Videointi ja valo - kokemuksia, tietoa, kysymyksiä

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Videointi ja valo - kokemuksia, tietoa, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Videoinnissa valon ja kuvaamisen suhde on erilainen kuin valokuvatessa. Sen on oltava jatkuvaa. Sitä voidaan muuttaa oton aikana. Pannaamiset ja muut kuvakulman suunnan ja laajuuden muutokset tuovat omat vaatimuksensa...

Valokuvauksesta tuttuja salamahärpäkkeitä ei voi edes miettiä. Niinpä valokuvaamisen suunnasta videokuvaamiseen laajentava joutuu lähtemään valokaluston suhteen lähes tyhjältä pöydältä.

Avaan ketjun tälle aihepiirille. Itse tuotettu tai vallitsevasta valosta muutettu valo, sen tuottamisen tavat ja välineet videoidessa. Lasken tähän aihepiiriin nämä:
- Reflat, diffuusorit. Klämpit ja klipsut joilla näitä voidaan kiinnittää.
- Kierrekanta- yms. lamput jotka voidaan sijoittaa kuvaus- tai editointiympäristössä jo oleviin valaisimiin.
- Videokuvauskäyttöön tarkoitetut kevyet ja raskaammat valaisimet.
- Sontikat, boxit, valaisinjalustat, ladonovet, gridit, suotimet sun muu videokuvausvaloihin tarkoittettu tilpehööristö.
- Muuta, mitä?

Vaikka ketju on avattu omaa kokemusta - tai sen puutetta - painottavalla otteella, niin hyvät fuubiklipit ovat tervetulleita niin kaluston kuin sen käytönkin suhteen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Videointi ja valo - kokemuksia, tietoa, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Heitän tähän pohjille perus tietopaketin mun ehdottomalta lemppari tube ukolta:

https://youtu.be/qnERw1XX2Ho" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa lyhykäisyydessään mistä puhutaan ja mitä kannattaa hankkia. Oon tota monta kertaa suositellut ja niin teen taas. Toi äijä on aivan omalla tasollaan tube videoissa. Ei lässytystä, ei kerro missä on käyny, ei mainoksia, ei tuoteskeidaa, el puolueellisuutta eikä mitään muutakaan turhaa. Täyttä asiaa alusta loppuun helpossa muodossa. Ton videoita tulee katsottua paljon ja ne kyllä on aina opettavia ja mielenkiintoisia.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Videointi ja valo - kokemuksia, tietoa, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kiinnostais hommata muutaman satasen led-paneeli. Viimeksi kun oon ollut valaisukurssilla kurssin pitäjät eivät olleet oikein innostuneita säädettävällä lämpötilalla varustettuun paneeliin. Siinä kun oli kahta eriväristä lediä ja niiden valaisun suhdetta muuttamalla muutettiin värilämpötilaa. Kunnon tehoja niistä ei sitten saatu.
Mikä tilanne on nyt?
Itse tahtoisin päivänvalolle sopivan paneelin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Videointi ja valo - kokemuksia, tietoa, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hannu KH kirjoitti:Kiinnostais hommata muutaman satasen led-paneeli. Viimeksi kun oon ollut valaisukurssilla kurssin pitäjät eivät olleet oikein innostuneita säädettävällä lämpötilalla varustettuun paneeliin. Siinä kun oli kahta eriväristä lediä ja niiden valaisun suhdetta muuttamalla muutettiin värilämpötilaa. Kunnon tehoja niistä ei sitten saatu.
Mikä tilanne on nyt?
Itse tahtoisin päivänvalolle sopivan paneelin.
Ei välttämättä kannata ihan niitä halvimpia ja varsinkaan vähänkään vanhempia hankkia. Mä oon muutamaa stedannu ja yks mulla onkin ja aika karseeta värivirhettä tekee. Nyt mulla on aktiivisessa käytössä kaksi Aputuren Lightstorm säädettävällä lämpötilalla ja yksi päivänvalo. Niistä kyl tulee tosi kaunista valoa, mut mekaaninen laatu nyt on vähän ehkä köpöisempää. Siinä se halpa hinta näkyy. Mut kaikkiaan hyvin toimivat ja niitä voin suositella. Muutenkin Aputuren tuotteen on varsin hyviä. Aika halpoja, tekevät hyvää valoa, ovat suht tehokkaita mut ei niin kestäviä ku kolme kertaa kalliimmat ammattivehkeet. Tri-8:t on noista lightstormeista astetta kevyemmät ja Amaranit vielä siitä kevyemmät. Suosittelen kuitenkin semmosia mihin saat v lock akkuja. Ne on pirun näppäriä.
Vastaa Viestiin