Canon R-sarjan kamerat

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Listaako näiden uusien ronkelien kameroiden valmistajat yhteensopivia korttityyppejä (niin kuin esim. emolevyvalmistajat sopiviksi testattuja DRAM-muisteja)? Vai onko kaikki herran hallussa ja sitä joutuu ostamaan kymmenen korttia ja käyttämään kymmenen päivää selvittääkseen mikä niistä toimii vähiten huonosti?

Kyllä tämä valokuvaus (lue: kameraharrastus) taitaa mennä sellaiseksi pelleilyksi, että täytyy ostaa joku harrasteautonromu ja upottaa liiat rahansa sen rassaamiseen. Siinä sentään tietää, että M8x1.25 ruuvi sopii aina M8x1.25 kierteelle.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

https://asia.canon/en/support/8204818700

Tuolla oli jotain valmistajan testaamia julkaisun aikana. Mulla käytössä Agfa Photon kortti, joka puuttuu listalta ja ainakaan nopealla haulla ei tullut päivitettyä listaa vastaan. En tiedä johtuiko vanhoilla softilla muutamat jumit tuosta kortista vai jostain muusta, mutta kahdella viimeisimmällä softalla ei ole jumia tullut.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 21, 2021 10 : 55 Kameran voi vakauttaa helposti niin että ottaa pienen matkajalustan kuulapäällä ja painaa sen toisella kädellä torsoaan vasten. Tärinä loppuu tasan siihen. Toisella lapasella kameraa voi normaalisti käännellä. Näin on kuvattu isolla Fujilla pari "pakollista" settiä kirkossa ja lopputuloksessa ei ollut yhtään tärähtänyttä kuvaa. Vapaalta kädeltä ei pääse lähellekään samaa.
Aina voi ja sit ei voikaan. Olen minäkin kuvannut parit häät siten, et kamera on urkuparvella jalustalla koko seremonian. Ja toki videon kuin myös stillinkin voi hyvin kuvata usseemmalla kameralla joista pari/kolme jalustalla ja sit yksi käsissä - jos käsi tärisee niin silti aina löytyy varmistus . Tai jättää käsistä kokonaan pois ja laukoo kaukolla. Tai ottaa stillit suoraan videostriimistä. Mutku yhdellä tai edes parilla erikoistapauksella ei tehdä tilastoa. Kyse on siitä, et jos n-kappaletta kuvaajia kuvaa x-kappaletta häitä niin onko vakaajasta enempi hyötyä kuin haittaa - ja mun veikkaus on vahvasti vakaajan puolella huolimatta sen mahdollisesti tuomista lisävioista. Eli se vakaajan hyöty astuu kehiin siinä vaiheessa, kun ennustettavuus katoaa - suurimman osan ajasta vakaajalla ei tee yhtikäs mitään, koska suljinajat joutuu valitsemaan kohteen liikkeen ei omien käsien perusteella. Ilmankin tulee toimeen - aivan samalla tavalla tulee toimeen ilman suurta dynamiikkaa, korkeiden isojen parempaa kohinaa, resoluutiota, etc. Lopulta kuvaamiseen riittää yksi mv-pikseli - jos on riittävästi aikaa ja sitä saa jos valaa maailman epoksiin. Mut vapaa käsi tuo vapautta - kuten nuo muutkin jutut ja mie liberaalina tykkään vapaudesta.

Nyt mä jään odottamaan sitä dataa, jonka mukaan väitteet nykyaikaisesta laadunvarmistuksesta voidaan todeta (ennen oli paremmin) - sen jälkeen dataa siitä, et juuri vakaajat ovat s..tanasta + tietenkin dataa myös videosta, jonka olet myös väittänyt olevan syy laatuongelmiin. Nämä ominaisuudet, kun samalla tuovat lisää monimutkaisuutta, mut toisaalta kasvattavat myyntivolyymejä (tekevät kuluttajakrääsän edes jotenkin kilpailukykyiseksi) - se sun leka/taltta-erikoiskamera suattaapi olla laadukas, mutku niitä myydään vuodessa vain muutamalle extreme-harrastajalle 25 keuron hintaan.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Totta hitossa kaikki optisella polulla olevat heiluvat osat ovat saat*nasta. Ei siihen tarvita kuin puoli kierrosta foliota. Yksi putiikki on jopa tehnyt sitä tilastoa kuluttajakrääsästä:

https://www.lensrentals.com/blog/2020/0 ... o-cameras/

Kas vaan, Sonyn muovi-IBIShän se siellä hajalla ja kennot vinossa. Siinä sitä tämän päivän laatua koko rahalla. Fujin GFX100 (ei S) on ainoa missä on purkuraportissa löytynyt todella järeää tekoa oleva runkovakaaja.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 10 : 53 Totta hitossa kaikki optisella polulla olevat heiluvat osat ovat saat*nasta. Ei siihen tarvita kuin puoli kierrosta foliota. Yksi putiikki on jopa tehnyt sitä tilastoa kuluttajakrääsästä:
On on, sinun käytössä varmasti. Mutta oletko tosiaan niin vakuuttunut, että kamerateollisuus kuuntelee sinun valituksiasi ja jättää kennovakaajat pois seuraavista malleista, että katsot mielekkääksi pitää tuollaista jatkuvaa ruikutusta? Jos et malta ostaa kameraa, joka toimii -40 C:ssä, etkö millään keksi mitään kuvaamisen arvoista yhtään lämpimämmässä?
Hannu
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos peilittömien suurin peluri hoitaa homman muovilla, ei tarvita tuollaisia lämpötiloja ongelmiin. Ja kun yksi iso putiikki vetää alta lipan, vetää äkkiä muutama muukin.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Varmaan juu, muovirimpuloita nämä ovat ja aina vain muovisemmaksi tulevat. Mutta luuletko, että ne tekevät sen siksi, etteivät tiedä mitä ovat tekemässä, ja kun joku heidän työntekijänsä näkee valituksesi netissä he kertovat sen pomolleen ja se alkaa nousta ylöspäin virkatietä ja ennen pitkää johdolta tulee käsky jättää vakaajat pois? Minä veikkaan, että turhaan huudat ja kehitys menee menojaan. Jos haluat rautaisen kameran sinun on ostettava rautainen kamera ja maksettava rautaisen kameran hinta. Kuluttajakrääsään ei rautaa tule.
Hannu
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pentaksissa on metallia. Ja se maksaa paljon vähemmän kuin S (tai C). Myös toi iso Fuji ni siinä on IBIS metallikehyksessä. Voi olla että Canonin vakaaja on tietystä paremmin ritusteltu noin lähtökohtaisesti kasaan.

Valmistajien kannattaa nyt ottaa homma melko vakavasti. Myyntimäärät vain laskee ja isolle rahalle tulisi saada sitä vastinetta ja varmuutta. Ei se vaan käy että tuhansien kamerasta menee vakaaja tilttiin siittä vain. Tonnin kapulasta vielä ymmärtää että voidaan oikoa, mutta ei enää viiden tonnin kapulassa saa olla tuollaisia miinoja.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 17 : 18 Pentaksissa on metallia. Ja se maksaa paljon vähemmän kuin S (tai C). Myös toi iso Fuji ni siinä on IBIS metallikehyksessä. Voi olla että Canonin vakaaja on tietystä paremmin ritusteltu noin lähtökohtaisesti kasaan.
Metallistakin voidaan tehdä halvalla kuraa. Ja nuo ovat säästäneet jossain muualla sitten.
Valmistajien kannattaa nyt ottaa homma melko vakavasti. Myyntimäärät vain laskee ja isolle rahalle tulisi saada sitä vastinetta ja varmuutta. Ei se vaan käy että tuhansien kamerasta menee vakaaja tilttiin siittä vain. Tonnin kapulasta vielä ymmärtää että voidaan oikoa, mutta ei enää viiden tonnin kapulassa saa olla tuollaisia miinoja.
Mikä sinä olet sanomaan mikä käy ja mikä ei käy? Tuskin sentään vaikutat myynteihin kuin yhdellä kappaleella. Ei se näy sakesammioiden ääressä isojen firmojen pääkonttoreissa. Jos nyt katsot vaikka miten Olkiluodossa on hoidettu muutaman miljardin ydinvoimalan tekeminen, saat vähän suuntaviivoja siitä että ei isollakaan rahalla ja poliittisella prestiisillä saa nykyään kunnolla ajoissa ja rehellisesti tehtyjä asioita. Miten sitten muka muutamalla tonnilla?

