24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
MonteZ
Viestit: 207
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

Maffer kirjoitti: Tammi 02, 2023 20 : 43 PDAF-Nikoneille ei kiitos. Nikonilla raidat hyökkii varjoista, toisin kun Sonilla jossa ne esiintyy hyvin harvoin huippuvalojen sävyissä. En halua enää yhtään PDAF-järkkäriä miltään valmistajalta.
Edelleenkään näitä raitoja ei esiinny Z6II, Z7II ja Z9 malleissa. Z6/Z7 malleissa esiintynyt ongelma on siis poistunut.

https://www.dpreview.com/forums/post/64673525
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

MonteZ kirjoitti: Tammi 02, 2023 23 : 03
Maffer kirjoitti: Tammi 02, 2023 20 : 43 PDAF-Nikoneille ei kiitos. Nikonilla raidat hyökkii varjoista, toisin kun Sonilla jossa ne esiintyy hyvin harvoin huippuvalojen sävyissä. En halua enää yhtään PDAF-järkkäriä miltään valmistajalta.
Edelleenkään näitä raitoja ei esiinny Z6II, Z7II ja Z9 malleissa. Z6/Z7 malleissa esiintynyt ongelma on siis poistunut.

https://www.dpreview.com/forums/post/64673525
MonteZ, näissä uskon asioissa ei raaka tieto auta yhtään... Maffer ei halua, että peilittömät ovat hyviä niin aina löytyy joku tekosyy. Piste :-) Kun ihminen kerran päättää että ei, niin sitä voimakkaammin vanhasta tiedosta pidetään kiinni mitä enemmän muut ovat eri mieltä.

Maffer ei vahingossakaan lataa esim. just Z9 raakakuvia, koska: EI.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siellähän ne samat raidat on. Vai millä suttunäytöllä katsoitte tuota dpreview linkkiä? Ei valuvikaa pois saa, softalla sitä on yritetty korjata ja surullista on että ykkösmalleihin FW patsia ei ole tullut. Yritetään vaan saada hölmöläiset ostamaan sama kamera uudestaan.

Ongelma toistuu vastavaloon voimakkaassa kontrastissa kun varjoja tongitaan. Korkealla herkkyydellä ei koskaan kummallakaan mallilla kun kohina ditheröi viivat pois.

Softalla rautavian piilottelu (FW korjaus uudemmissa malleissa) ei ole koskaan tähän päivään mennessä ollut mikään ongelmaton idea. PDAF on alitehoisissa nintendoissa vain sen takia ettei teho riitä CDAF:n kanssa.

Missä on oikea ja ainoa digien kuvanlaadun parannus eli superresoluutio? Pentax KP pixelshiftillä tarjoaa enemmän detailia 24MP kroppikennolla kuin Nikonin kinot 45MP rutkullaan. Hinta kolme markkaa.
MonteZ
Viestit: 207
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 10 : 41 Siellähän ne samat raidat on. Vai millä suttunäytöllä katsoitte tuota dpreview linkkiä? Ei valuvikaa pois saa, softalla sitä on yritetty korjata ja surullista on että ykkösmalleihin FW patsia ei ole tullut. Yritetään vaan saada hölmöläiset ostamaan sama kamera uudestaan.

Ongelma toistuu vastavaloon voimakkaassa kontrastissa kun varjoja tongitaan. Korkealla herkkyydellä ei koskaan kummallakaan mallilla kun kohina ditheröi viivat pois.
No eipä tuolla tasolla juuri ole enää käytännön merkitystä, jos ei raitoja havaitse 5-6 aukkoa valotusta nostamalla. Eikä ainakaan näytä huonommalta, kuin Sony A7RIV ja V näiltä osin. Aika mielenkiintoista myös, että Fuji GFX 100 ja 100S näyttävät näissä heatmap-kuvissa selkeätä raidoitusta :D
Voit itse vertailla malleja tässä osoitteessa:
https://www.photonstophotos.net/Charts/ ... atmaps.htm

En ole myöskään havainnut vastavaloon kuvatessa raidoitusta varjopäässä, ja miten muuten Maffer olikaan se sun käyttökokemus näistä 45Mpix Nikoneista? Olikos se ihan niinkuin nolla, kun mututuntumalta taas hutkit menemään jotain älyvapaita olettamuksia? :twisted:
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Raidat puskee kuvaan joko nostamalla valotusta tai ilman nosteluja sopivassa kulmassa jyrkässä kontrastissa. Jälkimmäinen on kaikkien PDAF-jätteiden ongelma ja jos siihen ei ole törmännyt, ei ole ulkona kuvannut. Niin yksinkertaista se on.

