Canon R-sarjan kamerat

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Maffer kirjoitti: Elo 19, 2021 13 : 45 Puupönttö ei lähde. Aika keskittyä 8x10" -touhuun.
Sitten kun modernimpi kuvaaminen alkaa taas kiinnostaa, ostat setin korkealaatuisia Canonin tekeleitä ja kuvaaminen sujuu kuin itsestään 😋.

Kannattaa tosin ostaa vähintään vuoden markkinoilla olleita malleja, niin saattaa pahimmat lastentaudit olla jo korjattu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kattellaan niitä uusia TS-E R-himmeleitä sit joskus.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

mvert kirjoitti: Elo 19, 2021 18 : 53
Maffer kirjoitti: Elo 19, 2021 13 : 45 Puupönttö ei lähde. Aika keskittyä 8x10" -touhuun.
Sitten kun modernimpi kuvaaminen alkaa taas kiinnostaa, ostat setin korkealaatuisia Canonin tekeleitä ja kuvaaminen sujuu kuin itsestään 😋.

Kannattaa tosin ostaa vähintään vuoden markkinoilla olleita malleja, niin saattaa pahimmat lastentaudit olla jo korjattu.
Mua on taas kusetettu - mun Canonit ei kuvaa itestään ja vuoden jälkeenkin tauteja on edelleen. Lisäksi Rf 24-70:sta levis vakaaja - ja kesken seremonian - on mukavaa, kun linssi alkaa pitämään sellasta erikoista napsunaa kohtuu hiljasessa kirkossa. Tää on ollu kyl aika erikoinen taival - toisaalta nää uutuudet on tosi hyviä, mut ikinä itellä ei ole ollut näin paljon vikoja ja ongelmia.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mun R6:n kanssa on kasvavia ongelmia siinä että kuvien katsominen kuvan oton jälkeen käy tahmaisemmaksi ja tahmaisemmaksi. On varmaan pakko viedä se huoltoon
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Heiluva kenno ja vatkaavat linssit === ongelma. Ei sellaiset yksinkertaisesti kuulu laitteeseen josta halutaan saada varmatoiminen. Mukaan yhtälöön vielä tämän päivän laadunvarmistus (niin mikä varmistus?).
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 20, 2021 9 : 57 Heiluva kenno ja vatkaavat linssit === ongelma. Ei sellaiset yksinkertaisesti kuulu laitteeseen josta halutaan saada varmatoiminen. Mukaan yhtälöön vielä tämän päivän laadunvarmistus (niin mikä varmistus?).
Milloin laadunvarmistus oli huipussaan ja mihin perustat väitteen? Noista on aika vaikea saada hyvää dataa. Ennen oli manuaalityötä enempi, joka toisaalta on kaikkien virheiden isä ja äiti. Ennen ei myöskään ollut nettiä jossa Jaska, kuten myös minä ollaan uikuttamassa maailman pahuutta ja laitevikoja - silloin viat kuulutti hevosmiesten tietotoimisto, joka toki luotettavuudessaan vastaa nettiä.

Mikään yksittäinen tekniikka lienee harvemmin mikään syy - laitteet nousee tai kaatuu rahan, kiireen, brändien, etc. vuoksi - laatu varmistetaan jos se on kannattava sijoitus - jos kameroiden vuoksi menehtyis ihmisiä niin tilanne olis varmasti toinen tai jos nettiulina aidosti johtais myyntikäyrien laskuun. Nyt koko netti on yhtä älämölöä eli tekee niin tai näin on lopputulos ihan sama - aina löytyy joku dcnetin sankari, jolle kaikki on kuraa ja elämän ph muutenkin alle ykkösen.

Sýntyy näillä silti enempi parempia kuvia kuin taltalla ja lekalla, vaikka varmatoimisuudessa jälkimmäinen kombo on kyl pettämätön.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt oli vain kyse siitä että kun laitteen tarvii toimia, ei siihen mitään heiluvia osia laiteta optiselle polulle. Harmi että noita kuitenkin valmistetaan.

--

Canon tekee sitten Sonyt:
https://www.dpreview.com/news/471187998 ... era-system

Eli kilikalisalamakenkää tulossa.
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

ttuplai kirjoitti: Elo 20, 2021 5 : 34
mvert kirjoitti: Elo 19, 2021 18 : 53
Maffer kirjoitti: Elo 19, 2021 13 : 45 Puupönttö ei lähde. Aika keskittyä 8x10" -touhuun.
Sitten kun modernimpi kuvaaminen alkaa taas kiinnostaa, ostat setin korkealaatuisia Canonin tekeleitä ja kuvaaminen sujuu kuin itsestään 😋.

