Sony RX10 Mark IV

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Koon, painon sekä hinnan puolesta 7D comboihin vertaillen pärjää kyllä.
Nimim. myös 1DX2 välillä kaapista kaivava.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja jka71 »

zone6 kirjoitti:Kun luontoa en muutenkaan kinolla kuvaa. Tarvitsisi liian pitkiä objektiiveja :) Niin RX10 kiinnostaa jossakin määrin.

Se pisin käytännön yhdistelmä jolla mennään nykyisin on 1.6x krop (7D2) ja 100-400 + 1.4xTC. Valovoima putoaa f/8 joten iso huitelee helposti siellä 2000-3200 välillä liikkuvia elukoita kuvatessa. Usein paikallaankin olevia jos kuvataan illalla.
Valon vähetessä tai kohteiden lähetessä TC lähtee pois. Tosin silloin usein kroppaillaan tuota kroppikennoistakin sitten.

RX:n valovoima olisi vähän parempi, mutta pärjäisikö muuten? Suurin osa kuvauksesta on kuitenkin jalustan kanssa tapahtuvaa.

Jos olisi rahaa, ratkaisu olisi 1DX2 ja joku 600f4 + TC. Ja jos tuollaiseen olisi rahaa, olisi varmaan vapaatakin niin paljon, että voisi totuttaa kohteet paremmin ja päästä lähemmäs. Mutta kun ei ole niin tarvitaan pitkää putkea...
Minä luovuin 80D+ 100-400+1.4x vähän ajan päästä Räksän hankkimisen jälkeen. Niissä valoissa missä Canonin kropilla sain tyydyttävää lopputulosta niin sai Räksälläkin. Nyt puhun lähinnä lintujen kuvaamisesta heikommassa valossa.

Ulottuvuudessa häviää ja kroppivarassakin. Omassa ajattelutavassa tullut muutos ettei kaikkia tilanteita tarvi saada kuviin. Ahkerasti kun liikkuu niin hyviäkin tilanteita tulee kohdalle.

Vapaa-ajan käyttöön harrastusmielessä Räksä on miellyttävä laite käyttää :)
Minä en ottaisi ilmaiseksikaan 1DXII+ 600/4 Ei soveltuisi omaan käyttöön ollenkaan ;)
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Täytyy kyllä tutustua lisää tuohon RX10:iin. Vaikka ulottuvuutta vähän ehkä menettää, toisaalta saa laajispään.
Jostakin syystä olen todella laiska vaihtamaan objektiivia silloin jos kamerassa on kiinni tele. Vaikka löytyisi jotakin kivaa kuvattavaa, ei viitsi ottaa reppua selästä, kaivaa sieltä normaalimpaa/laajempaa objektiivia, ruuvata sitä kiinni, ottaa kuvaa ja laittaa teleä takaisin.
Jää kuvaamatta jollei mukana kulje m43 laajiksen kera.

Tätä tapahtuu nimenomaan teleillessä. Silloin jos kulkee kinokoon ja normaalizoomin kanssa, jaksaa sitä pysyähtyä vaihtelemaan objektiiviakin tarpeen mukaan.
Ehkä telen kanssa jotenkin alitaijuisesti pelkää, että juuri kun sen ruuvaa irti, tuleekin yllättävä tilanne.

RX:llä olisi jopa 7D2:sta helpompi napata myös videota lennosta koska ei tarvitse siirtyä erikseen "ojokuvaus-asentoon" vaan etsimestä näkisi myös sen ajan.
Zone VI
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja jka71 »

zone6 kirjoitti: Jostakin syystä olen todella laiska vaihtamaan objektiivia silloin jos kamerassa on kiinni tele. Vaikka löytyisi jotakin kivaa kuvattavaa, ei viitsi ottaa reppua selästä, kaivaa sieltä normaalimpaa/laajempaa objektiivia, ruuvata sitä kiinni, ottaa kuvaa ja laittaa teleä takaisin.
Jää kuvaamatta jollei mukana kulje m43 laajiksen kera.
Minä en yleensä edes ole pitänyt matkassa vara objektiivia järkkäriin juuri sen vuoksi kun
ei tulisi kuitenkaan vaihdettua. Minä olen ratkaissut asian sillain, että laajis/makro vaihtoehto on M5+ 11-22/ 28/3.5. Kantolaitteena on tästä jotain vanhempaa mallia https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... Emeb5E0qqf" onclick="window.open(this.href);return false; . Järkkäri+tele sitten toisella ollalla ja nyt vaihtoehtoisesti Räksä.

