnöstä kokosin tänä päivänä kahdeksan valokuvan sarjan erityisesti toveri harrierin kaipaamia dokumentaarisia ihmiskuvia. Muutin tämän takia hieman ketjun nimeäkin, jotta voin vastaisuudessa julkaista tässä ketjussani vapaammin muitakin kuin pelkkiä perinteisiä luontokuvia.
Muutit ketjun nimeä hyvin osuvasti, onnittelut. Onpa erinomainen kuvaus valatilaisuudesta. Kuvakertomus jossa esillä kaikki tärkeät elementit tapahtumasta. Erityisen vaikuttava on mielestäni kuva sotaveteraaneista joka on samalla hieno henkilökuva. Hyvät kuvakulmat ja sommittelut ja syväterävyyttä käytetty taidokkaasti kaikissa kuvissa. Sävyasiat jätän sivuun koska minulle tärkeintä on kuvan sisältö, Spege tietää mitä tekee. Vielä sen verran että ollakseen dokumentaarinen kuvassa ei välttämättä tarvitse olla ihmisiä. Niitäkin kuvia tullaan varmaan tässä ketjussa vielä näkemään. Joko luonnon keskellä tai muualla. Hienoa että olet kaivanut esiin vanhempia kuviasikin, siellä tuntuu olevan varsinainen aarreaitta. Niistähän saattaa lisäksi vaikka löytyä jotakin inspistä nykyiseenkin kuvaamiseen.
harrier
Viestit: 132
Liittynyt: Helmi 01, 2004 11 : 42
Paikkakunta: Nauvo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja harrier »

temama kirjoitti: Tammi 17, 2022 0 : 53 yez. Tätä ajattelinkin. Diafilmi. Toisaalta se on ihan jees, että fotoissa on luonnetta. Sopii varsinkin näihin sotilasvalokuviin.
Komppaan. Sanoin edellä että minulle tärkeintä on sisältö. Kyllä se visuaalinen puoli on tottakai yhtä tärkeä. Tässä olen temaman kanssa täysin samaa mieltä.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Kovin on näissä vala-kuvissa lämpötila liikaa lämpimään kallellaan, jopa niin paljon, että kellertävyys oikein hyppää silmille ja siihen kun yhdistää tumman pään tukkoisuuden, niin vähintäänkin outo lopputulos.

Spegekin vielä niin nuorimies, ettei luulisi haikailevan näin vanhaa lookia...

Kokeilin kummallakin, sekä Capture Onella, että Lightroomilla säätää ja näistä saa huomattavan paljon teknisesti irti, eli se ettei näistä saa muka irti luonnollisempaa lopputulosta, niin en kyllä komppaa.

Anteeksi että olen nipo, mutta lopputulos on sen verran kaukana luonnollisesta, että mieluummin katson sitten vaikka niitä "hankikuvia".
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
harrier
Viestit: 132
Liittynyt: Helmi 01, 2004 11 : 42
Paikkakunta: Nauvo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja harrier »

habannaama kirjoitti: Tammi 17, 2022 13 : 40 Kovin on näissä vala-kuvissa lämpötila liikaa lämpimään kallellaan, jopa niin paljon, että kellertävyys oikein hyppää silmille ja siihen kun yhdistää tumman pään tukkoisuuden, niin vähintäänkin outo lopputulos.

Spegekin vielä niin nuorimies, ettei luulisi haikailevan näin vanhaa lookia...

Kokeilin kummallakin, sekä Capture Onella, että Lightroomilla säätää ja näistä saa huomattavan paljon teknisesti irti, eli se ettei näistä saa muka irti luonnollisempaa lopputulosta, niin en kyllä komppaa.

Anteeksi että olen nipo, mutta lopputulos on sen verran kaukana luonnollisesta, että mieluummin katson sitten vaikka niitä "hankikuvia".
Nämä ovat näitä koulukuntajuttuja. Toinen haluaa luonnollista toistoa, joka on ihan oikein, ja toinen tunnelmaa, joka sekin on ihan oikein. Itse lukeudun jälkimmäiseen, koska pidän siitä että kuvassa on kuvaajan kädenjälki eikä pelkästään se mitä sellaisenaan näkyy tähtäimen läpi. Se tuo kuvaan mielenkiintoa - minun mielestäni. Siksi temama osui mielestäni naulan kantaan sanoessaan lopputuloksen sopivan sotilaskuviin. Erityisesti se tulee esiin viimeisessä kuvassa sinkoryhmästä jossa kontrastisuus tukee hyvin miesten asenneta ja ilmeitä. Mutta kuten sanottu kumpikin on ok. Kuvaajan luomaa lopputulosta pitäisi kunnioittaa, mutta siitä ei tietenkään tarvitse pitää. Eri asia on tietysti jos kuvan on kunnolla ryssinyt niin palaute on aina tervehdyttävää.
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

Haluan ensiksikin huomauttaa, että nämä kuvat ovat skannattuja filmikuvia, eivätkä mitään kliinisen tarkkoja digikuvia. Lisäksi Kodakin filmit ovat tunnettuja lämpimästä väritoistosta. Näissä kuvissa käyttämäni E100VS diafilmin kaksi viimeistä kirjainta tulevat sanoista Vivid Saturated, eli se toistaa värit voimakkaan kylläisesti ja lämpimästi. Tai toisti, koska tätäkään filmiä ei ole valmistettu enää vuosiin.

Toveri harrier näyttää ymmärtävän hyvän päälle ja myös sen tärkeän asian, että kuvien sisältö on aina paljon tärkeämpää, kuin viimeisen päälle oleva tekninen laatu. Lisäksi pahimmat valittajat ovat yleensä niitä, joiden omat kuvat eivät herätä paljoa tunteita tai niitä ei näe koskaan. Jotkut valittajat eivät käsittääkseni osaa edes siirtää kuviaan tietokoneeltaan internettiin.

Olen nyt lyhyen ajan sisällä ilahduttanut DC.net kansaa tuoreilla luonnonvalokuvilla ja vanhoilla dokumentaarisilla filmikuvilla. Näin ollen voinen hyvillä mielin jäädä viettämään ansaittua hiihtolomaa, vaikka hapannaaman aina hapan ilme ei ilmeisesti kirkastunut edes näistä vanhan hyvän ajan isänmaallisista valokuvistani.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Vastaa Viestiin