Ei se kivaa ole, mutta ei tuo itkeminen sitä muuta. Eikä se ole suinkaan muuttumassa parempaan päin vaan trendi on ollut selkeä ja jyrkkenevä yli sata vuotta. Keksi käyttöä sille muovikrääsälle mitä kaupoista saa ja lopeta tuo ruikutus. Tai osta tai tee itse sellaiset laitteet joita haluat. Tai ruikuta edes sitä että kaikki menee pieleen ja maailmanloppu tulee. Niin voi käydäkin, jos huonosti käy, mutta laadukasta kuluttajakrääsää me emme tule näkemään koskaan, piste.
Hannu
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin? Luuletko että mitään valmistajaa kiinnostaa mitä joku jossain ylipäätänsä kirjoittaa? Kunhan kirjoitin ja sinä kirjoitit siitä mitä mä kirjoitin. Kerro mitä itse ajattelet romusta äläkä siitä mitä joku muu ajatteli samasta romusta.

Voit ihan hyvin kirjoittaa kiertelemättä vaikkapa että se on OK myydä viidellä tonnilla testaamatonta romua. Ei sitä tarvi ilmaista jonkun toisen mielipiteen kautta negaationa.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 18 : 46 Niin? Luuletko että mitään valmistajaa kiinnostaa mitä joku jossain ylipäätänsä kirjoittaa? Kunhan kirjoitin ja sinä kirjoitit siitä mitä mä kirjoitin. Kerro mitä itse ajattelet romusta äläkä siitä mitä joku muu ajatteli samasta romusta.
Enpä minä näistä ihmeempiä ajattele. Ei ostohousut syyhyä vielä. Ja kehitys menee siihen suuntaan, että saa nähdä syyhyääkö enää ollenkaan. Mutta turhaan minä sitä valittaisin, että kehitys kehittyy suuntiin joista en pidä. Minä sopeudun ja harrastan asioita, joihin saan tarvittavia välineitä.
Voit ihan hyvin kirjoittaa kiertelemättä vaikkapa että se on OK myydä viidellä tonnilla testaamatonta romua. Ei sitä tarvi ilmaista jonkun toisen mielipiteen kautta negaationa.
Testaamatonta romua myydään ja tullaan myymään eikä sillä ole tippaakaan väliä mitä mieltä minä siitä olen. Jos miljoona kärpästä haluaa pörrätä testaamattoman romuläjän vieressä, niin romutuutti työntää sitä maailman tappiin. Ja jos ne kärpäset haluavat maksaa siitä viisi tonnia pökäle, niin sitä suuremmalla vimmalla kapitalisti piiskaa koneitaan ja duunareitaan.

Mutta tuo sinun valituksesi testaamattomuudesta on kuitenkin hyvin pitkälle aiheetonta. Valmistajat ovat testanneet ja määränneet spekseissä olosuhteet, esim. lämpötilan ja kosteuden, joissa laitteet toimivat. Nähdäkseni sinun ongelmat ovat aiheutuneet pääsääntöisesti sallitun toiminta-alueen ulkopuolella. Suomessa ulkona ollaan suurimman osan aikaa joko liian kylmässä tai liian suuressa ilmankosteudessa. Esim. yöaikaan kosteuspeksi ylittyy käytännössä joka yö, paitsi kuivina pakkasöinä, jolloin ollaan 20-30 C alimman käyttölämpötilan alapuolella.

Mutta kun se kärpäsparvi tykkää kuvata ennemmin vapisevin käsin subtropiikin Auringossa kuin kylmässä ja märässä arktisessa yössä, niin näillä mennään. Jos et usko, tsekkaapa piruuttasi montako ihmistä asuu subtrooppisen alueen suurkaupungeissa ja montako täällä tundran laidoilla korpikylissä.
Hannu
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän tässä nyt kukaan raahannut Canonia ensinnäkään sinne pakkaseen vaan ttuplai-kaanin työkalu hajosi ihan normaaleissa olosuhteissa kohtuu lyhyen ajan sisällä hankinnasta. Siihen vielä päälle Canonin itse vahvistama ja nyt kai jollain tavalla korjattu ongelma runkovakaajassa niin aika tuurilla seilataan noiden kanssa sen suhteen mitä pistetään jakoon.

