Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Pentax uhmaa kaikkia lakeja ja kieltäytyy kuolemasta ;-)

Nyt se (tai Ricoh) julkaisee peräti tuplaversiot 50/1.4 objektiivista:

https://www.dpreview.com/news/345718548 ... unt-lenses

Kuva

Järkevän oloisia pieniä valovoimaisia 50/1.4 laseja! Tosin erehdyttävästi saman näköistä objektiivia kuin Pentaxin edellinenkin 50/1.4...

Ricoh has announced two new 50mm F1.4 lenses built for Pentax K-mount DSLR cameras. Richo says the HD Pentax-FA 50mm F1.4 and the smc Pentax-FA 50mm F1.4 Classic are 'similar…but different.'

Both lenses have the same 50mm focal length (76.5mm equivalent on APS-C bodies), F1.4-22 aperture range and are based on a 1991 film version of the smc Pentax-FA 50mm F1.4 lens. They share the same minimum focus distance (.45m), the same eight rounded diaphragm blades, and both have a water- and grease-repellent coating on their front elements.

The differences come from their outward appearances and some design choices to manipulate how each lens handles light.

The smc Pentax-FA 50mm F1.4 Classic is meant to be more of a reproduction of film lenses from the 1990s and produces rainbow flaring when wide open. Ricoh alludes to the rise in popularity of older film lenses, which are sought out for their 'imperfections' or 'character' (choose your preferred term), as one of its motivations for the lens.

The HD Pentax-FA 50mm F1.4 version minimizes the flaring by adding an 'HD coating', which Ricoh says improves contrast and edge-to-edge sharpness.

The HD Pentax-FA 50mm F1.4 and the smc Pentax-FA 50mm F1.4 Classic will be available from mid-June at a recommended price of $349.95 and $379.95, receptively.

Aika mielenkiintoinen valinta Pentaxilta, että julkaistaa tahallaan "klassikko" versio "puutteineen" ja sitten samasta objektiivista nykyaikaisempi versio jossa esim. flaretusta korjattu.

Ollaanko nyt tekoälyn aikakaudella menossa nimenomaan tähän suuntaan, että epätäydellisyyksistä tuleekin se inhimillinen haluttu asia?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siis ainahan pienet optiset failit ovat olleet tärkeitä nimenomaa hifistelyssä. Esim. Zeissin laajiksissa oleva korjaamaton viiksivääristymä mahdollistaa repäisevän mikrokontrastin. Vääristymiä ei tulisi korjata lainkaan softalla.

Liikaa korjattu moderni kakkula putoaakin sitten yleensä kategoriaan fokus-shiftaava SER-möykky jota yritetään firmiksellä korjaamalla saada tarkentamaan oikein himmennyksessä.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, itselläni ei ole mitään hieman epätäydellisesti piirtäviä kakkuloita vastaan. Oikeastaan päinvastoin. Välillä oikein nautin kunnon vintage-lasin kanssa kuvaamisesta.

Tiedä muuten, vaikka Pentax olisi ajatellut tätä "classic" mallia tulevaa filmirunkoa varten...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kumpi noista on se vintage ja kumpi moderni? Molemmat ovat omaan silmään yhtä aikaa sekä että. Sellaisia 90-luvun lähes-vintage -tyylisiä.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vihree rinkula on Pentaksin "L". Eli bling blong HD/Aero päällysteinen päivitys. Vihree rinkula on myös vanhemmissa Limited eli Ltd-sarjan laseissa ja jopa jossain vanhemmissa Star(*) -sarjan nuhapumpuissa.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

No Penan vihreällä rinkulalla on kyllä ihan muu merkitys kuin Canonin punainen L, paljon laajemmin käytetty kuin Mafferin kertoma. Se tuli jokseenkin kaikkiin uusiin laseihin digiaikana, siis ihan peruskittizoomeista kalleimpiin Star-sarjalaisiin. Pentaxin "L"-tunnuksena on leveänpuoleinen kultainen rengas, johon objektiivin mallimerkintä on kaiverrettu.