Huomasin sellaisen kun tein kuukausittaisen varmuuskopioinnin ja korttien alustuksen, että en ollut ottanut yhtään kuvaa järkkärillä toukokuun aikana.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja Räntä »

zone6 kirjoitti:Täytyy kyllä tutustua lisää tuohon RX10:iin. Vaikka ulottuvuutta vähän ehkä menettää, toisaalta saa laajispään.
RX10 IV on kiva allrounderi, mutta on siinä puutteensakin. Itse en pidä 2.7x-cropatun 210mm f/4:n semi-blurreista taustoista, kuvien ilme ei todellakaan ole "600mm f/4", vaan 600mm f/11. FF + 600mm f/4 tuottaa täysin erinäköistä kuvaa, vaikka näistä samassa yhteydessä puhutaankin.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Räntä kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Täytyy kyllä tutustua lisää tuohon RX10:iin. Vaikka ulottuvuutta vähän ehkä menettää, toisaalta saa laajispään.
RX10 IV on kiva allrounderi, mutta on siinä puutteensakin. Itse en pidä 2.7x-cropatun 210mm f/4:n semi-blurreista taustoista, kuvien ilme ei todellakaan ole "600mm f/4", vaan 600mm f/11. FF + 600mm f/4 tuottaa täysin erinäköistä kuvaa, vaikka näistä samassa yhteydessä puhutaankin.
600mm f/4 lienee valtaosalle tavoittamattomissa ja hankala raahattava. Olisihan se kiva jalustakuvauksessa jos olisi sponsori.

Nykyisillään päästään huimaan 560mm f/8 -tasoon FF:llä ja siitä 1.6x croppia. Ei tässä mitään pehmeää taustaa pääse hakemaan.
Zone VI
xniko
Viestit: 39
Liittynyt: Tammi 30, 2019 17 : 29

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja xniko »

Tällänen tuli tänään tilattua kun eilen meni aikasempi sony kaupan. Kuvaillut viimesen vuoden aikana rapiat 3k-kuvaa niin jospa tämän ulottuvuus lintujen kimppuun vähän taas innostais uudelleen..

Aikasempi runko oli A6300, putkena ainakin omasta mielestä hyvä G-sarjan 70-200f4. Runkohan tuossa oli heikko joten tämän kanssa tuskin suurta pudotusta tulee kuvanlaadullisesti.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja habannaama »

xniko kirjoitti:Tällänen tuli tänään tilattua kun eilen meni aikasempi sony kaupan. Kuvaillut viimesen vuoden aikana rapiat 3k-kuvaa niin jospa tämän ulottuvuus lintujen kimppuun vähän taas innostais uudelleen..

Aikasempi runko oli A6300, putkena ainakin omasta mielestä hyvä G-sarjan 70-200f4. Runkohan tuossa oli heikko joten tämän kanssa tuskin suurta pudotusta tulee kuvanlaadullisesti.
Millä tavoin a6300 oli runkona heikko ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
xniko
Viestit: 39
Liittynyt: Tammi 30, 2019 17 : 29

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja xniko »

Ei tuo A6300 kestänyt ison nostoa, varmaan nuo A7-sarjalaiset siinä huomattavasti parempi? Ei ole kokemusta mutta näin oletan ja näkyyhän se hinnassakin. Eihän tämäkään varmasti kestä isoa sen paremmin mutta itselle tulee varmasti tälle enemmän käyttöä.
riihijan
Viestit: 1010
Liittynyt: Elo 07, 2005 23 : 46
Viesti:

