Panasonic LX 100

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
juuhaa
Viestit: 55
Liittynyt: Kesä 10, 2003 12 : 16

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja juuhaa »

Pölyongelmasta ottamani kuva: aukko f/8, tarkennus valkoiseen seinään (valotusajalla ei väliä;-).

Kameralla otettujen kuvien määrä ja shutter count -luku eivät välttämättä täsmää, sillä jos käyttää elektronista suljinta ei fyysinen suljin aktivoidu. Tässä toisen LX100:ni tietoja:

Kuva

Olen jonkin verran käyttänyt elektronista suljinta. Viimeisimmän otetun kuvatiedoston nimi on P1440683, mikä tarkoittaa että kuvia on tosiasiassa tullut otettua 44 638 kappaletta.

Ennen LX100:n hankintaa otin LX3:lla yli 200 000 kuvaa ja LX5:llä yli 186 000, eikä kummankaan kanssa ollut pölyongelmia. Ensimmäistä LX100:aa käytin samalla tavalla kuin LX3/LX5-kameroita, eli suljin kameran aina kuvien ottamisen jälkeen akun säästämiseksi, mikä saattoi pahentaa pölyongelmaa sillä linssin esiin työntyminen imee näin isoon linssiin melkoisesti ilmaa.

Toista LX100:aa olen puolestani käyttänyt niin että pidän kameraa päällä sen kanssa kulkiessani, mikä vähentää käynnistysten määrää. Yllä olevasta kuvasta näkyy että keskimäärin olen ottanut 60 kuvaa kutakin kameran käynnistystä kohden.

Pölyongelma on kuitenkin jo ilmaantunut, ja vaikkakin pölyhitusia on nykyisellään vain yksi, ei sitä voi olla harmittelematta.

---
http://lightscrape.blogspot.fi/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
apsc
Viestit: 130
Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja apsc »

[quote="juuhaa"
Olen jonkin verran käyttänyt elektronista suljinta. Viimeisimmän otetun kuvatiedoston nimi on P1440683, mikä tarkoittaa että kuvia on tosiasiassa tullut otettua 44 638 kappaletta.
http://lightscrape.blogspot.fi/[/quote]

Miten tuosta luvusta P1440683 tulee luku 44683? Tuolta välistä jää nollakin pois (P1440683=>44683) ?

Minun kameran kuvanumero on P1060377. Mitenhän paljon tuon mukaan on kuvia otettu, 60377?????
ShuttesCount on Camera Infossa mulla 3837
juuhaa
Viestit: 55
Liittynyt: Kesä 10, 2003 12 : 16

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja juuhaa »

apsc kirjoitti: Miten tuosta luvusta P1440683 tulee luku 44683? Tuolta välistä jää nollakin pois (P1440683=>44683) ?

Minun kameran kuvanumero on P1060377. Mitenhän paljon tuon mukaan on kuvia otettu, 60377?????
ShuttesCount on Camera Infossa mulla 3837
Tuo välissä oleva nolla jätetään pois. Näin ollen kamerallasi on otettu 6 377 kuvaa. Camera infon mukaan suljin on toiminut 3 837 kertaa. Erotus johtuu siitä että olet käyttänyt elektronista suljinta (esim. hyvin nopeita suljinaikoja) tai ottanut videoita.
apsc
Viestit: 130
Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja apsc »

Ootteko kuulleet mitään huhuja LX100:sen mahdollisesta seuraajasta? Netissä puhutaan "LX200:sta" mutta mitään virallisesta en ole löytänyt.
Ainoa mitä kaipasin LX100:en lisää olisi kääntyvä kosketusnäyttö. Muuten huippu paketti. Käsisäädöt tässä ovat erityisen hyvät.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

juuhaa kirjoitti:
apsc kirjoitti: Miten tuosta luvusta P1440683 tulee luku 44683? Tuolta välistä jää nollakin pois (P1440683=>44683) ?