HD-päällysteen tulo smc:n tilalle muutti aikanaan vihreän rinkulan samanlaiseksi kapeaksi punaiseksi, poikkeuksena HD 55-300mm F4-5.8, jossa se on jokseenkin karsean sävyinen, leveä punainen. Ja myöhemmin uusissa HD-linsseissä palattiin takaisin entiseen vihreään rinkulaan. Uusimmissa HD Limited -linsseissä on vihreä nappula renkaan sijaan, vanhemmissa HD Limitedeissä punainen rinkula.

Objektiivin etuosassa takaosan sijaan oleva vihreä/punainen rinkula on WR-malleissa, mutta siitäkin on pari poikkeusta niin kuin tämä uusi HD 50 mm, joka ei ole WR. Ja jotta soppa olis vielä sekavampi, DFA 100mm WR -macroissa ei ole sen enempää rinkulaa kuin nappulaakaan. Eivät selvästikään ole osanneet Pentaxin muotoiluosastolla päättää tyyliseikoista johdonmukaisesti...

Yhtä kaikki tykkään niin vihreän rinkulan kuin kultaisen Star-renkaan sävystä. Star-sarjalaisten muotoilu on mun mielestä hyvinkin tyylikästä, ja sitä tulee joskus ihan varta vasten ihailtua, mulla kun on kamerarepuissa parin HD-vihreärinkulan lisäksi kolme DA/DFA * -sarjalaista (näistä myös ko. DA-mallit FF sopivia).

Ja aikaarskan vintage-linssikommenttiin viitaten tykkään myös vanhoista Pentax/M/A-laseista, joita mulla on monta. Joissakin tilanteissa niillä tulee kiinnostavampaa jälkeä kuin uusilla HD-laseilla. Hyvin erikoista valopalloa tuottavia puolestaan ovat Pentax-F/Takumar-A 28-80mm F3.5-4.5, smc Pentax-M 40-80mm F2.8-4 ja smc Pentax 24mm F2.8, jotka tekevät myös kivaa reunapehmeyttä ja vinjettiä, ja sopivat mainiosti loittorenkaiden kanssa käytettäviksi. Näiden bokeh on toisinaan kivannäköistä, mutta voi olla reunoilla hiukan liian levotonta.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä ne vanhat star-pentaksit oli vihreellä rinkulalla. Sitten alkoi julmettu sekoilu sen värin kanssa. HD24-70/15-30:ssa on vihreää riittävästi.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Siis kaikissa digiajan Star-sarjalaisissa on sekä kapea vihreä rinkula takaosassa että leveä kultainen rengas edessä, sillä kohtaa johdonmukaista niin vanhoissa kuin uusissakin (paitsi uudessa HD DA* 16-50mm F2.8 leveä vihreä rengas kapean sijaan). Muuta sekoilua rinkuloissa, nappuloissa ja väreissä Pentaxilla sitten on enemmän kuin tarpeeksi. Tuo mun edelläkertoma siltä osin on ihan paikkansapitävää, vaikkakin tämän kommentin eka lause jäi selkeästi laittamatta.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä meinasin vanhoja Star laseja kuten A200/2.8 tai M300/4 (täysi suttu...) Digiaikana petnaks korkkasi ilmeisesti saketynnyrin renkuloidensa suhteen.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Scope66 kirjoitti: Kesä 19, 2023 13 : 28
Ja aikaarskan vintage-linssikommenttiin viitaten tykkään myös vanhoista Pentax/M/A-laseista, joita mulla on monta. Joissakin tilanteissa niillä tulee kiinnostavampaa jälkeä kuin uusilla HD-laseilla. Hyvin erikoista valopalloa tuottavia puolestaan ovat Pentax-F/Takumar-A 28-80mm F3.5-4.5, smc Pentax-M 40-80mm F2.8-4 ja smc Pentax 24mm F2.8, jotka tekevät myös kivaa reunapehmeyttä ja vinjettiä, ja sopivat mainiosti loittorenkaiden kanssa käytettäviksi. Näiden bokeh on toisinaan kivannäköistä, mutta voi olla reunoilla hiukan liian levotonta.
Joo, kyllä järjestelmäkameroiden rikkaus on mahdollisuus käyttää hyvin erillaisia objektiiveja. Tämä korostuu varsinkin nyt kun tekoäly ym. käsittely silottelee kuvia ns. täydelliseksi.

