Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja spege »

Hyvät DC.netin kansalaiset, valokuvaajat kameramerkkiin katsomatta!

Minulla oli pitkään vakaana aikomuksena jäädä kokonaan eläkkeelle ammattiluonnonvalokuvaajan työstäni ja toimia vain evp valokuvamarsalkan virassa, opastaen Suur-Sawon valokuvaajia ja DC.netin kansaa silloin tällöin lähinnä valokuvausteknisiin kysymyksiin liittyvissä asioissa. Suunnittelin jopa, että möisin koko järjestelmäkamerakalustoni pois ja tyytyisin ottamaan valokuvia vain iPhone Xs taskuaseellani.

Päätin kuitenkin yrittää vielä kerran nousta Suomen luonnonvalokuvaajain raskaimpaan sarjaan, 1. luokan luontokuvaajaksi, hankkimalla järeän AF-S Nikkor 200-400/4 VR II superteleobjektiivin ja nyt vielä sen rinnalle Nikonin uuden kompaktin ja erittäin terävän AF-P 70-300 E VR lähitaisteluobjektiivin.

Viime aikoina on tuntunut myös siltä, että olen saamassa takaisin vuosia kadoksissa olleen motivaation raskaisiin, vakavahenkisiin valokuvausretkiin. Näin ollen haluan esitellä koko DC.netin kansalle suurelta osin viimeaikaisten kalustohankintojeni tuloksena syntyneen uuden luonnonvalokuvaajan taistelureppuni, joka kantaa nimeä Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack.

Tämä ensiluokkaista Nikon-laatua huokuva, Tamrac Expedition 8 kamerareppuun kasaamani taistelukalusto käsittää kaiken sen, mitä vaativa luonnonvalokuvaaja retkillään tarvitsee. Repun keskellä lepää pääaseeni, Nikkor 200-400/4 VR II, jonka perässä on kiinni jalo, 10 huippuvalokuvan sekuntinopeuteen yltävä D500 kamerani perinteisellä kunnon peilietsimellä sekä välissä 1,4x TC-14E III telejatke.

Pääaseen ympärillä repun lokeroista löytyvät DX-formaatin Sigma 8-16 mm superlaajakulmazoom ja Nikon 16-80 E VR normaalizoomi sekä uusin hankintani, AF-P 70-300 E VR telezoom, joiden painot vaihtelevat 500 grammasta 700 grammaan. Yhdestä lokerosta löytyvät tarpeelliset linssien puhdistusvälineet, iso ilmapumppu ja mikrokuituliina.

Kuva

Kävin tämän viikon torstaina, keväisen ja aurinkoisen sään innoittamana jo testaamassa uuden taistelureppuni toimivuutta tositoimissa muun muassa läheisellä koskikarajoella, täysin jalkamiehenä ilman Mercedes SL ajoneuvoani!

Kuva

Koska koko jokialue oli täysin sula, en päässyt tällä kertaa koskikaraa kovin lähelle. Sain kuitenkin otettua 1,4x jatkeella pidennetyllä 200-400 mm kaliiperin pääaseellani noin 50 metrin etäisyydeltä karasta tällaisen valokuvan.

Kuva

Aikaisemmin päivällä lähestymismarssilla joelle, sain napattua uudella 70-300 Nikkorillani harvinaisesta ruotsintiaisesta ihan kunnollisen lähikuvan.

Kuva

Edellä mainittu kompakti ja kevyt telezoomi vaikuttaa soveltuvan hienosti myös telemaisemakuvaukseen.

Kuva

Jotkut vanhat DC.netin valokuvaajat saattavat muistaa, että rakensin tällaisen kaiken kattavan luonnonvalokuvaustäyspakkauksen noin kymmenen vuotta sitten silloisesta järeästä Canon-kalustostani. Uskon kuitenkin vahvasti, että nyt 10 vuotta myöhemmin kykenen taistelemaan luonnonvalokuvauksen kunnian kentillä ainakin kymmenen kertaa tehokkaammin tällä uudella Nikon-kalustosta kootulla taistelurepullani!