Kannattaa tosin ostaa vähintään vuoden markkinoilla olleita malleja, niin saattaa pahimmat lastentaudit olla jo korjattu.
Mua on taas kusetettu - mun Canonit ei kuvaa itestään ja vuoden jälkeenkin tauteja on edelleen. Lisäksi Rf 24-70:sta levis vakaaja - ja kesken seremonian - on mukavaa, kun linssi alkaa pitämään sellasta erikoista napsunaa kohtuu hiljasessa kirkossa. Tää on ollu kyl aika erikoinen taival - toisaalta nää uutuudet on tosi hyviä, mut ikinä itellä ei ole ollut näin paljon vikoja ja ongelmia.
Ei kai sitä vuodessa nyt kaikkia tauteja pois saa ja melkein itsestään on eri kuin itsestään :)

Ei mullakaan ole koskaan näin paljon ongelmia ollut, kuin tähän peilittömään Canoniin siirtyessä. Toisaalta ei ole koskaan tullut näin paljoa teknisesti onnistuneita kuvia kuvausreissuillakaan (laitetaan tarkennuksena vielä seuraava disclaimer: mulle riittävän hyvin onnistuneita).

Jouduin jopa ensimmäistä kertaa palauttamaan objektiivin, kun se oli susi suoraan tehtaalta tullessa. Painavat ilmeisesti linjat kuumana kamaa ulos ja laaduntarkkailu on kärsinyt. Ja alkupään softan muutamat omituiset jäätymiset oli harmillisia. Nämä on tosin korjaantuneet ainakin minulta keväällä tulleessa päivityksessä. Vieläkään en ole uskaltanut ottaa kameraa pois lentotilasta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ekalla firmiksellä wifin ollessa päällä kamera hidasteli ihan ihmeellisesti. Ehkä on korjattu, ehkä ei. Pärjään onneksi ilman sitä.

Mun kannalta R5 alkaa nyt olla oikein hyvässä kunnossa. Ei tule mieleen mitää sellaista korjattavaa, mikä onnistuisi ilman raudan uusiksi laittoa, eli kuumana käyminen ja sen aiheuttamat heikennykset pitkiin valotuksiin. Jotain pikkubugeja varmasti on, mutta eivät häiritse niin paljoa et muistaisi mitä. Toi juuri korjattu ibis-bugi oli sellainen mikä selittänee joitakin aiempia epäonnistuneita kuvia.
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

nsamppa kirjoitti: Elo 20, 2021 8 : 09 Mun R6:n kanssa on kasvavia ongelmia siinä että kuvien katsominen kuvan oton jälkeen käy tahmaisemmaksi ja tahmaisemmaksi. On varmaan pakko viedä se huoltoon
Eri kortit olet varmaan kokeillut? Mulla R5:llä kuvat ilmestyy käytännössä heti playn painamisen jälkeen näytölle ja edellisiin kuviin siirtymisessä ei ole mitään havaittavaa viivettä. Ainoastaan silloinjoutuu aavistuksen odottamaan, jos on ottanut pitkän sarjan maksiminopudella. Mulla tosin kuvien toisto on tuolta nopeammalta kortilta.
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Maffer kirjoitti: Elo 20, 2021 12 : 53 Canon tekee sitten Sonyt:
https://www.dpreview.com/news/471187998 ... era-system

Eli kilikalisalamakenkää tulossa.
Eiiih, siksiköhän siinä jossain aiemmin linkatussa R3 videossa oli sellainen muoviklipsi salamakengässä. Joutunee sitten teippailemaan seuraavassa kamerassa salamakengän, kun metsäkävelyille lähtee. Tuollainenhan menee yhdestä vesipisarasta heti oikkariin.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siltä se vain ny vaikuttaa. Kumma ettei langattomuutta saada mitenkään muuten nykyään toimimaan vaan täysin järjettömät lisäkontaktorit sitten kehään. Kaikki "sääsuojaus" mitä tuossa voisi kuvitella olevan extraa meni sen siliän tien kuin pieru saharaan. Siinä sitten vänkäämään JASin ja Canonin kanssa kuka maksaa ja mitä kun vähän aamukastetta salamakengässä.

