Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Käytössä Sigman 17-50 f2.8, ihan hyvin pelaa.
---
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
gebardi
Viestit: 287
Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja gebardi »

nsamppa kirjoitti: Ainoaa miinusta vois antaa ettei oo hdmi ulostuloa
HDMI on https://portkeys-europe.com/portkeys-bm ... th-3d-luts" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Hetki vierähtänyt, ja miete bläkmagicista edelleen tajunnan räjäyttävä. Kun linssin edessä on jotain superhienoa, niin ei sille voi mitään että tajunta halkeaa joka kerta uudestaan kun kattelee sitten Resolvessa mitä tuli tehtyä ja muljuttaa värejä. Hommasin virransyöttöön sellaisen adapterin joka ottaa sähköt DeWaltin työkaluakuista. Akut ei paljoa maksa, ja jos nyt kävisi niin että akku unohtui kotiin reissulta, lähin rautakauppa tai Prisma hoitaa homman. Ei onnistu v-mountilla.

Mutta silti: oispa 6kpro. Nd filtterit ja 2 xlr-tuloa olis erittäin asiaa.

Sony a7iv on kiva autofocuksen kanssa mutta ei se vaan tuo kodekki pärjää vaikka päällään seisos.
---
gebardi
Viestit: 287
Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja gebardi »

Heino homma jos työkaluakut pelittää. BMPCC on kyllä kehittynyt evoluutio versiosta, sitäkin kyllä vielä käytän ja jälki on yhtä hyvää kuin uusimmissa. Kun otan kuvan puhelimeen False coloria en saa pois, onko se oletuksena, vai minkä napin takaa sen saa pois? Pelkkä kuvakin riittäisi ilman härpäkkeitä jos pitää seurata vain tilannetta.
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
samppael
Viestit: 4
Liittynyt: Tammi 18, 2014 12 : 18

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja samppael »

Tervehdys!

Tuli hommattua 4K-runko ja DJI RS3 Pro. Pari haastetta oli heti aluksi.

Samsung T5 suosivat tuon kaveriksi, mikä on kiven alla. Onko muilla suosituksia toimivalle SSD-levylle, mikä jaksaa tallentaa braw-muodossa?

Kameran oma akku on yhtä tyhjän kanssa. Canon-järkkärissä käytössä olevat tarvikeakut ovat täysin turhia tämän kanssa. Näyttää mitä sattuu kamerassa ja saattaa virta loppua aivan yhtäkkiä. Toimivatko Canonin alkuperäisakut paremmin ja näyttävätkö ne jäljellä olevan virran?

Jollain vanhemmalla DJI gimbalilla kai pystyi lataamaan kameran sisällä olevaa akkua samalla, kun sitä käytti. Samaa ei taida voida tehdä RS3 Pro:lla?

Kiitos, jos joku jaksaa vastata.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Jotain pikku rigausta toi vaatii. Pieni vmount siihen tais npf. Mä ehkä lähtisin vmount linjalle ku ne on niin monikäyttöisiä ja latautuvat nopsaan.
samppael
Viestit: 4
Liittynyt: Tammi 18, 2014 12 : 18

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja samppael »

nsamppa kirjoitti: Syys 03, 2022 18 : 24 Jotain pikku rigausta toi vaatii. Pieni vmount siihen tais npf. Mä ehkä lähtisin vmount linjalle ku ne on niin monikäyttöisiä ja latautuvat nopsaan.
Kiitos paljon! Pitää ryhtyä kasaamaan tuota v-mount-kokonaisuutta. Onko V-Mount-akuissa yleensä tuo D-tap-liitäntä oletuksena?
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

On se d-tap aika yleinen ja niitä piuhoja löytää helpolla. Tästä mä otin muutamia palasia ku tein R5C:lle rigin:

https://youtu.be/lc0P6TzkdJY

Toi kääntösysteemi on aika fiksu. Eikä mulla oo r5c:een mitään muuta ku toi vmount, päälikahva ja monska. C70:ssä ei oo ku kaks viimeisintä noista. Yritän pitää ton rigaaminen mahdollisimman vähissä. Mut siis tossa vmountissa on se hyvä et normisti ajattelin pitää siinä pieniä 50 wh akkuja ettei siitä tuu niin pirun iso. Ja sit jos on joku pitkä striimi/pitkä päivä missä pitää olla päällä pitkään ni sit lyö semmosen 200wh akun joita mulla on valoja varten. Sit ei tarvii huolehtia siitä koko päivään.

