Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Kaikki videoon liittyvä (ei still-kuvausta). Uusi alue, 21.1.2020. Siirretty pari ketjua pohjaksi.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja niffe »

Hienoa jälkeähän tuo. Siihen saa akkukahvan tai sitten ottaa noilla piuhoilla lisävirtaa. Sampan piti kai sanoa että vie hirveästi virtaa JA tallennustilaa :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nsamppa kirjoitti:No jos nyt haluat pahentaa, niin tsekkaa tän kaverin duuneja:

https://youtu.be/Q_mFkmtJVOw" onclick="window.open(this.href);return false;

Aivan pirun taitava heppu.

Mut varoituksen sana siihen et jos tolle tielle lähdet, niin rahaa palaa.
Kattelin ton videon BTS-dokkaria (https://www.youtube.com/watch?v=XXRTJHsNS1c" onclick="window.open(this.href);return false;) niin osaatko heittää jotain karkeaa suuruusluokkaa mitä toi ton hepun käyttämä setti kokonaisuudessaan vois maksaa? Leican lasi lienee arvokas. Ei tartte olla tarkka arvio kun en ole kuitenkaan tollasta hommaamassa. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Jonkun karkean hiha-arvion voin arpoa:

- kamera sen vajaa 3000€
- linssin & adapterin nyt voi jokainen tsekata ja arvioida.
- cage 100-150€
- päälikahva n. 100€
- monitorin swivel nivel (kuulostaapa hyvältä) 50€
- monitori 200€-> 1000€. Sitä saat mistä maksat. Mulla on se feelworldin fw279 ja se on ihan ok näytöltään mut vaikuttaa muuten kyl kilikalilta. Tuntuu että kerran sain sen jo irvistämään ihan vain kun vähän puristin kääntäessä sitä.
- aurinkosuojat x2 100€
- np-f akkuja näyttöön. Nää nyt jokainen osaa arpoa. Kiinan mies myy halvan mut hyvästä saat maksaa 200-300€
- baseplate riippuen kuinka hienon haluaa niin saa laitettua aina joku 400€ mut mulla on maailman simppelein missä on vain reiät ylhäällä, kierteet alhaalla ja paikat 15mm putkille. Se oli jotain 50-100€ hintaluokkaa
- putket jonkun 20-30€. Ne ei niin hirveästi maksa, mut niitä helpolla kertyy ku eri setupiin tarvii eri mittaisia
- follow focus on kans semmonen et halvalla saat kiinalaisen varmaan johonkin kolmeenkymppiin, mut tietäähän se mitä ne on. Siinä kuitenkin tatsi on aika tärkeä. Jollain 150-200€ saat jo tosi hyvän.
- focus gearit linssiin 10€. Löysin hyvän myyjän eBaysta joka on halpa ja hyvä. Tai ainakin vielä on kestäny ja on hinkattu jo vähän aikaa. Yleensä noi on jonku 40€.
- toi mattebox maksaa ku se on vähän fiinimpi. On donitsit, pidikkeen näytölle ym., paikat filsuille jne. Väitän et toi on jossain 700€-1000€ luokassa.
- näytti tossa käyttävän filsua ja noi vähän isommat Tiffenin filsut maksaa. Aika tarkka veikkaus et se black promist mitä se tossa käytti on jonku 500€ ja siis se on jenkeistä jenkki firmalta. Harmi muuten et Tiffenin efektifilsuja ei täältä oikein saa. Musta on tullu suuri black promistien fani ja haastiksissa mulla on aina 1/8 käytössä. Mukavasti ”puuteroi” kasvot.
- vlock plate. Jollain 80 saa kylmän platen, mut toi on vähän hienompi, niin jonkun 200€-400€ kustantaa.
- vlock akku. Huvipisteeltä saa hyviä Patonan akkuja 200€:oon. Niitä saa halvemmallakin ja niitä saa kalliimmallakin, mut ne on pirun hyviä ja monikäyttöisiä kun aika monet valotkin niitä syö. Niissä pysyy kauan virta ja ennen kaikkea ne latautuu suht nopsaan.
- SSD kovo on jonkun 200€ ja sille hollari n. 50€.
- sit toki tarvittavat piuhat, pikakiinnityslevyt, laturit, soviterenkaat matteboxiin jne. Piuhat on jonku vajaa 100€. Laukkuun/kuljetuslaatikkoonkin saa upotettua rahaa ku toi härveli ei ihan pieneen tilaan mene ja ei sitä jaksa palasiksi purkaa. Mä nappaan ton päälikahvan irti ja se just just menee laatikkoon mikä mulla on.