Eiku kameraa teippaamaan!
Kuva
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

mvert kirjoitti: Elo 20, 2021 18 : 57
nsamppa kirjoitti: Elo 20, 2021 8 : 09 Mun R6:n kanssa on kasvavia ongelmia siinä että kuvien katsominen kuvan oton jälkeen käy tahmaisemmaksi ja tahmaisemmaksi. On varmaan pakko viedä se huoltoon
Eri kortit olet varmaan kokeillut? Mulla R5:llä kuvat ilmestyy käytännössä heti playn painamisen jälkeen näytölle ja edellisiin kuviin siirtymisessä ei ole mitään havaittavaa viivettä. Ainoastaan silloinjoutuu aavistuksen odottamaan, jos on ottanut pitkän sarjan maksiminopudella. Mulla tosin kuvien toisto on tuolta nopeammalta kortilta.
Kahdella eri kortinvalmistajalla testannut ja varmaan kymmenkunta eri korttia. Sama homma koko ajan.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti: Elo 21, 2021 1 : 23
mvert kirjoitti: Elo 20, 2021 18 : 57
nsamppa kirjoitti: Elo 20, 2021 8 : 09 Mun R6:n kanssa on kasvavia ongelmia siinä että kuvien katsominen kuvan oton jälkeen käy tahmaisemmaksi ja tahmaisemmaksi. On varmaan pakko viedä se huoltoon
Eri kortit olet varmaan kokeillut? Mulla R5:llä kuvat ilmestyy käytännössä heti playn painamisen jälkeen näytölle ja edellisiin kuviin siirtymisessä ei ole mitään havaittavaa viivettä. Ainoastaan silloinjoutuu aavistuksen odottamaan, jos on ottanut pitkän sarjan maksiminopudella. Mulla tosin kuvien toisto on tuolta nopeammalta kortilta.
Kahdella eri kortinvalmistajalla testannut ja varmaan kymmenkunta eri korttia. Sama homma koko ajan.
Suattaapi olla joku muukin kuin korttiongelma, mut R6 ja R5 ovat kyl aika kranttuja korttien suhteen. Mä kävin kans "muutaman" läpi - nähtävästi riippuu myös koosta (tai kuun asennosta), mut nyt mulla on R6:ssa Sonyn Tough 32 Gb ja Kingstonin 128 Gb (Canvas React plus) - R5:ssa lisäksi Lexarin 128 Gb cfexpress. Sandiskin SD-korteilla oli ongelmia ja lexarin sd:t mahdottomia - hidastuminen näkyy myös käynnistyksessä.

Nykyisillä korteilla kamerat eivät ole enää jymähtäneet kesken kuvauksen - tosin eilisessä setissä sain uuden bugin eli videosssa valotuksen säätö pysähty R5:n uusimmalla firmiksellä - poistu kyllä on/offin jälkeen eikä liity mitenkään mittausaikaan eli se todellakin jymähti - itseasiassa uudelleenkäynnistyksen jälkeen custom-tilan asetukset palautuvat siihen mitä olivat aiemmin - ei siihen mihin ne säädin (ja mulla on siis automaattinen asetusten tallennus käytössä). Toi ei tosin ole eka kerta, kun customien kanssa käy noin ja sen olen saanut myös R6:lla aikaan. Kuvaan siis liki 100% ajasta custom-tiloilla. On onneksi aika harvinainen, mut silti olemassa.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

mvert kirjoitti: Elo 20, 2021 18 : 53
Ei mullakaan ole koskaan näin paljon ongelmia ollut, kuin tähän peilittömään Canoniin siirtyessä. Toisaalta ei ole koskaan tullut näin paljoa teknisesti onnistuneita kuvia kuvausreissuillakaan (laitetaan tarkennuksena vielä seuraava disclaimer: mulle riittävän hyvin onnistuneita).

Jouduin jopa ensimmäistä kertaa palauttamaan objektiivin, kun se oli susi suoraan tehtaalta tullessa. Painavat ilmeisesti linjat kuumana kamaa ulos ja laaduntarkkailu on kärsinyt. Ja alkupään softan muutamat omituiset jäätymiset oli harmillisia. Nämä on tosin korjaantuneet ainakin minulta keväällä tulleessa päivityksessä. Vieläkään en ole uskaltanut ottaa kameraa pois lentotilasta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ekalla firmiksellä wifin ollessa päällä kamera hidasteli ihan ihmeellisesti. Ehkä on korjattu, ehkä ei. Pärjään onneksi ilman sitä.