YouTubesta löytää noita rigejä pilvin pimein ja niissä voi mennä aika helpolla sekaisin. Mun vinkit on oikeastaan ne et kato et sen vmountin saa käännettyä takatöllön edestä tarvittaessa pois, rigaa vaan se mitä tarviit äläkä kiinnitä kaikkea mitä siihen saa, katso et kaikki palaset on kiinnitettävissä/irroitettavassa pikaisesti. Eli arcaswissilla toi vmount systeemi kiinni jos cagessa on arcaswiss built in. Päälikahva natorailiin kun semmoinenkin cagessa on usein päällä. Monitorin swivel coldshoeen koska oäälikahvoissa usein semmonen päällä. Näin saat kaiken purettua helposti kuljetettavaksi ja taas toisaalta nopeasti rakennettua keikalla.
samppael
Viestit: 4
Liittynyt: Tammi 18, 2014 12 : 18

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja samppael »

nsamppa kirjoitti: Syys 04, 2022 11 : 21 On se d-tap aika yleinen ja niitä piuhoja löytää helpolla. Tästä mä otin muutamia palasia ku tein R5C:lle rigin:

https://youtu.be/lc0P6TzkdJY

Toi kääntösysteemi on aika fiksu. Eikä mulla oo r5c:een mitään muuta ku toi vmount, päälikahva ja monska. C70:ssä ei oo ku kaks viimeisintä noista. Yritän pitää ton rigaaminen mahdollisimman vähissä. Mut siis tossa vmountissa on se hyvä et normisti ajattelin pitää siinä pieniä 50 wh akkuja ettei siitä tuu niin pirun iso. Ja sit jos on joku pitkä striimi/pitkä päivä missä pitää olla päällä pitkään ni sit lyö semmosen 200wh akun joita mulla on valoja varten. Sit ei tarvii huolehtia siitä koko päivään.

YouTubesta löytää noita rigejä pilvin pimein ja niissä voi mennä aika helpolla sekaisin. Mun vinkit on oikeastaan ne et kato et sen vmountin saa käännettyä takatöllön edestä tarvittaessa pois, rigaa vaan se mitä tarviit äläkä kiinnitä kaikkea mitä siihen saa, katso et kaikki palaset on kiinnitettävissä/irroitettavassa pikaisesti. Eli arcaswissilla toi vmount systeemi kiinni jos cagessa on arcaswiss built in. Päälikahva natorailiin kun semmoinenkin cagessa on usein päällä. Monitorin swivel coldshoeen koska oäälikahvoissa usein semmonen päällä. Näin saat kaiken purettua helposti kuljetettavaksi ja taas toisaalta nopeasti rakennettua keikalla.
Kiitos! Smallrig on jo kiinni kamerassa.

Tällainen akku olisi edullisesti tarjolla käytettynä, vaan tuo liitäntä hämmentää.
https://www.amazon.co.uk/Dorr-CVL-65-Co ... B011RGIAAW

Tuossa näyttää olevan kaksipinninen tuo liitäntä, millä itse akku ladataan.

Tällainen kaapeli löytyy minulta:
https://www.fotonordic.fi/product/11236 ... ower-cable
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tämmösiä mä ostin muutaman:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -lock-akku

Fxlion on aika hyvä brändi ku mulla niitä on jo aiemmin.

Patonat on myös erittäin luotettavia. Tässä vois olla sulle ihan toimiva akku:

https://shop.huvipiste.fi/digitaalikame ... s-bp-190ws

Toki tarviit akkulaturin ja mulla on toi Patonan laturi. Se toimii oikein hyvin. Noissa vmounteissa yks isoimmista hyvistä puolista on se et ne latautuu todella ripeästi.
jouko75
Viestit: 42
Liittynyt: Loka 19, 2004 14 : 58
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja jouko75 »

No niin, meinaa Youtube matskun tekeminen lähteä käsistä. Olen nyt kuvannut Canon 6D:llä, Gopro 4 ja 10:llä ja kaikissa näissä on omat puutteensa. Pari päivää nyt katsellut tämmöistä Blackmagic 6K versiota ja tuntuisi kyllä houkuttelevalta. Nyt sitten pitäisi vielä osata kysyä, jotain?!?

Välikysymys ensin, että miksi nykyisin kuvataan järjestelmillä/niiden videokuvaukseen modifioiduilla versioilla (esim. Canon R5C) kuin esim. Canon Xf-sarjalaisilla. Onko kyse siitä, että järkkäri kykenee myös valokuvaukseen vai onko kysymys muunneltavuudesta??