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Näyttäisi saavan uutta Amazon.de 1699,- ja siitä vielä 200e cashback.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja Räntä »

xniko kirjoitti:Ei tuo A6300 kestänyt ison nostoa, varmaan nuo A7-sarjalaiset siinä huomattavasti parempi? Ei ole kokemusta mutta näin oletan ja näkyyhän se hinnassakin.
FF:t ovat tietysti parempia, mutta ei A6xxx-sarjalaiset mitenkään huonoja ole, A6300 on lisäksi niistä kuvalaadultaan hiuksenhienosti se paras malli. A6500:n etuja ovat IBIS ja syvä bufferi, kun taas A6400:ssa on täysin ylivoimainen AF-C. Olisi kiva saada nuo ominaisuudet yhteen runkoon...
jalkkis
Viestit: 225
Liittynyt: Huhti 04, 2013 16 : 25

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja jalkkis »

Räntä kirjoitti:
xniko kirjoitti:Ei tuo A6300 kestänyt ison nostoa, varmaan nuo A7-sarjalaiset siinä huomattavasti parempi? Ei ole kokemusta mutta näin oletan ja näkyyhän se hinnassakin.
FF:t ovat tietysti parempia, mutta ei A6xxx-sarjalaiset mitenkään huonoja ole, A6300 on lisäksi niistä kuvalaadultaan hiuksenhienosti se paras malli. A6500:n etuja ovat IBIS ja syvä bufferi, kun taas A6400:ssa on täysin ylivoimainen AF-C. Olisi kiva saada nuo ominaisuudet yhteen runkoon...
Joo, ja esim. DXOmarkissa A6300 vie selkeesti RX10iii:sta, mitä tulee kennoon. JA eiks iii vs. iv:n kenno ole aika lailla sama, ei ainakaan merkittävää eroa.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja Räntä »

jalkkis kirjoitti:JA eiks iii vs. iv:n kenno ole aika lailla sama, ei ainakaan merkittävää eroa.
Muuten samoja kameroita, mutta IV-mallissa paljon parempi AF (vaihetarkennus, 315 pistettä) ja nopeampi sarjakuvaus (24 fps).
xniko
Viestit: 39
Liittynyt: Tammi 30, 2019 17 : 29

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja xniko »

Räntä kirjoitti:
xniko kirjoitti:Ei tuo A6300 kestänyt ison nostoa, varmaan nuo A7-sarjalaiset siinä huomattavasti parempi? Ei ole kokemusta mutta näin oletan ja näkyyhän se hinnassakin.
FF:t ovat tietysti parempia, mutta ei A6xxx-sarjalaiset mitenkään huonoja ole, A6300 on lisäksi niistä kuvalaadultaan hiuksenhienosti se paras malli. A6500:n etuja ovat IBIS ja syvä bufferi, kun taas A6400:ssa on täysin ylivoimainen AF-C. Olisi kiva saada nuo ominaisuudet yhteen runkoon...
Niin, A6300 tuntu isossa olevan kipuraja 6400, räxässä se on varmasti 3200 tai 1600. Pari tuntia eilen kerkes uuteen leluun tutustua eikä nyt ainakaan vielä kaduta yhtään vaihto vaikka kuvanlaadussa tultiinkin takapakkia. Omat näppäilyt kun voi suorittaa kelin valosuuden mukaan niin eiköhän tällä harrastelija pärjää mukavasti.
1200mm
Viestit: 26
Liittynyt: Maalis 02, 2019 15 : 55

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja 1200mm »

Muutaman kuukauden ollut tuo "räksä" mukana. Kuten arvelinkin, ei se mun supertele järkkäriä pysty lintujen kuvaamisessa korvaamaan, mutta kuten aiemmin arvelinkin, niin hyvä sellainen "aina mukana kamera" ja tilanteisiin jossa ei pitkää teleä tarvi. Kuvan laatu riittävä ja lähellä lentävien lintujen kuvaamisessa helppo.
kutnt
Viestit: 140
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 41
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja kutnt »

KOHTA KAKSI VUOTTA RÄKSÄLLÄ

Syksyllä tulee kaksi vuotta täyteen RX10 M4 kameran kanssa. Sitä edelsi kolmisen kuukautta RX10M3 kameralla kuvaamista. On aika katsoa, miten on mennyt.

