Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

ttuplai kirjoitti:Aiheestä seitsemänteen - sain ja tilasin SmallRigin l-kiskon R6/R5:een. Posiivinen ylläri. Kohtuu tukeva noin kiinaroippeeksi - toki toi arca "standardi" on selkeesti aika rento eli ihan samoilla asetuksilla ei mene nuppiin kuin esim. siruin oma (k-20x:n levy). Tää on vähän pyöreämpi arcan urien osalta. Pysyy silti. Pohjalevy on suorastaa hyvä, koska noi pari nippeliä estää kiertymisen (tarvii ees ruuvata otsa hiessä). Ruuvin kiristin kulkee mukana (on magneetilla kii pohjassa). Pystykuvauksessa toki toi näytön/piuhojen ura vähän heikentää tukevuutta (sen saa kyl kiertymään), mut rf 24-70:llä vielä kuvaa. Pohjalevy itestään on jo ihan kätsy myös hihnan kiinnityksen kannalta - jos käyttää slingi tai moneymaker-tyylisiä systeemejä - ja sivuosan saa irti nopsaan. Ebaysta kaikki 21 euroa . Riittää näin wannabe-maisekuvaajan tarpeeseen - muuhun kuvaukseen selkeesti.

https://www.smallrig.com/smallrig-l-bra ... -2976.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeps. Mulla on kaikki still arcaswiss päillä ja videopuolella painetaan Manfrotton pikakiinnityssysteemillä. Helpottaa elämää niin pirusti. Varsinkin kun noita levyjä ja klämppejä kertynyt, niin ei pääse hätä yllättämään.

Ja Smallrigista. Mä diggailen firmasta todella paljon. Laatukamaa ja toimii omassa hommassaan kerta toisensa jälkeen. Mulla on kilokaupalla niiden tavaraa eikä vieläkään oikein huonoa sanaa. Ainoa mikä on menny perssiilleen ja sekin oikeastaan omaa mokaa, oli hdmi-SSD kiinnitin/kurvi/vedonpoisto bmpcc rigiin. Menin ja ostin semmosen ja kun se saapui, ei se toiminutkaan. Selvitellessä asiaa kävi ilmi että se sopii vain 4K malliin, ei 6K malliin. Se kerrotaan kyllä hyvin selkeästi niiden kotisivuilla. Mutta vaikka näin oli, hyvittivät ne mulle sen summan ja kilke jäi mulle. Eli hienosti hoitivat tilanteen mikä ei edes niiden vika ollut. Pelkkää hyvä sanottavaa niiden putkasta mulla ja päivittäin käytössä niiden rojut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Paras keksintö Smallrigin GFX kahvassa oli arcalevyn pohjassa magneetilla kiinni oleva kiristysavain. Eeppinen apuväline joka ei ole vieläkään pudonnut hukkaan. Puukahva sen sijaan vaikuttaa heppoiselta joten veistelen oman 3D-tulostimella. Se puuosa siis ontto ja liukaskin.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Shuko kirjoitti:Ohhoh, tästäkin asiasta on saatu aikaseksi Juttu™

Eiköhän valtaosalle riitä piuhalla siirtely, lataantuu akkukin siinä samalla. Se promillesakki on luonnollisesti vapaa käyttämään lukijaa.
Niinno... Luulin kuuluvani valtaryhmään enkä koskaan ole edes kokeillut siirtää kuvia suoraan johdolla yhdestäkään kamerasta.
Kortinlukija oli jotenkin niin itsestäänselvyys jo digiajan kivikaudella, ettei muuta ole osannut edes ajatella.
Zone VI
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Shuko »

zone6 kirjoitti:Kortinlukija oli jotenkin niin itsestäänselvyys jo digiajan kivikaudella, ettei muuta ole osannut edes ajatella.
Juu, tein virhearvioinnin. En ottanut huomioon, että suurin osa todellakin on edelleen kivikaudella. ;) Kuvaahan jengi vieläkin esim Canonin peilivehkeillä.