Vai uskaltaako kansa olla asiasta eri mieltä? :)
Viimeksi muokannut spege, Helmi 22, 2020 17 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21639
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Peukkua projektille. Kyllähän tämä on hieno juttu kuraisen talven keskellä.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Upeaa! Tätä kansa on odottanut.

Kuva
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Spegen piristyminen on tervetullut uutinen.
Olisin kuitenkin upseerimieheltä odottanut minimissään senverran isänmaallisuutta että olisit tuon kokoelmapussukan nimennyt SUOMEN kielellä.
T71
Viestit: 3493
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja T71 »

Savon sanomissa olikin jo pikku-uutinen, että "Nikonisti ajoi ojaan Joroisissa, kara loukkaantui".

https://www.peachparts.com/shopforum/at ... ~-car2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja spege »

jopisalo kirjoitti:tervehdys
Spegen piristyminen on tervetullut uutinen.
Olisin kuitenkin upseerimieheltä odottanut minimissään senverran isänmaallisuutta että olisit tuon kokoelmapussukan nimennyt SUOMEN kielellä.
Käsittääkseni Suomen puolustusvoimissakin käytetään läheisen Nato-yhteistyön takia nykyään paljon englannin kieltä, ainakin korkeiden upseereiden keskuudessa.

Oma pyrkimykseni on kohota tämän ylivertaisen, kaiken kattavan Nikon-kamerareppuni turvin myös korkealle kansainväliselle tasolle, maailmanluokan luonnonvalokuvaajaksi. Kaukokatseisena ja kunnianhimoisena savolaisena valokuvamarsalkkana nimesin taistelupakkaukseni näin ollen jo nyt varmuuden vuoksi Lontoon kielellä.

Kunhan kevät etenee ja sorsien määrä sen myötä Sydän-Savon sulavesillä, pelloilla ja pöheiköissä lisääntyy voimakkaasti, tulen taltioimaan vielä sellaisia luonnonvalokuvia, ettei DC.netin kansa ole sellaista visuaalisesti ja teknisesti ensiluokkaista luontokuvalaatua kuunaan kokenut! :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Suojaappa tuo ilmapumppu jotenkin, esim. reiluhko minigip-pussi on hyvä. Jos tuo on tuolleen eskimona laukussa, niin sinne voi mennä kaikkea sellaista mitä et halua kameran sisään.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
janne.
Viestit: 2459
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja janne. »

kräppirunko ja pimeä zoomi??? onko perintömetsästä noin vähän jäljellä ettei ole vara kunnon vehkeisiin?
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
JL Anttola

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Mukavaa luettavaa - kun enimmän kehun jättää omaan arvoonsa - Spegen piristyminen sorsajahtiin. Hyvää tekee itse kullekin lähteä sinne karajoelle, ja vielä parempaa, jos siirtymä tapahtuu jaloin, se on jaloin tapa. Ja korkeella näkkyy vesi olevan joessa tuossa maisemakuvassa, ei sinne kannata merssua upottaa, vai?

Kiinnostas tieto oikein EXIF:stä katottuna noista kuvausmatkoista karaan ja ruotsintiaiseen, voisi verrata omiin otoksiin, jos vaikka oppis jotain? Jos jaksat katsoa ja tieto ei ole salaista, niin kovasti arvostan ja kiitän sitten.

Letkeitä retkiä karajoelle tai sorsapuistoon, ja mieluummin usein kuin harvoin! Spegelle ja kaikille muillekin, itseni mukaan lukien, lähtemisen kynnys on aina välillä korkea ainakin meillä. Sinne voi lähteä, vaikka ei joka reissulla kuvattavia vastaan tulisikaan.