No se mitä nyt sitten haen on että jos joku teistä kehtaisi kirjoittaa pohdiskelua mikä/miten highend youtube matskua saisi kuvattua. Nyt voisi sijoittaa noin 3K€ ja ajan kanssa sitten hommata kaikkea lisäkivaa.
Canon EOS 550D, Canon EOS 6D, samyang 14mm 2.8, EF 70-200/4 L, EF 50mm 1.4, EF-S 60mm USM makro, EF-S 18-200mm is usm, EF 17-40mm/4 L
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulla on just toi R5C b kamerana juuri tuon stilli-puolen vuoksi. Sitten verrattuna näihin xf kameroihin niin se täyskenno ja linssit on itselle välttämättömiä. Tai ff nyt lähes välttämätön, mutta isoista kennoista pidän kaikki tyynni. Sen sijaan että linssejä saa vaihdettua on mulle välttämätön. Siten saa kamerasta huomattavan paljon monipuolisemman ja siten oikeastaan kamera tipahtaa vain yhdeksi lenkiksi siinä ketjussa.

Minkälaista high end youtube matskua tarkoitat? Jos vaikka sisätiloissa meinaat puhuvaa päätä kuvata, niin siihen lisävalo(ja) on pakko hankkia. Jos taas jotain megahienoja kuvakulmia / kamera-ajoja, lienee gimbal tai drone parempi hankinta. Kerro vähän minkälaista meinaat kuvata niin helpompi pohtia.
jouko75
Viestit: 42
Liittynyt: Loka 19, 2004 14 : 58
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja jouko75 »

Noo ehkä se high end on minun tapauksessa liioittelua, mutta en halua että jää kalustosta kiinni jos/kun taidot kehittyvät. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kalusto joka ei yllä omiin taitoihin. Puhuvaa päätä on myös tarkoitus kuvata ja jonkin verran valoja on. Kaikki on on käytännössä still puolelle hommattuja. No näitä saa helposti lisää. Kakkuloita on olemassa jonkilainen arsenaali L-sarjaa ja muutamia muita. Sen puolesta EF bajonetti olisi suotava tai no löytyy niihinkin adapterit.

Ja kiitoksia vastauksesta!
Canon EOS 550D, Canon EOS 6D, samyang 14mm 2.8, EF 70-200/4 L, EF 50mm 1.4, EF-S 60mm USM makro, EF-S 18-200mm is usm, EF 17-40mm/4 L
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No siis jos ittees kuvaat ni toi otsikon kamera voi olla vähä kenkku ku siinä ei oikein oo automaattitarkennusta. Se on tarkennus on vähä vaikea saada kohdilleen jos joudut olee kameran takana ja edessä samaan aikaan. Muuten toi on kyl erinomainen kamera ja mullakin on se. Se on jo niin hyvä ettei siitä jää vajaaksi. Sen sijaan toi syö akkua aivan pirusti niin joku rigi tohon on tehtävä jos et meinaa kilokaupalla roudaa niitä akkuja mukana. Lisäksi monitoria, päälikahvaa, cfastia/SSD kovoa jne siihen kyytiin. Kyllä siihen jo saa uppoamaan rahaa. Ehkä monipuolisempi vois olla joku järkkä. Jos sulla ef:ää on jo hyllyssä ni melkein se Canon vois olla hyvä jatkumo. Siinä vaan rungoissa vähä haasteita. RP, R ja R6 nyt ainakin aivan täysin skippaus- listalla. R5 on hyvä mut alkaa olee jo hintaa. R7 lienee hyvä myös, joskaan en oo ottanu siitä mitään selvää. Siihen vielä focal reducer ni on melkeinpä ff. Jos haluat parasta vastinetta rahalle ni C70 on aivan törkeän kova laitos. Vuoden nyt sillä paukuttanut ja vielä vaan tuntuu parhaalta kameralta mikä on mun kourissa ollu. Sonyja tai muita en ehkä suosittelis ku muistaakseni esim Sonyissa ei af toimi ef laseilla.

Siis fakta on se että kyllä sä ton 3k saat helposti näihin upotettua. Se runko on vain yksi palanen siellä välissä.
jouko75
Viestit: 42
Liittynyt: Loka 19, 2004 14 : 58
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja jouko75 »

Kiitos aivan loistavasta viestistä!! Tuo automaatti tarkennus on kyllä melkein pakko olla. Hhmm joo kyllä tässä on vaan monta asiaa, jotka täytyy otta huomioon. En olisi pystynyt kyllä huomioimaan näitä ilman apuasi.

"Siis fakta on se että kyllä sä ton 3k saat helposti näihin upotettua. Se runko on vain yksi palanen siellä välissä."

