Videokuvaamienn järkkärillä - aloittaminen ja eteneminen

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
Vastaa Viestiin
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Videokuvaamienn järkkärillä - aloittaminen ja eteneminen

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Konditiona kirjoitti:
nsamppa kirjoitti: ...käytän haastiksissa kasvotarkennusta zone moodissa koko ajan.

Ääniä kannattaa tarkkailla aika ajoin ja etenkin ennen haastista.

Kuvauspaikka kannattaa toki valita hyvin jos sen pystyy.

Nappimikillä mä oon aina mennyt. Tosin ostin tuossa Saramonicin simppelin mikserin ja jatkossa otan äänet talteen sekä napilla että haulikkomikillä

Linssinä mulla on 95% tapauksissa 55 1.8.

...rentoa höpötystä tarvitaan.. ..Kerro rehellisesti mitä oot tekemässä ja juttele myös vähän niitä näitä. Ja ennenkaikkea kuuntele. Yritä saada höpöttely vaihde käyntiin.. ..Silloin tulee parhaat vastaukset.. ..älä reagoi juttuihin äänellä vaan nyökkäilemällä, eleillä ja ilmeillä.. ..Pyydä myös vastaamaan kysymyksiin kokonaisilla lauseilla.. ..itse videossa ei tarvii esittää kysymyksiä...
Kiitos vastauksista. Vaikuttivat todella hyvältä lähtökohdalta. Lisää kysymyksiä:

1. Onko sulla haastattelua edeltävälle pohjustamiselle ja/tai haastatteluille vakiintutta perusformaattia tai useampaa?

2. Haastatteletko ulkomiljöössä? Jos, niin miten eroaa?

3. Minkä pituisia haastattelut ajallisesti tuppaavat olemaan ja minkä pituisen videoklipin niistä saat? Eli missä haarukassa haastattelun ja lopputuloksen ajallisen keston suhteet heiluvat?

4. Otatko itsesi mukaan kuvaan vai kuvaatko pelkkää haastateltavaa?

5. Missä määrin pelaat syväterävyysalueilla haastatteluissa?

6. Osaatko selittää jalusta tms. puolesta haastattelujen yhteydessä jotain oleellisesti huomioitavaa?

7. Miten hyvin kokemattomat haastateltavat selviävät uusintaotoista?

8. Käytätkö myötä-, ylä- vai miten painottuneita valaistusratkaisuja?

9. Mä en tiedä enkä ymmärrä noista videopuolen liikkuvista valohärpäkkeistä mitään joten kaikki sen puolen avaaminen on plussaa.

10. Kyllästyttääkö tämmöinen kysymystulva?
1. Eipä mitään ihmeellistä. Höpöttelyä vaan ja siinä samalla mikit kiinni ja kaikkien tarkastus ku höpöttelee. Valot kannattaa olla päällä ku haastateltava tulee ettei säiky niitä sitten.

2. Yhden haastiksen oon ulkona tehny tähän mennessä. Valoja en silloin käyttänyt, kun ei teho kuitenkaan riittäisi. Silloin ehkä kannattaisi joku slog vastaava ottaa käyttöön.

3. 15-30min mulla mennyt yleensä. Aiemmassa duunissa niistä tehtiin 3-4 min pätkiä, mut nykyisessä hommassa tehdään minuutin videoita. Toi on semmonen kysymys mihin on mahdotonta vastata. Ehkä semmonen nyrkkinääntö olisi hyvä mikä mulla on että mulla ei oo ikinä ollu sitä ongelmaa että on liian paljon tavaraa. Sen sijaan vieläkin tulee vastaan keissejä missä toivois et olis ottanu vähän lisää, vähän pidempiä, vähän sitä vähän tätä. Eli kuvaa paljon.

4. En oo itteäni koskaan ottanu mukaan kuvaan.

5. Kyllä mä oon tavannu taustan päsäyttää pois. Eli isoa aukkoa 1.8-2.2 ja etäisyyttä mahdollisimman paljon taakse. Yleensä sitä ite on jossain nurkassa.

