Ricoh GR III

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
thaimonen
Viestit: 394
Liittynyt: Heinä 27, 2010 10 : 25

Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

Ricoh GR III 24,2 megapikselin APS-C -kokoinen CMOS-kuvakenno, uusi kuvaperosessori, 3” kosketusnäyttö (1.037.000 kuvapistettä), sisäänrakennettu Wi-Fi, 3-akselinen kuvanvakaaja, USB-C liitäntä ja uudelleen suunniteltu valovoimainen (F2,8) 28mm (kinovast.) –objektiivi.

24,2 megapikselin APS-C CMOS –kuvakenno
Kuvanvakaaja: SR, 3-akselinen
USB-C liitäntä
Crop-tila 35mm ja 50mm
Uusi GR-objektiivi, kinovastaavuus 28mm F2.8
Erittäin nopea automaattitarkennus
Kasvojen tunnistus
Kosketusnäyttö: 3" tarkka (1.030.000 kuvapistettä), kestävä ja laajalla katselukulmalla oleva LCD-näyttö
Ajastettu kuvaus
RAW-kuvaus 14bit RAW
Full HD –videokuvaus (1920×1080, 60 fps) stereoäänellä
Kaksisuuntainen vesivaaka auttaa kuvan suoristamisessa
Sisäinen 2Gt muisti + SD(HC/XC) -muistikorttipaikka (UHS-I -yhteensopiva)
Sisäänrakennettu WiFi (IEEE 802.11b/g/n (HT20))
GR III -mallissa on kehittynyt APS-C –kokoinen, juuri kameran objektiivia ja puuttuvaa low pass –suodinta silmällä pitäen suunniteltu 24,2 megapikselin CMOS-kuvakenno, jolla saavutetaan erittäin korkealuokkainen kuvanlaatu. Kameran suuresta ISO-arvosta (ISO100-102400) huolimatta kohinataso pysyy hyvin kurissa.

GR III -kameralla voidaan kuvata myös Full HD -tason (1920×1080 pikseliä, 16:9, 60 kuvaa sekunnissa) videokuvaa H.264-formaatissa.
Viimeksi muokannut thaimonen, Helmi 27, 2019 15 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
thaimonen
Viestit: 394
Liittynyt: Heinä 27, 2010 10 : 25

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

Minusta vaikuttaa varsin hyvältä päivitykseltä.
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Parempi tarkennus, kasvojen tunnistus ja vakaaja päällimmäisinä.
Jonze
Viestit: 48
Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 41
Paikkakunta: Oulu

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Onkos muilla vielä kokemuksia tästä mallista? Itse sain omani tällä viikolla. Erittäin pätevältä vaikuttaa. Tarkennus hämärässä oli tosin sanalla sanoen toivoton 1.00-firmwarella, mutta päivitin 1.11-versioon ja tarkennus parani huomattavasti. Akunkesto on myös aika heikko, mutta omaan käyttööni riittävä, ja tilannetta parantaa usb-lataus millä tahansa kännykän tms. laturilla.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Ricoh GR:t olisivat erinomaisia pokkareita, mutta edelleen ilman kääntyvää näyttöä saa tämä III:kin jäädä kaupan hyllylle...
mjuhani
Viestit: 394
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Jonze kirjoitti:Onkos muilla vielä kokemuksia tästä mallista? Itse sain omani tällä viikolla. Erittäin pätevältä vaikuttaa. Tarkennus hämärässä oli tosin sanalla sanoen toivoton 1.00-firmwarella, mutta päivitin 1.11-versioon ja tarkennus parani huomattavasti. Akunkesto on myös aika heikko, mutta omaan käyttööni riittävä, ja tilannetta parantaa usb-lataus millä tahansa kännykän tms. laturilla.
Mulla on ollut kolmisen viikkoa. Aikanaan kuvasin GR ekalla versiolla. Tää lll malli on mennyt todella paljon eteenpäin: tarkennus, kosketusnäyttö, vakaaja, wi-fi, kenno, objektiivi. Kuvanlaatu on todella hyvä. Tällä kuvaaminen on aivan oma filosofiansa, eikä istu kaikille. Itse pidin kovasti jo ekasta versiosta ja tästä vielä enemmän.
Tässä on kamera, joka todella on aina mukana, sopii erinomaisesti tilannekuvaukseen, katukuvaukseen, miljöökuvaukseen, maisemaan ja dokumentaarisiin projekteihin. Kiinteä polttoväli 28 mm on juuri oikea, se sei ole koskaan liian ahdas kuten 35 mm, eikä koskaan liian lyhyt. Opettaa kuvaamaan ja sommittelemaan. Loistava vaatimaton, funktionaalinen, pelkistetty kamera, josta on moneen käyttöön.
Pari vara-akkua on hyvä olla. Tarvikeakut välttävät hyvin.
magyar
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 18, 2011 14 : 14