Edelleen, se tonni parikin on tavalliselle harrastajalle iso raha eikä sitä mielletä siitä näkökulmasta krääsäksi. Viisi tonnia on krääsää teollisuudessa hankintoja tekevän silmissä.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 21 : 31 Eihän tässä nyt kukaan raahannut Canonia ensinnäkään sinne pakkaseen vaan ttuplai-kaanin työkalu hajosi ihan normaaleissa olosuhteissa kohtuu lyhyen ajan sisällä hankinnasta. Siihen vielä päälle Canonin itse vahvistama ja nyt kai jollain tavalla korjattu ongelma runkovakaajassa niin aika tuurilla seilataan noiden kanssa sen suhteen mitä pistetään jakoon.
Sellaista sattuu. Saahan sitä marmattaa, mutta kannattaa kuitenkin pysytellä henkilökohtaisissa asioissa mitä se vaikutta omaan tekemiseen. Ei heikko laatu teollisuutta kaada eikä se tule paranemaan. Se firma kerää isot rahat, joka painaa markkinoille uutuuksia useimmiten eikä siinä ehdi ihmettelemään toimiiko joka vitkutin ihan joka yksilössä. Ihastelkoot käyttäjät niitä hienouksia jotka sattuvat toimimaan. Seuraavassa markissa uusi yritys.
Edelleen, se tonni parikin on tavalliselle harrastajalle iso raha eikä sitä mielletä siitä näkökulmasta krääsäksi. Viisi tonnia on krääsää teollisuudessa hankintoja tekevän silmissä.
Sitten voi miettiä harrastaako liian kallista harrastusta. Se viides numero teollisuuslaitteen hintalapussa tulee laadun takaamisesta. Ei se synny ilmaiseksi nyt eikä tulevaisuudessa. Sitä on ihan turha odottaa, että nämä vempeleet muuttuvat luotettavammiksi. Se vaatisi jonkinlaista globaalia asennemuutosta, jossa ihmiset alkaisivat haluta määrän sijaan laatua.

Mutta joo, kaipa se on yksi syy miksi sinun marmatus turhauttaa välillä, että kun olen itse saanut nieltyä turhaumat ja uskoteltua, että pärjätään sitä kaiken nykyhömpän kanssa, niin sinä tulet ja kaadat kaikki ne itsepetoksen kulissit. Minua ärsyttää kehityksessä hieman eri asiat, mutta yhtä lailla ne kehittyvät vääjäämättä ja tuhoavat minun silmissäni kuvaamisen hauskuuden.
Hannu
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 21 : 31 Eihän tässä nyt kukaan raahannut Canonia ensinnäkään sinne pakkaseen vaan ttuplai-kaanin työkalu hajosi ihan normaaleissa olosuhteissa kohtuu lyhyen ajan sisällä hankinnasta. Siihen vielä päälle Canonin itse vahvistama ja nyt kai jollain tavalla korjattu ongelma runkovakaajassa niin aika tuurilla seilataan noiden kanssa sen suhteen mitä pistetään jakoon.

Edelleen, se tonni parikin on tavalliselle harrastajalle iso raha eikä sitä mielletä siitä näkökulmasta krääsäksi. Viisi tonnia on krääsää teollisuudessa hankintoja tekevän silmissä.
Ei tämä tosin ole eka eikä vika laite joka on hajonnut - takavuosien filkka-canonin mukana ostetussa objektiivissa oli yksi linssiryhmä vinossa suoraan paketista. Sen perusteella en kuitenkaan väitä, et silloin laadunvarmistus oli kuraa ja nyt hyvää. Kuvaa pitää ottaa ja välineet kaupan hyllyssä on mitä on - toki mä ottasin mielelläni toisenlaisen maailman, mut mun aivoissa maailman parannuskohteet on vähän muualla kuin hikisissä kameroissa. Toistaseksi olen pystynyt työni tekemään ja suurin este/hidaste/tms. ei ole ollut laitteet vaan hyvin monet muut tekijät. Mut jos eritellään vaan laitteet, niin nää värkit antaa mulle enempi onnistuneita kuvia per aikayksikkö - kiitos usseemman teknisen jutun, joista af on itelle ehkä se suurin - linssivakaajat on silti kivoja.

Toki tonttu pari on itellekin suuri raha, mut enempi mie olen menettänyt avioeroissa ja paskoissa asuntokaupoissa (koska markkinatalous). Toisaalta mun pyramidiin ei tarvii laittaa laivoja ja kultaisia kissoja mukaan, koska mä oletan mun jatkoelämän liittyvä matoihin ja madot ei juuri euroista piittaa.