Siinäpä se. Tohon vielä tietenkin ne yritykset ja erehdykset ku löytää jotain juttuja mitkä ei oo omia juttuja ja testaa jotain muuta. Toisaalta tota romua kertyy aika nopsaan ja vähän ajan päästä se kameran vaihtaminen ei niin vaikeaa ole kun on kortit ja akut ym. infra jo valmiina. Mut kyllähän siihen rigiin saa rahaa palaamaan, mut onhan se jukolauta ihanaa ku leikkauspöydälle pääsee. Just tänään räpläilin matskua mikä on kaikkein kevyintä 4K matskua mitä siitä irti saa. Siltikin sitä sai venyttää miten huvitti. Muutamassa kohdassa tiedän et 8 bit tavara olis revenny ku oli just semmonen v-mäinen keskiharmaasta tumman harmaaksi pitkä ja loiva siirtymä. Tolla se meni niin ihanasti et meinas kyynel tulla silmään. Ja en tiedä oonko tottunu Sonyn väreihin, mutta tolla saa ihonsävyt oikeastaan lähes samantien kuntoon.

Ja nyt vähän taas tullu kokemuksia lisää. Tuli tossa viime viikolla aika paljon tehtyä haastiksia. Vahvari tossa on kyl tosi hyvä. Aika paljon antaa piikkejä anteeksi ja suht helppo saada äänet hyviksi. Vahvarin tasoa sen sijaan vähän haastava säätää kovinkaan tarkasti jos istuu kameran vieressä. Se kun tuppaa olemaan se yhden miehen tuotantoyhtiön setuppi. Kosketusnäytöltä ei vain saa slaidattua kovin pikkutarkasti. Yks jännä juttu minkä huomasin, niin ainakin mun on helpompi käyttää ulkoisen näytön false colorseja. Itse kameran näytöltä tulee helposti yli valotettua. Tuntuu että se katsoo ne ilman LUTeja mitkä oon kyl laittanut päälle, koska haluan saada tatsia miltä lopullinen tavara tulee näyttämään. Toki noita filuja voi nyt repiä miten huvittaa, mut huomasin että mun on nopsempaa laittaa haastis setti kasaan ulkoisen näytön false colorsin avulla.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kiitos nsamppa briefistä. osaatko suositella millaista follow focusta tai jotain vastaavaa kannattaisi väsätä BMPCC 4K/Panan 12-35mm-yhdistelmän tarkentamiseen?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kiitos Samppa! Kiinnostavia värkkejä nää on vaikka en videosta mitään tajua. Jotenkin vaan tuntuu että tollasen käsivarakuvaamisen ergonomia vaatis tän tyylisen rigin kaikkine hilppeineen vaikka siinä sitten ois miten halpa peilitön runko ja lasi kiinni.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Murkula63
Viestit: 162
Liittynyt: Tammi 14, 2013 9 : 38

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Murkula63 »

Peukku ylös Sampalle!

Näisse vaan menee että kun tosimielellä lähtee tekemään niin rahaa palaa. Mutta moni muu harrastus (joka monesti muuttuu työksi) vie vielä enemmän pätäkkää.

Kysymys kuuluukin vaan että tällaisesta panostuksesta olisi kiva saada rahaa takaisinpäinkin? Löytyykö maksajia ja töitä tekijälle?