Jaakko

PS. Spegen onnettomuudesta otetusta kuvasta kimposi jostain muistin sopukoista sellaisen amfibioauton esittelytilaisuus Imatralla, nykyisen Vuoksen kalastuspuiston maisemissa - silloin siinä oli uimalaitos - Pässiniemen ja Varpasaaren paikkeilla. Isän kanssa siellä olin, jossain kymmenen korvissa ehkä, eli 50 - 60 lukujen vaihteen paikkeilla? Ei se kyseinen auto kuitenkaan tainnut mikään myyntimenestys olla maahantuojan kovasta yrityksestä huolimatta? Varakkaammalle valokuvaajalle veneen ja auton yhdistelmä voisi toki tuoda aivan uusia näkö- ja kuvakulmia elämään?
Agfa
Viestit: 106
Liittynyt: Kesä 27, 2003 19 : 18

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja Agfa »

Kylläpä tämä arktisen alueen ilmastomuutos yllättää.
Lyhentyneet talviunet saa ihmeitä aikaan marskissa.
Huomioida pitää tää peili-ilmiö!
Kuntoilu ilmiön olen huomannut ohimennessä, sillä päämajan paskahuussi on
vaihtanut paikkaa tiheentyneellä välillä. Nyt niitä pikku pyrämiidejä on siellä
täällä pihapiirissä merkkinä uuden ennätyksen synnystä? Tosin tänä talvena
miinoitukset eivät ole riittävästi jäässä, joten suosittelen ikkunoiden kiinni
pitämistä kyseisellä suoralla. (Miinoituksen stratekista merkitystä on tosi vaikeaa
ymmärtää jos ei ole suorittanut vähintäin valokuvakorpraalin pinssiä.)
Tämä kaikki imponoiva jättää hyvin odottavalle kannalle.
Onko vanha pyrstötähti leimahtamassa ilmiliekkeihin?
Ainakin Tihusniemen VPK:lle on hankittu uusi hevonen pumppukärreineen.
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja spege »

janne. kirjoitti:kräppirunko ja pimeä zoomi??? onko perintömetsästä noin vähän jäljellä ettei ole vara kunnon vehkeisiin?
Kunnon vehkeisiin? Mihin helvettiin tarvitsen suurivalovoimaisia objektiiveja, kun työskentelen vain päivänvalon aikana, korkeintaan tunti ennen auringonnousua tai tunti sen jälkeen. Ei, ei, suurivalovoimaiset objektiivit tekisivät taistelurepustani vain niin painavan, etten jaksaisi kantaa sitä minnekään. En harrasta yökuvausta ja päivälläkin otan maisemakuvat mieluiten niin, että koko maisema on terävyysalueen sisäpuolella, eli pimeitäkin zoomeja pitää yleensä himmentää.

Nikon D500 "croppirunko" on minulle täydellinen, koska kuvaan etupäässä lintuja, jolloin pienemmästä kennokoosta on vain hyötyä. D500 on ollut minulla jo kauan ja olen siihen kamerana erittäin tyytyväinen. Loistava käyttöergonomia, 10 fps sarjatuli isolla puskurimuistilla ja lähes koko etsinalan kattava, huippuluokan AF-järjestelmä ovat minulle tärkeitä. Kameran sisällä sykkivä, Sonyn valmistama DX-formaatin 20 MP kenno tuottaa myös maisemakuvauksessa täysin riittäävää kuvanlaatua korkealla sävydynamiikalla ja hämärässä herkkyyttä voi nostaa myös melko huolettomasti.

Taistelureppuni painosta suurin osa muodostuu 200-400/4 putkesta, joka on valokuvaustyöskentelyni pääase jaloon sorsavalokuvaukseen. Koko muu kalusto, kamerarunko mukaanlukien, painaa vähemmän kuin tuo putki, vaikka käytössäni on kolmella pienikokoisella zoomobjektiivilla kinovastaavat polttovälit portaattomasti välillä 12-450 mm, 200-400:lla 1,4x jatkeen kanssa pääsen sorsakuvaukseen erinomaisesti riittävään, yli 800 mm kinovastaavuuteen valovoimalla f/5,6.