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja magyar »

Tämän foorumin myyntipalstalta bongasin ja ostin vähän käytettynä GR III:en. Kiitos vain myyjälle, jos satut lueskelemaan keskusteluja.

Toistaiseksi olen kuvannut kameralla vasta vähän mutta toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen kuvanlaatuun. GR II:een verrattuna kenno on selkeästi parempi ja kuvat sen myötä tarkempia, vaikka GR II:kaan ei ollut eikä ole missään nimessä huono. Ei se nyt ihan täyskennoiselta näytä, mutta hyppy II:sta III:een on saman tasoinen kun aikanaan vaihtaessani K-50:stä K-3ii:hin tai siitä KP:hen eli vanhempaan tottuneelle ero näkyy paljaalla silmällä. Tuki PTTL:lle toimii myös mainiosti. Huonompaan suuntaan on menty vinjetoinnissa, jossa näin voimakasta vinjetointia ei mielestäni edeltävässä mallissa ollut. Se ei sinänsä ollut yllätys, luin tästä jo ennen kameran ostoa. Osa nappuloista on vähän heppoisen oloisia. Kennon väritoistosta tms. en oikein vielä osaa sanoa mitään, paitsi että se on erilainen kuin GR II:ssa.

Ainoa feature, jonka poistumista olen harmitellut on "päivyriperä" eli jpg:hen sai vielä kakkosessa päivän ja kellonajan.

Pian GR III pääsee oikeisiin tositoimiin, kun se lähtee melko tiivistahtiselle reissulle useampaan eri maahan ja suurkaupunkiin. Kuvanvakaimen myötä mietin tosissani, joko jättäisin DSLR:n pois matkasta kokonaan.
Jonze
Viestit: 48
Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 41
Paikkakunta: Oulu

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Yksi kätevä ominaisuus tässä kamerassa on mielestäni "digizoom", tai siis croppaus joko 35 mm tai 50 mm vastaavaan kuvakulmaan. Joo, tiedän, on aika kerettiläistä, mutta tosiasiassa varsin kätevää. Olen itse konffannut vasemman peukalon alle tulevan Fn-nappulan tähän käyttöön.

Erittäin kätevää on myös se, että jpegien lisäksi myös dng:t croppautuvat vastaavasti. 35 mm vastaavalla kuvakulmalla on käytössä 15,4 Mpix ja 50 mm vastaavalla 7,5 Mpix, jotka riittävät ainakin itselleni A3-kokoisiin tulosteisiin saakka.

Kirsikkana kakun päällä on vielä se, että valittu croppimoodi pysyy päällä, vaikka kameran sammuttaisi välillä. Näin ollen voi kuvata vaikka koko ajan 35 mm vastaavalla kuvakulmalla, jos 28 mm tuntuu liian laajalta.
mjuhani
Viestit: 394
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Ricoh GR III

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

On kyllä hyvä laite, iso hyppy edelliseen malliin. Nyt tuo kroppaustoimintokin on todella käyttökepoinen, kun pikseleitä on tarpeeksi.
Vastaa Viestiin