Vaikka ei aivan jokapoika eikä -tyttökään pysty eikä tee tällaista.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kiitosta vain, mut turha näistä on kiitellä. Mielelläänhän näistä turisee. Sen takia täällä ollaankin.
niffe kirjoitti:Kiitos nsamppa briefistä. osaatko suositella millaista follow focusta tai jotain vastaavaa kannattaisi väsätä BMPCC 4K/Panan 12-35mm-yhdistelmän tarkentamiseen?
Mulla Genuksen follow focus ja se on aika hyvä. Pikku klappi siinä on, mut pystyy elää sen kanssa. Kandee ehkä tsekkaa myös Tilta Nucleus (?) langaton follow focus. Se vois olla ihan mielenkiintoinen kun saa itse rullan minne haluaa. Onhan noita langattomia muitakin, mut tota on kehuttu aika paljon. EBaysta tältä oon ostanu hampaat objektiiviin:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1897239879" onclick="window.open(this.href);return false;

Hirveä linkki, mut tulee vastaan aika nopsaan ku laitat ”focus gear” hakuun.
Rockford kirjoitti:Kiitos Samppa! Kiinnostavia värkkejä nää on vaikka en videosta mitään tajua. Jotenkin vaan tuntuu että tollasen käsivarakuvaamisen ergonomia vaatis tän tyylisen rigin kaikkine hilppeineen vaikka siinä sitten ois miten halpa peilitön runko ja lasi kiinni.
Hyvään alkuun pääsee jo cagella ja joko sivu-, ja/tai päälikahvalla. Molemmat noista parantaa ergonomiaa jo aivan pirusti ja avaa oven kokonaan uuteen maailmaan.
Murkula63 kirjoitti:Peukku ylös Sampalle!

Näisse vaan menee että kun tosimielellä lähtee tekemään niin rahaa palaa. Mutta moni muu harrastus (joka monesti muuttuu työksi) vie vielä enemmän pätäkkää.

Kysymys kuuluukin vaan että tällaisesta panostuksesta olisi kiva saada rahaa takaisinpäinkin? Löytyykö maksajia ja töitä tekijälle?

Vaikka ei aivan jokapoika eikä -tyttökään pysty eikä tee tällaista.
Videoita tehdään koko ajan enemmän ja enemmän. Kysyntää kyllä on pienille ja ”riittävän hyville” videoille. Toisaalta myös tekijöitä on todella paljon ja taso on kova. Mäkin ihan renkinä työskentelen, kun en jaksa lähteä friikkumarkkinoille tappelemaan.
Fish80
Viestit: 134
Liittynyt: Elo 20, 2013 14 : 17

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

Hyvä viestiketju. Teiltä tullut esiin paljon käytännön kokemuksia mitä ei noista useasta Youtube hehkutus videoista tule oikein ilmi.

Ite mietin rakennella samalta kaverilta tälläistä vähän kevyempää rigiä BMPCC 4K:lle kun on kertynyt valmiiksi noita Canon FD linssejä: https://youtu.be/P5XcQg15xtw" onclick="window.open(this.href);return false;

Eniten tuossa mietityttää, että mistä kannattaisi tilata noita Sonyn akkuja sekä tollanen Sony akku plate sekä dummy-akku johtoineen. Täällä ilmeisesti olisi Suomesta noita Sony akkuja ainakin:
https://shop.huvipiste.fi/sony-np-f960- ... ony%20akku" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kokemusta liikkeestä ja noista akuista?

Toiseksi mietityttää, että mistä tilata Metabonesin Speedbooster noille Canon FD-laseille (tai EF). Suomen hyllystä todella kalliita.

B-rolleja kuvatessa saattaisi päästä joissain tapauksissa vieläkin pienemmällä rigaamisella jos käyttää vain laadukkaita Canonin akkuja ja nopeeta 128 GB muistikorttia (pitäisi ilmeisesti mahtua noin 60 min 4K 25fps BRAVIA 12:1 laadulla) . Eli vie lopulta ilmeisesti jopa vähemmän muistia kuin vaikka FujiFilm X-T3:n ALL-INTRA 400MBS 10bit jota ei mahdu kuin noin 40 min 128 kortille. Kodekkinakin siinä kamalampi h265.

Tässä mainostetaan jotain vähän parempia Canonin Premium akkuja. Voiskohan noilla saada pari minuuttia lisää käyttöaikaa? https://shop.huvipiste.fi/patona-lp-e6- ... non%20akku" onclick="window.open(this.href);return false;

Eniten tossa kamerassa hirvityttää hybridi-kameraan tottuneena se, että valotus, valkotasapaino, tarkennus jne. kaikki pitäisi ehtiä tekemään aina manuaalisesti nopeissakin tilanteissa. Ja toi on aika iso miinus, että näyttö on noinkin hyvä, mutta sitä ei saa yhtään käännettyä jolloin sitä ei voi oikein hyödyntää kuin jalustalta kuvatessa. Vakaajan puutekin pakottaisi, että pitäisi raahata useammin taas jalustaa mukana.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Huvipisteeltä saa käsittääkseni ihan hyviä akkuja. Mulla käytössä Patonan akkuja jokunen käytössä ja ne on ihan ok.