Muistan, miten tälläkin foorumilla kirjoitteluni tyrmättiin alussa vain kitkerillä kommenteilla siitä, miten alkuinnostuksen jälkeen asia unohtuu ja hautautuu ja josta kirjottajat olivat mielestään varmoja. No viimeistään nyt voin sanoa, ettei näin ole käynyt.

Olen kuvannut lähes päivittäin kahden vuoden ajan tällä kameralaitteistolla, joten sen mekaaninen kestävyys on nyt testattu. Se on ällistyttävän hyvä ja yllätti ainakin minut hyvin positiivisesti. Mitään vikoja ei ole ollut. Käyttöni on ollut normaalia monin verroin intensiivisempää, joten tavallisella ihmisellä kamera kestää käytännössä ikuisesti.

RX10M4 on korvannut nyt 2 vuoden ajan 100 % minun tapauksessani aiemman järjestelmäkamerakalustoni, josta osa on nähtävissä tästä kuvasta.

https://lassikujala.1g.fi/kuvat/SONY+RX ... AKETTI.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvassa on noin puolet tavaramäärästä, jonka räksä on korvannut.

Joitakin kuviani voi katsella kuvasivultani, jonne olen niitä aina silloin tällöin siirrellyt. Kattavimman käsityksen asioista saa, jos seuraa Fb sivustoani, jota päivitän melko usein. Kuvat ja kuvausalat käyvät sitä seuraamalla hyvin selville.

En ole huomannut, että siirtyminen kalliista, raskaasta ja monista osista koostuvasta hankalasti mukana kuljetettavasta ja enää vain marginaalisesti paremmasta järjestelmäkalustosta tähän yhden laitteen systeemiin olisi millään tavalla romahduttanut omaa kuvatuotantoani. Päinvastoin se on sitä vain monipuolistanut ja tuonut siihen uutta boostia.

Kuvia on käytetty tässä parin vuoden aikana painettuina 300 dpi:n resolla parikymmentä ja viitisenkymmentä sanomalehtitarkkuudella painettuina. Yksi vuoden luontokuvakisan sarjavoitto on myös saavutettu tällä laitteistolla otetulla kuvalla. Kuvista on tehty myös suuria 75 x 50 cm näyttelykuvia. Tässä suhteessa mitään ratkaisevaa muutosta aiempaan ei ole tapahtunut.

Voisin kiteyttää asiat kohdallani muutamaan pääkohtaan.

Ensinnäkin tämä on ensimmäinen lähes kahden vuoden jakso vuonna 2000 alkaneen digikamerakauteni aikana, jolloin ei ole tarvinnut ostaa mitään lisää. Ei siis ainuttakaan nippeliä tai nappelia optiikoista tai rungoista nyt puhumattakaan.

Toinen seikka on kuvausalojen laajentuminen ja asioiden, jotka ennen ovat jääneet vähemmälle huomiolle kuvaaminen.

Kolmas asia, jonka olen pannut merkille, on kuva-arkistoni täydentyminen juuri tavalla, jota se on ehdottomasti vaatinut. Syynä on ollut se että KOKO KAMERAKALUSTO on yhä useammin mukana ja heti käytettävissä. Ei siis vain joitakin osia, jotka arvaamalla ovat valikoituneet reppuun.

Neljäs asia, jonka haluan nostaa esille, on se, ettei valokuvaus sinänsä ole muuttunut miksikään. Kuvat on edelleen käytävä ottamassa ja kuvaajan on keksittävä itse, miten se tehdään. Räksä on vain työkalu, joka mahdollistaa tämän työn tekemisen logistisesti, fyysisesti ja taloudellisesti eri tavalla. Usein jopa ratkaisevasti eri tavalla. Tämän tajuaminen on ehdottoman tärkeää, jotta turhilta ja epärealistisilta odotuksilta ja pettymyksiltä vältytään. Aikaisemmasta valokuvaustaustasta on hyötyä tämän asian ymmärtämiselle.