Mun kannalta R5 alkaa nyt olla oikein hyvässä kunnossa. Ei tule mieleen mitää sellaista korjattavaa, mikä onnistuisi ilman raudan uusiksi laittoa, eli kuumana käyminen ja sen aiheuttamat heikennykset pitkiin valotuksiin. Jotain pikkubugeja varmasti on, mutta eivät häiritse niin paljoa et muistaisi mitä. Toi juuri korjattu ibis-bugi oli sellainen mikä selittänee joitakin aiempia epäonnistuneita kuvia.
Näin se vähän menee - jos ennen tappeli tarkennusongelmien tms. kanssa niin nyt tappelee softajumien - jälkimmäinen silti keskimäärin osuu harvemmin kohdalle, mut suattaapi silti takaraivossa tuntua megalomaaniselta asialta. Vähän niinku iänikuinen keskustelu kuvankäpistelysoftien nopeudesta - 0,3 s nopeampi jpg-kuvien exporttaus on elämää suurempi asia ja sit hetken päästä kuluttaa 5 minuuttia dcnetissä jostakin typerästä kamerajutusta väittelyyn - tai yt-videon katteluun.

Aika on suhteellista ja viat kans. Vaimo on jo tottunu siihen, et meikä purnaa kuvaukseen lähtiessä keleistä/valosta ja sit palatessani olen silti varsin tyytyväinen päivään - mut mä kuulunkin Senecalaiseen koulukuntaan (vai oliks se Schopenhauerilaiseen) eli päivä pitää aamulla olettaa ihan sudeksi ja sit voi positiivisesti yllättyä, kun ei ollutkaan niin paha. Liian suuret odotukset ovat varma tie pettymyksiin ja onnettomaan elämään.

Ibis-bugi oli kyl ihan todellinen - ja tuli yllättävän usein vastaan jopa mun käyttämillä suljinajoilla. Nytku olen löytänyt sopivat korttiyhditelmät niin mun v-käyrä näiden kanssa alkaa olemaan aika ok-tasolla - ehkä siirryn vielä käyttämään patakinnasta, niin kuumeneminenkaan ei haittaa.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 20, 2021 12 : 53 Nyt oli vain kyse siitä että kun laitteen tarvii toimia, ei siihen mitään heiluvia osia laiteta optiselle polulle. Harmi että noita kuitenkin valmistetaan.
Myös vakaus on toimivuutta - veikkaan, et takavuosina ennen linssien tai kennojen vakaamista on yhdellä jos toisellakin kuvaajalla tullut tilanteita jolloin suljinaika on joko vahingossa tai tahallaan liian alhainen ja kuva on liike-epätarkka. Toki aina pitäs varmistaa ja olla tukevassa asennossa, mut todellisuudessa ihmiset kuvaavat tilanteissa joissa kaikkea ei aina ehdi varmistaa. Mun vieno veikkaus on, et vakaajien tuomat edut ovat suuremmat kuin haitat - myös tilanteissa joissa kameran todella tarvitsee toimia. Videossa edut lienevät myös aika kiistattomia. Toki joku extrem-kuvaaja aina itkee jos kamera ei toimi -40c pakkasessa, mut siinä genressä lienee aika vähän porukkaa, jonka todella tarvitsee onnistua - harrastuksessa kuvan menetys on ikävä asia, mut siitä ei seuraa taloudellisia tappioita - toisaalta myös harrastuksessa vakaajat ovat myös pelastaneet yhden jos toisenkin kuvan. Eikä näitä muutenkaan tehdä pienen marginaalin tarpeisiin - tilastot ratkaisevat tässäkin.

Suattaapi olla, et olemme jo nyt tilanteessa, et sekä optiikan, et kennon vois jysäyttää paikalleen ja hoitaa liike-korjaukset puhtaasti laskennallisesti, mut siinä ei oltu vielä tovi sitten. Ja pääosin kandee silti korjata virheet mahdollisimman aikasessa vaiheessa - tässä tapauksessa se on optiikka. Vois toki korjata myös ihmisenkin eli kuvaajat vois laittaa implantteja joilla saapi kehonsa vakaammaksi. Jäärät saattavat itkeä vanhojen autojen ja lentokoneiden perään, mut vanhojen jäärien mielipiteet ovat yleensä sitä itteensä. Itestä ei ole yhtään harmi, et niinkin epävarman olion kuin ihmisen osuus minimoidaan - se on kuitenkin pääosin kaikkein epävarmin tekijä - myös mielipiteiden kohdalla.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 20, 2021 12 : 53 Nyt oli vain kyse siitä että kun laitteen tarvii toimia, ei siihen mitään heiluvia osia laiteta optiselle polulle. Harmi että noita kuitenkin valmistetaan.
No jos kameran tarvitsee oikeasti toimia, ei tietenkään kannata edes vilkaista tähän kuluttajakrääsään mistä me täällä vatvomme. Ei vaikka ne kutsuvat itseään rehvakkaasti "pro"-malleiksi. Miten mieleesi edes juolahtaa sellainen naurettavuus, että tällaisilta puolen euron hiekkalaatikkomuovileluilta voisi odottaa luotettavuutta?