Mä melkein vaan lähtisin tohon v mount linjalle. Toi kun syö akkua aivan perhanasti. V mount akuissa on pirun hyvä se että niitä voi käyttää lamppujen kanssa myös, ne latautuu nopsaan ja niissä riittää virtaa. Joku hyvä akkuperä kiinni rigiin, niin siitä saat virrat näytölle ja kameralle. Pikku akku vielä näyttöön ja kameraan, niin voit kuuma vaihtaa v mountin. Just rigasin setin youtube striimiin ja siinä v mountista otti virtaa kameran ja näytön lisäksi lähetin. Kerran vaihtoi akun ja sekin vaan varmuuden vuoksi kun tuli hyvä sauma ja neljä tuntia mennä humpsahti. Kamera tosin oli A7III ja se oli oikea valinta siihen.

Ei varmasti tarvii rigata tota yhtään, mutta mä diggaan kun siinä vähän painoa on. Vakaajaa kun ei ole, niin sitä kautta vähän vakautta saa. Mäkin kuvaan aina köpösimmällä braw:lla ja sekin on jo aivan riittävä ainakin mun touhuihin.

Ja sit taas noista automaattihommien puuttumisesta. Jos kuvaat brawia, niin valkotasapainolla ei niin väliä ole. Mulla se on defaulttina 5600K ja sillä mennään. Samoin valotuksen kanssa on aika paljon vapaampaa kun ISO:n voi valita jälkeenpäin joko välille 100-1000 tai 1250->. Mulla se on 400 vakiona. Noi toimii aika hyvin ja tarvittaessa tekee sit säätöjä. Noita filuja on aika nopsa väännellä jälkikäteen ja niitä voi oikeasti repiä aika tavalla. Tarkentelu sen sijaan on kakspiippuinen juttu. Välillä AF on vain oikea valinta. Mutta toisaalta taas manuaalinen osuu sinne minne haluaa ja aika nopsaan siihen tottuu. Ennen kaikkea se on orgaanisen näköistä vaikka välillä vähän poskelleen menisikin. Ulkoinen näyttö, follow focus ja päälikahva aika tärkeitä tohon, mut toi on toki makuasia.

Siis kaiken kaikkiaan tommosella setillä on hyvin erilaista kuvata ku vaikka nyt A7III:lla. Se on aika paljon vaativampaa ja ainakin mulla tyyli on hyvin erilainen. Mut se fiilis ku istahdat leikkauspöydälle salkut täynnä bmpcc matskua. Mahtava.
Fish80
Viestit: 134
Liittynyt: Elo 20, 2013 14 : 17

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

Kiitos paljon nsamppa. Hienoa lukea kerrankin myös Suomeksi kokemuksia ko. kamerasta. Itse mietin uskaltaisko tollasta kameraa ostaa toimistolle puhuvia päitä kuvaamaan. Näyttäisi tekevät ihon väristä erittäin hyvää. Myös tuo kovalevylle tallennus, valkotasapainon muuttaminen jne. vaikuttais huvältä. Välillä vaan editoitu matsku pitäis julkaista erittäin nopeesti. Osaatko sanoa, että vaatiiko toi braw aina ihan hirveetä säätämistä vai onnistuuko jotenkin LUTtien tms. avulla saada nopeesti käyttökelpoista matskua editissä ulos?
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja niffe »