Parhaan hyödyn tämän tyyppisestä laitteesta saa, kun pystyy asemoimaan sen oikealla ja realistisella tavalla tähän valokuvauksen kenttään. Mikä tärkeintä siihen kentän osaan, jossa itse työskentelee. On äärimmäisen tärkeää, että kykenee hahmottamaan oman kädessä olevan laitteiston parhaan mahdollisen toiminta-alueen. Pysymällä tämän toiminta-alueen sisällä ovat asiat helppoja hallita eikä turhia pettymyksiä tule. Polttoaineeksi tarvitaan lisäksi innostusta, ahkeruutta ja aikaa. Ilman näitä elementtejä ei homma tahdo onnistua olipa käsissä mikä laite tahansa.
javal
Viestit: 1450
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja javal »

Lassi, en tiedä miten tämän nyt kysyisin. Olen ymmärtänyt että olet käynyt promoamassa tätä kameraa useissa tilaisuuksissa, kameraliikkeissä ja vastaavissa. Jäin miettimään onko kirjoittelusi tänne myös osa tuotteen markkinointia, tavalla tai toisella? Oikeastaan kiinnostaa vain se että oletko ollut promoamassa, jos olet niin lopun osaankin sitten päätellä itse.

Promoamisella tarkoitan tässä sitä, että tuotteesta kertomalla (noissa em. tilaisuuksissa) on saatu tai tullaan saamaan, suoraan tai välillisesti jotakin taloudellista hyötyä muodossa tai toisessa.

Vastauksesi voisi auttaa hahmottamaan miten tekstiisi tulisi suhtautua.
kutnt
Viestit: 140
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 41
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja kutnt »

Kysymyksesi on hyvin henkilökohtainen eikä liity mitenkään tämän nyt puheena olevan kameran ominaisuuksiin ja niistä käytävään keskusteluun. Totean vain, että saan osan tuloistani luontokuvauksen avulla myymällä kuviani, juttujani ja kuvaesityksiäni.
Voit toki olettaa, että näytänpä minkä kuvan tahansa missä yhteydessä tahansa niin se edistää tämän kameran myyntiä. Joku toinen voi taas olettaa, että käy juuri päinvastoin koska kuvat ovat niin surkeita. Suhtautumisesi asiaan voit vapaasti valita näiden vaihtoehtojen väliltä.
Viimeksi muokannut kutnt, Heinä 12, 2019 22 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ihan asiallista tekstiähän tuo Lassin turina oli. Samanlaista kuin javalin EOS R jargoni, xxxxx tai mun Sony tuuttaus. Kaikella hyvällä siis.
(22.7.2019: moderaattori: 3 sanaa piiloon...).
javal
Viestit: 1450
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Sony RX10 Mark IV

Viesti Kirjoittaja javal »

kutnt kirjoitti:Kysymyksesi on hyvin henkilökohtainen eikä liity mitenkään tämän nyt puheena olevan kameran ominaisuuksiin ja niistä käytävään keskusteluun. Totean vain, että saan osan tuloistani luontokuvauksen avulla myymällä kuviani, juttujani ja kuvaesityksiäni.
Voit toki olettaa, että näytänpä minkä kuvan tahansa missä yhteydessä tahansa niin se edistää tämän kameran myyntiä. Joku toinen voi taas olettaa, että käy juuri päinvastoin koska kuvat ovat niin surkeita. Suhtautumisesi asiaan voit vapaasti valita näiden vaihtoehtojen väliltä.
Kysymys ei ole sinun kuvien vaikutuksesta siihen miten minä asiaan suhtaudun, vaan siihen miten minun pitäisi suhtautua sinun tekstiin jonka täällä foorumilla luen. Tiedäthän sanonnan ”Kenen leipää syöt sen lauluja laulat”.

Voit kokea kysymyksen henkilökohtaiseksi ja jättää vastaamatta sen vuoksi. Osaahan ihmiset päätellä sen mitä vastaamatta jättäminen merkitsee - se aikakin tulee kaikille aivan selväksi että avoimuus jää tällöin kokonaan puuttumaan.

Omalta osaltani voin sanoa että minä en ole mitenkään mukana kameratuotteiden myynninedistämistyössä, enkä siten saa siitä mitää taloudellista hyötyä. En koe että tämän asian kertominen näin karkealla tasolla menee liiaksi minun henkilökohtaisiin asioihin. Mielestäni on pelkästään hyvä että asia tulee kaikille täysin selväksi.
Vastaa Viestiin