Sen sijaan että nyt yritätte myydä kakkosmalleja sinisilmäisille, perustelkaa miksi Nikon ei ota vastuuta ja korjaa myös ykkösmallien ongelmaa firmiksellä? Sama kenno siellä on.
MonteZ
Viestit: 207
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 11 : 49 Raidat puskee kuvaan joko nostamalla valotusta tai ilman nosteluja sopivassa kulmassa jyrkässä kontrastissa. Jälkimmäinen on kaikkien PDAF-jätteiden ongelma ja jos siihen ei ole törmännyt, ei ole ulkona kuvannut. Niin yksinkertaista se on.
Maffer selittää taas höpöjä, kuten tapana näyttää olevan. En ole itse törmännyt ongelmaan kertaakaan Z7II tai Z9 kameroilla. MK1 sarjaa en ole omistanut.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Koskee kaikkia PDAF kameroita. Kuvaa enemmän.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

MonteZ kirjoitti: Tammi 03, 2023 12 : 01
Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 11 : 49 Raidat puskee kuvaan joko nostamalla valotusta tai ilman nosteluja sopivassa kulmassa jyrkässä kontrastissa. Jälkimmäinen on kaikkien PDAF-jätteiden ongelma ja jos siihen ei ole törmännyt, ei ole ulkona kuvannut. Niin yksinkertaista se on.
Maffer selittää taas höpöjä, kuten tapana näyttää olevan. En ole itse törmännyt ongelmaan kertaakaan Z7II tai Z9 kameroilla. MK1 sarjaa en ole omistanut.
Ongelmaa voi törmärä kun avaa varjoja, tai muuten vain tummaa kuvaa. Joissakin pdaf kennoisisa kameroissa ongelma saattaa tulla esille jopa hyvin valotetuissa ruuduissa.
Mutta pääosin kuvat on yleensä ihan hyviä, eikä ne pdaf raidat haittaa normikuvauksessa.
Sony on päässyt raidoista hyvin eroon, Nikoneissa niitä voi vielä löytää jos oikein tahtoo etsiä/ tai puskee kuvaa limiteille jälkikäsittelyssä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 13 : 43 Koskee kaikkia PDAF kameroita. Kuvaa enemmän.
Mitä mä sanoin, Maffer ei anna periksi :-D

Mulla on vieläkin Z6 kakkosrunkona, eikä kertaakaan ole tullut kuviin vielä mitään raidoitusta. Eli ongelmana ihan hemmetin marginaalinen. Kakkomalleissa ei tarvitse uhrata ajatustakaan.
T71
Viestit: 3497
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja T71 »

Sakke_K kirjoitti: Tammi 03, 2023 13 : 57 Mulla on vieläkin Z6 kakkosrunkona, eikä kertaakaan ole tullut kuviin vielä mitään raidoitusta. Eli ongelmana ihan hemmetin marginaalinen. Kakkomalleissa ei tarvitse uhrata ajatustakaan.
Tää on jännä ajatuksenjuoksu, että kun itsellä ei peruskuvauksessa ole ollut mitään näkyvää ongelmaa, niin silloin ongelma ikäänkuin katoaa.
Samalla logiikalla sitä, joka ongelmasta muistuttaa, voi hyvin ruveta pilkkaamaan miten tahtoo, kun oma rajoitteinen kuvaustyyli ei tuo ongelmaa esiin.