Mutta ei sohalta tätä ketjua sen enempää.
janne.
Viestit: 2458
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja janne. »

tämäkin canon näkyy suttaavan raakakuvat iso 1600 asti

https://photonstophotos.net/Charts/PDR. ... 20EOS%20R6" onclick="window.open(this.href);return false;
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
mvert
Viestit: 1604
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja mvert »

janne. kirjoitti:tämäkin canon näkyy suttaavan raakakuvat iso 1600 asti

https://photonstophotos.net/Charts/PDR. ... 20EOS%20R6" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten tuon suttaamisen vaikutuksia voisi muuten testata? Omissa R5 kuvissa en ole sitä vielä havainnut, enkä löytänyt esimerkkejä netistäkään miten tuo ilmenee. En tosin ole ihan pahimman pään pikselintarkkailojoita, joten voi johtua siitä. Kiinnostaisi kuitenkin tietää tarkemmin mitä tuo suttualgoritmi tekee.

Maffer taisi ehdotella joskus jotain karvaisen raadon kuvaamista makrolla tai muulla terävää kuvaa tuottavalla linssillä. Onko helpompia keinoja, kun ei ole raatoja vastaan tullut :)
_lasis_
Viestit: 9
Liittynyt: Tammi 17, 2013 21 : 17
Paikkakunta: Forssa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja _lasis_ »

Iltaa! Sain oman canon r6:seni viime viikolla objektiiveineen (rf 50 1.2 ja rf 70-200 2.8). Tähän asti olen käyttänyt vain nikonia. Olen muuten ollut canoniin tyytyväinen, mutta täytyy todeta että aiemmin käyttämässäni nikon z6:ssa on paljon paremmat värit. Tämä johtuu osin siitä, että lightroomissa ei ole r6:sen omia väriprofiileita. Canonin kuvissa joutuu siis käyttämään adobe coloria, jonka värit ovat hirveät. Nettipalstojen mukaan toistaiseksi tähän ei ole päivitystä luvassa. Pitääkö vaan palata nikoniin vai kuvata canonilla pelkkää jpegiä? Onko foorumilaiset keksineet tähän mitään ratkaisua?
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja javal »

_lasis_ kirjoitti:Iltaa! Sain oman canon r6:seni viime viikolla objektiiveineen (rf 50 1.2 ja rf 70-200 2.8). Tähän asti olen käyttänyt vain nikonia. Olen muuten ollut canoniin tyytyväinen, mutta täytyy todeta että aiemmin käyttämässäni nikon z6:ssa on paljon paremmat värit. Tämä johtuu osin siitä, että lightroomissa ei ole r6:sen omia väriprofiileita. Canonin kuvissa joutuu siis käyttämään adobe coloria, jonka värit ovat hirveät. Nettipalstojen mukaan toistaiseksi tähän ei ole päivitystä luvassa. Pitääkö vaan palata nikoniin vai kuvata canonilla pelkkää jpegiä? Onko foorumilaiset keksineet tähän mitään ratkaisua?
Täältä saa jotakin apua tähän ongelmaan. Hinta 15 USD.

https://www.colorfidelity.com/
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Lay »

javal kirjoitti:
Täältä saa jotakin apua tähän ongelmaan. Hinta 15 USD.

https://www.colorfidelity.com/
+1

Toimii. Kunnes Adobe ja Canon saa yhteisymmärryksen väriprofiileihin.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Hyvä aika siirtyä Capture Onen käyttäjiksi. En ole huomannut ongelmia värien kanssa, mutta jostakin syystä nuo cr3-tiedostot toimii hieman cr2-tiedostoja hitaammin, vaikka resoluutio on pienempi.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei muuta kun joku karvainen tai muu korkeataajuuksinen kohde suttauksen testaamiseen. Suttualgoritmi vie yleensä terävimmät reunat kaikkein tiheimmästä detailista minkä kenno & lasi muuten voisi piirtää. Näin se menee Sonylla ja Pentaksilla. Pentaksilla tuuhea majava näyttää vanhalla kännykällä kuvatulta ja Sonylla hiekkakasasta puuttuu hiekka.