6. En nyt ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, mutta jalustana mulla on perus Siruin tukeva jalka, tasauskuula (vaimikäsenytoli) ja Manfrotto perus videopää. Olisko se videopää ollu joku 502 ja se on pirun hyvä. Siinä videopäässä mulla on Magic arm ja siihen laitan kiinni sen tulevan mikserin, vastaanottimen ja haulikkomikin. Näin ku haastiksien jälkeen lähden tekemään kuvituskuvaa, niin äänipaketti jää siihen. Ja kun tulee takas seuraavaa haastista varten, yksi piuha kiinni ja taas on valmis.

7. Anna niille aikaa ja auta tarvittaessa. Muistuttele koko ajan ettei näitä jäätymisiä kukaan näe. Yritä auttaa purkamaan sitä mitä hän yrittää sanoa. Yritä kääntää se keskusteluksi ja kun huomaat että se vastaus alkaa tulemaan sieltä, muista olla hiljaa taas. Joskus vaan joku menee jumiin, niin silloin vaikka vesitauko on vääjäämätön. Toikin on semmonen kysymys, mikä on niin yksilöllinen sekä ihmiseen että tilanteeseen, että siihen ei voi antaa yksiselitteistä vastausta.

8. Riippuu hirveästi. Minkälaista fiilistä haetaan, minkä viban saa itte, minkälainen tila jne. Esim. viime viikolla kävin haastattelee karuja raksaäijiä työmaakopissa ja kiltisti jäi valot autoon. Olis autenttisuus ja fiilis kadonnu jos niille olis jotain ekstra valoa laittanut.

9. Valohommiin alkuun, varsinkin haastiksiin, värilämpötilaa muuttava vähän isompi ledi paneeli on aika hyvä. Siihen vielä softbox ni päävalo on hallussa. Täytevalo nyt voi olla joku pienempi tai vaikka heijastin. Riippuu paljon haluat kantaa rojua mukana. Joku stydimpi led, mallia Aputure 300D, ja siihen syvä softbox antaa toki paremman valon, mut se on niin pirun iso ja raskas että sitä on tosi vaikea sijoittaa mihinkään tiloihin. Noi pienet ledit menee niin näppärään tilaan että se antaa enemmän mahdollisuuksia sommitteluun. Ja yks tärkeimmistä vinkeistä. V lock. Niitä akkuja koko rahalla. Menee valoihin ja kamerarigiin. Ne kestää suht pitkään ja latautuu nopsaan. Joten jos tykität näitä koko ajan, niin helpottaa niin pirusti. Niiden hemmetin johtojen kanssa puleeraaminen alkaa kyrsii aika nopsaan. Niiden purkaminen ja pakkaaminen vie aikaa, ne vie tilaa koska pakko olla jatkoroikkaa mukana ja lopulta pistokkeita ei ikinä löydy. Muutenkin ite teen nyt rigin mihin tulee v lock akkuperä ja näyttötallennin. Silloin ei tarvii ladata ku yhden mallista akkua, kamat saa nopsaan koneelle ja ei tarvii kantaa huolta 30 min rajasta.

10. Ei todellakaan. Mä oon ite täällä pommitellut samalla tavalla kyssäreitä kymmenisen vuotta sitten kun aloittelin harrastamaan valokuvausta ja sain vastauksia. Mukava vuorostaan antaa vastauksia jos näistä nyt mitään apua on. Ennen kaikkea oon tosi iloinen että täällä on nykyään video-osasto ja teikäläisen ansiotahan tää on kun otit asian esille. Antaa tulla vain kyssäreitä lisää jos tulee mieleen. Jos vaikka joku muukin saisi jotain apua. Mukava olla avuksi.

Ekstra huomio. Mulla on yks ekstra jalka ja klämppi mukana. Siihen ku laittaa värikartan kiinni, niin saa sen tekopääksi malliksi. Näin saa sommittelut ja valaistuksen kuntoon ilman apureita.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Videokuvaamienn järkkärillä - aloittaminen ja eteneminen

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Haluamme kuvata suoraan OBS:ään HDMI:n kautta. Magewell USB Capture camlinkboksin avulla Nikon D5500 toimii hienosti.