Ongelmana marginaalinen, jos ei tee mitään extremeä, mutta extremessä ongelma on ehkä sitten jo isompi.
Periaatteessa ihan sama, kuin kehuisi panan tarkennusta, kun kuvaa itse vaan vanhusten ulkoilutusta.
Kamera on melkoinen yleiskone, mutta siinä on tiettyjä rajoitteita, jolloin se ei sovi yhtä hyvin valokuvausharrastuksen jokaiseen genreen.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sakke_K kirjoitti: Tammi 03, 2023 13 : 57
Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 13 : 43 Koskee kaikkia PDAF kameroita. Kuvaa enemmän.
Mitä mä sanoin, Maffer ei anna periksi :-D

Mulla on vieläkin Z6 kakkosrunkona, eikä kertaakaan ole tullut kuviin vielä mitään raidoitusta. Eli ongelmana ihan hemmetin marginaalinen. Kakkomalleissa ei tarvitse uhrata ajatustakaan.
Juju onkin siinä, että niissä vanhemmissa malleissa ei välttämättä olekaan. Uusiin on lisätty pdaf tarkennuspisteitä jne....En tunne nikonin runkoja tässä suhteessa hyvin, mutta sen verran aina skannaan netin kamerajuttuja, että olen huomannut joidenkin bonganneet niitä raitoja Nikonin kameroistaan. Guuglettamalla löytyy.

Esim. tässä keskustelua mm. Jim Kassonilta joka tuntee asiansa hyvin:

https://www.dpreview.com/forums/post/62818303


https://www.dpreview.com/forums/post/61811637

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei niitä ongelmia näy jos kuvaa jotain kolmen aukon DR:n makroja tai muuta vastaavaa touhua mikä hoitui jo paremmalla resoluutiolla 10v sitten Canon 5Dsr:llä. Se o sama kuin sähköauton hyvyys jos talossa on oma 250kW laturi. Eihän silloin mikään voi mennä pieleen.
MonteZ
Viestit: 207
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

aikaarska kirjoitti: Tammi 03, 2023 14 : 20
Sakke_K kirjoitti: Tammi 03, 2023 13 : 57
Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 13 : 43 Koskee kaikkia PDAF kameroita. Kuvaa enemmän.
Mitä mä sanoin, Maffer ei anna periksi :-D

Mulla on vieläkin Z6 kakkosrunkona, eikä kertaakaan ole tullut kuviin vielä mitään raidoitusta. Eli ongelmana ihan hemmetin marginaalinen. Kakkomalleissa ei tarvitse uhrata ajatustakaan.
Juju onkin siinä, että niissä vanhemmissa malleissa ei välttämättä olekaan. Uusiin on lisätty pdaf tarkennuspisteitä jne....En tunne nikonin runkoja tässä suhteessa hyvin, mutta sen verran aina skannaan netin kamerajuttuja, että olen huomannut joidenkin bonganneet niitä raitoja Nikonin kameroistaan. Guuglettamalla löytyy.

Esim. tässä keskustelua mm. Jim Kassonilta joka tuntee asiansa hyvin:

https://www.dpreview.com/forums/post/62818303


https://www.dpreview.com/forums/post/61811637
Nämä ketjut liittyvät nimenomaan näihin 1. sukupolven Z6/Z7 malleihin, joissa niissäkin sen ilmeneminen käytännössä harvinaista.
Ongelma on siis ollut tiedossa, mutta korjattu mk II malleissa.
MonteZ
Viestit: 207
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 14 : 46 Ei niitä ongelmia näy jos kuvaa jotain kolmen aukon DR:n makroja tai muuta vastaavaa touhua mikä hoitui jo paremmalla resoluutiolla 10v sitten Canon 5Dsr:llä. Se o sama kuin sähköauton hyvyys jos talossa on oma 250kW laturi. Eihän silloin mikään voi mennä pieleen.
En ole kyllä havainnut yli 14 aukon maisemakuvissakaan vastavaloon, joten en oikein ymmärrä mitä yrität selittää.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pistä ny malliksi pari kuvaa.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

T71 kirjoitti: Tammi 03, 2023 14 : 10 Ongelmana marginaalinen, jos ei tee mitään extremeä, mutta extremessä ongelma on ehkä sitten jo isompi.
Periaatteessa ihan sama, kuin kehuisi panan tarkennusta, kun kuvaa itse vaan vanhusten ulkoilutusta.
Joo, et sinäkään luovuta, ei siinä mitään... kirveen kanssa tulta päin :-)