Minun kameran kuvanumero on P1060377. Mitenhän paljon tuon mukaan on kuvia otettu, 60377?????
ShuttesCount on Camera Infossa mulla 3837
Tuo välissä oleva nolla jätetään pois. Näin ollen kamerallasi on otettu 6 377 kuvaa. Camera infon mukaan suljin on toiminut 3 837 kertaa. Erotus johtuu siitä että olet käyttänyt elektronista suljinta (esim. hyvin nopeita suljinaikoja) tai ottanut videoita.
Nyt heräsi mielenkiinto; kuinka monta kuvaa on "vanhalla" LX-5:llä kuvattu. Kameran laskuri näytti: 10592 kuvaa. Tämä on vaatimaton luku verrattuna "juuhaa":n laukausuihin. LX-5 on ollut meillä käytössä vuodesta 2011 lähtien. Otin myös kuvan valkoista taustaa vasten; EI YHTÄÄN ROSKAA kennossa! No, eipä tuolla meidän käytön määrällä pidä vielä ollakkaan! LX-5 on varmaan vielä vaimon käytössä vuosia ja meikäläinen jatkaa LX-100:lla. Lumix-kameroiden rinnalla on meillä järkkärinä Canon 7D.
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja PAP »

Minulta löytyy LX100, ostettu kesällä 2015 ja jäänyt vähälle käytölle kun on ollut ns. "kolmosrunko". Shuttercount tiedostonimen perusteella alle 8000 kuvaa. Mitähän tästä osaisi pyytää? Akkuja tulee mukaan 1 orig. ja 3 tarvikeakkua. Lisäksi muuta roinaa.

Panan joku peilitön MFT-runko on tähtäimessä...
izztid
Viestit: 72
Liittynyt: Helmi 28, 2011 9 : 48

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja izztid »

Minkälaista laukkua/pussukkaa porukka käyttää tämän kameran kanssa?

Ostin juuri tämän kameran ja tuntuu olevan hankala löytää sopivaa suojalaukkua/pussukkaa. Olen lähinnä netistä yrittänyt kaivella, enkä ole vielä päässyt kaupoille testaamaan, tosin lähelläni ei kummoista valikoimaa laukkuja ole.

Olisin kiinnostunut kuulemaan eri vaihtoehdoista.

Iippo
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

izztid kirjoitti:Minkälaista laukkua/pussukkaa porukka käyttää tämän kameran kanssa?

Ostin juuri tämän kameran ja tuntuu olevan hankala löytää sopivaa suojalaukkua/pussukkaa. Olen lähinnä netistä yrittänyt kaivella, enkä ole vielä päässyt kaupoille testaamaan, tosin lähelläni ei kummoista valikoimaa laukkuja ole.

Olisin kiinnostunut kuulemaan eri vaihtoehdoista.

Iippo
Minäkin olen satunnaisesti etsinyt sopivaa laukkua kameralle - mutta en ole vielä löytänyt. Haluaisin sellaisen, jonka voin kiinnittää pyöräilyrepun hihnaan. Näin kamera olisi nopeasti otettavissa esille.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

pkMac kirjoitti:
izztid kirjoitti:Minkälaista laukkua/pussukkaa porukka käyttää tämän kameran kanssa?

Ostin juuri tämän kameran ja tuntuu olevan hankala löytää sopivaa suojalaukkua/pussukkaa. Olen lähinnä netistä yrittänyt kaivella, enkä ole vielä päässyt kaupoille testaamaan, tosin lähelläni ei kummoista valikoimaa laukkuja ole.

Olisin kiinnostunut kuulemaan eri vaihtoehdoista.

Iippo
Minäkin olen satunnaisesti etsinyt sopivaa laukkua kameralle - mutta en ole vielä löytänyt. Haluaisin sellaisen, jonka voin kiinnittää pyöräilyrepun hihnaan. Näin kamera olisi nopeasti otettavissa esille.
Lowepro Dashpoint-sarjalla noin voi tehdä. Kokoja on 10, 20 ja 30. Kymppi on pikkukompaktille.
20:een menee EOS M primellä ja kolmekymppiseen zoomilla. Tuolle kaksikymppinen taitaisi olla oikea. Laukussa on eri kantotapoja: hihna, vyölenkki tai laukun hihna.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... ku-sininen" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... kku-harmaa" onclick="window.open(this.href);return false;

Laukussa on myös paikka varamuistikortille. Etuna on myös keveys 60 grammaa, mutta silti hyvä suojaavuus.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re:

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Sahaaja kirjoitti:Miten puhtaina on lx100:ssa kennot pysyneet?
Joillain pölytys ongelmaa ollut, yleistä vai huonoa tuuria?.
Kaksi vuotta vanha Lx100 täällä ja nyt kennolla paha roska. Voinko puhdistaa itse vai pitääkö lähettää huoltoon. En ole vielä löytänyt selviä ohjeita mitä toimenpiteitä pitää tehdä, jotta kennon pääsisi puhdistamaan.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja pkMac »

pkMac kirjoitti:
Sahaaja kirjoitti:Miten puhtaina on lx100:ssa kennot pysyneet?
Joillain pölytys ongelmaa ollut, yleistä vai huonoa tuuria?.
Kaksi vuotta vanha Lx100 täällä ja nyt kennolla paha roska. Voinko puhdistaa itse vai pitääkö lähettää huoltoon. En ole vielä löytänyt selviä ohjeita mitä toimenpiteitä pitää tehdä, jotta kennon pääsisi puhdistamaan.
Jenkkien keskustelupalstoilta löytyi yksi tapa, jolla kameran voisi saada puhtaaksi.
Sopivasta muoviputken palasta tehdään objektiivin ympärille tiivis kotelo. Tämä sitten liitetään muovikalvoa ja teippiä käyttämällä imurin letkuun. Kamera päälle, niin että objektiivi tulee ulos. Asetuksissa kannattaa säätää se ettei kamera liian pian mene lepoasentoon, jotta puhdistuksen ehtii tekemään. Imuri päälle pienimmälle nopeudelle vähäksi aikaa. Sitten otetaan kameralla testikuva ja tutkitaan lähtikö roska pois. Jos ei, niin homma toistetaan. Onko kukaan täällä meillä Suomessa kokeillut tätä tapaa?
Jos äskeinen ei auta ja pitää lähettää huoltoon, niin korvaako kotivakuutus kustannukset?
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Kyseessä kiinteän optiikan tapaus? En kyllä imurilla yrittäisi tuhota yhtään mitään.
Ja roska kennolla on kuin likaiset sormenjäljet uudessa pyyhkeessä, kerro jos löydät vakuutusyhtiön joka osallistuu puhdistuskustannuksiin.
brolle
Viestit: 2
Liittynyt: Helmi 02, 2003 12 : 01
Paikkakunta: Espoo

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja brolle »

Moikka,
kerron vain oman kokemukseni, eli omalla vastuulla;
kopautin kameraa pehmeähköön alustaan normaaliasennossa eli
poja alaspäin muutamia kertoja. Siis kopautin, en hakannut !
Roska lähti kennolta eikä ole ilmaantunut (vielä) uudestaan noin
kolmen kuukauden tavanomaisen käytön jälkeen.

Nininerkki: Omalla vastuulla varovasti.
juuhaa
Viestit: 55
Liittynyt: Kesä 10, 2003 12 : 16

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja juuhaa »

Aiemmassa viestissäni mainitsin toisesta LX100-kamerastani: "Pölyongelma on kuitenkin jo ilmaantunut, ja vaikkakin pölyhitusia on nykyisellään vain yksi, ei sitä voi olla harmittelematta."

Tähän mennessä olen ottanut reilut 116 000 kuvaa tällä toisella LX100:lla. Uusia pölyhiukkasia ei ole ilmaantunut, sillä olen vältellyt kameran sammutuksia ja käynnistyksiä. Tuo pölyhiukkanen on myös siirtynyt hiukan paikasta toiseen, varmaankin jonkin tärähdyksen ansiosta, eli vinkki "kolautuksesta" saattaa tepsiä, toki omalla riskillä.

Uutena ongelmana kameraan on ilmaantunut OIS-järjestelmän takkuilu, eli aika ajoin ruudulle tulee virheilmoitus siitä että kuvanvakaaja ei toimi, ja kamera täytyy käynnistää uudelleen. Pakkaskelillä tätä tapahtuu useammin kuin muulloin.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Täällä tuli tehtyä jo päätös kameran toimittamisesta huoltoon. En toimittanut kuitenkaan Panasonicin huoltoon, kun siellä piti maksaa ensin 39 €:n maksu, jolla rahalla kamera menee Puolaan P:n huoltopisteeseen vian arvioimiseksi. Löysin kamerahuollon Helsingistä, joka lupasi kohtuukustannuksin hoitaa kennon puhtaaksi. Brollen kopautus on varmaan hyvä tapa ensin kokeille, josko roska sillä irtoaa. Täytyy muistaa seuraavalla kerralla.