Samaa mieltä. Kyllä tällaisen varmaan uskaltaa hankkia, koska se tekee ihan oikeaa RAW-matskua, jonka säätömahdollisuudet ovat hyvät, eikä kuva rommaa, vaikka kokeilisi kaikenlaisia säätöjä ja settejä.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Fish80 kirjoitti:Kiitos paljon nsamppa. Hienoa lukea kerrankin myös Suomeksi kokemuksia ko. kamerasta. Itse mietin uskaltaisko tollasta kameraa ostaa toimistolle puhuvia päitä kuvaamaan. Näyttäisi tekevät ihon väristä erittäin hyvää. Myös tuo kovalevylle tallennus, valkotasapainon muuttaminen jne. vaikuttais huvältä. Välillä vaan editoitu matsku pitäis julkaista erittäin nopeesti. Osaatko sanoa, että vaatiiko toi braw aina ihan hirveetä säätämistä vai onnistuuko jotenkin LUTtien tms. avulla saada nopeesti käyttökelpoista matskua editissä ulos?
Eipä mitään. Samassa veneessähän me tekijät enemmän tai vähemmän. Käy tsekkaa Facebookin Blackmagic Pocket 4K / 6K Suomessa BMPCC4K / BMPCC6K ( vetävä nimi vai?) ryhmä. Se on aika rauhallinen, mut aina sieltä tulee hyviä vastauksia jos jotain kyselee.

Tässä on tämmönen pikainen sämppeli ihon väristä:

https://youtu.be/a65txGftkHY" onclick="window.open(this.href);return false;

Toi on kaikkein köpösintä 4K proressia muistaakseni. Tai toiseksi köpösintä. Valkotasapaino kohdilleen, valot jiiriin, valotus kuntoon ja se on melkeinpä siinä. Ihan pikkuinen kontrasti pumppaus eikä oikein muuta tarvii tehdä.

Brawiin on kamerassa valmiiksi jo LUTit ja ne saa muutamalla klikkauksella käyttöön postissa. Muutenkin ton kanssa on mun mielestä todella nopsa tehdä töitä. En mä kuvatessa jaksa säätää valkotasapainoja koska silloin on mun duunissa aika vauhti päällä. Jälkeenpäin kun sen tsekkaa yhteen kunnolla, niin sen saa helpolla kopioitua saman paikan muihinkin ottoihin. Paljon enemmän sitä joutuu tappelee A7III:n klippien kanssa. Se kun välillä arpoo valkotasapainon miten sattuu. Tolla otsikon kameralla on mukava kun se matsku on vain niin kermaa. Kyllä toki A7III:n materiaalilla toimeen tulee en mä sillä. Toi vaan bmpcc6k:n vastaava on vain pirun paljon parempaa. Mutta muutenkin noi on sinällään hyvä kombo kun ne on niin erilaiset.

Ja tuossa jo legendaksi muodostuneessa DSLM vs. DSLR - ketjussa kun sivuttiin mm. focus peakia, niin tossa linkkaamassani klipissä näkee sen toiminnan/toimimattomuuden aika hyvin. Iloisesti se tuhrasi fledan ja silmät ja jopa yritin vähän ottaa sitä tarkennusta eteenpäin varmuuden vuoksi, mutta siltikin taitaa tarkin alue olla korvissa. Ja siis focus peakin voimakkuus on pienimmällä. Ulkoiselta näytöltä kun sitä tarkkailin siitä vierestä, niin ilman focus peakia olis varmaan sen nähnyt jos olisi keskittynyt. Siinä vaan keskittyminen olisi mennyt vähän ehkä väärään paikkaan. Haastatteluja tehdessä yhden miehen tuotantoyhtiönä sitä saa keskittyä aika moneen juttuun samaan aikaan. Sitten taas toisaalta huomaako tuota kukaan muu kuin tekijä itse ja kamerarunggu tihrustaessaan?
Fish80
Viestit: 134
Liittynyt: Elo 20, 2013 14 : 17

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

Kiitti esimerkkivideosta. Näyttää jotenkin cinemaattisemmalta ja vähemmän videomaisemmalta. Tosin sekin kai vähän makukysymys mistä katsojat tykkään. Menikö sulta kauan värikorjailuun sun muuhun vai käytitkö jotain LUTtia? Jouduitko käyttää terävöitystä tai kohinan poistoa?