Tässä Rogerin oma loppukaneetti tosta linkkaamastasi jutusta
Whatever the cause, I wouldn’t avoid getting an IBIS camera because someday this might occur. IBIS is awesome, and if it’s going to fail someday, well, it’s still awesome until that day. Someday the shutter is going to fail, too, and we don’t avoid cameras with shutters. Eventually, cameras and lenses fail; it’s what they do. Finding out they’re going to fail before they totally fail, though, that’s worthwhile.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Varmistuksen määrä on varmaankin pysynyt vakiona mutta nyt kun kisataan kasvavilla numeroilla spekseissä, pitäisi varmistuksen tasokin viedä speksien tasolle.
pejaka
Viestit: 84
Liittynyt: Maalis 24, 2003 21 : 43
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja pejaka »

Canonin R käyttäjille kysymys, miten olette menun tarkennusmenetelmäasetuksia laittanneet? Kyselen siksi kun onnistuin saamaan koko joukon takaskarppeja kuvia ihan tosi helpossa paikassa. Malli ei juuri liikkunut ja piilokoju (volkkari) oli sopivalla etäisyydellä. Ohessa parit kuvat tilanteesta.
Noiden parin kuvan jälkeen mallikauris asteli parempaan asentoon kiven oikealle puolen ja poseerasi siinä ihan riittävästi, että kymmenkunta kuvaa ehdin saada. Kauris oli varjossa ja taustan heinikko enemmän valossa. Tarkennusneliö oli päässä ja kauniisti vihreänä, mutta… kaikki vielä enemmän takaskarppeja, taustan heinikko terävänä.
Olin näköjään poistanut ”parhaat” kuvat koneelta ja formatoinut kortin, olisin mielelläni laittanut siitä kuvan analysointiin.
Menuasetuksissa (AF1/2) silmätarkennus oli aktivoituna, mitään tarkennusmenetelmistä (AF5/2) ei ollut poiskruksattu. Kertatarkennuksella oli, olisiko jatkuva tarkennus/servo auttanut?
Vai onko tämä niitä Canonin ohjelmointihaasteita, josta taisi olla mainintoja optiikan Canon RF 70-200mm f2.8L IS USM ketjussa.
Tässä runko siis Canon R ja linssi EF 70-200L f4 (ei IS).



enpä tainnut osata linkata noita kuvia näkyviin tähän hmm.. toimineeko Dropboxista? Alla linkki:

https://www.dropbox.com/sh/oel2p3ffb858 ... RQ1va?dl=0
_dc_
Viestit: 277
Liittynyt: Loka 07, 2007 14 : 00

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

R5 ja R6 hinnat on pysynyt korkeana joten RP vähän houkuttaisi. Käyttökokemuksia varmaan alkaa jo löytymään tältäkin foorumilta, joten kuulisin mielelläni onko kamera ok vai ihan pska. Runko tulisi 5D II tilalle ja sitä olisi tarkoitus käyttää myös kakkoskamerana videohaastiksissa.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

_dc_ kirjoitti: Huhti 13, 2022 11 : 09 R5 ja R6 hinnat on pysynyt korkeana joten RP vähän houkuttaisi. Käyttökokemuksia varmaan alkaa jo löytymään tältäkin foorumilta, joten kuulisin mielelläni onko kamera ok vai ihan pska. Runko tulisi 5D II tilalle ja sitä olisi tarkoitus käyttää myös kakkoskamerana videohaastiksissa.
Ihan ok kiva pieni runko. Akku nyt kestää minkä kestää, mutta muuten oon tykännyt. Siirryin myös 5D2:sta tuohon ja kuvanlaadussa ero on selvä. Videota en ole kyllä kuvannut enkä kuvaa.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

_dc_ kirjoitti: Huhti 13, 2022 11 : 09 R5 ja R6 hinnat on pysynyt korkeana joten RP vähän houkuttaisi. Käyttökokemuksia varmaan alkaa jo löytymään tältäkin foorumilta, joten kuulisin mielelläni onko kamera ok vai ihan pska. Runko tulisi 5D II tilalle ja sitä olisi tarkoitus käyttää myös kakkoskamerana videohaastiksissa.
RP tuottaa ainakin minulle ihan riittävää laatua olevaa kuvaa. Hommasin lähinnä lyhyille työmatkoille reissukäyttöön RF 24-240mm kanssa, mutta jostain syystä on reissut muutaman vuoden olleet vähissä. R5:n hommamisen jälkeen en ole sitä juuri käyttänyt, kun ei ole ollut tarvetta noita grammoja vähentää tehdyiltä retkiltä. Kennotekniikkahan tuossa on vanhaa, mutta kyllä se tuolle 5D2:lle pärjää.

