Keskustelufoorumin tila 2021

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
temama
Viestit: 10030
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Joe-poika kirjoitti: Loka 05, 2021 21 : 49 Sanalla sanottuna itseäni karkoittaa täältä lähinnä se, että keskustelu käsittelyy 99% kameroihin ja 1% valokuviin. Joku on joskus sanonutkin, että jos ruoanlaittoharrastajat olisivat kuten valokuvaajat, niin ruokablogeissa vertailtaisiin uuneja ja vatkaimia. Valokuvaajien arvelisi olevan kiinnostuneita sommittelusta, valaisusta, väriopista, siitä miten ihmisen silmä ja mieli kuvan tulkitsevat. Ei täällä sellaisesta puhuta juuri yhtään.

. Mutta ei minun kuvaamiseni ainakaan kameravertailuja lukemalla parane, se paranisi ymmärtämällä paremmin miten silmä, aivot ja mieli toimivat ja miksi hyvä kuva on hyvä ja miksi huono kuva on huono. Mutta kun tämä on vain yksi harrastus muiden joukossa
+1

Hyviä pointteja!

Vaikka uusista kameravehekeistä onkin viihdyttävää keskustella, niin olet täysin oikeassa siinä että hyvän valokuvan tekemisessä laitteilla ei ole läheskään niin iso merkitys kuin ehkä liian helposti ajatellaan.

Tietty teknisistä spekseistä on paljon helpompi väitellä kuin vaikkapa hyvän valokuvan tekemisestä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Henkilökohtaisesti koen että silmä, aivot ja mieli toimivat täysinn yksilökohtaisesti ja näin ollen se on aivan yhtä loputon suo pohtia "kultaisen leikkauksen merkitystä" kuvassa y, kuin se että onko 42 megakikkeliä riittävä vai riittääkö sittenkin 24 megakikkeliä, mutta niin tai näin, aiheena ihmismielen tulkinta kuvasta x on huomattavan paljon hedelmällisempää kuin se, että väännetään kättä siitä, että onko megapikkelssi x riittävä vaiko ei.

Taas toistan itseäni, mutta niin, miten tehdään tänne kuvien laitto niin selkeäksi, että tällainen tyhmempikin Turkulainen sen ymmärtää, jos tulee fiilis että haluan niistä mielipiteitä?

Kuka avaa sen pään sille foorumiosiolle, jossa selkeästi kysytään mielipiteitä, itse en sitä tee, koska a, en koe sille tarvetta, b, jos kokisinkin, liian monimutkainen prosessi 2021 lisätä kuva...

Huomaatteko, toistan itse itseäni, kertokaas nyt vihdoinkin riittävän selkokielisesti, jos mulla on työpöydällä kansiossa x yksi kuva, miten liitän sen foorumille? Kaiken lisäksi, pitääkö sen olla tietyn kokonen?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama
Viestit: 10030
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

habannaama kirjoitti: Loka 05, 2021 23 : 25
Huomaatteko, toistan itse itseäni, kertokaas nyt vihdoinkin riittävän selkokielisesti, jos mulla on työpöydällä kansiossa x yksi kuva, miten liitän sen foorumille? Kaiken lisäksi, pitääkö sen olla tietyn kokonen?
Valitse joku palvelu netissä mihin voi ladata kuvan, rekisteröydy sinne, eli luo tili.

Kuten :

https://identity.flickr.com/sign-up

https://kuvat.fi

Itse käytän vanhasta tottumksesta dprevien galleriaa. Sieltäkin voi linkittää kuvan.

https://www.dpreview.com
(liity dpreview jäseneksi ja lataa sen galleriaan kuviasi)

Kuva voi olla isokin. Ei haittaa. Digicamera.netin foorumilla se näkyy sopivan kokoisena, mutta tarvittaessa käyttäjä voi klikata sitä isommaksi.
Jos et halua jakaa kovin isoa versiota kuvasti, niin pienennä se ennen kuvapalveluun lataamista pienemmäksi.