Mä palauttaisin sekä vitosen ja kutosen suoraan kauppaan jos vahingossa tulisi ostettua. Tuo on petos ostajaa kohtaan tuollainen tuhnutus.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Q-vaaja kirjoitti:Hyvä aika siirtyä Capture Onen käyttäjiksi. En ole huomannut ongelmia värien kanssa, mutta jostakin syystä nuo cr3-tiedostot toimii hieman cr2-tiedostoja hitaammin, vaikka resoluutio on pienempi.
Kandee silti testata omassa käytössä. C1:ssä on myös aika paljon muita bugeja ja kämmejä - esim. sillä on selkeästi jokin ongelma usseemman säikeen hallinnassa eli eri säikeet/softanpätkät/whatever toimivat kyl kivasti asynkronisesti, mut pystyvät muuttamaan tietoa siten, et oikea ei tiiä mitä vasen teki (noita tulee esim. kun vaihtaa sessiossa/katalogista toiseen tai deletoi kuvia). Ja aika pitkään kesti ton ulkoisen editointimokkulan korjaus (se on kyl esimerkki melkoisesta kuraper..se koodaamisesta eli tehty uskomattoman vaikeasti - en tiiä onko mäkkiversio tuossa toimivampi. Se käytti pitkään jotain win10:n oletusvalintoja eli kävi sieltä poimimassa softat - nyt se ehkä toimii suunnilleen oikein, mut ei ole edelleenkään mitenkään fiksu).

Mikä ei tarkoita, etteikö omaan käyttööni silti C1 sovi paremmin (tai näin siis valehtelen itselleni), mut bugien määrä on LR:ään verrattuna melkoinen. Yleensä niiden kanssa oppii elämään (välttää asiaa x), mut aina C1 onnistuu välillä yllättämään - usein sellasessa muutaman tuhannen kuvan setissä (kohta huomaat, et variantteja on jokaista kuvaa kohden, koska valinta ja uuden variantin luominen olivat vähän eri synkassa keskenään. Sen jälkeen meneekin tovi miettiessä, et kuinka deletoi vain ja ainoastaan variantit. Eikä mennyt sekään ihan kivutta). Myöskään linssiprofiileja ei tule kauhian sukkelaan - rf 70-200 löytyy, rf 24-70 ja Tamron 35 1.4 ei - jos kokee, et moinen olis kiva.

R6:n kanssa värit on kyl ihan kivat - oletusterävöitykset taas eivät. Ja R6:n tiedostot vastaa kontrastiin/saturaatioon (tekee sen sit niin tai näin) eri tavalla kuin aiemmat Canonit - sil saa kyl melkoisen pläjäyttäviä värejä, mut sellanen hienovarainen säätely on tuskaa (se on joko psykedeeliä tai liian pliisu).

Printtausta suoraan C1:stä kokeilin kerran - ei hyvä (LR on monipuolisempi ja helpompi käyttää). Onneksi voi exportata suoraan Epsonin softalle, joka kyl huolehtii perusasioista kivasti (esim. marginaalit on esikatselussa just kohillaan - koskee myös koko paprun täyttävien printtien rajaamisia). Silti C1:llä olen saanut värit/mustan tason/terävöityksen printeissä ja näytöllä heittämällä keskenään kohilleen (C1:n proofaus ei toimi ihan samalla tavalla kuin LR:ssä) - ja mulla on sekä näytössä, että papruissa vain valmistajan profiilit (ei siis itse kalibroituja).