Mitä metsärahoihin tulee, en voi, enkä halua myöskään törsätä entiseen malliin kaikkia rahojani kameralaitteisiin. Tarvitsen katetta tililleni muun muassa SL Mercedekseni huoltokuluihin, jotka nousevat välillä valtuutetun merkkihuollon marmoritiskillä nelinumeroisiin eurosummiin, jotka eivät aina ala edes ykkösellä. Tämä auto on kuitenkin hyvin tärkeä osa myös luonnonvalokuvaustyötäni, kun lähden kauemmas Suur-Sawon sydänmaille valokuvia ottamaan.

Kuva

Anttolan Jaskalle tiedoksi, että olen päättänyt vastaisuudessa luokitella kuvauspaikkani ja marssireittini, tapahtuivatpa ne sitten jalka- tai moottorimarssina, salaisiksi. Etenkin täällä Savossa on aivan saamaristi kateellisia ja uteliaita ihmisiä, enkä halua ottaa sitä riskiä, että joku kalakukkokauppias tulee häiritsemään valokuvaustyötäni tai pahimmassa tapauksessa valtaa kuvauspaikkani jonkun Huawein tai Samsungin ihmekamerapuhelimensa kanssa. ;)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
AnHa
Viestit: 1780
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja AnHa »

spege kirjoitti:SL Mercedekseni
Kuva
Oletko jo huomannut, että kaikki hyvät asiat kirjoitetaan viidellä kirjaimella? Kuten Spege tai Nikon. Mercedes-Benz ei sovi kuvaan.

Esimerkiksi Nikon, Spege ja Volvo olisi paljon luontevampi ja varmasti voittoisa yhdistelmä.
JL Anttola

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Ymmärrän kantasi; ei kaikkea kannata paljastaa. Vaikka mihinkäs se tieto linja-autosta leviäisi, ei mihinkään...

En olisi kyllä edes ilmansuuntia kaipaillut, ainoastaan etäisyyttä kamerasi kennolta linnun kuvaushetken sijaintiin. Kerroit tosin tuon karan kohdalla, että matka oli noin 50 metriä. Ja nyt jäin siihen uskoon, että todellisuudessa ei ollut edes kahtakymmentä metriä, ja totesit tämän EXIF:stä katsoessasi itsekin...

Tähän asti viimeisessä viestissä olet aika lähellä päätymässä samaan tulokseen mihin minäkin olen päätynyt; pienempi kenno on lintukuvauksessa parempi. Puoluekantamme poikkeavat toisistaan, kennokoossa lähestyvät; minä en näe puhelimia kuvausvälineinä kuin ainoastaan tilanteissa missä ei muita välineitä ole käytettävissä; katson siinä aina isomman kennon suuntaan, jos sellainen on käytettävissä. Taas varsinaisen kuvauskaluston kanssa olen päätynyt APSCeetä pienemmänkin riittävän, ja odotan mielenkiinnolla, milloin sinäkin huomaat tämän?

Kuvataan silti iloisin mielin, ja ulkoillaan karajokien ja sorsapuistojen maisemissa, vaikka ilman minkäänlaisia kuvausvälineitä, omin jaloin liikkuen! Ja milloin kuvataan, kuvataan niillä välineillä, mitä itse kullakin on, ja sattuu olemaan mukana! Tuollainen pelkistetty repullinen on oivallinen ajatus, kaikkea ei kannata karajoelle raahata. Lintuputken kaveriksi yksi normaalizuumikin kattaa lähes kaiken oletettavan eteensattuvan kuvattavan, äärimmäisen harvoin puuttuu mitään, ja näissä ääritapauksissakin pärjää vain hiukkasen laadussa häviten, ei tarvi kokonaan jättää kuvia ottamatta!