Kopioi kuvapalvelussa kuvan osoite, kuten esimerkiksi;

https://www.adressit.com/uploads/images ... 144406.jpg

Ja liitä se kommenttiisi;

https://www.adressit.com/uploads/images ... 144406.jpg

Juuh, ei vielä nävy. Joten valitse hiiren vasemmalla näppäimellä siniseksi

Ja paina kommenttikentä symboleista 'lisää kuva' ikonia.

Kuvalinkin osoitteen molemmille puolille ilmestyy [ img ] merkinnät.

[ img ] kuvan linkki [ /img ]

Nyt kuva näkyypi kun lähetät kommenttisi!

Kuva

Ei ehkä tunnu kovin näppärältä, mutta ei ole kovin kimurantti homma kuitenkaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
MattiH
Site Admin
Viestit: 6289
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Admin) Voisin tehdä tästä äänestyksen, katsotaan myöhemmin, onko sille tarvetta.

===========================================
AIHE: ---Kuvien lisäys suoraan Foorumille---
===========================================

Onhan kieltämättä foorumilaisen kannalta hankalaa aina inline-linkata kuva näkyviin. Eli että kuva on aina ensin netissä. Ja sen jälkeen ruvetaan miettimään, että miten sen saisi näkyviin.

Paljon parempi vaihtoehto olisi, jos kuva ja kuvat voisi suoraan lisätä omalta koneelta. Cloudcity.fi:n väki eli tämä ns. uusi hosting-palvelun tarjoaja oli sitä mieltä, että tälle ei ole mitään teknistä estettä. Siis heidän puoleltaan. Sopisi ihan hyvin.

Meidän kannalta tämä tietenkin vähän hankaloittaa asioita. Tutkailen vähän asioita. Ihan pieni ongelma on sitten se, että kuvia rupeaa ajan myötä kertymään (ehkä) aika paljon levytilaa kuluttamaan. Ja sitten kun niitä jossain vaiheessa poistelee, niin kuvia ei enää näy. Niinhän on nytkin vuosia vanhoissa ketjuissa.

Eli olettaisin, että ei ole vastustusta, jos tänne voi lisätä suoraan kuvia omalta koneelta?
= = = = = = =
Se pitänee hyväksyä, että maailma muuttuu. Ja tämän kaltaisten foorumien käyttö vähenee. On vähentynytkin ihan roimasti.


-----matti---
aikaarska
Viestit: 12013
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

MattiH kirjoitti: Loka 06, 2021 9 : 43 (Admin) Voisin tehdä tästä äänestyksen, katsotaan myöhemmin, onko sille tarvetta.

===========================================
AIHE: ---Kuvien lisäys suoraan Foorumille---
===========================================

Meidän kannalta tämä tietenkin vähän hankaloittaa asioita. Tutkailen vähän asioita. Ihan pieni ongelma on sitten se, että kuvia rupeaa ajan myötä kertymään (ehkä) aika paljon levytilaa kuluttamaan. Ja sitten kun niitä jossain vaiheessa poistelee, niin kuvia ei enää näy. Niinhän on nytkin vuosia vanhoissa ketjuissa.

Eli olettaisin, että ei ole vastustusta, jos tänne voi lisätä suoraan kuvia omalta koneelta?
= = = = = = =
Se pitänee hyväksyä, että maailma muuttuu. Ja tämän kaltaisten foorumien käyttö vähenee. On vähentynytkin ihan roimasti.


-----matti---
Aivan loistava juttu olisi kyllä!

Veikkaan, että foorumin käyttö lisääntyisi roimasti tuollaisen muutoksen jälkeen. Tulisi varmaan myös uusia käyttäjiä kun kuvia voisi tallettaa tänne suoraan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
ilmari1970
Viestit: 356
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

temama kirjoitti: Loka 06, 2021 0 : 46
Valitse joku palvelu netissä mihin voi ladata kuvan, rekisteröydy sinne, eli luo tili.
Kuten :
https://identity.flickr.com/sign-up
https://kuvat.fi

Itse käytän vanhasta tottumksesta dprevien galleriaa. Sieltäkin voi linkittää kuvan.
https://www.dpreview.com
(liity dpreview jäseneksi ja lataa sen galleriaan kuviasi)
Kuva voi olla isokin. Ei haittaa. Digicamera.netin foorumilla se näkyy sopivan kokoisena, mutta tarvittaessa käyttäjä voi klikata sitä isommaksi.
Jos et halua jakaa kovin isoa versiota kuvasti, niin pienennä se ennen kuvapalveluun lataamista pienemmäksi.