Tämä on mulla toinen Lumix (eka oli LX5, ja vielä ihan kunnossa) ja vasta tähän LX100:aan on ilmaantunut kennoon roska. Siis vain yksi roska mutta sitäkin isompi.

Täytyy varmaan seuraavaa pikkukameraa valitessa tutkia vaihdettavalla objektiivilla varustettuja malleja. Mutta nehän ei ole niin kompakteja kuin nuo kiinteällä putkella varustetut. LX100 kulkee mulla olkalaukussa mukana melkein aina.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

pkMac kirjoitti:Täällä tuli tehtyä jo päätös kameran toimittamisesta huoltoon. En toimittanut kuitenkaan Panasonicin huoltoon, kun siellä piti maksaa ensin 39 €:n maksu, jolla rahalla kamera menee Puolaan P:n huoltopisteeseen vian arvioimiseksi. Löysin kamerahuollon Helsingistä, joka lupasi kohtuukustannuksin hoitaa kennon puhtaaksi. Brollen kopautus on varmaan hyvä tapa ensin kokeille, josko roska sillä irtoaa. Täytyy muistaa seuraavalla kerralla.

Tämä on mulla toinen Lumix (eka oli LX5, ja vielä ihan kunnossa) ja vasta tähän LX100:aan on ilmaantunut kennoon roska. Siis vain yksi roska mutta sitäkin isompi.

Täytyy varmaan seuraavaa pikkukameraa valitessa tutkia vaihdettavalla objektiivilla varustettuja malleja. Mutta nehän ei ole niin kompakteja kuin nuo kiinteällä putkella varustetut. LX100 kulkee mulla olkalaukussa mukana melkein aina.
Hesalainen kamerahuolto nosti kädet pystyyn – ei voinnutkaan puhdistaa kennoa. Pitäisi purkaa kamera käytännössä osiin. Onpa tämä kennon puhdistaminen tehty hankalaksi! Eli nyt kuvanumerointi osoitti lukemaa P109316 ja jo tuo yksi yksi harmittava roska ilmaantunut. Kotivakuutukseni suostuu korvaamaan puhdistuksen, mutta omavastuuhan siinä pitää kuitenkin maksaa. Taidanpa kuitenkin laittaa kameran Panasonic:in huoltoon ja katsoa minkälaisen hinnan laittavat kennonpuhdistukselle. Täytyy huollon ajaksi kaivaa vanha LX5:n kaapista ja virittää kamera käyttökuntoon.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Ja ei mennyt niin kuin Strömsössä. Ei hesalainen kamerakorjaajakaan osannut LX100:n kennoa puhdistaa. Kertoi kyllä, että muissa Lumix-malleissa onnistuu.

Päätin siis kokeilla Panasonicin huoltoon lähettämistä. Kamerassa vielä takuu voimassa, joka tarkoittaa nyt sitä, että korjauksen arvointikulut eivät maksa minulle mitään. Kotivakuutus korvaa kennon puhdistuskustannukset 450 euroon asti – omavastuu.

Mutta ei ollut helppoa tehdä huoltotilausta Panasonicin sivuilla. Monta kertaa täytin kaavakkeet ja vielä eri selaimilla, mutta aina viimeisen painikkeen jälkeen tuli ERROR, mutta ohjelman koodaaja ei ollut vaivautunut ohjelmoimaan viestiä missä vika on. Lopuksi kokeilin niin, että valitsin kieleksi englannin ja muutin katuosoitteessamme olevan ö-kirjaimen o:ksi. Niin johan onnistui. Tämän jälkeen piti vielä osata tilata UPSi hakemaan. Saas nähdä montako viikkoa kamera on matkassa ja milloin sieltä tulee kustannusarvio.

Kokeilin ennen huoltotilauksen tekemistä myös Brollen kopautuskeinoa. Mutta ei auttanut.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Panasonic LX 100

Viesti Kirjoittaja pkMac »

LX-100 oli Panasonicin huollossa ja kenno tuli puhtaaksi. Loppujan lopuksi kun kameran sain kuuripostin kanssa liikkeelle, niin homma hoitui runsaassa viikossa.
Vastaa Viestiin