HI8 kasetit dokumentin Digitointi/varmuuskopiot

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
c@tkye
Viestit: 233
Liittynyt: Tammi 24, 2010 10 : 19
Paikkakunta: Helsinki

HI8 kasetit dokumentin Digitointi/varmuuskopiot

Viesti Kirjoittaja c@tkye »

Mulla on tarve digitoida n.10 kasetillista tärkeää dokumenttia.
Joista haluan itselleni mahdollisemman hyvät kopiot.
Kamera on mallia HI8 Digital DCR-TRV410E, jossa on DV.it /Firefire 400 lähtö.

Mitä ohjelmia suosittelisitte kopiontiin Win 7 tai Mac Os 10.9 ulkoiselle kovalevylle?

Nyt corona-aikana työpajat ovat sujettuja, joten on pakko rakentaa omatoiminen ratkaisu.
terv Martti / Hki
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hessu
Viestit: 20
Liittynyt: Touko 13, 2003 14 : 03

Re: HI8 kasetit dokumentin Digitointi/varmuuskopiot

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hei
Tarvitset koneeseen Firewire portin (esim. erillinen kortti), joka pystyy lukemaan kamerasi DV lähtöä ja sopivan välikaapelin.
Itse olen käyttänyt WinDV ohjelmaa lukemaan tiedot AVI-tiedostoiksi digitaalisina, joten kuva/ääni pysyy käytännössä alkuperäisenä.
http://windv.mourek.cz/
Kasetit kannattaa kelata edestakaisin, jotta nauha kulkee takertelematta. Jos kuvaan tulee röhnää, niin tarvitaan puhdistusnauhaa.

Joskus tulee tilanne, jossa ääni ja kuva menevät epäsynkroniin. Silloin täytyy alkaa alusta. WinDV osaa paloitella myös otokset erit tiedostoihin timestampin perusteella.

Muitakin ohjelmia löytyy, mutta kaikki ovat tuskasen vanhoja johtuen käyttökohteen iästä.
Talkkari
Viestit: 36
Liittynyt: Maalis 13, 2005 0 : 01

Re: HI8 kasetit dokumentin Digitointi/varmuuskopiot

Viesti Kirjoittaja Talkkari »

Vilkaseppa YouTube .haulla Kuvakatu
c@tkye
Viestit: 233
Liittynyt: Tammi 24, 2010 10 : 19
Paikkakunta: Helsinki

Re: HI8 kasetit dokumentin Digitointi/varmuuskopiot

Viesti Kirjoittaja c@tkye »

Kiitos Hessu. Yritän löytää winTV ohjelman. pöytäkoneesssani on firewire kortti, mutta se ei tunnista HI8 kameraa. Tarvinnee jonkun ajurin.
Toinen tapa olisi saada joku rakentamaan ko. ohjelmat vanhaan läpppäriini, jossa on mini-firefire liitin ja Win7, tai Ubuntu 18.04?
t. martti
Vastaa Viestiin