Tämä on arkea kaikissa hankinnoissa tänä päivänä, valitettavasti.
Canon EOS 550D, Canon EOS 6D, samyang 14mm 2.8, EF 70-200/4 L, EF 50mm 1.4, EF-S 60mm USM makro, EF-S 18-200mm is usm, EF 17-40mm/4 L
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Joo. Siis mulla on näihin palanut niin paljon rahaa etten viitti ees ajatella. Nyt ku tietää vähän enemmän niin tietää myös mitä kaikkea tarvii ja mitä ei. Sen kun vaan kerrot minkälaista meinaat kuvata niin mielelläni autan. Lähetä vaikka yv niin voidaan sitä kautta jatkaa. Meinaan mulla on kilokaupalla rigi kamaa hyllyssä mitä olis voinu jättää ostamatta. Ja niinhän se tulee menemään että kertalaakista se ei ole valmis. Hiljalleen sitä alkaa tarvitsemaan sitä, tätä ja tota kun ymmärrys kasvaa. Mut ensi alkuun joku järkkä (esim R7), cob ledi (esim Aputure 120dII) ja siihen softbox. Toki jalkaa, akkua, muistikorttia jne mut nehän on nyt ihan peruskauraa.
jouko75
Viestit: 42
Liittynyt: Loka 19, 2004 14 : 58
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja jouko75 »

Mitäs ajattelisit R5 vai onko R5C sitten niin paljon parempi (1K€)? On kyllä todella vaikeaa miettiä sitä sopivaa omaan käyttöön. R7 kun ei ole täyskenno niin ei oikein iske.
Canon EOS 550D, Canon EOS 6D, samyang 14mm 2.8, EF 70-200/4 L, EF 50mm 1.4, EF-S 60mm USM makro, EF-S 18-200mm is usm, EF 17-40mm/4 L
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No siis tuokin riippuu. R5C:ssä ni pikkuakut kestää oikeasti tosi vähän aikaa. Se on tyyliin 30-40min päällä ja siinä se. Eli edessä on vähän rigaamista. R5C:ssä ei myöskään ole ibis:tä. Toisaalta oon tottunut C70:n kanssa digital is:iin, niin se toimii hyvin jos sitä vain ymmärtää. Noi on ne isoimmat miinukset. Mulle toi rigaaminen ei oo mikään ongelma kun käyttäisin kuitenkin päälikahvaa ja monskaa. Sen sijaan jos teet pidempiä pätkiä, niinku mä haastiksia, niin R5 voi kuumeta mitä taas ei R5C tee. Jos kuvaat ristiin stilliä ja videota, niin se on oikeasti niin mukavaa että on selkeästi kaksi eri käyttöliittymää. Niin on koko ajan oikeat asetukset käytössä ilman mitään räpläilyjä. Siitä sitten päästään siihen varsinaiseen pihviin, eli käyttöliittymään. Se on oikeasti todella paljon mukavampaa kuvata kun on videoon tarkoitettu käyttöliittymä. On waveformit, paremmin toimiva peaking, zebrat, saa zebrat JA peakingin samaan aikaan päälle, on false colorsit, vesivaaka’at jne. Tota ei voi vaan arvostaa liikaa jos tekee pääosin videota. Kirsikkana kakun päällä on että R5C:ssä on paremmat codecit. Sen näkee aika helpolla varjokohdissa. R5 kohisee siellä aika paljon mitä taas r5c ei tee. Muutenkin se matsku on paljon helpommin venytettävää. Taitaa siinä olla aavistus enemmän dynamiikkakin mutten mee siitä takuuseen. Yks iso juttu mulle oli kans tarkennus. Se ei ole niin ripeä kuin R5:ssä, mutta se soveltuu paljon paremmin videoon. Se ei viuhdo niin hemmetinmoista vauhtia vaan siirtyy nätisti ja siististi. Sitä myös pystyy konffaa aika kivasti. Yksi isoimmista eduista on face only-tarkennustapa. Se on puhuva pää jutuissa aivan killeri ominaisuus. Tarkentaa kasvoihin jos näkyy. Jos ei näy kasvoja, silloin ei tarkenneta. Oon myös kuullu että nyt kun R5:n on annettu lämmetä enemmän uusilla firmiksillä niin huoltoon on mennyt haperoita R5 kameroita joissa elektroniikka on aivan mennyttä.

Eli summasummarum sanoisin että jos teet pääosin videota ja stillit on lisä, ota R5C. Se on helposti sen arvoista. Mulle se oli parempi kompromissi ja tekisin edelleen tasan saman valinnan. Se on erinomainen kamera. Jos taas kuvaat pääosin stilliä ja video on toissijainen, ota R5. Sekin on erinomainen kamera. R5C:n kanssa kannattaa vain varautua siihen että rahaa menee myös lisäkilkkeisiin. Voin tarvittaessa neuvoa samanlaisen rigin mikä mulla on. Se on aika pieni ja söpö ja erittäin toimiva.
Vastaa Viestiin