Nykyaikaisen ihmisen tärkein tehtävä on olla erilaisten softa/rautavalmistajien betatestaajana. Ruoho on vihreintä aidan toisella puolella tai ruskeaa kummallakin riippuen omasta luonteesta.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

janne. kirjoitti:tämäkin canon näkyy suttaavan raakakuvat iso 1600 asti

https://photonstophotos.net/Charts/PDR. ... 20EOS%20R6" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä. Toki riippuu kuvaajasta ja kuvaustavoista kuinka suuresta ongelmasta on kyse. Kun riittävästi puskee (nostaa varjoja) niin R6 menee aivan palasiksi - varjoista ei löydy kuin legoja (ärrällä selkeesti uppoaa vaan pikkuhiljaa kohinaan) eli jotakin todella katoaa. Vähän maltillisemmilla säädöillä R6 säilyttää värit ärrää (5D IV:sta) paremmin - algoritmi/kenno toimii johonkin rajaan asti. Mut totta, et muuttamalla kaiken taajuustasoon saa kyl selkeesti kuvion aikaiseksi eli kohina ei ole satunnaista. Sellasella kaltavan pinnan argumentoinnilla vois väittää trendin olevan huono - leipäkään ei ole enää kuten ennen ja kermakin on saatu paksummaksi vierasaineilla. Kohta Canonilta tulee maksullinen firmispäivitys, jolla saa aitoa raakakuvaa - netti kohisee, koska perusversion ostaneet ovat menettäneet informaatiota, jota ei enää koskaan saa takaisin (RIP). Masentuneet Canonistit hyppäävät toivonsa menettäneinä sankoin joukoin parvekkeelta. Kuka korvaa menetykset? Miten käy kissakuvien - voiko kissan nostaa pöydälle jos koko kissaa ei edes ollut olemassa tai ainakin todisteet siitä ovat kadonneet? Ja tärkein - ovatko mustat aukot Canonin insinöörien tekemiä.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

ttuplai kirjoitti:...
Itsekin tosiaan muutaman vuoden C1:stä käyttänyt. Äärimmäisen tyytyväinen olen, mutta onhan tuossa softassa omat buginsakin. Mm. häviävät/muuttuvat/siirtyvät spot removalit kyllä aiheuttavat päänvaivaa.

Oletko huomannut R6:n ja kontrastin kanssa mitään outoa? Itse koen, että monesti kuvissa on todella vahva kontrasti, joka hankaloittaa editointia. Varjoja voi toki nostaa ja kontrastia vähentää, mutta hyvin helposti kuvat alkavatkin sitten näyttää HDR-kuralta, jota ei kehtaa edes yksin kotona katsella.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Q-vaaja kirjoitti:
ttuplai kirjoitti:...
Itsekin tosiaan muutaman vuoden C1:stä käyttänyt. Äärimmäisen tyytyväinen olen, mutta onhan tuossa softassa omat buginsakin. Mm. häviävät/muuttuvat/siirtyvät spot removalit kyllä aiheuttavat päänvaivaa.