Aika huono tuo keksimäsi vertaus, sillä en harrasta sellaista että nostelen varjoja aukkokaupalla jälkikäsittelyssä. Jos joskus joudun nostelemaan varjoja monta aukkoa (kuvaan yleensä kyllä hyvillä valoilla), yritän samalla vaivalla käsitellä nuo raidatkin pois jos ja kun häiritsevät. Extremessä tosiaan voi olla tuo ongelma, mutta en ole ekstreemikko vaan käytän Z6:sta ihan "tavalliseen" kuvaamisen.

Mulle myös Z6 on oikein hyvä runko, kaunista jälkeä tekee.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti: Tammi 03, 2023 15 : 38 Pistä ny malliksi pari kuvaa.
Katso huviksesi netistä, aika monta aukkoa saa nostella ilman ongelmia. Riittää maailman valokuvaajista taatusti kaikille, ketkä harmikseen joutuvat peilittömillä nautiskelemaan :-)
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Sakke_K kirjoitti: Tammi 03, 2023 16 : 25 Mulle myös Z6 on oikein hyvä runko, kaunista jälkeä tekee.
Nämä samat sanat pätisi myös esim D700 runkoon 😄

Ei Nikon myöntänyt 10v sitten sitä, että kamerat leikkaa tumman pään dataa pois vaikka kuinka olisi pakkaamaton NEF. Ei ne myönnä mitään muitakaan ongelmia. Ja ihan sama juttu Sonyn, Canonin jne kanssa.

Minusta huhutut Z9n tarkennusongelmat on paljon isompia mitä raidat siellä tummassa päässä. Tuolla tähtikuvauspuolella on tullut esille, että suurin osa Nikonin 12v sisällä julkaistuista kameroista toimii paljon huonommin datankeruussa mitä esim Canonin. Siellä on D5600ssa ihmeellisiä rinkuloita jne.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
T71
Viestit: 3497
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja T71 »

Sakke_K kirjoitti: Tammi 03, 2023 16 : 25
T71 kirjoitti: Tammi 03, 2023 14 : 10 Ongelmana marginaalinen, jos ei tee mitään extremeä, mutta extremessä ongelma on ehkä sitten jo isompi.
Periaatteessa ihan sama, kuin kehuisi panan tarkennusta, kun kuvaa itse vaan vanhusten ulkoilutusta.
Aika huono tuo keksimäsi vertaus, sillä en harrasta sellaista että nostelen varjoja aukkokaupalla jälkikäsittelyssä.
Joku saattaa kuvata ikänsä lähinnä yökuvia. Meille päiväeläimille se maailma on täysin vieras, mutta sen yöeläjän maailmassa ne varjot on jokapäiväinen ongelma.
MonteZ
Viestit: 207
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

T71 kirjoitti: Tammi 04, 2023 0 : 14
Sakke_K kirjoitti: Tammi 03, 2023 16 : 25
T71 kirjoitti: Tammi 03, 2023 14 : 10 Ongelmana marginaalinen, jos ei tee mitään extremeä, mutta extremessä ongelma on ehkä sitten jo isompi.
Periaatteessa ihan sama, kuin kehuisi panan tarkennusta, kun kuvaa itse vaan vanhusten ulkoilutusta.
Aika huono tuo keksimäsi vertaus, sillä en harrasta sellaista että nostelen varjoja aukkokaupalla jälkikäsittelyssä.
Joku saattaa kuvata ikänsä lähinnä yökuvia. Meille päiväeläimille se maailma on täysin vieras, mutta sen yöeläjän maailmassa ne varjot on jokapäiväinen ongelma.
Ei kannata liikaa murehtia, Nikonilla ISO64 tuottaa erittäin hyvälaatuiset ja siistit varjopään sävyt. Olen kuvannut D810/D850/Z7II ja Z9 kameroilla, ja ollut erittäin tyytyväinen kuvanlaatuun.
Vastaa Viestiin