Kopioi kuvapalvelussa kuvan osoite, kuten esimerkiksi;
https://www.adressit.com/uploads/images ... 144406.jpg

Ja liitä se kommenttiisi;
https://www.adressit.com/uploads/images ... 144406.jpg

Juuh, ei vielä nävy. Joten valitse hiiren vasemmalla näppäimellä siniseksi
Ja paina kommenttikentä symboleista 'lisää kuva' ikonia.
Kuvalinkin osoitteen molemmille puolille ilmestyy [ img ] merkinnät.
[ img ] kuvan linkki [ /img ]

Nyt kuva näkyypi kun lähetät kommenttisi!

Ei ehkä tunnu kovin näppärältä, mutta ei ole kovin kimurantti homma kuitenkaan.
Vaikka itse touhuan monipuolisesti kuvainformaation kanssa, niin kieltämättä tämän ohjeen mukainen tapa lisätä kuva nettiin on kuin suoraan vuodelta 1996. Nykyään kirjautuminen uuteen palveluun on monesti kätevin tapa saada spämmipostia rutkasti, ja lisäksi varsinkin puhelimella surffailu on lähes loputonta oikeuksien luovutusta eri sivuille siirryttäessä. Jos uusi palvelinsopimus antaa mahdollisuuden laittaa tännekin se "Lataa kuva" nappula, niin kyllähän se kannattaa valokuvausta käsittelevälle foorumille laittaa jo viimeistään eilen, joku voi jopa linkata täältä jotain kerrankin jopa ihan ulospäin, siis tuonne nettiin. Scifiä!
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minulla on joskus tullut luotua Flickr osoite. On ollut lähes lepotilassa. Aikaarskan ohjeilla tajusin miten kuva linkataan tänne. Tosi helppo linkata kuvia tänne. Jos tälläinen tollo rakennusmies osaa linkata niin luulisi onnistuvan muiltakin :)

KuvaMaaleguaani, South Plaza, Galapagos, 20.11.2016 by Jarkko Alatalo, on Flickr
ilmari1970
Viestit: 356
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

jka71 kirjoitti: Loka 06, 2021 10 : 51 Minulla on joskus tullut luotua Flickr osoite. On ollut lähes lepotilassa. Aikaarskan ohjeilla tajusin miten kuva linkataan tänne. Tosi helppo linkata kuvia tänne. Jos tälläinen tollo rakennusmies osaa linkata niin luulisi onnistuvan muiltakin :)
https://ibb.co/KwPMsGq
Yritin laittaa ylläolevan linkin tänne kuvana, en saanut onnistumaan. Otin kuvakaappauksen siitä, mikä kohtaa käyttäjää joka menee klikkaamaan tuota Flickrin kuvajakopalvelun linkkiä. Edit: No nyt onnistui, tämän ilmaisen ja ilman kirjautumista toimivan kuvajakopalvelun kautta ei nämä ohjeet toimi suoraan sellaisenaan.
Viimeksi muokannut ilmari1970, Loka 06, 2021 11 : 22. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
ilmari1970
Viestit: 356
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Kokeillaas uudestaan:
Kuva
aikaarska
Viestit: 12013
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Reject all! Valitse.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja jka71 »