Ainoana kamerana suurimman ongelman minulle aiheuttaisi tuo pieni koko. Pienenä reissukamerana kuitenkin menettelee. Jokaisen kädet on kuitenkin erilaiset, joten kirjoittelen tuossa vain omasta puolestani. Napit ja rullat poikkeaa myös tuosta 5D sarjasta, joten vaatii vähän totuttelua. Ja kuten DorianBlue totesi, niin akku on pieni ja vara-akku on melkein välttämätön. Erityisesti jos vähänkään enemmän meinaa päivän aikana kuvia ottaa ja ilalla olisi hyvä päästä akut lataamaan seuraavaa päivää varten.

Tarkennus hakkaa osumaprosentissa kuitenkin mennen tullen tuon vanhan peilicanonin. Poikkeuksena kuitenkin actionkuvaus (lentävät linnut ja nopeatempoinen urheilu), johon se ei ole paras peli. Kärsivällinen voi toki onnistua, mutta siihen saa paljon paremmat vehkeet isolla tukolla euroja.

Videoinnista ei kokemuksia.
JKT
Viestit: 78
Liittynyt: Tammi 05, 2004 22 : 47

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja JKT »

mvert kirjoitti: Huhti 13, 2022 19 : 29
_dc_ kirjoitti: Huhti 13, 2022 11 : 09 R5 ja R6 hinnat on pysynyt korkeana joten RP vähän houkuttaisi. Käyttökokemuksia varmaan alkaa jo löytymään tältäkin foorumilta, joten kuulisin mielelläni onko kamera ok vai ihan pska. Runko tulisi 5D II tilalle ja sitä olisi tarkoitus käyttää myös kakkoskamerana videohaastiksissa.
RP tuottaa ainakin minulle ihan riittävää laatua olevaa kuvaa. Hommasin lähinnä lyhyille työmatkoille reissukäyttöön RF 24-240mm kanssa, mutta jostain syystä on reissut muutaman vuoden olleet vähissä. R5:n hommamisen jälkeen en ole sitä juuri käyttänyt, kun ei ole ollut tarvetta noita grammoja vähentää tehdyiltä retkiltä. Kennotekniikkahan tuossa on vanhaa, mutta kyllä se tuolle 5D2:lle pärjää.

Ainoana kamerana suurimman ongelman minulle aiheuttaisi tuo pieni koko. Pienenä reissukamerana kuitenkin menettelee. Jokaisen kädet on kuitenkin erilaiset, joten kirjoittelen tuossa vain omasta puolestani. Napit ja rullat poikkeaa myös tuosta 5D sarjasta, joten vaatii vähän totuttelua. Ja kuten DorianBlue totesi, niin akku on pieni ja vara-akku on melkein välttämätön. Erityisesti jos vähänkään enemmän meinaa päivän aikana kuvia ottaa ja ilalla olisi hyvä päästä akut lataamaan seuraavaa päivää varten.

Tarkennus hakkaa osumaprosentissa kuitenkin mennen tullen tuon vanhan peilicanonin. Poikkeuksena kuitenkin actionkuvaus (lentävät linnut ja nopeatempoinen urheilu), johon se ei ole paras peli. Kärsivällinen voi toki onnistua, mutta siihen saa paljon paremmat vehkeet isolla tukolla euroja.

Videoinnista ei kokemuksia.
Ja käyttöliittymä on aika rasittava 7DII:een tottuneelle. Jos tulisi kolmenumeroisista malleista, niin sitten varmaan tutumpi.

Omani tosin rupesi viimeistään parin vuoden kohdalla ryppyilemään eikä pysy poissa päältä. Saattoi alkaa jo aiemmin, mutten tajunnut, mikä akun tyhjensi.
Vastaa Viestiin