Tarkennusta en ois ees huomannu ellet olisi maininnut. Toi auto-tarkennuksen puute tuossa kamerassa ehkä eniten mietityttää. Canonin järkkäri esim. tommosessa videossa pitää silmät melkein koko ajan tarkkana vaikka olisi iso aukko ja henkilö liikkuisi paljon syvyyssuunnassa. Iso aukko (taustan pehmennys) noissa välillä hyödyllinen kun noi toimistot niin rumia ja ahtaita. Toisaalta vaikka ois kuin hyvä auto-tarkennus niin silti siihen ei oo aina luottamista. Tarkentaa joskus epäluonnollisesti taustaan tai edessä heiluviin käsiin.

Tossa BMPCC:ssa ilmeisesti voi kuitenkin zoomata näyttöä ja katsoa, että silmät tarkkana? Miten ootko False coloria kokeillut? Siitä vois olla hyötyä kun henkilön pärstää valottaa.

Aiotko jatkossakin ottaa mielummin BMPCC 4K tollasiin videoihin vai auto-focuksella olevan järkkärin? :)
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

En muistaakseni tuota joutunu paljon räpläämään. Joskus saa tapella ja joskus ei. Lähinnä huolella tekee valot, katsoo valkotasapainon kohdilleen ja siinäpä se. Vähän enemmän työtä kuvatessa tietää vähemmän työtä postissa. Ei kohinan poistoa eikä varsinkaan terävöitystä. Terävöitys on vihoviimeinen juttu mitä kannattaa lisätä jos haluaa kasvot näyttämään hyvältä. Sonyissa mulla ne on vedetty minimiin. Lisäksi mä haastiksissa käytän yhtä salaista asetta:

https://youtu.be/f8GCBZDAyc8" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa mulla on se 1/4 haastiksissa ja normilasilla. 1/8 menee laajiksella. On mulla vahvempiakin, mut ne menee jo efektin puolelle.

Siihen tarkenteluun helpottaa haastiksissa se kun vain sanoo että älä mielellään hirveän paljon liiku. Kyllähän sen taustan saa pasautettua kokonaan puuroksi, mut musta se ei ihan parhaalta näytä. Kyl mä tykkään että siellä vähän on tunnetta. Aika monet toimistot saa toimimaan mut välillä joutuu raapii kyl kunnolla hiuksia päästään. 50 millisen oon havainnu aika hyväksi kompromissiksi mulle.

Kyllä sitä ruutua saa zoomattua, mutta mulla kun se kamera vieressä niin ei sitä takatöllöä siitä näe. Ulkoista monitoria katselen. Takatöllöltä välillä tsiigaan ääniä. Noita kun tekee paljon ja nopeasti, niin on tehtävä ”riittävän hyvää” laatua. Jos välillä tarkennus aavistuksen menee korviin, niin kikkailee kuvituksilla tms. Vähän on hereillä ja kyllä sillä mf:llä hyvin pärjää aika monissa tilanteissa. Toki AF:lle on omat paikkansa missä se on lähes välttämätön. Tänään just tein keikan mihin valitsin Sonyn just automaattitoimintojen takia. False colorsilla teen aina valot. Se on aivan korvaamaton työkalu. Sillä saa lähes valmista suoraan kamerasta.

Kyllä mä ainakin nyt oon ajatellu aika pitkään mennä BMPCC6K + Sony A7III kombolla. Ne on niin erilaisia ja siksi hyvä parivaljakko. Mut keikasta toki riippuu kumman valitsee, valitseeko molemmat vai pitääkö miettiä jotain muuta. Noi on työkaluja. Jokainen työ vähän vaatii omat välineensä.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tais lyödä Canonin R5:n laineet tähänkin. Jenkeissä tippu 6K:n hinta alle kahden tonnin. Siinä alkaa olee jo hyvä kamera hyvään hintaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja niffe »