ilmari1970
Viestit: 356
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

aikaarska kirjoitti: Loka 06, 2021 11 : 23 Reject all! Valitse.
Ei kovin kätevää, kuitenkaan. Lisäksi kun lataan kuvan tähän tiettyyn kuvien jakopalveluun, minusta ei yksikään näistä tarjokeista toimi tänne laitettuna sellaisenaan: Kuva
Ja väitän ettei nykyajan diginatiivit tajua näistäkään yhtään mitään, ainakin on HTML-koodia osaamattomalle on seinä edessä helposti.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Kuvien suora jako omalta koneelta olisi kyllä passeli muutos. Laittelin ennen drive-linkkejä mutta ne aiheuttivat asiallista ja asiatonta kommentointia niin olen jokseenkin lopettanut sen lajin. Kuvapalvelusta en aio maksaa ja ulkomaankieliset on minun kehnolla kielitaidolla aina arpapeliä: mitä olen tekemässä.
PHy
Viestit: 326
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja PHy »

phpBB:ssä on optio kuvan lataamiselle suoraan serverille. Levytila kuitenkin maksaa, eikä sitä taida Cloudcitylläkään olla varattuna kuin 50 gigatavua/hotelli. Tuskin ylläpidolla on intressejä maksaa muiden kuvien säilyttämisestä.

Kuvat.fi on varsin hyvä palvelu, kotimainen eikä maksa paljon. BB-koodin voi liittää suoraan tekstikenttään ja vot, kuva on framilla.

Kuva
temama
Viestit: 10030
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

juuh, mutta kyllä mä vaan annan tilaa myös näille ilmaisille kuvasaiteille, vaikka olisivat ulkomaalaisia. Ainakin silloin jos ei ole tarvetta jakaa erityisen tärkeää materiaalia - varsinkaan henkilökohtaista sellaista.

Mutta olishan se hieno juttu jos Matti saisi DC.nettiin tälläisen kotimaisen palvelun!!! Ehdottomasti!! Olisi hienoa jos kuvia saisi suoraan ladattua tänne.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
mvert
Viestit: 1605
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja mvert »

temama kirjoitti: Loka 03, 2021 0 : 07 En oikein välttämättä itsekkään tiedä mitä tässä ajan takaa, mutta uskoisin, että aktiivisemmin osallistumalla tästä saataisiin taas elävä foorumi.
Tällä viikolla foorumi näyttää selvästi vilkkaammalta, joten taisi avauksesi ajaa asiansa. Toivottavasti tällainen hyvä meno jatkuu myös tulevaisuudessa.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Aikarska: "Aivan loistava juttu olisi kyllä!

Veikkaan, että foorumin käyttö lisääntyisi roimasti tuollaisen muutoksen jälkeen. Tulisi varmaan myös uusia käyttäjiä kun kuvia voisi tallettaa tänne suoraan."


Samaa mieltä kuin aikaarska, se olisi hienoa. Kameralaukku.com:ssa se onnistuu, - ainakin ennen.
pejaka
Viestit: 84
Liittynyt: Maalis 24, 2003 21 : 43
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja pejaka »

kannatusääni kuvien suoralle lisäykselle.
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

kuvat.fi ollu niin kauan kun olen tänne kuvia laitellut. Nopee juttu linkittää sieltä tänne ja muutenki omaan käyttöön hyvä kun voi tehdä montakin lukittua kansiota eri ihmisille tai ryhmille kuvista joita ei ole tarkoitettu yleiseen katseluun. Ei tartte itse kuvakirjoja porukoille teettää kun kuvat siellä katsottavana, voivat sitten pyytää tiedostot jos teettävät joistain kuvista kirjoja. On vuosimaksu, myönnän, mutta on kyllä tilaakin.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Keskustelufoorumin tila 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

FM-foorumilla on kuvien uppaus foorumille suoraan mut se maksaa. Ei kait tämä mitään hyväntekeväisyyttä ole ja niin se tässäkin maksaisi. Kuvat.fi, tai flickr tai vaikka itse hostaaminen nekin maksaa loppupelissä jotain. Itse hostaaminen kaikkein eniten jos onnistuu unohtamaan tietoturvaan liittyvät seikat.

Mitä päivän kuvauskamppeet maksaa? Niin aivan. Kuvat.fi jne. on siihen nähden pieni riesa kustannuksen osalta varsinkin kun linkittäminen on helpompaa kuin hampaiden pesu nykypäivän AI-avusteisellla hammasharjalla.
Vastaa Viestiin