Itse en jaksa enää edes miettiä rinkuloiden värejä. En millään merkillä. Objektiivin piirtokyky ratkaisee.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Phase Onen sininen rinkula on silti kaikista hienoin. Sininen on neutraali väri monessa kulttuurissa.
Scope66
Viestit: 163
Liittynyt: Maalis 03, 2014 8 : 43
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Katsoin Pentaxforumilta kuvat noista Mafferin mainitsemista, ja A* 200/2.8 on vihreä rengas edessä, M* 300/4 ei, pelkkä vihreä tähti. Hiukan epäilen, että tuo 300 olis täysi suttu, kun mun Pentax-M 200/4 on ihan kohtuullisen hyvä (tosin sen testaus on jääny vähiin, ja Mafferin mielestä se olis tietysti tuhnu). Mun DA* 200/2.8 on tietysti parempi (tässä kylläkin selvästi näkyvää CA terävyysalueen edessä/takana), ja tätä vielä paljon parempi on mun DA* 300/4, jossa ei ole CA:ta ja niin terävyys kuin bokeh tosihyviä jo täydellä aukolla, kutakuinkin yhtä hyvä reunoilla täyskennollakin (joskus on kylläkin näyttänyt siltä, että F8 ja pienemmillä tulee focus shiftiä, harmillista semmoista).

Vielä lisäys rinkulasoppaan, että hopeanvärisissä DFA* -linsseissä ei ole kultaista rengasta, vaan se on hopeinen, mutta vihreä rinkula on. Mustat DA*/DFA* on mun makuuni paljon tyylikkäämpiä.

Ja kommentti otsikon linsseistä: mulla on tuommoinen alkuperäinen smc Pentax-FA 50/1.4, viitisentoista vuotta vanha. En oo huomannu sen tuottavan Ricohin mainostamaa "rainbow flare", mutta ehkä en vaan ole käyttäny sitä semmoisissa tilanteissa. Tamron SP Di 90/2.8 makrolla sen sijaan sitä on tullut joskus paljonkin, ja näyttäähän se jännältä. Nämä kummatkin, Pentax-FA 50 ja Tamron 90, menettää kontrastin kovassa vastavalossa kertakaikkiaan pahasti. Mun HD Pentax-DFA* 50mm F1.4 on sillä kohtaa täysin toisella tasolla.

Sen sijaan mun Lumix S 50/1.8 pärjää DFA*-lasille kovinkin hyvin, eikä oo vielä selvää, kumpi on parempi. Bokeh niissä on erilainen, koossa ja varsinkin painossa huima ero, tarkennusmoottorin äänessä samoin iso ero (Lumix äänetön, Pentax kohtuullisen hiljainen). Ja pitää myöntää, että Lumixin tarkennus osuu etsimen kautta tarkennettuna selvästi varmemmin (Pentaxin livenäytöllä osuu kyllä aina, mutta onhan se livenäyttötarkennuksen käyttö Penalla hitaampaa kuin etsimellä). Vaan objektiivien muotoilukisan DFA* voittaa kirkkaasti, Lumixit on nykytyylin mukaista tylsää massaa.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax 50mm F1.4 uutuudet !!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

300/4* on aivan karsea flaresotku ja lisäksi piirroltaan vain välttävä f/8:lla K-1:n perässä.

Kuva

Omassa metallitölkissä oli kylläkin vihreä rengas.
Vastaa Viestiin