nsamppa kirjoitti:Tais lyödä Canonin R5:n laineet tähänkin. Jenkeissä tippu 6K:n hinta alle kahden tonnin. Siinä alkaa olee jo hyvä kamera hyvään hintaan.
Joo, kova on pudotuspeli. Onko kukaan kokeillut sitä R5:sta? Sitten, kun sieltä tulee joku ihan raakile, niin kaikki ovat valmiiksi luopuneet katteistaan ja pelit seis, vaikka hälytys olisi ohi? :D
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kirjoittelen enemmän tuosta tonne taistelu peilittömien... - ketjuun. Kuuluu sinne ehkä enemmän.
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Ostin talvella 4k:n. Olen kuvaillut Canoneiden järkkärillä videota siitä asti kun ne kameraan ilmestyi, sitä ennen perus videokameroilla, tai vauhdikkammissa jutuissa toki edelleen. Nyt esikoinen syntyi ja halusin päivittää kaluston entisaikojen kaitafilmille pärjääväksi jotta sietää katsoa vielä vuosikymmenten päästäkin. (Mikä ihana tunnelma vanhan ajan kotifilmeissä olikaan ennenkun VHS pilasi kaiken.) Ja onhan tää aivan ufo laite! Resolveen rakastuminen kesti köppäisen Vegasin jälkeen noin puoli sekuntia, värituhrustelin netistä löytyvillä raw-pätkillä innoissani öiden ratoksi ennen kameran saapumista, ja kun ensimmäisen kerran avasin tammikuun hangilta auringonpaisteessa kuvatun oman pätkän kotipihalta näytölle niin :O

Ristiäisvideo veikin sitten jo 300 gigaa tilaa. :) Ääni Samsung T5:lle. Jalustakäytössä DeWaltin porakoneakku syöttää virtaa tuntikausia, ja uusia saa Prismasta.

Mopo karkaa käsistä. Haluttu juttu on saavutettu, eli ipanan kasvaminen tallentuu kivalla laadulla, ja mieli tekee kuvata lisää. Tarviaisi vaan aikaa ja ideoita... ja muita samanmielisiä. Kyllähän sitä bändille joku musavideokin pitää tehdä kun levykin on tulossa... Kamerakin ymmärtää sisään saapuvaa aikakoodia, ja aikakoodi on helppo liimata audion kanssa samaan tiedostoon. Eli vaikkapa musavideota tehdessä kuvauspaikan kajareista pauhaava musiikkitiedsto synkkaa samalla toisella piuhalla salaa kameran aikakoodin oikeaan kohtaa biisiä, ja avatessasi videoeditorin klipit napsahtaa automaattisesti oikeisiin kohtiin biisiä. Turhaa editointiränkkäämistä säästyy mukavasti ja lipsync on enää laulajan feikkaustaitojen puutteen verran pielessä.

Vai oiskohan pitänyt 6K tai 8K... :P Ehkä ei ennenkuin kiintolevyjen hinnat laskee neljäsosaan nykyisestä.
---
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyl mulle olis riittänyt 4K ihan hyvin. Mulla vaan olis ollu hankinnassa metabonesin speedbooster ja silloin olisi hinta ollut aika pitkälti sama. Sitten kun vielä tuli hyvä tarjous 6K:sta, niin sen takia tuo 6K tuli taloon.

Sitten monitori juttuihin. Tuli tossa vähän otettua selvää monitoreista ja perhana löytykin hyvä monitori:

https://youtu.be/VOmhdVizgPw" onclick="window.open(this.href);return false;

9 minuutista eteenpäin otsikon kameran kanssa. Toi ei oo pelkkä monitori, vaan sillä voi myös säätää itse kameran asetuksiakin. Kirkas on ku peeveli myös. Liitäntää löytyy jos jonkinlaista. Ainoaa miinusta vois antaa ettei oo hdmi ulostuloa, jäähdytys pitää ääntä ja en oo ihan varma oliko 12V virransyöttöä. Muuten kyl melkeinpä täydelliseltä. Harmi vaan ettei saa Suomesta.
askomiko
Viestit: 201
Liittynyt: Heinä 09, 2004 19 : 23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, 6K

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Digitarvikkeella vilahti talvella demolaite 6K, oli jo ostoskorissani mutta jäi sitten, lieköhän sinulla nyt? :) Kahden tonnin tasarahaan oisi melkein pitänyt se 6K ottaa kun Canonin linssejä on kuitenkin jokunen valmiina. Vaikka valokuvauslinssit ei kyllä tarkennusmielessä videoon toimi mukavasti mutta kuitenkin. Ostin Commlite speedboosterin ef -> MFT. Aivan hirveä kuvanlaatu, heti palautukseen, en suosittele. Onko kokemusta onko Zhongyi lens turbo surkea? Metabones on paitsi kallis niin myös out of stock kaikkialla.
---
Vastaa Viestiin