Oletko huomannut R6:n ja kontrastin kanssa mitään outoa? Itse koen, että monesti kuvissa on todella vahva kontrasti, joka hankaloittaa editointia. Varjoja voi toki nostaa ja kontrastia vähentää, mutta hyvin helposti kuvat alkavatkin sitten näyttää HDR-kuralta, jota ei kehtaa edes yksin kotona katsella.
Aika samat fiilikset eli oletuksena aika jyrkkä ja vähän toiseen tottuneena tuntuu ottavan aikansa. Mulle tuottaa lisäongelmia se, et käytän omia presettejä ja ne eivät oikein enää istu. Tai välillä tuntuu, et kaikki on kohillaan ja sit seuraavassa valossa homma natisee liitoksistaan. Jaksais käsitellä jokaista kuvaa erikseen käsityönä. Eilen printtasin ison nipun kuvia mattapaprulle ja ne ny makaa tossa lattialla ja yritän ottaa selvää mikä mättää tai on mättämättä - osaa oikein ruudulla analysoida. Nyt sit ite seison jakkaralla ja ihmettelen. En tiiä pitäskö valottaa selkeesti eri tavalla vai muuttaa käsittely - vai kumpaakin. Tai ehkä pitäs vaihtaa miestä ja ite ryhtyä täyspäiväseksi Tempparien seuraajaksi.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nonii. Päivititte Vanhan Uuteen ja saitte vielä vanhempaa Canon-kuraa. Ymmärrykseni ei riittänyt tuossa Z6 -> R6 hypyssä enää - R5 olisi vielä ehkä jossain määrin päivitys mutta Z6 on PDAF raitoineenkin parempi vaihtoehto kuin R6 noin digikuvan ainoan perusteen eli maksimaalisen laadun kannalta.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Tottakai maksimaalinen kuvanlaatu on ainoa peruste - ja tämä siis mielipiteiden ensimmäisen pääsäännön mukaan: "On olemassa monenlaisia mielipiteitä - vääriä ja minun". Toinen pääsääntö: "Ei ole olemassa muita ihmisiä kuin minä ja mun kloonit - ja jos onkin, en ole nähnyt siitä todisteita omaa napaa tuijottaessani". Toki ongelma on siinä, et maksimaalinen kuvanlaatu on subjektiivinen, mut ei anneta sen haitata hyvää ajattelumallia. Siksi olenkin perus hiihtolenkille palkannut osaavan henkilökunnan ja voiteluryhmän, joka analysoi lumen lämmön, rakenteen ja viskositeetin kuuden merkitsevän numeron tarkkuudella maksimoidakseni nopeuden, vaikka en koskaan kisaa hiihdossa - tai no kerran, mut se oli peräseinäjoen kyläyhdistyksen vasenkätisten ikämiesten mestaruuskisa. Toki hiihtäminen v..tuttaa aamusta iltaan ja vähän muut hiihtäjät ihmetteli, mut mitä välii, koska maksimi.

Suomeksi: on täs kamerassa ongelmansa, mut en ole vielä pitänyt täydellistä kameraa käsissäni. Kyse on vaan siitä, et ovatko kompromissit niissä asioissa joista olen valmis tinkimään - joka harvemmin ratkeaa ihan parilla testiruudulla tai ämpärikuvaamisessa. Ymmärrän, et tää on joillekin ylivoimainen ajattelumalli tai siis selkeästi ihan väärä, mut mun täytyy elää sen kanssa. Toki mulle värien kanssa pelaaminen tuottaa oman tyydytyksensä ja olen väreille kohtuu herkkä - tarkoittaa, et myös helposti liioittelen ko. ongelmia. Ja jos Canon pettää, aina on Tempparit - ne ei petä ikinä.

ps. Mikä on Z6 -> R6 hyppy - onks siin kierrettä mukana ja tehdäänkö se suorin vartaloin?
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Marssitaan hattu kädessä Rajalaan ja kysytään paljonko näistä sais?
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mut hypitääks ennen vai jälkeen marssin? Entä hattu - onks se päässä hyppimisen ajan vai pidetääks edelleen kädessä? Kuulostaa kauhian vaikeelta toi kuvanlaadun maksimointi. Ymmärrän, et on ymmärrys hukassa - hankala koreografia eikä saa ees kotona harjotella vaan pitää heti mennä Rajalaan. Olis ehkä helpompiakin harrastuksia - esim. valokuvaaminen - se menee vaikka rimaa hipoen, eikä tarvii maksimoida mitään. Kuullu, et Canonilla on sellanen R6 - pitäs käydä tohon harrastukseen. Ootko testannu?
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Menet vain sinne Rajalaan ja kysyt. Jokaisen on kantapään kautta opittava miten tiskillä kumarretaan ja onko polvi koukistettava ensin vai käsi heilutettava kuitenkin alkuun. Neljä tai viisi vaihtokertaa alkaa jo olemaan rutiini hanskassa.

Oikealla aloituksella ja VIP-statuksella saa helposti 500-1000€ alennusta listahinnoista paketille. Turun Rajalassa toimi ennen se, että kysyi tiskiltä suoraan kolikoita lainaksi edustan parkkiautomaattiin ja manasi käteisen haittoja.
Vastaa Viestiin