Canon 60D:llä emme pääse eroon tarkennusneliöstä, vaikka vaihdamme tarkennusmoodin pois naama-livemoodista. Neliö/suorakulmio tallentuu myös videotiedostoon. Millä siitä pääsee eroon?

Esimerkkikaappaus linkkinä.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Videokuvaamienn järkkärillä - aloittaminen ja eteneminen

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

nsamppa kirjoitti:10. Ei todellakaan. Mä oon ite täällä pommitellut samalla tavalla kyssäreitä kymmenisen vuotta sitten kun aloittelin harrastamaan valokuvausta ja sain vastauksia. Mukava vuorostaan antaa vastauksia jos näistä nyt mitään apua on. Ennen kaikkea oon tosi iloinen että täällä on nykyään video-osasto ja teikäläisen ansiotahan tää on kun otit asian esille. Antaa tulla vain kyssäreitä lisää jos tulee mieleen. Jos vaikka joku muukin saisi jotain apua. Mukava olla avuksi.
Kiitos todella paljon.

Sellainen korjaus, että ylläpidon ansiotahan se on, että täällä on nyt videolipasto.

Kysyn taatusti jatkossa kaikkea tyhmää ja vähemmän.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Videokuvaamienn järkkärillä - aloittaminen ja eteneminen

Viesti Kirjoittaja eskolius »

eskolius kirjoitti:Canon 60D:llä emme pääse eroon tarkennusneliöstä, vaikka vaihdamme tarkennusmoodin pois naama-livemoodista. Neliö/suorakulmio tallentuu myös videotiedostoon. Millä siitä pääsee eroon?
Asensimme Magic Lantern firmwaren, jolla pääsi tuosta vaivasta plus sai aika paljon muuta bonusta. On melkein kuin eri kamera nyt.
Juhis_1
Viestit: 3
Liittynyt: Helmi 24, 2020 19 : 45

Re: Videokuvaamienn järkkärillä - aloittaminen ja eteneminen

Viesti Kirjoittaja Juhis_1 »

Konditiona kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Editointiohjelmaksi DaVinchi Resolve 16. Ilmainen ammattilaistenkin ohjelma. Totisempaan tekemiseen siitä maksullinen versio.
Miksi juuri nuo eikä esim. Adoben Creative Cloud -kokonaisuus tai Applen Final Cut Pro X?
Mulla on kohtuu pitkä tausta Premieren kanssa, mutta kun viime kesänä tuli kameran kaupanpäällisinä Resolve, niin päätin antaa sille tilaisuuden - eikä ole kaduttanut. Resolve vie käytettävyydessä Premiereä kuin litran mittaa. Värimäärittelyssä Resolve on ollut referenssisofta jo ikuisuuden, eikä syyttä, mutta uusien versioiden editointiominaisuudet ovat vieneet sen myös leikkaamisessa Premieren rinnalle ja ohi. Editointi on todella intuitiivista ja nopeaa. Alkuun pääsee ilmaisversiolla, mutta esimerkiksi kohinanpoisto (joka toimii aivan uskomattoman hyvin) tulee vasta maksullisen version mukana. Tuon tärkeys on ainakin itselleni niin suuri, että se on jo lisenssin hinnan arvoinen. Toimiva kohinanpoisto helpottaa vähääkään hifimpää värimäärittelyä todella paljon.

Resolven edut tulevat kunnolla esiin vasta kun editoitava materiaali on 10bittistä tai RAW:a. Edelliseen viestiin viitaten Magic latern RAW-materiaalin editointi onnistuu suoraan Resolvessa (dng purun jälkeen), eikä ole hetkeäkään ikävä sitä järjetöntä säätöä, mitä tuo Adoben softilla vaatii. Värimäärittely voi vaikuttaa alkuun haastavalta, mutta Youtube on täynnä mainioita opasvideoita, jossa ammattilaiset valottavat työkulkujaan - lämmin suositus näille. Tästä vaikka alkuun: https://youtu.be/fFINbdzWQNg" onclick="window.open(this.href);return false; Vaqaz Qazin kanavalta löytyy paljon muutakin katsomisen arvoista materiaalia
Vastaa Viestiin