Jaakko
ErAh
Viestit: 81
Liittynyt: Maalis 13, 2019 16 : 35

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja ErAh »

AnHa kirjoitti:Oletko jo huomannut, että kaikki hyvät asiat kirjoitetaan viidellä kirjaimella? Kuten Spege tai Nikon. Mercedes-Benz ei sovi kuvaan.
Mutta "MERSU" sopii :) ...
spege
Viestit: 11300
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja spege »

AnHa kirjoitti:Oletko jo huomannut, että kaikki hyvät asiat kirjoitetaan viidellä kirjaimella? Kuten Spege tai Nikon. Mercedes-Benz ei sovi kuvaan.

Esimerkiksi Nikon, Spege ja Volvo olisi paljon luontevampi ja varmasti voittoisa yhdistelmä.
Suomalaiset käyttävät yleensä automerkkien kuninkaasta, kuten eräs nikonistiveli tuossa jo totesi, nimitystä Mersu, eli siinä on viisi kirjainta.

Volvo on tylsien tosikkomiesten automerkki, siinä ei ole lainkaan samanlaista luonnetta, mitä Mersussa on. Jotkut jopa väittävät, että Mercedes-Benz SL kuuluu niihiin hyvin harvoihin automalleihin maailmassa, joilla on sielu. Aivan samoin kuin kameramaailmassa jotkut väittävät Leica M-sarjalla olevan.

Mercedes SL on kuitenkin loistava ja käytännöllinen liikkumisväline myös luonnonvalokuvaajalle. Takakonttiin sähköhydraulisesti painuva katto mahdollistaa umpiauton muuttamisen 16 sekunnissa avoautoksi. Näin on mahdollista ottaa laajalla sektrorilla laadukkaita lintukuvia maanteitten varsilta, mukavasti auton nahkaistuimelta käsin, jopa lentokuvia, koska auton katto ei ole pilaamassa näkyvyyttä. Olen joskus käyttänyt SL:ää varsin onnistuneesti jopa eräänlaisena liikkuvana piilokojuna. :)
JL Anttola kirjoitti:En olisi kyllä edes ilmansuuntia kaipaillut, ainoastaan etäisyyttä kamerasi kennolta linnun kuvaushetken sijaintiin. Kerroit tosin tuon karan kohdalla, että matka oli noin 50 metriä. Ja nyt jäin siihen uskoon, että todellisuudessa ei ollut edes kahtakymmentä metriä, ja totesit tämän EXIF:stä katsoessasi itsekin...
Ei hyvä Anttola ainakaan Nikonin EXIF-tiedoista näy objektiivin tarkennusetäisyys, joten sinun on uskottava marsalkan sanaan, että kuvausetäisyys karaan oli noin 50 metriä. Leveän joen vastarannalta tuon kuvan otin 200-400 tykilläni. Persusorsaa (linnussa ainakin samat värit kuin PS:n logossa) pääsin lähelle, noin kolmen metrin etäisyydelle, jolloin 70-300 zoomi 300 mm asennossa (450 mm kinovastaavuus) riitti loistavasti lähikuvaan.
Viimeksi muokannut spege, Helmi 24, 2020 1 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
JL Anttola

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tälläinen rivi

Approximate Focus Distance - 3.54

löytyy miun kuvan EXIF-tiedoista. Tässä kuva; sitä likkaamalla pääsee likkeriin, ja sieltä kuvan alapuolelta EXIF-tietoihin. Olen ymmärtänyt tuon tarkoittavan tarkennusetäisyyttä, voin olla ymmärtänyt väärin, ja toisaalta minulla ei ole likkeristä mitään kokemusta muun merkkisten kameroiden kuin omani kohdalla, eikä muista kuvasäilyttäjistä mitään kokemusta.

Selitys hyväksytty.

