Kameran vesivahingon korjaus

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
eero n
Viestit: 74
Liittynyt: Syys 06, 2005 14 : 48

Kameran vesivahingon korjaus

Viesti Kirjoittaja eero n »

Ostin täältä vesivahingosta kärsineen LX100 kameran. Myyjän mukaan kamera kävi pusakan taskussa
pari sekuntia meren rantavedessä. Tämä näkyy pitävän täysin paikkansa, sillä optiikkaan ja kennolle ei päässyt lainkaan vettä. Ne vähäiset vesipisarat oli tehnyt pariin kohtaan vaurion.
Näppäimet ja akkuluukku on sellaisia paikkoja josta vesi pääsee sisälle.
Kaksi vastusta ja foliota oli syöpynyt poikki. Pintaliitosvastuksia olisi ollut varastossa mutta ne olivat liian isoja ulkomitoiltaan, joten 1mm pitemmältä sivulta olevia vastuksia piti etsiä vanhoista kameran romuista.
Tuon suolapaukun kohdalta on käyttöjännite päässyt veden kautta suojapeltiin sen takia se on syöpynyt voimakkaasti.
Putsasin kuvissa näkyvän piirilevyn huolella jotta syöpyminen ei jatku. Noilla korjauksilla LX100 sai uuden elämän.
Tätä en sitten laita kuleksimaan.

Linkin takana kuvia. https://1drv.ms/f/s!AufEhDeXselah2jwWHsqRUhgezsg" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kameran vesivahingon korjaus

Viesti Kirjoittaja jaava »

Eikö nuo vauriot tule, koska ei ollut otettu akkua pois meriveteen kastamisen jälkeen ja elektrolyysi syönyt rauhassa kaikkialta mistä löytyi suoloja.

Liuotitko makeassa vedessä kortteja vai huuhtelitko vain pahimmista paikoista?
eero n
Viestit: 74
Liittynyt: Syys 06, 2005 14 : 48

Re: Kameran vesivahingon korjaus

Viesti Kirjoittaja eero n »

Kun kortilla ei ole mikrofonia eikä muutakaan vastaavaa, niin pesin kortin kuumalla fairy vedellä,
ihan umpisukkelossa, sitten kunnon huuhtelut ja paineilmalla kuivaksi sekä kunnonnolla lämpimäksi.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Kameran vesivahingon korjaus

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Hyvä oppitunti merenrantakuvaajille.
Olen aina ihaillut noita pikkusilpun korjaajia, omista tinauksista hankkii aina tuossa mittakaavassa tulla muutaman viereisenkin osan peittäviä.
Yllättävän iso piirilevy, ei ole jalostettu yhtä pitkälle kuin puhelimissa. Kävikö mielessä ir-modaus kun oli noin purettuna?
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Kameran vesivahingon korjaus

Viesti Kirjoittaja rolsen »

On se kyllä melkonen seppä. Hienoa työtä korjauksen kanssa, harva vain pystyy tuollaiseen.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
eero n
Viestit: 74
Liittynyt: Syys 06, 2005 14 : 48

Re: Kameran vesivahingon korjaus

Viesti Kirjoittaja eero n »

Kiitos. jopisalo ja rolsen. Tuli mieleen että tuossa olisi hyvä tehdä ir-modaus, mutta en halunnut
pilata hyvää kameraa.
Vastaa Viestiin