Etsi firmoja, jotka toimittavat tavaraa vaarallisia aineita käyttäviin teollisuuslaitoksiin, lentokoneisiin ym. tarkoituksiin. Sieltä löytyy toimivia laitteita. Tarkoituksesta riippuen sellaisiakin, jossa ei ole heiluvia osia optisella polulla ja falskaavia salamakenkiä. Ja mukaan tulee sellaiset paperit, että jos kamera ei sitten toimikaan, sinä olet se joka voittaa raastuvassa.
Hannu
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kameran voi vakauttaa helposti niin että ottaa pienen matkajalustan kuulapäällä ja painaa sen toisella kädellä torsoaan vasten. Tärinä loppuu tasan siihen. Toisella lapasella kameraa voi normaalisti käännellä. Näin on kuvattu isolla Fujilla pari "pakollista" settiä kirkossa ja lopputuloksessa ei ollut yhtään tärähtänyttä kuvaa. Vapaalta kädeltä ei pääse lähellekään samaa.
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Aika on suhteellista ja viat kans. Vaimo on jo tottunu siihen, et meikä purnaa kuvaukseen lähtiessä keleistä/valosta ja sit palatessani olen silti varsin tyytyväinen päivään - mut mä kuulunkin Senecalaiseen koulukuntaan (vai oliks se Schopenhauerilaiseen) eli päivä pitää aamulla olettaa ihan sudeksi ja sit voi positiivisesti yllättyä, kun ei ollutkaan niin paha. Liian suuret odotukset ovat varma tie pettymyksiin ja onnettomaan elämään.
Taidat kuitenkin olla jonkinlaisella kierteellä varustettu savolainen pessimisti. Eli leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ja silti päivistä tulee erinomaisia :)
Ibis-bugi oli kyl ihan todellinen - ja tuli yllättävän usein vastaan jopa mun käyttämillä suljinajoilla. Nytku olen löytänyt sopivat korttiyhditelmät niin mun v-käyrä näiden kanssa alkaa olemaan aika ok-tasolla - ehkä siirryn vielä käyttämään patakinnasta, niin kuumeneminenkaan ei haittaa.
Aloin kanssa jälkikäteen pohtimaan, että tuo bugi saattoi sotkea joitakin nopeillakin valotusajoillamotettuja kuvia. Harrastelijana ei tule niin toistuvasti vastaavia tilaisuuksia vastaan, joten varmaksi en uskalla sanoa.

Asbestilla vuorattu patakinnas estää varmasti käsien lämpenemisen, mutta kameran nappien käytettävyys voi vähän kärsiä :)
mvert
Viestit: 1606
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Maffer kirjoitti: Elo 21, 2021 10 : 55 Kameran voi vakauttaa helposti niin että ottaa pienen matkajalustan kuulapäällä ja painaa sen toisella kädellä torsoaan vasten. Tärinä loppuu tasan siihen. Toisella lapasella kameraa voi normaalisti käännellä. Näin on kuvattu isolla Fujilla pari "pakollista" settiä kirkossa ja lopputuloksessa ei ollut yhtään tärähtänyttä kuvaa. Vapaalta kädeltä ei pääse lähellekään samaa.
Mulla vakaa kuvausasento on, etsin silmällä, vasen käsi sopivassa kohtaa objektiivia ja kyynärpää rintaa vasten. Oikea käsi taitaa olla irti torsosta. Sitten hengitys samaan tapaan, kuten intissä opetettiin ennen laukauksen ampumista. Tällä tavalla ja näillä tuplavakautuksilla pääsen melko hyvällä prosentilla riittävän teräviin kuviin myös pitkillä valotusajoilla. Ihmisten kuvaamisessa joutuu ajat kuitenkin yleensä pitämään 1/60s nopeampina kohteen liikkumisen takia, niin täysin vakaa asento ei ole aina tarpeen.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuollainen minijalusta levitettynä rintaa vasten niin sillä pääsee 1/10s luokkaan eikä kolise monopodin tavoin joka paikkaan tai ota tärinöitä lattiasta.
Vastaa Viestiin