Kuva
©pjm
Viestit: 6021
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Onko sillä niin väliä kuinka etäällä jonkun kuvaama kohde on ollut kennosta? Kuvaustilanteessa muita luonnollisia muuttujia ihan helevetikseen kuitenkin. Ja sen päälle vielä mahdollisesti kaluston erot ja kaiken päälle kuvaajien fyysiset ja henkiset erot.

Tarkoitan vaan etteihän samanlaista tilannetta tule kuitenkaan, edes pihatirppojen kanssa, sentinkin ero on ero. :)

Spegelle hyviä retkiä luontoon!
hkoskenv
Viestit: 4418
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

©pjm kirjoitti:Onko sillä niin väliä kuinka etäällä jonkun kuvaama kohde on ollut kennosta? Kuvaustilanteessa muita luonnollisia muuttujia ihan helevetikseen kuitenkin. Ja sen päälle vielä mahdollisesti kaluston erot ja kaiken päälle kuvaajien fyysiset ja henkiset erot.
Kyllä ainakin minua kiinnostaa jokaisessa kuvassa sen ottaminen teknisenä tapahtumana.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4418
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

spege kirjoitti: Volvo on tylsien tosikkomiesten automerkki, siinä ei ole lainkaan samanlaista luonnetta, mitä Mersussa on. Jotkut jopa väittävät, että Mercedes-Benz SL kuuluu niihiin hyvin harvoihin automalleihin maailmassa, joilla on sielu.
Auton sielu on kuulemma tärkeä joillekin autoharrastajille. Mitä se sitten tarkoittaakin itse kullekin. Minulle tulee sielusta mieleen olio, jolla on oma tahto ja persoonallisuus - eli toisin sanoen on oikutteleva jääräpää. Silloin kun minun auto alkaa esitellä sieluaan sen tie käy hyvin pian kohti Kuusakosken sulatusuuneja. Oikutelkoon siellä ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta jos meinaa olla minun auto, sitten on oltava tahdoton työkone.
Aivan samoin kuin kameramaailmassa jotkut väittävät Leica M-sarjalla olevan.
Pah, intoilijoiden höpinää. Krääsässä "sielu" tarkoittaa vain viimeistelemätöntä firmistä.

Mercedes SL on kuitenkin loistava ja käytännöllinen liikkumisväline myös luonnonvalokuvaajalle.
En ihmettele huoltokuluja, jos kruisailet urheilumersulla savolaisilla metsäteillä. Suomessa ei ole metriäkään sellaista tietä, jolle tuo auto on tarkoitettu. Uudetkaan tiet eivät ole rakennettu keskieurooppalaisten moottoriteiden standardeilla. En tiedä ilmailustandardeista, mutta kenties joku kiitoradan pätkä on lähellä riittävää laatuluokitusta, mutta ne eivät katso hyvällä, jos yksityinen menee revittelemään mersullaan kiitoradalla.
Hannu
©pjm
Viestit: 6021
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Spege´s ultimate high-end Nikon nature shooting bagpack

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

hkoskenv kirjoitti:
©pjm kirjoitti:Onko sillä niin väliä kuinka etäällä jonkun kuvaama kohde on ollut kennosta? Kuvaustilanteessa muita luonnollisia muuttujia ihan helevetikseen kuitenkin. Ja sen päälle vielä mahdollisesti kaluston erot ja kaiken päälle kuvaajien fyysiset ja henkiset erot.
Kyllä ainakin minua kiinnostaa jokaisessa kuvassa sen ottaminen teknisenä tapahtumana.
Juu, vastahanka miulla muitten tietoihin valitettavasti niin syvällä kuin olla voi. Meikäläinen pitää kuvaustapahtumaa ja sen jälkeisiä luovana tapahtumana. Sama vähän kuin taulumaalareilla, värit ja sävyt jotain jota huono toisille välittää siitä paletilta. Numerot vaan tappaa halun harrastaa. Photarillakin säädellessä katson kuvaa, en numeroita.
Vastaa Viestiin